» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De Telegraaf schreef:

Wijkagente Marit kraakt kritische noot over nieuwe structuur van Nationale Politie

’Uiteindelijk is burger de klos’

Rapport na rapport verschijnt over de effectiviteit van de nieuwe Nationale Politie. Het aantal aangiftes is verminderd, dus de criminaliteit daalt, zou je denken. Maar een wijkagente ziet met lede ogen aan dat veel misdaad ongemoeid blijft, dat zaken blijven liggen, zelfs helemaal niet worden opgepikt. Ze doet gedesillusioneerd haar verhaal.

Twee onderzoekers van de Politieacademie, Judith van Valkenhoef en Edward van der Torre, deden onderzoek naar de basisteams die momenteel de kern vormen van de Nationale Politie. Hun conclusies liegen er niet om: criminelen wanen zich onaantastbaar, er is een schrijnend tekort aan rechercheurs en kleine criminaliteit wordt slecht opgepikt.

De publicatie over het onderzoeksrapport leidde tot een golf aan reacties van verontruste politiemensen. Wijkagente ’Marit’ toont de moed het verhaal van de gewone diender te vertellen. Anoniem, want wie openlijk en zonder toestemming van de korpsleiding ’de vuile was buiten hangt’, kan rekenen op interne maatregelen.

„Ik sta voor wat ik zeg”, benadrukt ze. „Het is niet om te zeuren, maar ik vertel het in de hoop dat de politie en vooral de burger er beter van worden.”

We ontmoeten elkaar in een paviljoen aan de Maas. Wat oudere Duitse toeristen drentelen langzaam over de kade naar een pontje. Ze laten een tafel vol lege koffiekopjes en taartschoteltjes achter. Marit is in burger en drinkt koffie. Ze heeft een zangerige tongval. Een kleine twintig jaar is ze nu bij de politie. „Ik heb voor dit vak gekozen uit idealisme. Om mensen te helpen. Werken aan een betere maatschappij.” Als ze begint te vertellen, klinkt louter bezieling door.

Marit maakt deel uit van een van de 160 ’robuuste’ basisteams: nieuwe eenheden die bestaan uit samengevoegde, kleinere units van vóór de vorming van de Nationale Politie. Ze is wijkagente in een middelgrote stad in het zuiden met zo’n vijftien grotere en kleinere dorpen eromheen.

Beelden
„Kern van het probleem is dat criminaliteit onvoldoende wordt opgepikt”, trapt ze af. Meteen diept ze een voorbeeld op. „We krijgen een aangifte van een diefstal uit een garage. Camerabeelden kunnen ons helpen bij de zaak. Maar voor verdere opsporing is geen capaciteit en we kunnen de beelden niet op het internet zetten zodat een collega de dader misschien herkent. Technisch is dat niet mogelijk...”

Wat haar vooral hoog zit: „Een tijdje later vraagt het inbraakslachtoffer hoe het staat met de zaak. Dan moet ik hem met het schaamrood op de kaken vertellen dat er niets is gebeurd. Niets! Dat kan toch gewoon niet.”

Enkel en alleen vormen van criminaliteit die als speerpunt worden aangemerkt, worden opgepakt, zo is de ervaring van Marit en haar collega’s. „Het Openbaar Ministerie bepaalt wat er gebeurt. En als het geen ’HIC-misdrijf’ (high impact crime, zoals overvallen of straatroven) betreft, kunnen we de zaak niet verder onderzoeken.”

Improviseren
Nog een voorbeeld. „Er staan collega’s in burger te posten in de stad vanwege specifieke overlast. Op dat moment krijgen wij meldingen van zakkenrollers die actief zijn in het centrum. We vragen of de agenten kunnen helpen omdat ze niets te doen hebben. Het antwoord van de chef van het basisteam: dat kan niet, want het overlastproject heeft prioriteit.” Het schort aan flexibiliteit, aanpassingsvermogen en de wil om te improviseren, vindt ze. „Bureaucratie wint het van gezond verstand. En de burger is de klos.”

Bewoners klagen over gigantische overlast bij drugspanden, waar dealers vrij spel hebben. „Je moet in viervoud een verzoek op papier zetten om de overlast te bestrijden. Het plan is klaar, maar leidinggevenden concluderen dan dat er geen capaciteit is. Alleen criminaliteit die panklaar ligt en makkelijk is te bestrijden, mogen we oppikken. De ’haalbare’ zaken.”

Als de agenten dan toch sporadisch een drugsdealer kunnen oppakken of een inval doen, is stap twee om de organisatie achter die dealers aan te pakken. „Maar de recherche binnen het basisteam heeft geen capaciteit”, gaat Marit verder.

„De districtsrecherche vindt zo’n onderzoek dan weer te klein. En dat terwijl we panklaar namen en rugnummers hebben van de criminelen! Ze hebben niet eens tijd om getuigen te horen. Het gevolg: de overlast blijft en de criminelen worden machtiger. En weer is de burger de klos.”

Mensen zien precies welke criminelen ongemoeid worden gelaten. Ze rijden rond in grote auto’s, verdienen goud geld, maar hun wordt geen strobreed in de weg gelegd. De wijkagente: „Dat is ontzettend frustrerend en buitengewoon demotiverend. Zo erg dat we soms zonder toestemming zelf maar sommige zaken oppikken, omdat we ons doodschamen naar de burger. Want wij willen wel.”

Geen idee
Het team van Marit bestaat uit 180 tot 200 politiemensen. „Daarvan zijn er vijf STO’er, oftewel Senior Tactische Opsporing. Zij hebben het overzicht en zetten de lijnen uit. Maar ons werkgebied is te groot. Zij hebben geen idee wat er daadwerkelijk speelt.”

Acht tot tien hoofdagenten doen recherchewerk. „Maar die hebben geen rechercheachtergrond en worden ook periodiek ingezet voor de noodhulp, het dagelijks werk op straat. Zo heb je veel te weinig effectieve mankracht voor serieuze criminaliteitsbestrijding.”

De wijkagente somt op met welke soorten criminaliteit ze te maken krijgt. Drugsrunners uit Rotterdam bijvoorbeeld, die zijn er steeds meer. En de hennepteelt. Die neemt industrieachtige proporties aan. In de streek, waar ook veel toeristen komen, worden massaal e-bikes gestolen. „Dat is ook zoiets”, zegt ze. „We gebruiken lokfietsen met zenders om dieven op te pakken. Om dan de organisatie achter de simpele stelers te pakken, moet je zo’n lokfiets langer volgen en niet meteen iemand oppakken. Maar daar is gewoon geen tijd voor.”

Het steekt de politievrouw dat de Nationale Politie de laatste tijd het juichverhaal naar buiten brengt dat de criminaliteit afneemt. Want het aantal aangiftes daalt immers. Ze noemt het een grove fout om die conclusie te trekken. Door capaciteitsgebrek wordt veel misdaad niet opgepikt. De inbreker of fietsendief van weleer houdt zich tegenwoordig veelal bezig met cybercriminaliteit of internetoplichting, waarvan de aangiftebereidheid veel lager is.

Marit buigt zich voorover en priemt met haar wijsvinger. „Vergeet ook niet dat wij als politie minder bereikbaar zijn. De wijkbureaus zijn bijna allemaal gesloten en door het personeelstekort komen we nauwelijks nog onder de mensen. Juist op straat hoor je de verhalen. Maar daar komen we veel te weinig. Ons gebied moet het doen met vier dienstwagens! Een toch wel vrij grote stad met vijftien dorpen!”

Een ander probleem is dat mensen op leidinggevende posities zijn beland, die totaal geen kennis hebben van het specifieke vakgebied. Leden van een hennepteam zitten opgescheept met een chef die eerder milieudelicten deed en door zijn ondergeschikten niet serieus wordt genomen.

Het ziekteverzuim in het basisteam is groot. „Los van de collega’s die kortstondig thuis zitten, zijn er tien die langdurig thuiszitten vanwege werkgerelateerde psychische klachten.”

De dagelijkse druk is enorm, schetst ze. „Wat zijn de gevolgen? De motivatie van de agenten daalt. Ik word constant geconfronteerd met super gemotiveerde mensen die het korps gedesillusioneerd verlaten. Het verloop is nog nooit zo groot geweest. En dat is zorgwekkend. Wij moeten de maatschappij beschermen en criminaliteit bestrijden. Nogmaals, uiteindelijk is de burger de klos.”

Citaat:
Bond: ’Politiemensen uitgewoond’
De Nederlandse Politiebond zegt zich volledig te herkennen in het verhaal van wijkagent ’Marit’. Voorzitter Jan Struijs: „Door het structurele tekort aan rechercheurs hebben criminelen vrij spel. De rechercheurs zijn overbelast en krijgen gebrekkige ondersteuning. Politiemensen worden uitgewoond en ervaren veel organisatiestress. De maatschappelijke schade is enorm, de burger de dupe en de politiek kijkt toe! Het wordt echt tijd voor concrete toezeggingen over uitbreiding en ondersteuning.”

no justice
Master
 Bericht 
Who cares? Als je maar niet te hard rijdt....

basjuh1981
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Who cares?

Marit dus. Maar de korpsleiding, OM en de politiek kan het geen reet schelen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Precies, zo hebben we over een tijd een land waar het op alle gebieden wild west is maar waar wel iedereen netjes de maximum snelheid rijdt :fp:

Signum
Master
 Bericht 
Een druppel op een gloeiende plaat. Ik denk niet dat de kritiek van Marit gewaardeerd zal worden. Of is de naam gefingeerd? Misschien wordt het tijd om recherche werk ook uit te besteden naar een externe partij.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Of is de naam gefingeerd?

:kniktja:
Telegraaf schreef:
Wijkagente ’Marit’ toont de moed het verhaal van de gewone diender te vertellen. Anoniem, want wie openlijk en zonder toestemming van de korpsleiding ’de vuile was buiten hangt’, kan rekenen op interne maatregelen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Een buitenstaander die kritiek heeft op het functioneren van de politie wordt al niet gewaardeerd, wat 'Marit" doet dat zet de zaak helemaal op z'n kop.
Dit is misschien de enige manier dat er op termijn eens iets verandert, hopelijk delen meer agenten op deze manier hun grieven. Voor de publiek opinie zijn ze wel gevoelig van hogerhand.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik vind het een goed signaal richting de politiek als agenten dit meer gaan doen. En op microschaal: ik heb zeker meer respect voor agenten die hun hart op deze manier laten spreken.

R
Master
 Bericht 
Maar ja mag niet. Dienstbaar. Naar de korpsleiding en politiek toe. Is de bedoeling.

Dient niet ons algemeen doel. Wel die van de bazen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ah. Dus eigenlijk heet ze Mirat?

snovvdog
Master
 Bericht 
Tja, zo lang mensen blijven huilen om bepaalde zaken die er niet toe doen, wordt er geen prioriteit gemaakt van dingen di er wel toe doen. Flikker op met je ''overlast''. Mensen die klagen om overlast zijn overlast.

Het is belangrijker om ''hufterfeitjes'' te beboeten zoals een rood kruis ipv. een fietsendief of zakkenroller. Respect voor mensen hun werk en eigendommen, dat is wat er beschermd moet worden. Dat is de drijfveer van de economie, niet één of andere grijshaar die huilt dat mensen te hard rijden of dat er een paar jongeren een biertje of jointje op straat doen...

En dat heel drugsbeleid, de oorzaak ligt zoals altijd in het feit dat er iets verboden wordt wat gewoon legaal zou moeten zijn.
Lekker drugs legaliseren, accijns en BTW over heffen, hebben al die crimineeltjes geen bestaansrecht meer en hebben we nog extra inkomsten ook.

Als er gwoon mooie grote drugswinkels ''coffeshops'' waar iedereen vrij heen kan in alle delen van 't land zouden er ook geen drugsrunners kunnen bestaan.

Er zijn in de NL-se gemeentes duizenden nutteloze boa's op de been die niks doen dan boetes voor bullshit schrijven.
Als je dat geld uitgeeft aan de helft van de mensen maar aan rechercheurs die misdrijven oplossen ipv. kleine overtredingen, wordt het veel leefbaarder en veiliger...

ceriadwen
Master
 Bericht 
Ik snap al heel lang niet dat die gasten/vrouwen niet gewoon op een dag zeggen........ DEN HAAG FUCK YOU! genoeg is genoeg en totdat jullie het gaan fixen gaan wij niet meer werken. Om dan an masse zich ziek te melden.... en ik ben mordicus tegen frauduleuze ziekmeldingen, echt heus!

Dan loopt de boel maar in de soep, doet het nu ook alleen duurt het langer..... die soep die komt toch wel.

Staakverbod? me reet!! als 20.000 man het werk neerlegt dan ben ik benieuwd hoe ze die gaan vervolgen joh! Moet er toch eerst gerechercheerd worden, en laten die nou allemaal staken.... de groeten!

de beleidsmakers kunnen dit doen omdat ze leunen aan het enorme verantwoordelijkheidsgevoel wat de gemiddelde agent heeft, omdat ze leunen op de enorme loyaliteit dat de gemiddelde agent heeft en omdat de agent zijn werk enorm serieus neemt. Net als in de zorg..... in de zorg wordt niet gestaakt simpelweg omdat de verpleegkundigen/verzorgenden meer geven om de patient dan om zichzelf.... zoals de agent meer geeft om de dronken tiener die zich om een boom vouwt.......

Die sjit die komt, die komt heus! Je doet de maatschappij als agent een dienst als je zegt Fuck It, want hoe eerder de pleuris uitbreekt, hoe eerder ze het doorhebben in Den Haag dat dingen niet goed gaan, dan maar effe door die zure appel heen.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
snovvdog schreef:
En dat heel drugsbeleid, de oorzaak ligt zoals altijd in het feit dat er iets verboden wordt wat gewoon legaal zou moeten zijn.
Lekker drugs legaliseren, accijns en BTW over heffen, hebben al die crimineeltjes geen bestaansrecht meer en hebben we nog extra inkomsten ook.

Dat wil de politie al helemaal niet, want dan kan in Brabant het halve corps ontslagen worden of, nog erger, overgeplaatst worden naar de randstad.
Citaat:
„Ik heb voor dit vak gekozen uit idealisme. Om mensen te helpen. Werken aan een betere maatschappij.” Als ze begint te vertellen, klinkt louter bezieling door.

Na 20 jaar nog steeds? Zo te horen is die hard op weg naar een burn out, als ze dat soort dingen niet kan relativeren en maar opkropt.
Citaat:
Moet er toch eerst gerechercheerd worden, en laten die nou allemaal staken.... de groeten!

Controlerend geneesheer langssturen? Heb ik ook ooit gehad toen ik voor een uitzendbureau werkte in de vakantie. De laatste dagzwikte ik m'n enkel om, en goed. Toen heb ik er nog maar een weekje "ziek" achteraan geplakt want dat ik met een gipspoot niet in een fabriek zwaar tilwerk kon doen zag die geneesheer ook wel in.

ceriadwen
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Controlerend geneesheer langssturen? Heb ik ook ooit gehad toen ik voor een uitzendbureau werkte in de vakantie. De laatste dagzwikte ik m'n enkel om, en goed. Toen heb ik er nog maar een weekje "ziek" achteraan geplakt want dat ik met een gipspoot niet in een fabriek zwaar tilwerk kon doen zag die geneesheer ook wel in.

20.000 tegelijkertijd? prettige wedstrijd joh :D

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
ceriadwen schreef:
20.000 tegelijkertijd? prettige wedstrijd joh :D

Welnee, gewoon beginnen met random bezoeken en fraudeurs oneervol ontslaan. Dan is hat gauw genoeg afgelopen.

ceriadwen
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Welnee, gewoon beginnen met random bezoeken en fraudeurs oneervol ontslaan. Dan is hat gauw genoeg afgelopen.

Gelijkheidsbeginsel? En dan alsnog... beetje ballen hebben kan geen kwaad. Hoeveel willen ze oneervol ontslaan dan? En gaat dat bijdragen aan de oplossing als mensen onder druk van ontslag weer aan het werk gaan?

zadkine
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:

Hoe had je dat gedacht? Een controlerend geneesheer kan niet eens vaststellen of iemand echt flinke rugklachten heeft of dat het nep is.

En dit is zwaar genoeg werk om met rugklachten thuis te blijven.

Tommie
Master
 Bericht 

snovvdog schreef:
Lekker drugs legaliseren, accijns en BTW over heffen, hebben al die crimineeltjes geen bestaansrecht meer en hebben we nog extra inkomsten ook

Als je ergens belasting over heft wordt het interessant om het illegaal te doen (zie ook drank, sigaretten, gokken, rode diesel etc.)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Boter!
Nou ja, das war einmal..

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Het is denk ik een illusie is om te denken dat criminaliteit verdwijnt als je drugs legaliseert. Sommige mensen kunnen alleen maar van criminaliteit leven, en dan zoeken ze dus wat anders om hun "creativiteit" in te steken.

R
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:

We schijnen eens een tijd een boterberg gehad te hebben.
Had het leuk gedaan op tv.

R
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:

Denk ik ook. Die straatvegen echt niet zo gauw uit eigen beweging.
Verplicht huwelijk wil weleens helpen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Tommie schreef:
Als je ergens belasting over heft wordt het interessant om het illegaal te doen (zie ook drank, sigaretten, gokken, rode diesel etc.)

Nu is het illegaal en is het nog interessanter.

Pagina 1 van 1 [ 23 berichten ]