» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
hneel
Master
 Bericht 
Het was ergens in de zomer toen Pieter Hilhorst mij belde met het verzoek deze lezing te verzorgen. ‘De Den Uyl-lezing, ken je die?’

‘Ja, ik geloof van wel,’ zei ik. ‘Was dat niet die lezing waar Wim Kok zijn ideologische veren afschudde?’

Pieter moest lachen en antwoordde: ‘Ja, die zouden we nu graag weer terug willen.’

Laat ik dan ook maar met de deur in huis vallen: deze lezing gaat over het failliet van de sociaaldemocratie.

Of beter gezegd: het gaat over waarom ik me een sociaaldemocraat voel, maar nooit PvdA heb gestemd.

En om dat uit te leggen, moeten we eerst het verleden in duiken. We moeten herinneren waar het ooit om is begonnen, waar de sociaaldemocratie toe op aarde is, en waar het uiteindelijk is misgegaan.

....

(Lang artikel. Alleen het eerste stukje gequote)

Niet elke FS'er zal zich sociaal-democraat voelen, maar toch een interessant artikel.
Ook het CJIB wordt genoemd.

Walker
Master
 Bericht 
De schrijver vergeet 1 ding: De meesten van deze mensen zijn ook nog een digibeten. Communicatie per computer is makkelijk... voor de overheid. Alles wordt automatisch gelogd en vastgelegd. Echter als je een rondje niet aanvinkt, ben je de pineut.

no justice
Master
 Bericht 
PvdA? Wasda?

bert65
Master
 Bericht 
hneel schreef:
Niet elke FS'er zal zich sociaal-democraat voelen

Zeker niet!

hneel schreef:
maar toch een interessant artikel.

Kan het mij niet voorstellen

hneel schreef:
maar nooit PvdA heb gestemd.

Hier ben ik gestopt met lezen O:)

Superkoe
Master
 Bericht 
Ik heb het hele artikel wel gelezen. De auteur heeft gelijk dat de waar de PvdA ooit voor stond is verworden tot een baantjesmachine van ambtenaren die niet of nauwelijks naar hun eigen effectiviteit kijken en het ambtenarenapparaat zelf veelal is verworden tot een organisatie die alleen maar in processen kan denken en de woorden "menselijke maat" niet meer kent.

Paar punten van kritiek:

De bijstand werd geïntroduceerd voordat de gastarbeiders onze kant op kwamen en voordat de grenzen op gingen voor oost-Europeanen. Het artikel constateert zelf dat niet 1% maar 33% bewust misbruik maakt van uitkeringsgeld.

De bijstand wordt volledig gezien als een recht, zonder eigenlijk enige verplichting. Daarbij wordt heel makkelijk verondersteld dat iedereen die wil werken, dan ook wel vanzelf gaat doen. En wordt er voorbij gegaan aan het feit dat het verschil tussen een uitkering en 40 uur werken soms wel heel minimaal is.

Ook wordt er niet ingegaan op het hele toeslagen circus, waarbij mensen honderden euro's toeslagen op hun rekening krijgen, die één op één doorgesluisd moeten worden naar ziektekostenverzekeraar en woningbouwvereniging.

Tommie
Master
 Bericht 

Wat een idioot artikel. De schrijver wil gratis geld uitdelen aan iedereen die het leuk vindt, en het liefst zonder controles. Een mevrouw moet voor al het geld (vele duizenden euro's per jaar) "maar liefst achttien" formulieren invullen.... Ik wou dat ik zoveel per formulier betaald kreeg.

De controles en sancties zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er niet massaal misbruik wordt gemaakt van de voorzieningen waar wij (de gemiddelde FS lezer klinkt als iemand die op één of andere wijze werkt) met z'n allen voor betalen.

En "Sander" uit het artikel is zo'n vervelende vent met wie het wel fout moet aflopen. Dat kan je de staat niet verwijten.

JBHC
Master
 Bericht 

Tommie schreef:
Wat een idioot artikel. De schrijver wil gratis geld uitdelen aan iedereen die het leuk vindt, en het liefst zonder controles. Een mevrouw moet voor al het geld (vele duizenden euro's per jaar) "maar liefst achttien" formulieren invullen.... Ik wou dat ik zoveel per formulier betaald kreeg.

18 formulieren per toeslag

En ga voor het gemak maar even voorbij aan het probleem dat de complete poppenkast die ondertussen is opgetuigd rondom alle uitkeringen vele malen meer kost dan de uitkeringen zelf en geen enkel positief effect heeft.

Citaat:
De controles en sancties zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er niet massaal misbruik wordt gemaakt van de voorzieningen waar wij (de gemiddelde FS lezer klinkt als iemand die op één of andere wijze werkt) met z'n allen voor betalen.

Ja en als mensen dan niks fout doen en beschadigd worden in het proces dan is dat jammer toch? :x

Citaat:
En "Sander" uit het artikel is zo'n vervelende vent met wie het wel fout moet aflopen. Dat kan je de staat niet verwijten.

Dat is makkelijk zeggen als je niet weet wat een depressie inhoud. :thumb_d:

Walker
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
En ga voor het gemak maar even voorbij aan het probleem dat de complete poppenkast die ondertussen is opgetuigd rondom alle uitkeringen vele malen meer kost dan de uitkeringen zelf en geen enkel positief effect heeft.

Dan moet je dus dat probleem aanpakken... Binnen de ambtenarij is er echter niemand die een efficient systeem op wil tuigen. Want dan maak je jezelf werkloos...

JBHC
Master
 Bericht 

Walker schreef:
Dan moet je dus dat probleem aanpakken... Binnen de ambtenarij is er echter niemand die een efficient systeem op wil tuigen. Want dan maak je jezelf werkloos...

Je hoeft helemaal geen efficient systeem op te tuigen. Je moet de poppenkast afbreken en dat geld gewoon weer in de uitkeringen stoppen.

Het is nogal zinloos om te proberen om mensen die niet kunnen werken aan het werk te krijgen.

Superkoe schreef:
Ook wordt er niet ingegaan op het hele toeslagen circus, waarbij mensen honderden euro's toeslagen op hun rekening krijgen, die één op één doorgesluisd moeten worden naar ziektekostenverzekeraar en woningbouwvereniging.

Het is ook onbegrijpelijk dat dit geld niet gewoon direct overgemaakt wordt naar de desbetreffende instantie.

Maar het is nog erger. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er in Nederland instanties bestaan die voor je verzinnen dat je recht hebt op bepaalde toeslagen en dat zelfs vol blijven houden wanneer je er achteraan belt.
Die zelfde instanties echter, bedenken na een maand of 12, dat dit toch niet juist is en vorderen dat geld dan terug. (Nog erger, ze doen dit al een jaar of 4 telkens weer opnieuw)

Nu ben ik gelukkig geen minima maar ik kan me voorstellen dat als je al niet veel te besteden hebt dat je dit niet zo gemakkelijk terug kunt betalen.

Superkoe schreef:
De bijstand werd geïntroduceerd voordat de gastarbeiders onze kant op kwamen en voordat de grenzen op gingen voor oost-Europeanen. Het artikel constateert zelf dat niet 1% maar 33% bewust misbruik maakt van uitkeringsgeld.

Hier kan ik wel voor een deel in meegaan. Ik ben ook van mening dat daar wat aan gedaan zou moeten worden. De enige vraag die je je dan moet stellen is hoe je dan om wil gaan met de gastarbeiders.
Vergeet niet dat veel gastarbeiders nog steeds hier naartoe komen om het werk te doen waar nederlanders geen zin in hebben en in mijn ogen is daar ook niks mis mee.

Tommie
Master
 Bericht 

JBHC schreef:
Het is nogal zinloos om te proberen om mensen die niet kunnen willen werken aan het werk te krijgen.

FTFY.

JBHC schreef:
Dat is makkelijk zeggen als je niet weet wat een depressie inhoudt.

Je hebt geen idee of ik al-dan-niet-weet wat een depressie is.

JBHC schreef:
18 formulieren per toeslag

Dat staat er niet. Ik quote even:

Citaat:
tachtig betalingen ontvangt van acht instanties, waarvoor ze ieder jaar achttien formulieren moet invullen.

Dus: 80 batalingen van 8 instanties en in totaal 18 formulieren.

JBHC schreef:

Het positieve effect is dat het fraudeurs ervan weerhoudt om fraude te plegen, omdat ze weten (of anders merken) dat de "poppenkast" regelmatig fraude aan het ligt brengt. Vergelijk het met de controleurs in het OV. "Vroegah" wist iedereen dat je op alle lijnen behalve lijn 4 (Amsterdam) zwart kon rijden, want op lijn 4 zat een controleur.

Tegenwoordig kan je de controleur als een zinloze poppenkast zien. Maar je weet wat er gebeurt als je die afschaft.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast