» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking) Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]
Rozwa
Eendagsvlieg
 Bericht 

Beste allemaal,

Na een aantal berichten op dit forum te hebben gelezen ben ik er nog niet helemaal over uit wat het beste is wat ik momenteel kan doen.
De situatie:

Mijn vriendin (beginnend bestuurder) is met mijn auto door een vaste flitspaal geflitst.
Zij reed na correctie 93kmpu waar 60 is toegestaan.

Zelf ben ik geen beginnend bestuurder meer en heb een schone lei qua hoge snelheidsboetes.
Dit wil ik eigenlijk ook graag zo houden omdat ik soms met de motor ook wel eens te hard rijd.

-Wat voor consequenties heeft het voor mij als ik gewoon accepteer dat de boete op mijn naam komt? en hoelang blijven deze consequenties?
-Wat voor consequenties heeft het voor mijn vriendin als we aangeven dat zij de bestuurder van mijn auto was op dat moment( beginnend bestuurder met puntenrijbewijs)

Overigens net ingelogd op mijn DigiD om de flitsfoto van de boete te bekijken, welke nog niet beschikbaar was.
Net heb ik gelezen dat de Mulder wet niet meer van toepassing is voor deze overtreding.

Hoe kan ik nu het best in bezwaar gaan om erachter te komen of de flitspaal niet geijkt is ect ect?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet.

Bounty
Master
 Bericht 

Je krijgt waarschijnlijk een strafbeschikking binnen 2 weken in verzet komen als je het er niet mee eens bent. Betalen is schuld bekennen.

Je krijgt eerst een bestuurdersverklaring voorop je kan aangeven wie er te hard heeft gereden. Bij mij was dit mijn opa die mijn auto had geleend een jaar of 10 geleden.

Je kan nog altijd betalen als je bijvoorbeeld een uitnodiging krijgt om bij de officier te komen. Die doet je dan een voorstel, kan je accepteren door te betalen of wacht op een oproep voor de rechter. Kan tot meen ik 3 jaar duren. @feitelijk kom er maar in met de exacte termijn.

Ze kunnen je ook nog bellen om een bekentenis uit te lokken. Vriendelijk zeggen dat je geen verklaring wenst te geven of ophangen.

De stukken kan je ondertussen met een art 30 verzoek bij het om opvragen of door een wob/wahv verzoek bij de opsporingsinstantie (meestal politie).

Rozwa
Eendagsvlieg
 Bericht 

Bedankt Bounty voor je reactie,

Ik heb geen zin om fysiek naar de officier te moeten komen (ivm vrij nemen van werk ect.), begrijp ik het goed dat mocht ik uitgenodigd worden, dat ik dan alsnog gewoon kan betalen en niet hoef te komen?

Dus het te volgen stappenplan:

1. Bestuurdersverklaring opsturen.
2. Bewijsstukken opvragen.
Ondertussen gebruik maken van zwijgrecht als ik gebeld word.
3. Hopen op fouten van justitie.

Stel ik verlies, is er dan een kans dat ik meer moet betalen dan nu?
Als ik het goed begrijp krijg ik hierdoor een strafblad, hoelang blijft deze bestaan?

Alvast bedankt,

Pietert
Master
 Bericht 
Als je er zo snel mogelijk vanaf wil zijn, kan je er ook voor kiezen om het vragen van bewijsstukken over te slaan en gewoon betalen.

Rozwa schreef:
Stel ik verlies, is er dan een kans dat ik meer moet betalen dan nu?

Nauwelijks tot geen. Maar je moet wel nadenken wat je verweer gaat zijn. Laten voor komen voor het voor komen zijn ze niet zo heel happig op :)
Bounty schreef:
Kan tot meen ik 3 jaar duren. @feitelijk kom er maar in met de exacte termijn.

2 jaar :)
Rozwa schreef:
begrijp ik het goed dat mocht ik uitgenodigd worden, dat ik dan alsnog gewoon kan betalen en niet hoef te komen?

Kan ook vaak telefonisch. Als je niet komt gaat het automatisch door naar de rechter. Daar zal je wel naartoe moeten. Nogmaals: Als je er allemaal geen zin in hebt: gewoon betalen. (of uit handen geven aan iemand die het (voor jou gratis) op wil lossen)
Rozwa schreef:
Als ik het goed begrijp krijg ik hierdoor een strafblad, hoelang blijft deze bestaan?

Een justitiële aantekening. En wederom 2 jaar :)

Feitelijk
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
@feitelijk kom er maar in

Ja logisch dat jij reageert.

Pietert schreef:
2 jaar :)

:schudnee:
3 jaar.

Pietert
Master
 Bericht 
:nocheer:

Edit: Oh wacht, mijn oepsie was uit 2014.

Bounty
Master
 Bericht 

Ik ging al aan mezelf twijfelen :P

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]