» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Serkan
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden,

Na vele topics te hebben doorgelezen en de sluwheid van de OvJ van jullie kant te hebben gehoord dacht ik dat het tijd werd voor mij om ook eens om hulp te vragen. We zijn hier immers om elkaar te helpen :P .

Ik zal me eerst eens voorstellen, ik ben Serkan een simpele student die net een oude bmw kan veroorloven. En ik heb blijkbaar iets te hard gereden op een stukje snelweg waar ze altijd staan te flitsen. Ik met mijn domme kop rij daar vervolgens veels te hard en oom agent maakt een mooie foto om die aan zijn muur op te hangen. Ik heb nu een mooie brief van het CJIB waarop staat 'Kennisgeving strafbare feit en ontbieden verhoor'. Klinkt heel ernstig en dat is het waarschijnlijk ook. Ik zou jullie graag willen vragen wat ik nu moet doen? Ik heb meegestuurd gekregen een bestuurdersverklaring en ik heb een scenario die ik kan schetsen aan de rechter die toch te mooi klinkt om waard te zijn.

Ik ben namelijk geflitst op de A29 Li hmp 14.9 in de richting rotterdam. Dit was om 13.43 uur op 23.03.2017 . De rede voor mijn snelheid is dat mijn tante op de achterbank zat met ernstige buikkramp schreeuwend van de pijn. Naast mij zit haar zoon die zwaar geestelijk gehandicapt is en helemaal overstuur raakt door zijn moeder. Dus ik met mijn 22 jarige hersens extra hard over de snelweg racen om naar het ziekenhuis te gaan. Zij is die volgende ochtend geopereerd aan haar blinde darm die zwaar onstoken was. Ik weet uit eerdere ervaring met de ontstoken blinde darm dat tijd een grote factor is bij deze operatie.

Verder heb ik nog nooit een strafbeschikking gehad , hooguit een paar mulder overtredingen van enkele kilometers (die tellen niet mee volgens de experts hier op het forum).

Graag zie ik jullie reacties tegemoet! :D

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Serkan schreef:
Ik weet uit eerdere ervaring met de ontstoken blinde darm dat tijd een grote factor is bij deze operatie.
Aangezien ze pas de volgende ochtend geopereerd is, was het niet levensbedreigend, zullen OvJ en rechter stellen. Dus dat argument ga je niet mee weg komen. En als het zo kantje boord zou zijn geweest, waar is dan de ambulance in dit verhaal?

Wat is je vraag precies? Doordat je je al ingelezen hebt (goed bezig :thumb:) gok ik dat je al een heel eind weet wat de juiste stappen zijn?

Kort: de bestuurdersverklaring hoef je niet per se in te vullen, al maakt het in jouw geval weinig uit, aangezien je kentekenhouder bent (neem ik aan) zullen ze toch bij jou uitkomen. Je zal een O gaan ontvangen (rechtsboven op de brief). Strafbeschikking. In verzet gaan. Je krijgt een uitnodiging om bij de OvJ te komen. Daar kun je op in gaan, maar de kans dat die iets met je verhaal doet is klein: waarschijnlijk probeert ie het af te tikken met een stevige boete en mogelijk een rijontzegging. Als je het gesprek bij de OvJ weigert, is de rechter de volgende stap. Dan ben je mogelijk zomaar anderhalf jaar verder en kun je iets beter je verhaal doen. Ook die zal echter kritisch zijn, maar doordat er al een forse tijd overheen is gegaan heb jij kans gehad om wat geld opzij te zetten voor je boete en is de kans dat je een rijontzegging krijgt fors kleiner. Vooral als je ter zitting nog aangeeft waarom een ontzegging je zou schaden.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Vooral als je ter zitting nog aangeeft waarom een ontzegging je zou schaden.

Is niet aan de orde (first offender < 70 te hard snelweg)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Bij de rechter wel, OvJ zal toch ontzegging eisen omdat dat hun beleidsregel is. Dus het kan geen kwaad om wel even wat tegenargumenten aan te voeren.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Aangezien ze pas de volgende ochtend geopereerd is, was het niet levensbedreigend,

Je kunt dat wellicht weerleggen met het feit dat dat op dat moment niet vast te stellen was.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
True. Maar dan nog zal de ambulance-vraag wel gesteld worden.

Walker
Master
 Bericht 
Serkan schreef:
Zij is die volgende ochtend geopereerd aan haar blinde darm die zwaar onstoken was. Ik weet uit eerdere ervaring met de ontstoken blinde darm dat tijd een grote factor is bij deze operatie.

1) Toen wist jij nog niet dat ze een blindedarmontsteking had. En ook al ben je arts:
2) Bij levensbedreigende situaties bel je 112 voor een ambulance.

Serkan schreef:
Naast mij zit haar zoon die zwaar geestelijk gehandicapt is en helemaal overstuur raakt door zijn moeder.

3) Zorgen voor opvang dus, en niet naast je in de auto zetten. Voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Succes.

Serkan
Nieuwkomer
 Bericht 

Thanks voor alle reacties van iedereen. Als ik het nu goed begrijp is het slim om gewoon niks te zeggen en die bestuurdersverklaring niet in te vullen. Gewoon wachten tot het bij de rechter komt. Is dat juist? Of zou ik nu al meteen verzet moet opstellen?

Serkan
Nieuwkomer
 Bericht 

En dat over de ambulance zou ik kunnen weerleggen door te zeggen dat ik in de auto niet kan bellen. Overtreding. En dat ik de tijd die nodig is om te stoppen en vervolgens te bellen veel grote inschatten dan de tijd die nodig is om zelf te rijden

Serkan
Nieuwkomer
 Bericht 

Dus mijn volgende stap is binnen 14 dagen verzet maken, gesprek van OvJ weigeren om vervolgens ooit nog naar de rechter te gaan. @piet_piraat is het dan niet sneller opgelost om bij die OvJ de straf te accepteren en 2 maanden zonder rijbewijs rond te lopen? Anders moet ik 18 maanden wachten op de rechtzaak zonder zekerheid dat de ik geen rijontzegging krijg?

makila
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Aangezien ze pas de volgende ochtend geopereerd is, was het niet levensbedreigend, zullen OvJ en rechter stellen.

Maar dat weet TS toch nooit? Als leek kan je niet op voorhand weten of het superdringend is of niet en een blinde darm ontsteking KAN MOGELIJKS zeer dringend zijn. Hij heeft maw op dat moment een beslissing genomen waarvan hij dacht dat het de juiste was. Wat als het wel levensbedreigend geweest was? Dat kon op dat moment gerust zo zijn ..

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

Walker schreef:
1) Toen wist jij nog niet dat ze een blindedarmontsteking had. En ook al ben je arts:
2) Bij levensbedreigende situaties bel je 112 voor een ambulance.

Als als als .. heb je je telefoon wel bij? Denk je meteen aan alles als je ongerust bent over een persoon in nood??? .. De theorie is nice, de praktijk is nog iets anders!

OK TS is fout maar met een goed (lul) verhaal .. als hij het goed brengt, dan kan hij misschien een matiging van straf krijgen ..

Walker
Master
 Bericht 
Ik lees vooral een jankverhaal. De hele wereld en je tante erbij halen.... Dat kan hij inderdaad beter aan de OvJ uitleggen. Ik kan al enigszins voorspellen wat het antwoord gaat zijn.

Serkan
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb de foto opgevraagd. Zodra die binnen zijn neem ik een beslissing. Die boete van 760 vindt ik niet erg maar mijn rijbewijs 2 maanden weg vind ik kut want ik ga 4x per week naar werk met de auto. En dat strafblad... achh er zijn ergere dingen die op je strafblad kunnen staan.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Serkan schreef:
achh er zijn ergere dingen die op je strafblad kunnen staan.

Maar als je een keer voor homobashen wordt veroordeeld komt dit er wel bij.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]