» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 9  [ 418 berichten ]
Arno
FS Meldingen
 Bericht 
NU.nl schreef:
UTRECHT - De gemeente Utrecht wil vervuilende auto's uit het centrum gaan weren. Dat maakte de gemeente bekend.

Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. ''Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur.

Dieselwagens ouder dan 8 jaar zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom. Later geldt hetzelfde voor benzinewagens van 12 jaar en ouder, zei wethouder van verkeer Frits Lintmeijer (GroenLinks) donderdag op Radio 1.

Met de maatregel wil Lintmeijer zorgen dat Utrecht aan Europese normen voor luchtkwaliteit voldoet. Oudere auto's zorgen volgens hem voor enorme pieken in milieubelasting. "Het scheelt echt een slok op een borrel."

Amsterdam

De plannen voor het verbod worden donderdag gepresenteerd. Eerder probeerde Amsterdam oude auto's uit de binnenstad te weren, maar dat stuitte op zo veel verzet dat het plan sneuvelde. In Utrecht en Amsterdam worden nu alleen vervuilende vrachtwagens geweerd.

Lintmeijer verwacht niet dat Utrecht hetzelfde als Amsterdam staat te wachten. Bezwaren van ondernemers die vrezen voor minder omzet zijn volgens hem ongegrond.

Volgens hem is goed gekeken naar hoe het gaat in Duitsland, waar vervuilende auto's al langer uit binnensteden worden geweerd. "Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."

:fp: :fp:

Wimken
Master
 Bericht 
Arno schreef:
Dieselwagens ouder dan 8 jaar zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom.

:duh: :duh: :duh:
en nu dan :fp:

Sherlock
Master
 Bericht 

Arno schreef:
"Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."

:huh:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Arno schreef:
Bezwaren van ondernemers die vrezen voor minder omzet zijn volgens hem ongegrond.

Arno schreef:
Volgens hem is goed gekeken naar hoe het gaat in Duitsland,

Uhu:

http://www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/ ... 07955.html

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... iteit.html

http://www.autorijden.nl/nieuws/duitse- ... randering/

http://www.ttm.nl/nieuws/id25869-effect ... chtig.html

bernardo A.
Master
 Bericht 

GL = BOVA: Beboeten, Ontmoedigen, Verbieden, Afpakken. Ik bespeur hier een ideologische maatregel.

pr0mo
Master
 Bericht 
Hahah dan heeft half Utrecht met een geïmporteerde Mercedes E190 diesel een probleem :roflol:Het zal een stuk rustiger zijn in de Kanaalstraat.

EddyHH
Master
 Bericht 
Zou deze Groenlinksert hoog inzetten met z'n 8 jaar en dan later stiekum blij zijn als het 15 jaar is?
8 jaar lijkt me gewoon onmogelijk voor een stad als Utrecht. Hoorde dat de boete 220 euro is. ;(

Archiebald
Master
 Bericht 
En hoe gaan ze dat controleren?

Komen er in elke straat kenteken scanners te hangen? Of gaat de politie hierop handhaven?

Als mijn benzine-auto van 30-08-2000 is mag ik op 29-08-2012 nog wel de stad in dus, maar op de 31ste niet meer? :lol: Daarnaast vind ik dit soort regels ook nog eens belachelijk vanwege het feit dat mensen gewoon niet altijd het geld hebben voor zo'n "schone" auto. Hoe komen zij straks thuis dan?

Raymond
Master
 Bericht 
Ik mag er dus niet meer in? :nah:

Goh, wat jammer. Geef ik toch ergens anders mijn geld uit.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Weer lekker bekrompen gedacht van GL. Stelletje terroristen. :thumb_d:

ibizaking
Master
 Bericht 

Scaniafan schreef:

precies, wat mij ook als eerste te binnen schoot, ze hebben inderdaad goed naar D gekeken, NOT! :fp:

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Raymond schreef:
Ik mag er dus niet meer in?

+1

Warmaster
Master
 Bericht 
Wanneer gaan we Groen Links stemmers en bestuurders eens weren?

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Nu.nl schreef:
De gemeente Utrecht wil vervuilende oude auto's uit het centrum gaan weren.

EFA.

Punt is dat dan toch de wet aangepast zal moeten worden, want milieuzones voorzien vooralsnog alleen in een inrijverbod voor vrachtauto's.

Niet dat een milieuzone helpt, want een afname van fijnstof bereik je volgens mij alleen maar met een forse afname van het autoverkeer. Dat gaat je al niet lukken aangezien het grootste deel van dat verkeer via de snelwegen om de stad heen rijdt. Of een (vracht)auto een iets vriendelijker Euronorm heeft, maakt het in de praktijk nog geen schoner voertuig. TNO heeft in samenwerking met de FEHAC zelfs een aantal klassiekers aan de meetkast gehangen en sommigen daarvan bleken nog verrassend 'schoon' te zijn. Andersom is al eens door datzelfde TNO aangetoond dat er genoeg nieuwe Euro5-trucks zijn die op grond van hun daadwerkelijke uitstoot nog niet eens de Euro3 zouden halen...

Maar goed, GroenLinks-wethouder heh.

Raymond
Master
 Bericht 
Ach joh, nu is het fijnstof voor auto's ouder dan 8 jaar, over 2 jaar is het microfijnstof voor auto's ouder dan 3 jaar en over 4 jaar mogen er helemaal geen auto's meer de stad in. Maar ja, Utrechters hebben zelf voor een bestuurlijke milieutaliban gekozen, veel plezier daar.

Walker
Master
 Bericht 
Arno schreef:
UTRECHT - De gemeente Utrecht wil vervuilende auto's uit het centrum gaan weren. Dat maakte de gemeente bekend.

Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te verbeteren.

De stad Utrecht heeft een groot probleem: veel bouwprojecten zullen stilgelegd worden door overschrijding van de norm voor fijnstof. Oa. daardoor is de Vmax op de parallelbaan van de A12 verlaagd naar 80.

Dit is de zoveelste poging om de hoeveelheid fijnstof omlaag te brengen. Niet vanuit bewonersoogpunt (want daar heeft GL ook lak aan) maar vanuit economische perspectieven. Alleen gooit GL er een milieu-sausje overheen.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Dit is de zoveelste poging om de hoeveelheid fijnstof omlaag te brengen.

:fp: :fp:

Beperking door oudere auto's in de binnenstad pakt de bewoners en de middenstand.
Dat geld gaat ergens anders uitgegeven worden :[
Mensen gaan echt geen jongere auto kopen, de gemeente kent zijn eigen bewoners niet eens :nono:
Zolang ik een leasebarrel heb zal ik er geen last van hebben, maar met onze G laberlers rijden we wel naar een andere leuke stad waar we wel welkom zijn :hug:

WJM
Master
 Bericht 

Arno schreef:
"Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."

Ik heb mijn Teutoonse vrinden reeds dank toegezegd voor dit argument....volgens mij kenden ze dat zelf nog niet....:))

http://forum.buschtaxi.org/das-ende-der ... 4-135.html

Btw, zelfs 15-20 jarige (benzine) vehikels kunnen daar (zelfs) een (groene) sticker krijgen, dus wat in Utrecht gebeurt is ecofascisme en kapitaalvernietiging in het kwadraat.

Leuk is overigens dat die vrachtwagenverboden alleen betrekking hebben op diesel.
Ik laat het aan uw fantasie over met welk monstreus antiek benzine-orgel u die binnenstad in zou willen....;))
(ik stel wel dat het minimaal een 8x8 moet zijn, ter verhoging van de urbane feestvreugd)
(eventueel 6x8, daar had zelfs ons leger nog een paar leuke voorbeelden van)

KanarieVW
Master
 Bericht 
Hoorde net die Pipo het verhaal op de radio vertellen.
'alleen schone auto's mogen de stad in. Vieze auto's worden geweerd. '. Ik voorspel gouden tijden voor de Utrechtse carwash branch!

Tweebel
Master
 Bericht 
Arno schreef:
Met de maatregel wil Lintmeijer zorgen dat Utrecht aan Europese normen voor luchtkwaliteit voldoet. Oudere auto's zorgen volgens hem voor enorme pieken in milieubelasting. "Het scheelt echt een slok op een borrel."

Ik denk dat Lintmeijer daar helemaal geen bewijs voor kan leveren. Niet dat dat de gemiddelde GL-bestuurder veel uitmaakt, die bedenkt liever een plan om vervolgens de vingers in de oren te steken, hard te schreeuwen en de andere kant uit te kijken.

Het centrum van Utrecht is overigens sowieso al een autohel.

Verder erg leuk als andere steden zoiets gaan doen, maar dan allemaal kiezen voor andere regeltjes. Zou je gestoord van worden. Laat ze maar scooters gaan verbieden. Die stoten pas echt een bak rotzooi uit.

bx gek
Master
 Bericht 
Brul(tm) schreef:
maar met onze G laberlers rijden we wel naar een andere leuke stad waar we wel welkom zijn

Ik heb een Xantia van 12 jaar en die heeft nog steeds een D label.
GL is echt een wereldvreemde autohatersclub :boos:

zadkine
Master
 Bericht 
Volgens mij gaat dit geen stand houden. Sommige fabrikanten liepen VOOR in productie van euronorm 4 auto's. Als iemand kan bewijzen dat zijn 9 jarige auto schoner is dan de 7 jarige van de buurman heeft ie een terechte zaak.

Ik heb zowel een schone diesel (2010) als een euro 4 diesel uit 2003 (xtrail).Als iemand me in utrecht wil hebben voor klantbezoek komt er gewoon die 220 euro extra bij als voorrij kosten en kom ik met de xtrail of krijgen ze extra uren doorbelast wegens langere reistijd OV en taxi kosten..vergelijkbaar in meerprijs.

Hoop dat alle loodgieters dan ineens alleen nog maar >8 jaar oude bestellers hebben in Utrecht en helaas de lekke gasleidingen niet meer kunnen komen repareren.

Vraag me trouwens ook af hoe schoon bv ziekenwagens en brandweerwagens zijn....brandweerwagens gaan behoorlijk veel langer mee dan 8 jaar.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Ik mag er dus niet meer in?

Ik mag er ook niet meer in.
En als ik een andere auto aanschaf ook niet.

Ik ben helemaal niet blij met zo'n maatregel. Als het daar werkt dan gaat dat ook ergens anders werken. Dan kom je straks nergens meer met de wagen.
Dan ben je verplicht een duurdere wagen aan te schaffen en probeer dan maar eens van de oude af te komen.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
En de treurnis is, de maffia van de Bovag en RAI is ook helemaal voor dit soort maatregelen. Als ze die honderdduizenden te veel geproduceerde auto's en occasions met drie jaar statijd niet goedschiks kunnen slijten, dan maar kwaadschiks...

plop
Master
 Bericht 
WJM schreef:
Ik laat het aan uw fantasie over met welk monstreus antiek benzine-orgel u die binnenstad in zou willen....;)

mag deze ook?
[yhq]http://www.youtube.com/watch?v=sQZOc7I9bjM[/yhq]

zadkine
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Dan ben je verplicht een duurdere wagen aan te schaffen en probeer dan maar eens van de oude af te komen.

Geen probleem...een 1997-2003 wagen ben je zo kwijt in het oosten (Baltische staten, Oekraïne, Polen, Bulgarije, Roemenie). Zullen wel een paar handelaars voor langs komen.

Wat ik erger vind is dat ze een vaste 8 jaar aanhouden. Betekent dat je geen auto meer voor technische levensduur koopt maar voor politieke levensduur...en DAT is pas echt vervuilend...voortijdig nog perfecte wagens moeten droppen.

ruitenheer
Master
 Bericht 

plop schreef:
mag deze ook?

Geen Nederlands kenteken, dus niet via een camera te beboeten. En de politie zal geen prioriteit hebben hiervoor.

WimLex
Master
 Bericht 
Arno schreef:
''Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur.

bron?

basjuh1981
Master
 Bericht 
ruitenheer schreef:
Geen Nederlands kenteken, dus niet via een camera te beboeten. En de politie zal geen prioriteit hebben hiervoor.

Daar zetten ze van die Melkert-banen voor in, net als die parkeercontroleurs. Wees daar maar niet bang voor. :duh:

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Is dit niet gewoon discriminatie? Mensen die geen geld hebben om een "schone" auto te kopen worden uitgesloten van een bezoek aan bepaalde delen van het land.
Daarnaast wil ik een deel van mijn MRB terug, ik ga niet betalen voor wegen waar ik toch niet mag rijden.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Arno schreef:
''Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur.

Dan weer je die toch gewoon?
Mensen uit Utrecht kunnen net zo goed op de fiets komen.

ruitenheer
Master
 Bericht 

basjuh1981 schreef:
Daar zetten ze van die Melkert-banen voor in, net als die parkeercontroleurs. Wees daar maar niet bang voor.

Dan maar op Pools kenteken zetten. En geen woord Nederlands of Engels spreken als ze je aanhouden.

Nog leukere optie: Die auto huren als je op het gemeentehuis moet zijn. Parkeren zal wel niet mogelijk zijn, dan maar rondjes rijden om het gemeentehuis. Kijken hoelang het duurt voordat de wethouder van gl met een hartaanval wordt afgevoerd O:)

18vti
Master
 Bericht 
GL gaat helemaal nooit meer regeren! En dan verdwijnen ze ook wel uit de gemeente besturen.....Maak de economie nog maar meer kapot! :boos:

Speedy J
Master
 Bericht 
Na Amsterdam kan dus binnenkort ook Utrecht van het lijstje "Te bezoeken steden" af.

RucphenNB
Master
 Bericht 
*denkt er aan om even wat remolie in de tank van jonge diesels te gooien in Utrecht* O:) O:)

Warmaster
Master
 Bericht 
Citaat:
UTRECHT - De VVD in Utrecht is "zeer onaangenaam verrast" door het voornemen van de gemeente om oude auto's vanaf 2015 uit de binnenstad te weren. Verkeerswoordvoerder Buunk noemt het voorstel een "proefballonnetje van een links college dat zo snel mogelijk moeten worden doorgeprikt."

Volgens de VVD worden Utrechters met goed onderhouden oudere auto's geslachtofferd voor een maatregel die uiteindelijk weinig uit zal halen. Buunk: "In Amsterdam hebben ze het geprobeerd, maar daar was het verzet groot. Wij zullen er ook alles aandoen om dit tegen te houden."

Dick Hoek van oppositiepartij CDA staat "niet onwelwillend" tegenover het plan van de gemeente maar vraagt zich wel af of het veel oplevert. Hoek ziet meer heil in het uitbreiden van de milieuzone voor vrachtwagens: "In Oog en Al is dat op basis van vrijwilligheid al gedaan en dat leverde twintig procent minder uitstoot op.'' Volgens Hoek zou zo'n uitbreiding wel in overleg met de Kamer van Koophandel en ondernemers moeten gebeuren.

Vieze vrachtwagens mogen al sinds 2007 de zogenaamde milieuzone in de Utrechtse binnenstad niet meer in. De gemeente wil die zone nu ook tot verboden gebied verklaren voor vervuilende personenauto's. In 2013 zouden bestelbusjes die op diesel rijden al geweerd worden.

Bestuurders die toch met hun vieze auto de milieuzone inrijden, kunnen een boete verwachten. De gemeente wil dit controleren met scanauto's die kentekens herkennen.

Voor zo'n 750 mensen die in de milieuzone wonen en een vieze auto hebben, wil de gemeente een overgangsregeling creëren. Hoe het verbod eruit komt te zien voor mensen die in de stad werken, wist wethouder Lintmeijer van Verkeer vanochtend nog niet.

Utrecht dreigt al langere tijd om Europese afspraken over de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad niet te halen. Als voor 2015 de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide niet worden gehaald kan de Europese commisssie bouwprojecten verbieden en boetes opleggen.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/823199/ ... stad-weren

shootme
Master
 Bericht 
Citaat:
UTRECHT - De VVD in Utrecht is "zeer onaangenaam verrast" door het voornemen van de gemeente om oude auto's vanaf 2015 uit de binnenstad te weren. Verkeerswoordvoerder Buunk noemt het voorstel een "proefballonnetje van een links college dat zo snel mogelijk moeten worden doorgeprikt."

Volgens de VVD worden Utrechters met goed onderhouden oudere auto's geslachtofferd voor een maatregel die uiteindelijk weinig uit zal halen. Buunk: "In Amsterdam hebben ze het geprobeerd, maar daar was het verzet groot. Wij zullen er ook alles aandoen om dit tegen te houden."

Dick Hoek van oppositiepartij CDA staat "niet onwelwillend" tegenover het plan van de gemeente maar vraagt zich wel af of het veel oplevert. Hoek ziet meer heil in het uitbreiden van de milieuzone voor vrachtwagens: "In Oog en Al is dat op basis van vrijwilligheid al gedaan en dat leverde twintig procent minder uitstoot op.'' Volgens Hoek zou zo'n uitbreiding wel in overleg met de Kamer van Koophandel en ondernemers moeten gebeuren.

Vieze vrachtwagens mogen al sinds 2007 de zogenaamde milieuzone in de Utrechtse binnenstad niet meer in. De gemeente wil die zone nu ook tot verboden gebied verklaren voor vervuilende personenauto's. In 2013 zouden bestelbusjes die op diesel rijden al geweerd worden.

Bestuurders die toch met hun vieze auto de milieuzone inrijden, kunnen een boete verwachten. De gemeente wil dit controleren met scanauto's die kentekens herkennen.

Voor zo'n 750 mensen die in de milieuzone wonen en een vieze auto hebben, wil de gemeente een overgangsregeling creëren. Hoe het verbod eruit komt te zien voor mensen die in de stad werken, wist wethouder Lintmeijer van Verkeer vanochtend nog niet.

Utrecht dreigt al langere tijd om Europese afspraken over de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad niet te halen. Als voor 2015 de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide niet worden gehaald kan de Europese commisssie bouwprojecten verbieden en boetes opleggen.

Bron

shootme
Master
 Bericht 
@warmaster: (f)

ruitenheer
Master
 Bericht 

Citaat:
'Ondernemers Utrecht dupe van autoplan'
UTRECHT - Ondernemers in de Utrechtse binnenstad zijn boos over de plannen van het gemeenebestuur om als eerste stad in Nederland vieze auto's te gaan weren uit het centrum. Dat verklaarde Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht, donderdagmorgen.

„Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. De luchtkwaliteit in de stad is misschien een probleem, maar dat wordt niet door ondernemers veroorzaakt. Wij werken allang met schone vrachtauto's. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen.”

http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/12448769/___Ondernemers_dupe_van_autoplan___.html
Ok, het openbaar vervoer dan maar afschaffen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
ruitenheer schreef:
Dat verklaarde Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht, donderdagmorgen.

„Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten.

Hoho Thom Broekman... Meneer Lintmeijer heeft het al opgelost:

Arno schreef:
Volgens hem is goed gekeken naar hoe het gaat in Duitsland, waar vervuilende auto's al langer uit binnensteden worden geweerd. "Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."

:biertje:

Tweebel
Master
 Bericht 
O wat grappig, de smerigste lucht hangt bij het busstation:

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807

(wel wat oud)

pr0mo
Master
 Bericht 
Kan me een filmpje van Man Bijt Hond herinneren dat een kerel allerlei bussen rondom station Utrecht ging fotograferen en spotten. En de geur van diesel zo lekker vond :thumb:

Scaniafan
Master
 Bericht 
pr0mo schreef:
En de geur van diesel zo lekker vond

Is het ook :kniktja:

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Maaruhm... Mijn diesel stoot aanmerkelijk minder roet uit dan andere diesels :devil: O:) O:) ... Mag ik er dan wel in?

Oh wacht. Beter is: "Zou ik er dan wel in mogen?" Mijn eerdere vraagstelling impliceert een beetje dat ik er erin wil (wat dus niet zo is).

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Sandeman schreef:
Maaruhm... Mijn diesel stoot aanmerkelijk minder roet uit dan andere diesels :devil: O:) O:)

[yhq]http://www.youtube.com/watch?v=ixAMwN11cfQ[/yhq]

[yhq]http://www.youtube.com/watch?v=Z-ZoCIMqIaI[/yhq]

Allemaal aan de pickup :[

Mark640
Die hard
 Bericht 
Wat een idioterie :fp:

Hier in Eindhoven ook in de krant gelezen dat ze het idee hadden om 'vieze' bestelbusjes op diesel uit de binnenring te gaan weren/verbieden...

Dat is gelukkig niet doorgegaan. Ik had er niet zo'n last van gehad met een BleuMotion Caddy, maar toch, hoe moeten al die bouwvakkers, loodgieters, electriciens en ga zo maar door dan nog bij de klant komen??

Wimken
Master
 Bericht 
Mark640 schreef:
hoe moeten al die bouwvakkers, loodgieters, electriciens en ga zo maar door dan nog bij de klant komen??

op de fiets of met het OV :lol: :lol: :lol: :lol:

okkiwokki
Master
 Bericht 
Brul(tm) schreef:
Allemaal aan de pickup :[

Leuk dat 2e filmpje, je maat aan het gas terwijl die slaapt..

Mark640
Die hard
 Bericht 
Wimken schreef:
op de fiets of met het OV

Mijn vorige werkgever had ooit het lumineuze idee om als we in de binnenstad moesten zijn, we dan maar met een scooter of iets dergelijks moesten gaan, want met de auto was toch wel duur met parkeren en/of parkeerboetes... Dat idee heb ik 'm heel vlug uit z'n hoofd gepraat door even bij de gemeente te informeren wat een ontheffing RVV kostte 8) Bleek nogal mee te vallen, paar tientjes per jaar :D

Bij huidige werkgever helemaal geen last meer van, heb nu een landelijke geldige vrijstelling RVV, afgegeven door het ministerie van Infrastructuur en Milieu :P

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Warmaster schreef:
kan de Europese commisssie bouwprojecten verbieden en boetes opleggen

Die boetes van de EC hebben we al betaald met onze stortingen in de diverse noodfondsen. Het stilleggen van bouwprojecten lijkt mij moeilijk vanuit Brussel te handhaven, of is er ook al een Europese legermacht om dit met geweld af te dwingen?

Pagina 1 van 9 [ 418 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast