» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo,

Volgens mij valt het rijden over de vluchtstrook onder dit forumonderdeel. 31 maart 2015 ben ik over de vluchtstrook gereden en ben hiervoor bekeurd(€375 + punt op mijn rijbewijs). Deze heb ik i.v.m. het bezwaar nog niet hoeven te betalen. De situatie; ik stond netjes te wachten in de file vlakbij de uitrit waar ik af moest. Het dashboard van mijn auto begon ineens te piepen en rode lichten te tonen(alarm). Nu was ik onzeker van de noodzaak van deze melding waardoor ik de keus heb gemaakt niet op de vluchtstrook stil te gaan en eventuele hulpdiensten te blokkeren, maar de afrit te nemen. Vlak voor de afrit ben ik staande gehouden(op de vluchtstrook) en is mij om mijn rijbewijs gevraagd. Na een foto van rijbewijs+kenteken gemaakt te hebben en het rijbewijs teruggegeven te hebben is mij gevraagd weer door te rijden. Geen tijd dus om mijn situatie toe te lichten. Onderaan de snelweg mijn auto geparkeerd op de carpoolplaats bleek het alarm om motorolie te gaan. Op advies van de garage doorgereden en de boel daar laten bijvullen.

Na het ontvangen van de bekeuring natuurlijk bezwaar ingediend inclusief bewijsstukken; de factuur van de garage voor het bijvullen van de motorolie. Het bezwaar is aangetekend ontvangen op 24 april 2015 en bevestigd op 28 april 2015. In deze bevestiging werd vermeld dat mijn zaak was overgedragen aan het CVOM.

Nu dacht ik er vanaf te zijn(niets weer gehoord sinds dien) maar ineens kreeg ik op 3 maart een oproep van de rechtbank in Gelderland om 20 april aanwezig te zijn bij nadere behandeling van de tegen mij aanhangige strafzaak. Nu vindt ik, naast dat ik niet zomaar de vluchtstrook gebruikte, deze termijn erg lang. De zitting ga ik natuurlijk bijwonen, maar even om mijn standpunten te toetsen dit bericht. Is zo'n lange reactietermijn normaal? Kan ik hier een punt van maken in de rechtbank? Hoe zal de rechter naar de geschetste situatie kijken?; Ik snap dat het overkomt als even snel langs de file willen glippen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
brianovitch schreef:
Kan ik hier een punt van maken in de rechtbank?

Je kunt er een punt van maken, maar het is een kansloos punt (er staat 3 jaar voor).

Citaat:
Hoe zal de rechter naar de geschetste situatie kijken?

Hangt voor het grootste gedeelte van de geloofwaardigheid van jou verhaal af, dus hoe je het brengt ......

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Je kunt er een punt van maken, maar het is een kansloos punt (er staat 3 jaar voor).

Aha, en zou ik niet eerder op de hoogte moeten worden gesteld met de eerste beoordeling? Ik had tenminste een brief verwacht bevattende een vorm van uw zaak wordt in behandeling genomen door de kantonrechter en u kunt hier binnen 3 jaar een uitnodiging voor verwachten. Of betekend "Uw zaak is overgedragen aan het CVOM" hetzelfde?

TMFKAV schreef:
Hangt voor het grootste gedeelte van de geloofwaardigheid van jou verhaal af, dus hoe je het brengt ......

Aha, moet ik nog ingaan op het feit dat ik ter plaatse mij niet heb kunnen verdedigen?

TMFKAV
Master
 Bericht 
brianovitch schreef:
Aha, moet ik nog ingaan op het feit dat ik ter plaatse mij niet heb kunnen verdedigen?

Verdedigen doe je bij het OM en niet bij de politie, daar kun je hooguit een verklaring geven.

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Verdedigen doe je bij het OM en niet bij de politie, daar kun je hooguit een verklaring geven.

Ik bedoel meer te zeggen dat de betreffende Agent (welke in de bosjes stond verstopt) mij geen kans heeft gegeven dit gehele proces te voorkomen, en de situatie ter plaatse uit te leggen. Er is dus niet om een verklaring gevraagd. De boete is ook op een later moment rustig op kantoor opgesteld, op basis van de foto's van het rijbewijs+kenteken.

gurb
Master
 Bericht 
Citaat:
Artikel 43

1 Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.

2 Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.

3 Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.

4 Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.

Het gaat er dus om dat je bij de rechter onderbouwt dat je vanwege een noodgeval de vluchtstrook gebruikte.

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

gurb schreef:
Het gaat er dus om dat je bij de rechter onderbouwt dat je vanwege een noodgeval de vluchtstrook gebruikte.

Juist, dit is natuurlijk mijn primaire standpunt. Nu weet ik niet of ik de overige zaken er nog bij moet halen.

Hoe wordt omgegaan met inschattingsfouten, voorbeeld in deze situatie; u had beter stil kunnen gaan staan o.i.d?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wat ik bedoel te zeggen is, dat je met dit soort "flauwekul" je verhaal - wat misschien best sterk is, als het waar is - ontkracht.

Gewoon aangeven:

Motoralarm in de file
Wilde niet op de vluchtstrook parkeren om de weg voor eventuele hulpdiensten te blokkeren
Keuze gemaakt om langzaam door te rijden naar een veilige plek

(Evt. aangeven dat je die afrit - normaal gesproken - helemaal niet genomen zou hebben. Nu alleen uit nood)

Ja, het mag niet, maar het leek mij de meest veilige optie.

Fingers crossed en hopen op een schappelijke rechter.

Succes !!

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is, dat je met dit soort "flauwekul" je verhaal - wat misschien best sterk is, als het waar is - ontkracht.

Gewoon aangeven:

Motoralarm in de file
Wilde niet op de vluchtstrook parkeren om de weg voor eventuele hulpdiensten te blokkeren
Keuze gemaakt om langzaam door te rijden naar een veilige plek

(Evt. aangeven dat je die afrit - normaal gesproken - helemaal niet genomen zou hebben. Nu alleen uit nood)

Ja, het mag niet, maar het leek mij de meest veilige optie.

Fingers crossed en hopen op een schappelijke rechter.

Succes !!

Bedankt voor je bericht, het is me nu duidelijk. Laatste vraag; normaliter zou ik ook deze afrit ook genomen hebben, dit is toeval. Helpt het om aan te geven dat dit niet het geval was?

TMFKAV
Master
 Bericht 
brianovitch schreef:
Laatste vraag; normaliter zou ik ook deze afrit ook genomen hebben, dit is toeval. Helpt het om aan te geven dat dit niet het geval was?

Het komt je verhaal niet ten goede als je dat aan zou geven (misschien beter niet over beginnen).

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Het komt je verhaal niet ten goede als je dat aan zou geven (misschien beter niet over beginnen).

Duidelijk zo. :thumb:

gurb
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Motoralarm in de file
Wilde voorkomen dat je op de rijbaan stil zou vallen.
Keuze gemaakt om langzaam via de vluchtstrook door te rijden naar een veilige plek op te zoeken
Kleine verbetering

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

gurb schreef:
Kleine verbetering

Aha bedankt, ik zal binnenkort even mijn originele bezwaarbrief opzoeken, en kijken hoe ik het daar heb verwoord. Mijn verhaal moet natuurlijk niet te veel afwijken van mijn originele bezwaar lijkt mij? Of wordt dit alleen op hoofdlijnen meegenomen?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Als dat teveel afwijkt, maakt de OvJ er gehakt van.

brianovitch
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Als dat teveel afwijkt, maakt de OvJ er gehakt van.

Is het zinnig om mijn originele bezwaarbrief hier even te posten?

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]