» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Postingstijd interval gedetecteerd van 738.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik hoop dat dit in het juiste subforum staat, zo niet mijn excuses.

Ik ben erachter gekomen dat enkele jaren geleden er een mutatie is opgemaakt tegen mij. Ik heb toen met de agent over de zaak gesproken. Ik was toendertijd minderjarig en mij is geen cautie gegeven. Ik vermoed dat mijn woorden als verklaring in de mutatie staan, mijn vraag is of ik wel op mijn rechten moet zijn gewezen wanneer het een mutatie betreft.

Plague
Die hard
 Bericht 

Nee dat lijkt me niet? Er is immers geen strafrechtelijk onderzoek gestart. Er staat slechts een mutatie in het systeem.

Blaataap
Master
 Bericht 

Plague schreef:
Nee dat lijkt me niet? Er is immers geen strafrechtelijk onderzoek gestart. Er staat slechts een mutatie in het systeem.

Waarom zou dat niet het geval zijn? Een cautie moet zover ik weet altijd worden gegeven voordat men het op wil schrijven. Geen cautie = niet schrijven.

no justice
Master
 Bericht 
in een mutatie mag geschreven worden wat men wil. cautie hoeft niet want het is immers geen verhoor of verklaring van een verdachte.

RobinNL
Respect
 Bericht 

no justice schreef:
in een mutatie mag geschreven worden wat men wil. cautie hoeft niet want het is immers geen verhoor of verklaring van een verdachte.

Is dit ook van toepassing wanneer mijn woorden letterlijk worden overgenomen in een mutatie?

Peugie
Master
 Bericht 
Zodra jouw verklaring tegen jou wordt gebruikt als bewijs dan dient de cautie gegeven te zijn. Een mutatie zal niet als bewijs worden gebruikt in een zaak. Een mutatie is niet meer dan een beschrijving van hetgeen heeft plaatsgevonden tijdens een melding. Er staan vaak wat "verklaringen" in van de betrokkenen, zodat de politie kan achterhalen wat er heeft gespeeld tijdens een incident.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Peugie schreef:
Zodra jouw verklaring tegen jou wordt gebruikt als bewijs dan dient de cautie gegeven te zijn. Een mutatie zal niet als bewijs worden gebruikt in een zaak. Een mutatie is niet meer dan een beschrijving van hetgeen heeft plaatsgevonden tijdens een melding. Er staan vaak wat "verklaringen" in van de betrokkenen, zodat de politie kan achterhalen wat er heeft gespeeld tijdens een incident.

Bedankt voor de uitleg!

Ik ga er liever niet te diep op in maar ik ben recent redelijk in de problemen gekomen door die mutatie. Ik werd beschuldigd van iets, hier is kennelijk mutatie van opgemaakt en daaruit wordt de conclusie getrokken dat ik schuldig ben... Dit terwijl ik nooit heb gehoord dat ik formeel verdacht werd.

Wat kan ik nu het beste doen? Mutatie opvragen?

Peugie
Master
 Bericht 
Het ligt aan de formele stappen die er genomen zijn en worden. Wordt er een strafrechtelijk onderzoek naar je verricht? Of is het een civiele zaak waarin dit wordt aangevoerd? Wat zijn de gevolgen voor jou door deze mutatie?

Schuldig wordt je alleen verklaard door de rechter.
Ik begrijp dat je er niet teveel over wil zeggen, maar het maakt het wel lastig om advies te geven.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik stond op het punt om voor een ministerie te gaan werken, echter door deze mutatie ben ik dus formeel gezien "in contact geweest met de politie". De mutatie gaat over vermeende discriminerende uitlatingen richting een lerares die mij les gaf op de middelbare school (die ik overgirens niet heb begaan).

Tijdens het sollicitatiegesprek kwam aan de orde of ik in contact ben geweest met de politie, omdat ik niet ben veroordeeld en ik naar mijn weten nooit verdacht ben geweest heb ik "nee" geantwoord.

Peugie
Master
 Bericht 
Hoe lang geleden is dat?

RobinNL
Respect
 Bericht 

De mutatie is in 2011 opgemaakt

Peugie
Master
 Bericht 
En ik neem aan dat het voor een screening van belang is van de AIVD? Dan is 5 jaar de grens van terug kijken.
Punt is volgens mij dat als je van te voren uitlegd wat er aan de hand was dat ze je daar nooit op kunnen pakken. Als ze het tijdens de screening ontdekken dan is het een lastig verhaal.

Mutatie opvragen kan niet zomaar. Moet via de Wet Politiegegevens. Als iemand hier weet hoe dat werkt zou dat mooi zijn. Anders moet ik even neuzen, maar dat kan wat langer duren ivm de komende feestjes. (f)

RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik heb de situatie van te voren uitgelegd, maar dat was in het kader van uitleggen hoe ik in het verleden omging met conflicten. Ik heb toen niet verteld dat er mutatie is opgemaakt omdat ik dat niet wist..

Ik heb in ieder geval volgende week een gesprek met een advocaat en ik zal met haar dit bespreken.

Peugie
Master
 Bericht 
Je kan inderdaad niet weten dat er een mutatie is opgemaakt. Een advocaat is verstandig. Succes!

John24
Master
 Bericht 
RobinNL schreef:
Ik heb toen niet verteld dat er mutatie is opgemaakt omdat ik dat niet wist..

Iedereen kan ten alle tijden een mutatie aan zijn/haar broek krijgen zonder dat je dit weet. Dat is imho een hiaat in hoe men er mee om kan gaan.

Voorbeeldje: Jij en je vriendin gaan uitelkaar. Zij is wat rancuneus en gaat nog even naar het bureau waar ze verteld over b.v. een mishandeling. Ze wil er geen aangifte van doen. De politie maakt wel een mutatie op. Gefeliciteerd, je hebt nu een "aantekening" / mutatie voor huiselijk geweld aan je broek. Als er dan een keer iets gebeurd heb je meteen de schijn tegen.

Voorbeeldje2: Je hebt een grafhekel aan je nieuwe buren. Hoe ga je die nou de straat uit werken? Wacht, je belt gewoon de politie op en maakt melding van geluidsoverlast. Dit zal resulteren in een mutatie. Jij blijft lekker bellen en de mutaties stapelen zich op. Heeft de buurman in de zomer echt een keer een feestje? Dan zal de politie er vanuit gaan dat "dit niet de eerste keer is dat ze klachten krijgen". Hop, die heb je lekker genaait!

Je weet niet wat er in de mutatie staat en je weet ook niet dat ie bestaat. Totdat je ermee geconfronteerd wordt. In een mutatie kunnen overigens prima allerhande onwaarheden staan, want de politie gaat niet na of wat er in in de mutatie staat ook daadwerkelijk gebeurd is. Kijk anders even op de site http://www.openheid.nl/ voor tips en hoe te handelen.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Het topic is inmiddels meer dan twee jaar oud maar omdat ik hier zinvolle reacties kreeg wilde ik graag nog even een laatste update geven.

Het betreffende ministerie vertelde mij inderdaad dat de mutatie an sich de voornamelijke rede was om mij af te wijzen omdat ze dachten dat ik bewust het 'contact met de politie' heb verzwegen. Ik had een advocaat ingehuurd die geen reet uitvoerde en pas na een maand met een (letterlijk) gekopieerd stukje van internet aan kwam zetten over de Wet Politiegegevens. Ik heb de advocaat, in iets andere bewoording, verteld dat ze de rekening in haar achterste mocht steken en dat ze de groeten mocht doen aan de Orde van Advocaten.

Ik heb wel het WPG-verzoek ingediend en een samenvatting van de mutatie gekregen. Er stond kennelijk in waar ik van werd beschuldigd, een niet bestaande afspraak met mijn toenmalige school en volgens de mutatie lijd ik aan allerlei stoornissen als autisme en pdd-nos. :huh:

Inmiddels is het meer dan 5 jaar geleden dat dit heeft plaatsgevonden dus als het goed is staat het niet meer in het politiesysteem.

Superkoe
Master
 Bericht 
Bedankt voor de terugkoppeling. :thumb:

Boralis
Master
 Bericht 

Schrik hier toch wel een beetje van. Alles wat de overheid me per post kan sturen willen ze wel graag digitaal dumpen. Maar als er ergens iets van mij genoteerd wordt, dat ik wel wil weten moet ik 30 instanties aanschrijven en er nog voor betalen ook!

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]