» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 29 berichten ]
BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Dag allen,

Gisteren maakte de post mij niet heel gelukkig... een brief van het CJIB. En wat voor een, een strafbeschikking/boete van €619,- voor 47KM/h te hard rijden. Dure boete, maar "veel geluk"?
Nu is het een vreemde situatie: vanaf Kampen naar Zwolle op de N50 zou ik 47KM/h na correctie te hard hebben gereden. Ik reed totaal met 3 auto's die ik allemaal kende. Ik en een maat van me reden voorop, toch wel harder dan 100KM/h. De andere reed verder terug. Nu reed er ook een andere BMW met ons mee die met ons meereed richting Zwolle. Je gaat vanaf de N50 knooppunt Hattemerbroek in waar je ook de A28 op kunt. Deze afslag namen wij, de BMW ook. Ter hoogte van Zwolle deed de BMW blauwe LED-flitsers aan in de grill en nam snel de afslag Zwolle Zuid. Wij dachten eerst een soort grap, maar daar twijfelen we nu erg aan.

Goed, de boete hebben we nu op de mat. Enkele details:
MIJN BOETE
Feitcode: VG050
Gemeente: Hattem
Plaats: Hattem
Datum: 16-09-2017
Tijd: 00:55
Wettelijk maximum: 100KM/h
Gecorrigeerd: 147KM/h
Opsporingsinstantie: Korps landelijke politiediensten

MAAT'S BOETE
Feitcode: VG050
Gemeente: Hattem
Plaats: Hattem
Datum: 16-09-2017
Tijd: 00:56
Wettelijk maximum: 100KM/h
Gecorrigeerd: 147KM/h
Opsporingsinstantie: Korps landelijke politiediensten

Nu twijfel ik HEEL erg aan de gemeten snelheid. Zou de BMW van ons beide een meting hebben gemaakt en op beide auto's dezelfde waarden gebruikt hebben? Dan mag je er vanuit gaan dat de meting mogelijk niet klopt omdat die snelheden van ons beide toch teveel zou kunnen fluctueren? Ik twijfel heel erg over de juistheid van de boete. Wat is handig om te doen, wat zijn mijn rechten? Ik heb bij het CJIB al een flitsfoto opgevraagd omdat ik NOG NIET zeker weet of het een flitser is geweest, maar dan moet het wel heel toevallig zijn. Ik heb de flitser niet gezien, maar gezien de weg moet een busje in de berm/vluchtstrook wel opvallen.

Even concreet:
- We zijn niet staande gehouden;
- Ik en een maat hebben bijna identieke boetes (tijdsverschil)
- WOB-aanvraag handig om te doen? Zo ja: waarvoor? Foto en ijkrapport?
- Moet ik eerst een brief voor verzet versturen of eventueel flitsfoto/WOB-aanvraag afwachten?

//EDIT
Wat ik tot zover heb gedaan
- Flitsfoto opgevraagd
- Flitsfoto maat opgevraagd
- Brief van maat ingezien

Afbeelding
https://www.google.nl/maps/@52.4897895,6.0170789,14.75z

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Afbeelding

wernert
Pro
 Bericht 

Ik zou de exacte tijd weghalen. Misschien de codes links en rechtsonder ook.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
wernert schreef:
Ik zou de exacte tijd weghalen. Misschien de codes links en rechtsonder ook.

Done, thnx.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Mocht het toch zo zijn dat de BMW ons heeft 'gepakt' op een trajectcontrole, ga ik toch direct 2 brieven sturen:
- 1 voor het bezwaarschrift
- 1 voor de WOB

• Het brondocument;
• Het proces verbaal (PV);
• Het complete ijkrapport;
• Volledig CJIB zaakoverzicht;
• Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
• Een foto en/of video (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip;
• Het certificaat waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de opsporingsambtenaar die de radarapparatuur bediende hiervoor ook was gekwalificeerd ten tijde van de meting;

Ik ga vandaag even bellen met het CJIB om te kijken of zij kunnen zien hoe de constatering is gebeurt.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Sorry voor de berichten.
Uitkomst met CJIB is, is dat inderdaad de meting is uitgevoerd op 2 personenauto's met een gecorrigeerde boordcomputer. M.a.w: de agent gaat uit dat 2 auto's dezelfde snelheid hebben gereden, ik vind het knap.

Ik ga 2 brieven versturen. Is onderstaande correct? Kan ik beide brieven tegelijk versturen?

VERZETSCHRIFT
Geachte mevrouw, mijnheer,

Per post heb ik een strafbeschikking ontvangen van het CJIB o.v.v. CJIB-nummer ***. Ik heb mijn twijfels over de correctheid van de beschikking en maak daarom bezwaar. U hebt reeds van mij een WOB-verzoek ontvangen.

Volgens de brief zou ik op 16-09-2017 (zaterdag) 00:56 uur op de N50 in de gemeente Hattem (plaats, Hattem) 147KM/h hebben gereden. De toegestane snelheid is op de N50 ter hoogte van Hattem 100KM/h. Ik heb mijn twijfels over onderstaande punten:

• De gemeten gecorrigeerde snelheid van 147KM/h kan geen correcte meting zijn. Personenauto met kenteken **-**-** heeft reeds dezelfde beschikking ontvangen met dezelfde snelheid van 147KM/h en een tijd van 00:56. Dit betekent dat de meting is uitgevoerd op 2 auto’s met 2 afwijkende snelheden.
• Bovenstaande punt brengt het volgende punt: de apparatuur waarmee de meting is uitgevoerd kan nooit een correcte snelheid hebben gemeten. Er kan immers nooit een gemiddelde snelheid worden genomen van 2 auto’s met fluctuerende snelheden. Degelijke ijkrapporten daargelaten.

Concluderende dat, op basis van de bovenstaande punten, de beschikking onjuist is en dusdanig kan afwijken dat het strafbaar feit anders kan zijn dan geconstateerd. Ik verzoek u kritisch te kijken naar uw strafbeschikking en over gaat tot het nietig verklaren van uw beschikking, dan wel voor te leggen aan de rechter.

Hoogachtend,

WOBverzoek
Geachte mevrouw, mijnheer,

Per post heb ik een strafbeschikking ontvangen van het CJIB o.v.v. CJIB-nummer ***. Ik heb mijn twijfels over de correctheid van de beschikking en vraag u middels deze brief om het relevante dossier toe te zenden, bestaande uit onderstaande documenten. U heeft reeds van mij een bezwaarschrift ontvangen.

• Het brondocument;
• Het proces verbaal (PV);
• Het complete ijkrapport;
• Volledig CJIB zaakoverzicht;
• Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
• Een foto en/of video (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip;
• Het certificaat waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de opsporingsambtenaar die de radarapparatuur bediende hiervoor ook was gekwalificeerd ten tijde van de meting;

Ik verzoek u, in voorbereiding op mijn verdediging, onder verwijzing naar Artikel 30 Sv, mij het relevante dossier met bovengenoemde punten toe te zenden.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Ik vraag me af waarom je denkt dat dat verzetschrift hout snijdt.
Punt 1: waarom zou het onmogelijk zijn dat een andere auto met een minuut verschil voor dezelfde snelheid een bekeuring krijgt?
Punt 2: waarom zou het niet kunnen dat je aan de hand van een meting op één auto twee auto's bekeurt? Als beide even hard rijden (tussenafstand verandert niet) of als de voorste harder rijdt dan heb je met een meting van de achterste auto genoeg om beide auto's op te schrijven.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
maarten28 schreef:
Punt 1: waarom zou het onmogelijk zijn dat een andere auto met een minuut verschil voor dezelfde snelheid een bekeuring krijgt?
Punt 2: waarom zou het niet kunnen dat je aan de hand van een meting op één auto twee auto's bekeurt? Als beide even hard rijden (tussenafstand verandert niet) of als de voorste harder rijdt dan heb je met een meting van de achterste auto genoeg om beide auto's op te schrijven.

Je gaat dan toch uit van een gedachte en niet van een feit?
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik vind het alleen merkwaardig dat ze ergens 'vanuit' mogen gaan. Vandaar dat ik echt twijfelde aan de boete.

TommyGun
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Ik vraag me af waarom je denkt dat dat verzetschrift hout snijdt.

Dat lijkt mij inderdaad ook.

Desondanks, succes BasHo!

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Thanks voor het advies allen. Ik ben zeer benieuwd naar het PV voor de constatering, dus ga het toch erop wagen.
Ik heb het WOB verzoek verstuurd, wat als dit langer duurt dan 2 weken? Zorg je ook dat het bezwaarschrift binnen 2 weken verstuurd is, ook wanneer het WOB-verzoek nog niet is behandeld?

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Gebeld met het CJIB. Hieruit bleek dat de meting is gedaan met een geijkte boordcomputer over een afstand van 1000meter. Uitgevoerd op 2 auto’s. Geen reden voor staandehouding. Volgens mij is er om 00:56 genoeg tijd om een staandehouding te doen als je vanaf Kampen tot aan Zwolle meerijdt. Zal dit zeker in het bezwaarschrift opnemen.

Concrete vraag is nu eigenlijk:
- Als ik het WOB-aanvraag doe, kan dit langer dan 2 weken duren voor zover ik begreep. Moet ik dan ALSNOG binnen 2 weken bezwaar/verzet aantekenen, ook al is het WOB-verzoek nog niet behandeld?

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Ja. En als je er vervolgens geen heil meer in ziet (en de OvJ wijst je bezwaar af) dan betaal je alsnog. :thumb:

Ducantoni
Master
 Bericht 
Voor verzet aantekenen heb je maar beperkt de tijd, dat moet je dus meteen doen. Dan hoef je in elk geval de boete nog niet te betalen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
BasHo schreef:
Moet ik dan ALSNOG binnen 2 weken bezwaar/verzet aantekenen, ook al is het WOB-verzoek nog niet behandeld?

:kniktja:

Anders is de beschikking onherroepelijk !! In het verzetsschrift hoef je geen gronden op te geven.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Aha! Nu wordt het mij ook duidelijk. En als je verzet hebt aangetekend wordt je boete dus eigenlijk uitgesteld, en op het WOB-verzoek maak je dan bezwaar?

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Bezwaar en Wob staan los van elkaar. Wob is een middel om relevante documenten op te vragen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
klik

Het eerste (sticky) topic in dit gedeelte van het forum .........

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Het eerste (sticky) topic in dit gedeelte van het forum .........

Geweldig topic! Zie onderaan dat topic en zie ook mijn topic. Staat al een bericht in en heb de brief ook al daarop gebaseerd. :dag:

malaka
Weet de weg
 Bericht 

Zo snel als je reed, had je de post ook binnen :lol:

Dat is dan wel weer fair. Dat voorkomt dat je de komende tijd nog meer boetes binnen krijgt als je er een gewoonte van hebt gemaakt om zo hard te rijden. :applaus:

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
malaka schreef:
Zo snel als je reed, had je de post ook binnen :lol:

Dat is dan wel weer fair. Dat voorkomt dat je de komende tijd nog meer boetes binnen krijgt als je er een gewoonte van hebt gemaakt om zo hard te rijden. :applaus:

Wist ook precies om welke dag het ging :P
Heb ook al een bezwaarschrift verstuurd en een WOB-verzoek ingediend. Wie weet...

CJIB heeft iig mijn brief ontvangen aan de handtekening te zien :nono:
Afbeelding

malaka
Weet de weg
 Bericht 

Whahahaha die handtekening! Lachen ze je nu al uit? :lol:

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
malaka schreef:
Whahahaha die handtekening! Lachen ze je nu al uit? :lol:

Antwoord met een citaat
Meld dit bericht

Ach, was bijna weekend voor ze :p

TommyGun
Master
 Bericht 
Trolololo

keokiracer
Master
 Bericht 
*kijkt naar avatar*
Onschuldig! :P

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Hmm,
N.a.v. mijn verzetsschrift krijg ik de brief dat ik het niet eens ben met de strafbeschikking, maar ik dan het volgende kan doen:
1. Was iemand anders de bestuurder dan uzelf
2. Kunt u geen gegevens van de bestuurder opgeven of heeft u al een bestuurder opgegeven en zijn de gegevens van deze persoon niet veranderd

Wederom met zo'n antwoordformulier, overigens.
Ik heb al een telefonisch verzetsschrift ingediend met "Er is sprake van een misverstand, dan wel een onjuiste constatering." Word ik nu getest?
///
Ik lees al dat deze niet verplicht is :)

Afbeelding

//
Inmiddels, na opvragen foto/video bij de politie, staat er in het zaakoverzicht dat er 160 op de boordsnelheidsmeter had moeten staan. Weet 100% dat dit al niet klopt. Maar ja, hoe toon je dat aan..

TMFKAV
Master
 Bericht 
BasHo schreef:
al een telefonisch verzetsschrift ingediend

:o :o :o

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
TMFKAV schreef:
:o :o :o

Jij en ik weten natuurlijk per post :)

wet-mulder-m/afgewezen-bezwaarschrift-t88045.html#p3878731
Deze post komt overeen met mijn situatie, alleen betreft dit een mulder kwestie.

BasHo
Nieuwkomer
 Bericht 
Zaakgegevens
Afbeelding

Afbeelding

Waar ik nu over twijfel is het volgende:

- Geen reden tot staandehouding, vanwege solo in de auto en 2 auto's maakte de overtreding.
Lijkt mij wel te kunnen. Misschien ook niet. Neemt niet weg dat de meting ook mogelijk niet zorgvuldig is opgemaakt omdat verbalisant diversen moet noteren: snelheid, 2 kentekens, HM paal overtreding etc. Moet letten op het verkeer enz.

- Snelheid is vastgesteld a.d.h.v. de gekalibreerde boordsnelheidsmeter v.h. dienstvoertuig ( geldig tot 12-2017 :( )
Is dus geen gemiddelde snelheid maar schijnt dus te mogen a.d.h.v. een pieksnelheid (??). Dus vol gas intrappen om bij te benen (bewijze van) is genoeg reden om dit te noteren als zijnde een pieksnelheid?

Mogelijk geen 'zaak'? Ik ga het PV sowieso afwachten.
wet-mulder-m/afgewezen-bezwaarschrift-t88045.html#p3878731
In dit topic wordt ook gesproken over een degelijke piekmeting. Lees dat het dus wel en niet mag?

boersma
Master
 Bericht 
BasHo schreef:
- Geen reden tot staandehouding, vanwege solo in de auto en 2 auto's maakte de overtreding.
Lijkt mij wel te kunnen. Misschien ook niet. Neemt niet weg dat de meting ook mogelijk niet zorgvuldig is opgemaakt omdat verbalisant diversen moet noteren: snelheid, 2 kentekens, HM paal overtreding etc. Moet letten op het verkeer enz.

- Snelheid is vastgesteld a.d.h.v. de gekalibreerde boordsnelheidsmeter v.h. dienstvoertuig ( geldig tot 12-2017 :( )
Is dus geen gemiddelde snelheid maar schijnt dus te mogen a.d.h.v. een pieksnelheid (??). Dus vol gas intrappen om bij te benen (bewijze van) is genoeg reden om dit te noteren als zijnde een pieksnelheid?

Kan mij goed voorstellen dat een agent die alleen is het niet veilig vindt om midden in de nacht in zijn eentje 2 auto's staande te houden. Ook kan ik mij voorstellen dat hij/zij besluit om ook niet 1 van de 2 staande te houden --> in dit geval was het vrij aannemelijk dat de twee voertuigen bij elkaar hoorden en dus ook allebei zouden stoppen.

Het betreffende politievoertuig zal geijkt zijn en het aflezen van de snelheidsmeter is voldoende om tot een constatering van een overtreding te gaan. Wel moet hiervoor de dubbele correctie toegepast worden, dit is hier ook netjes gebeurd.
Het moet hierbij wel jouw pieksnelheid zijn en dat is ook wat verklaard is met het 'op gelijkblijvende snelheid volgen'.

Pagina 1 van 1 [ 29 berichten ]