» Radardetectie, detectoren, filters etc » Radardetector detector   

Postingstijd interval gedetecteerd van 39.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 3 van 3  [ 136 berichten ]
hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Mja, totdat ze de RDD doorontwikkelen en inbouwen in de paal natuurlijk.. Dan is het maar te hopen dat die hoorn niet tevens de osc. frequenties versterkt/bundelt.

Wim

Marcel
FS medewerker
 Bericht 
Ook hier ontwikkelen ze door hoor. :wink: :thumb:

enerby
Master
 Bericht 
hsmade schreef:
Mja, totdat ze de RDD doorontwikkelen en inbouwen in de paal natuurlijk.. Dan is het maar te hopen dat die hoorn niet tevens de osc. frequenties versterkt/bundelt.

Wim

De werking heeft niets te maken met de hoorn en het bundelen/versterken van het Lo signaal.

hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoeld.
Wat mij betreft is het zo, dat die hoorn een versterkende functie heeft, op de frequentie waar ie op resoneert (en eventuele veel en mindervouden daarvan). Als je een oscillerend object hebt en daarachter de hoorn zet, zal deze dus versterken en uitzenden. Antennes werken altijd 2 kanten op. En het gemene van deze zeer hoge frequenties is dat ze zich niet zo braaf houden aan signaalpaden.
Ik moet je bekennen dat ik de ontwerpen niet tot in detail bekeken heb en dus makkelijk iets over het hoofd kan zien.

Wim

Joop12
Die hard
 Bericht 
*goedemorgen, waar komt deze discussie nu opeens weer vandaan :wink: MARCEEEL is de schopbeker al uitgereikt deze week?*

(Voor de rest leuk om weer ff op te rakelen vanzelf :))

Varkentjes
FS medewerker
 Bericht 
Ja, die is net uitgereikt aan Bussloo voor bijna 2 jaar: http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... 874#626874

hsmade is hier nieuw, denkt serieus mee en dit topic komt niet eens in de buurt van 2 jaar :schudnee:

Marcel
FS medewerker
 Bericht 
Dat bedoel ik, zon topic als deze is altijd actueel. :x

Marcel
FS medewerker
 Bericht 
hsmade schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoeld.
Wat mij betreft is het zo, dat die hoorn een versterkende functie heeft, op de frequentie waar ie op resoneert (en eventuele veel en mindervouden daarvan). Als je een oscillerend object hebt en daarachter de hoorn zet, zal deze dus versterken en uitzenden. Antennes werken altijd 2 kanten op. En het gemene van deze zeer hoge frequenties is dat ze zich niet zo braaf houden aan signaalpaden.
Ik moet je bekennen dat ik de ontwerpen niet tot in detail bekeken heb en dus makkelijk iets over het hoofd kan zien.

Wim

Ik zit zelf niet helemaal in die techniek maar je vergeet dat er een golfpijpje voor zit waardoor alles onder de... euhm 15Ghz binnen de detector blijft.
En dat is nou net waar de rdd oa naar "kijkt".

hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Hmm dat zou kunnen inderdaad, dat gaat mij ook weer net te boven.
Maar een oscillator geeft ook meervouden van zijn frequentie af heh, weliswaar minder sterk, maar daar zouden ze ook op kunnen gaan meten.

Ik probeer niets af te kraken, maar wellicht dat wat gezonde kritiek fouten aan het licht brengt, is alleen maar in het voordeel ;o)

Ik vind de techniek reuze interessant, alleen waarvoor het gebruikt wordt niet echt ;) ik rij wel gewoon de juiste snelheid (gaat ook wat makkelijker met een oudere auto (Rover 114gta)).

Wim

freudeamfahren
Master
 Bericht 
Wat ik me nu afvraag is het volgende: Lekt een RDD zodat deze straling de raderdetector kan triggeren waardoor deze automatisch uitschakelt ?
Ik ben niet bepaald technisch, maar dit lijkt me niet onmogelijk.

hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Zeker niet onmogelijk.. Een RDD is precies hetzelfde principe als een RD. Maar ik denk dat als ze je eenmaal gespot hebben, ze niet zo makkelijk zullen loslaten. Als je dan gespot wordt in druk verkeer misschien wel.
Maar dit is inderdaad een haalbaar idee (technisch gezien dan). Je moet alleen wel weer iemand vinden die dit voor je ontwikkeld.

Wim

Varkentjes
FS medewerker
 Bericht 
hsmade schreef:
Maar een oscillator geeft ook meervouden van zijn frequentie af heh, weliswaar minder sterk, maar daar zouden ze ook op kunnen gaan meten.

Ik probeer niets af te kraken, maar wellicht dat wat gezonde kritiek fouten aan het licht brengt, is alleen maar in het voordeel ;o)

Ik vind de techniek reuze interessant, alleen waarvoor het gebruikt wordt niet echt ;) ik rij wel gewoon de juiste snelheid (gaat ook wat makkelijker met een oudere auto (Rover 114gta)).

Wim
Ook hier is al naar gekeken en op dooronwikkeld, zelfs de prototypes zijn er al. Alleen de fabrikage is kostbaar en daar is het wachten nog op. Enerby kan je misschien nog wel meer info verschaffen hierover.

hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Het lijk me iig een stuk prijziger dan aanpassen van de RD.

Wim

enerby
Master
 Bericht 
hsmade schreef:

Wim

De 2e harmonische is ook de oorzaak dat een RDD nog op een geringe afstand af kan gaan.
Gelukkig is de RDD op deze frequentie (2e harm) erg ongevoelig en kan het je antenne op een paar meter detecteren. (wel in de openingshoek van de hoorn)
Omdat we idd niet stil willen zitten zijn we bezig met een Dual band pass filter (24,125 en 34,36Ghz)

hsmade
Nieuwkomer
 Bericht 

Als je een goed bandpass filter kunt maken, blijft er inderdaad niets meer over om te detecteren (met de RDD), want de harmonischen zitten ninderdaad iet op dezelfde frequentie als wat je wilt ontvangen dus kun je rustig uitfilteren.

Lijkt er op dat als je dit goedkoop kunt aanbieden, en als het massaal gebruikt wordt, de RDD waardeloos geworden is. Wel redelijk zonde van al dat belastinggeld, maar ja, ik denk dat de overheid zich daar verder geen zorgen over maakt.

Mijn complimenten voor de behaalde (technische) resultaten in ieder geval!

Wim

anarchist
Eendagsvlieg
 Bericht 

Als je een bandpassfilter gebruikt ga je er van uit dat het probleem zit bij de antenne-ingang, ik denk dat je moet beginnen met de detector een lagere lo frequentie te geven en dit in een paar keer vermeerderen, iedere trap goed ontkoppelen en hf-dicht inblikken. Gezien de hoge frequentie moet het kleinste gaatje dicht zijn en eventueele draden die je moet aansluiten binnenin een blikje niet rechtstreeks maar d.m.v. een doorvoercondensator.

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
Zo is het filter van Enerby ook gemaakt toch?

enerby
Master
 Bericht 
Nee :schudnee:

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
Nou ja, bedoelde het gedeelte met de doorvoercondensators.

enerby
Master
 Bericht 
daar heb je gelijk aan :thumb:
maar de rest niet, is ook niet verstandig om het zo op te lossen.
ik zou eerder gaan voor het verdubbelen van de lo freq.
(geld alleen voor ventura vector enz)

erik-b
Laat zich horen
 Bericht 

Tot dat de Spectre weer is aangepast en dan is dat ook geen oplossing.

Zero Emission !!! dat is de toekomst.
ik ben benieuwd of sinterklaas dit jaar op tijd is.

PA0PRG
Eendagsvlieg
 Bericht 

De radar detectors bestaan eigenlijk uit verouderde techniek waar in verhouding veel geld voor wordt gevraagd. Eigenlijk is het een resonantie ruimte die met een schroef op frequentie wordt afgeregeld met daar aan gekoppeld een feedhorn wat eigenlijk een soort antenne is. Lees in dit geval de overgang naar de vrije ruimte. In de resonantieruimte is een gunndiode geplaatst dusdanig dat het geheel oscilleert op de resonantie frequentie van de ruimte waar de gunndiode in is geplaatst. De gunndiode wekt dus zelf een signaal op wat mengt met het binnenkomende (radar) signaal. het verschil tussen beide frequenties (IF signaal) heeft een zeer lage frequentie zodat deze makkelijk is te verwerken. Ontbreekt 1 van de signalen, bijvoorbeeld het te ontvangen radar signaal, zal er dus ook geen verschilfrequentie kunnen ontstaan en wordt er dus niets ontvangen. Het probleem bij dit soort (verouderde) ontvangsttechnieken is dat een gedeelte van de door de gunndiode opgewekte energie door de feedhorn(antenne) zal worden uitgestraald. Dat bedraagt ongeveer 10mW. De radardetector is hiermee eigenlijk niet alleen een ontvanger maar ook, zij het zeer zwak, een zender geworden. Dit (zend)signaal wordt nu eigenlijk door de radar radar detector opgepikt.

De radar radar detector werkt eigenlijk het zelfde als een ordinaire radardetector echter deze keer afgestemd op frequentie van de gunnoscillator in de gebruikelijke radardetector. Eerst werd er uitsluitend gekeken in het bandje van 12 tot 15 Ghz echter tegenwoordig zijn er ook radar radar detectors die ook rond de 24 en 35 Ghz kunnen kijken. Of deze derde generatie radar radar detectors in Nederland in gebruik zijn weet ik niet. Het kan ook nog wel uitsluitend de eerste generatie zijn die dus uitsluitend naar de 12 tot 15 Ghz frequenties kijken. De grootste grap is dat onze overheid een godsvermogen betaald voor een radar radar detector wat van binnen niets meer is dan een iets anders afgeregelde radardetector die veel minder kost. Uiteindelijk werkt iedereen met verouderde techniek waar fabrikanten veel geld aan verdienen en dus de lachende derden zijn.

Het gehele probleem is te doorbreken door de techniek te gebruiken die men ook ziet in de LNB bij satelliet ontvangst. Dit ding is voor in de schotel geplaatst. Het ontvangen signaal wordt eerst versterkt en daarna in een ringmixer naar een lagere frequentie (IF) gemengt. Door gebruik van de voorversterker kan het oscillator signaal veel kleiner zijn en zal de voorversterker de feedhorn(antenne) isoleren van de oscillator zodat er geen oscillator signaal meer wordt uitgestaald. De ontvangstgevoeligheid zal enorm toenemen en daarmee ook de te detecterende afstand. Ook zullen er minder valsmeldingen zijn. Radar radar detectors behoren dan ook tot een museumstuk.

Hopende iets positiefs te hebben bijgedragen,

PA0PRG

tha steef
Master
 Bericht 
Zendammateurs zijn altijd gezellig :thumb:

73,

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
51

jan jansen
Master
 Bericht 
Hoop voor een zekere gumballer dat ze niet die nieuwe rdd's hebben die op 24 ghz detecteren. Die heeft namelijk een 24 ghz zender ingebouwd om de radardetectors van omringende gumballers over de zeik te brengen :wink:

enerby
Master
 Bericht 
Wat zijn oude RDD's?

SpectreII ontvangt prima tussen de 29350 29630Mhz
Zelfs op 38Ghz ontvangt de SpectreII nog.

SpectreIII is wat betreft de werking nagenoeg gelijk.

PA0PRG
Eendagsvlieg
 Bericht 

Volgens de website van Spectre bestaat deze RDD uit drie versies.
De Spectre 1 kijkt uitsluitend tussen de 11 en 15 Ghz om zo de lokale oscillator van de radardetector op te sporen. Latere versies kijken dus ook naar lokale oscillators rond de 24 Ghz en 35 Ghz.
De radarband rond de 12 Ghz wordt door de politie in Nederland niet meer gebruikt. Uitsluitend worden de banden rond de 24Ghz en 35 Ghz gebruikt. Flitskasten en op lokale wegen is meestal 24 Ghz en snelwegen is meestal 35 Ghz.
Resumerend is het dus verstandig om te kijken of de politie de Spectre 1 in gebruik heeft of een latere versie hier van. Blijkt het de oude Spectre 1 te zijn behoef je alleen het gedeelte van je radardetector wat rond de 12 Ghz ontvangt uit te zetten. Dit moet je wel hardwarematig doen dus met de soldeerbout ingrijpen in je radardetector. Je mist daar niets mee echter ALS de politie nog de Spectre 1 in gebruik heeft, is je radardetector niet meer detecteerbaar voor hen! De grootste grap is dat de nieuwere typen radardetectors al uitsluitend kijken naar de 24 Ghz en de 35 Ghz band Dus heeft de politie de oude Spectre 1 dan zijn deze al niet meer voor hen op te sporen. Natuurlijk zal meneer Spee dit U voor de televisie niet vertellen!

Op de website van Spectre staat ook een foto van de binnenkant van de door hen verkochte RDD. Het ontvangstgedeelte (de feedhorn+oscillator) lijkt verdacht veel op de versies die ook in de Quintezz voorkomt.
De prijs van de RDD Spectre bedraagt zo rond de $1600,00 !!!!!!

Hoop hier velen mee van dienst te zijn.

PA0PRG

enerby
Master
 Bericht 
Wat betreft je laatste opmerking Quintezz versus Spectre RDD, ik heb aan de hand van foto's en metingen het geheel nagebouwd.
Kosten +/- 50 euro maar uren :x
Probeer de zoek functie van dit furum eens uit, kom je nog wel meer info tegen. :thumb:

PA0PRG
Eendagsvlieg
 Bericht 

Kwam op internet iemand tegen die zijn quintezz wilde verkopen. Blijkbaar bang geworden door alle filmpjes op TV. Ik kon nu eens goed naar de gebruikte techniek kijken en die is zeer simpel. Als je aan de voorzijde in de feedhorn kijkt zie je daar een diode zitten. Dat is de ontvangst(mixer) diode. Hier moet je met je vingers afblijven want die kan niet tegen statische electriciteit. Iets verder op om het hoekje zit niet direct zichtbaar de Gunn diode. Deze wekt een frequentie op van ongeveer 12 Ghz. Tussen de resonantieruimte waar de Gunn diode in zit en de ontvangst diode zit een schotje met een gat wat men de iris noemt. ook is daar een afstelschroef waarmee de hoeveelheid hoogfrequent die op de ontvangstdiode (mixerdiode) komt mee wordt afgesteld. Meestal wordt deze afgesteld dusdanig dat er een stroom van 0,5 tot 1 mA loopt door de ontvangst diode. Eigenlijk kan de ontvangstdiode worden opgevat als een harmonische mixer. Het ontvangen 24 Ghz signaal van de radarauto mengt namelijk met de tweede harmonische van het door de Gunn diode opgewekte signaal (2 maal 12 = 24 Ghz) Het verschilsignaal afkomstig van de ontvangst(mixer)diode wordt naar een zwart IC toegevoerd op de onderzijde van de print wat een FM ontvangst chip is die ook in draadloze telefoons wordt gebruikt en vergelijkbaar is met een CA3357 o.i.d. Wat daar uit komt gaat naar de PIC processor die de LED's aanstuurt. De Gunn diode krijgt zijn spanning van de transistor welke tegen de zijkant van de feedhorn zit geschroeft daar deze anders nogal warm wordt, wat eigenlijk een instelbare spannings stabilisator is. Op de referentie input van deze spanningsstabilisator wordt een wisselspanning gezet zodat de 12 Ghz van de Gunn diode in frequentie heen en weer gaat, waardoor een frequentieband wordt door gezwiept. De ontvangst van de 34 Ghz band is ook simpel daar dit een mengprodukt is met de derde harmonische van de Gunn diode. Zouden we dit zondermeer zo doen, dan komen we 2 Ghz te hoog uit daar 3 maal 12 = 36 Ghz. In de resonantieruimte van de Gunn diode is daarom bijna tegen het achterschot nog een diode geplaatst wat een varactor diode is. Zijn functie hier is spelen voor afstemcondensator echter kan dit worden gedaan met een electrische regelspanning. Hiermee wordt de Gunndiode voor de 34 Ghz band tijdelijk in frequentie verlaagd (34 : 3 = 11,33 Ghz)
De truc is nu dat de grond frequentie van de Gunn diode, dus de 11,33 tot ruim 12 Ghz ook naar buiten komt. Niet voor niets werden deze ontvangmixers vroeger ook wel "doorblaas mixers"genoemd. Vaak werd de Gunn diode vroeger in dit soort systemen ook wel gebruikt om er direct mee te zenden. De output bedraagt ongeveer zo'n 10 mW zodat het bereik hier toch vergeleken moet worden het die van deuropeners. De radar radar detector hoeft dus alleen maar naar de grondfrequentie van de Gunn diode te kijken wat dus 11,33 tot ruim 12 Ghz zal zijn om te zien of er een radardetector aan boord is. Deze grondfrequentie is dus niet uitschakelbaar maar is waarschijnlijk wel te blokkeren met een filter.
Hoop dat deze uitleg iets verhelderend is geweest en heeft bijgedragen aan het begrip hoe het komt en waarom.

m.v.g PA0PRG

enerby
Master
 Bericht 
PA0PRG schreef:
De Gunn diode krijgt zijn spanning van de transistor welke tegen de zijkant van de feedhorn zit geschroeft daar deze anders nogal warm wordt, wat eigenlijk een instelbare spannings stabilisator is. Op de referentie input van deze spanningsstabilisator wordt een wisselspanning gezet zodat de 12 Ghz van de Gunn diode in frequentie heen en weer gaat, waardoor een frequentieband wordt door gezwiept.
Dit gebeurt niet.

PA0PRG schreef:
In de resonantieruimte van de Gunn diode is daarom bijna tegen het achterschot nog een diode geplaatst wat een varactor diode is. Zijn functie hier is spelen voor afstemcondensator echter kan dit worden gedaan met een electrische regelspanning. Hiermee wordt de Gunndiode voor de 34 Ghz band tijdelijk in frequentie verlaagd (34 : 3 = 11,33 Ghz)
Varactor diode wordt ge-sweept voor beide banden, K en Ka

Volgens mij zit het zo.

Lo sweept van 11,55 tot 11,75
Mf is +/- 800Mhz

2e Harm Lo is 23,1 - 23,5 Ghz
3e Harm Lo is 34.65 - 35.25 Ghz

23,1 + 0,8 = 23,9 Ghz
23,5 + 0,8 = 24,3 Ghz
Ontvangst K band 23,9 - 24,3 (+/- 10,7Mhz)

34.65 - 0,8 = 33.85 Ghz
35.25 - 0,8 = 34.45 Ghz
Ontvangst Ka band 33.85 - 34.45 (+/- 10,7Mhz)

Ps dit is de techniek achter de Radar detector (Quintezz)

Marcel
FS medewerker
 Bericht 
En dat was allemaal al bekend hier. :colaatje: :colaatje: :thumb:

PA0PRG
Eendagsvlieg
 Bericht 

Door verhuizing heb ik geen werkplaats meer dus moest ik het e.e.a opmaken uit de printopbouw. Ik kon dus geen spanning zetten op de Quintezz op de werkbank om zodoende er aan te kunnen meten.
Dat de techniek reeds bekend was is het jammer dat dit dan niet met anderen wordt gedeeld zodat we met zijn allen iets kunnen doen aan de flits terreur. Verder heb ik mijn uitleg zo simpel mogelijk gehouden en daarom de getallen afgerond. Natuurlijk had ik verwacht dat het middenfrequent IC vergelijkbaar met een MC3357 en welke normaal gebruikt wordt in draadloze telefoons, zijn signaal afkomstig van de ontvangst mixer diode dit op 10,7 Mhz zou binnen krijgen. Dit wordt in het IC zelfs nog doorgemengt naar een lagere frequentie. Mogelijk is het achterliggende gedeelte zelfs een Direct Conversion Receiver. Tussen pin 1 en pin 2 van het IC is het gebruikelijk dat daar een kristal zit van 10.245 Mhz. Hier in de Quintezz zit daar een afgestemde kring i.p.v het kristal welke zichtbaar wordt als je het laser gedeelte er af schroeft. De middenpoot van de spanningsstabilisator die de Gunn diode van spanning voorziet krijgt (wissel)spanning aangeboden van een 8 potig IC wat een dual Op_Amp is. Verwacht wordt daarom dat hier mee de Gunn diode door het frequentie gebied wordt gezwiept. De varactor diode krijgt uiteindelijk alleen een gelijkspanning van een transistor wat wordt gestuurd uit de Pic processor. Op deze wijze wordt dus 34 Ghz in de band gebracht. Nu kan de Pic processor ook onderscheid maken of het ontvangen signaal afkomstig is van de K of de Ka band. In jou voorbeeld
waarbij jij verwacht dat de varactordiode uitsluitend gebruikt wordt om door de frequentie gebieden te zwiepen, kan de Pic prosessor dit onderscheid niet maken.

Uiteindelijk doet bovenstaande er niet erg toe daar ik het versimpelde verhaal uitsluitend heb geschreven om duidelijk te maken dat er bij IEDERE radardetector een sterke grondgolf uitgestraald zal worden tussen de 11 en de 13 Ghz. De Radar Detector Detector behoeft dus uitsluitend naar dit signaal te kijken wat mogelijk een bereik heeft vergelijkbaar met deuropeners. De Radar Detector Detector behoeft dus helemaal niet naar andere frequentie gebieden zoals 24 Ghz of 34 Ghz te gaan kijken. Als ik voor sommigen een open deur heb ingetrapt dat zij het zo. IK heb alleen maar iets willen verduidelijken voor mensen die het NOG NIET wisten!

m.v.g PA0PRG

RAMBO36
Eendagsvlieg
 Bericht 

maar als ik nou de rdd van de politie gebruik wat gebeurt er dan.

#André M#
FS Juridisch
 Bericht 
helemaal niks :lol:

Varkentjes
FS medewerker
 Bericht 
Pfff, pas 5 posts en ik ben die gast nu al zat :zzz:

PA0PRG
Eendagsvlieg
 Bericht 

Als ik naar TV programma's kijk zoals blik op de weg valt mij op dat bij de nieuwere opnames geen radar detector detector meer in de auto's gemonteerd zijn. Deze hingen altijd aan de voorruit onder de spiegel. Mogelijk heeft men toch te veel foutmeldingen gehad net zoals de radardetector zelf reageert op bijvoorbeeld deuropeners. Verder is het detectiebereik dusdanig klein dat wanneer je elkaar nadert met 80Km/h er geen detectie zal optreden. In de file is ook niet aantoonbaar welke auto nu de radardetector aan boord heeft dus de pakkans met een normaal weggebouwde radardetector is kleiner dan bijvoorbeeld bellen zonder carkit in de auto. Ik rijd nu zelf al 3 maanden rond met een Quintezz aan de voorruit geplakt en ben er nogsteeds niet mee gepakt. Heb wel de beugel gemodificeerd zodat de detector op zijn kant hangt. Er zijn zelfs politieagenten die niet eens weten wat het is dus zeg ik maar dat het van mijn draadloze navigatie is! Tenslotte raast het ook van die dingen voor de autoramen. Ik ga hem binnenkort wel onzichtbaar monteren in de auto want het is toch wel een beetje de goden verzoeken.

Pagina 3 van 3 [ 136 berichten ]