» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Postingstijd interval gedetecteerd van 41.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja vrij fors, ik reken niet op sympathie. Ik zal even wat feiten opsommen:

- In mei sportwagen gekocht met 450pk, kleine 50 dagen later rijbewijs kwijt.
- Overtreding is 96 (na correctie) waar 120 is toegestaan, snelweg, geen verzwarende omstandigheden, rustig stuk, geen andere overtredingen. Geen recidive.
- Lasergun vanaf een parkeerplaats tankstation meen ik, stonden niet direct langs de weg in elk geval. Aardige agenten, hebben me nog even naar huis gebracht waarbij ik de agent nog wel op een VA 015 betrapte, maar dat zagen we beiden door de vingers.
- OM-zitting is gepland en ik heb brief gehad van de OvJ dat mijn rijbewijs in principe 4 maanden is ingevorderd, tenzij de rechter anders beslist.
- Ik begrijp uit het feitenboekje dat ik tegen € 1900,- boete aankijk?
- Ik kan geen zielige verhalen ophangen over dat ik word ontslagen en zo en ik heb niet echt zin om die uit mijn duim te zuigen. Mijn enige verdediging is dat ik 18 jaar mijn rijbewijs heb en 18 schadevrije jaren heb. Ook heb ik nog nooit een dergelijke overtreding begaan. En het feit dat het eigenlijk de schuld was van m'n nieuwe auto en tijdelijke verstandsverbijstering etc.

Mijn vragen:

- Aangezien de OvJ al 4 maanden invordering heeft beslist eigenlijk, heeft het dan nog zin om naar die OM-zitting te gaan? Als de OvJ gewoon die €1900,- afleest van een briefje en ik geen poging kan doen sympathiek over te komen, dan heeft het weinig nut. Stomme is ook dat die zitting 120km fietsen vanaf mijn woonplaats is en dan wordt ik "getelehoord" vanuit het CVOM in Utrecht wat 15km fietsen is... :loco:

- Als ik de OM-zitting oversla of daar inderdaad 1900,- hoor, wat dus qua rijontzegging en boete ook eigenlijk de maximum straf is die ik kan verwachten, heeft het dan nog nut om in verzet te gaan of iig naar rechtszaak te gaan? Mijn plan voor de rechter zou zijn om te vragen om een deel van de straffen voorwaardelijk te maken omdat ik zo'n modelburger ben. Kan me natuurlijk ook bij verstek laten veroordelen voor bovengenoemde straffen, lekker makkelijk, maar ja.

Ben vooral geïnteresseerd in ervaringsdeskundigen natuurlijk.

Thx!

Walker
Master
 Bericht 
hoevenpe
Master
 Bericht 

Beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom even niet naar onze oosterburen gereden om hem uit te proberen?

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Walker schreef:

Haha, ze hebben mijn kont op de foto gezet! Dan weet je ook direct wat voor auto ik rijd. Nouja, ik was al benieuwd of het een nieuws berichtje zou halen, ja dus :)

hoevenpe schreef:
waarom even niet naar onze oosterburen gereden om hem uit te proberen?

Ja voortaan moet ik echt mijn momenten kiezen en dan denk ik inderdaad aan de keren dat ik in Duitsland kom. Ik heb de topsnelheid al eens uitgeprobeerd op de A31 (in Duitsland).

Spook
Master
 Bericht 
Ik zou een S4 geen sportwagen noemen. Een tourer oid eerder. Toen ik zelf nog een sportwagen reed was dat doorgaans ook op gezapig tempo. Je weet dat je sneller bent dan de rest. Je hoeft het daarom niet te bewijzen. Als er weer eens een WRX oid aan je kont hangt kun je zelf besluiten of je wilt spelen, en zo ja wanneer je het weer genoeg vindt. Je hoeft niet elke dag 200+ te rijden natuurlijk.

Wat dat betreft is een oude audi met een leuke motor beter geschikt om de sleeper uit te hangen. Minder volk dat op je zit te azen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Ben vooral geïnteresseerd in ervaringsdeskundigen natuurlijk.

Mijn laatste rechtszaak kan ik zelf niet meer herinneren, een politieboy hier kan dat wel ophoesten. Ben wel ervaringsdeskundige maar niet recent meer. Ja, bij unsere Nachbarn verleden jaar.. +70 bij wegwerkzaamheden maar die zijn inmiddels afgehaakt zo lijkt het.

Dus sorry.

Maar.. Wat je niet verteld hebt, is, wat je verklaard hebt. Heb je een dommige verklaring op laten schrijven dan is ieder verzet vrij nutteloos.

Deze vraag: "U bent niet tot antwoorden verplicht maar wat is uw verklaring voor uw gedrag?" .. Heel veel mensen gaan niet verstandig om met die vraag (tenzij Turks/Marrokaans).

mr. mcduc
Master
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Ik heb de topsnelheid al eens uitgeprobeerd op de A31 (in Duitsland).

En die was????

Plague
Die hard
 Bericht 

Amokfahrer: dit is een overtreding in het strafrecht. Het loont de moeite om het P.V. van bevindingen op te vragen van de verbaliserende agenten en die te onderzoeken op mogelijke fouten. Uit mijn hoofd kan je het P.V. Opvragen onder vermelding van art. 30 WvSv. Stuur dit verzoek naar de rechtbank die jouw zaak gaat behandelen.

Wanneer je de papierwinkel hebt ontvangen en gelezen kun je gaan kijken of er wellicht fatale missers zijn gemaakt door de agenten. Die kans is niet zo groot, maar er is altijd een kans :)

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wob-verzoek naar de politie voor het ijkrapport van de "loosergun" en de trainingscertificaten van de bediener, gelijktijdig onder de Wpg verzoeken om het zaakoverzicht Mulder.

Verzet instellen en verzoeken om het strafdossier (art. 30 Sv) bij het adres op de brief. OM zitting kun je gewoon negeren, ze willen je daar waarschijnlijk een bekentenis ontlokken.

Het zou een beetje zonde zijn om 4 maanden te gaan fietsen en €1900 af te tikken, als er misschien een fatale fout is gemaakt.

Verzet kun je altijd weer intrekken en alsnog betalen.

Nadeel is dat de recidivetermijn pas later ingaat, maar dat mag voor een modelburger geen probleem zijn .........

Roadie
Pro
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
- Lasergun vanaf een parkeerplaats tankstation meen ik, stonden niet direct langs de weg in elk geval

Hier kan je misschien nog iets mee. Vraag i.d.d. het P.V. op o.v.v. art. 30 WvSv. en check hoeveel meter ze van de weg af stonden.
Kan het mis hebben, maar was er niet een berekening dat de hoek niet groter mag zijn dan 10% of i.d.
Anders is de meting misschien foutief uitgevoerd!

Sterkte ermee!

TMFKAV
Master
 Bericht 
Roadie schreef:
Anders is de meting misschien foutief uitgevoerd!

Maar in het voordeel van verdachte.

Roadie
Pro
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Maar in het voordeel van verdachte.

:thumb: Inderdaad, dus de moeite waard om het uit te zoeken!

TMFKAV
Master
 Bericht 
Zoals dat de meting lager uitvalt dan de werkelijke snelheid.

Toontje
Pro
 Bericht 

Wordt dat op die manier uitgelegd? Een meting is correct uitgevoerd en dus betrouwbaar of hij is het niet, dus hij is geldig of niet. Of de afwijking wel of niet in het voordeel van de verdachte uitvalt zou niet relevant moeten zijn.

Wanneer dat wel relevant is mag ook in een buitenbocht opkomend geflitst worden en in een binnenbocht afgaand omdat in die gevallen de meting lager uitvalt dan de gereden snelheid.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Zoek maar even op rechtspraak.nl met zoekterm cosinuseffect.

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Spook schreef:
Ik zou een S4 geen sportwagen noemen

Nee misschien niet, het is inderdaad ook een fijne reiswagen en een sleeper voor de niet-kenners. Maar 440pk, sportdiff, 4.x seconden naar de 100 en ~ 300 topsnelheid op de teller is hij wel sneller dan een goed aantal instap-model Porsches.

Spook schreef:
Je hoeft niet elke dag 200+ te rijden natuurlijk.

Dat leer ik nu dus ook :)

Dave schreef:
Maar.. Wat je niet verteld hebt, is, wat je verklaard hebt. Heb je een dommige verklaring op laten schrijven dan is ieder verzet vrij nutteloos.

Wel gewoon gebabbeld met de agenten, maar geen verklaring laten optekenen omdat ik wist dat het sowieso zou voorkomen.

Maar wat betreft het voorkomen, ik ga niet de route bewandelen van het ijkrapport in twijfel trekken of op een ander technisch puntje eronderuit komen. Ik heb het gewoon gedaan, dat weet ik. Het zou ook wel kunnen dat ik harder heb gereden eventjes. Als ik die route bewandel, dan verlies ik het waarschijnlijk tegen de ambtseed van de agenten, die volgens mij wel weten wat ze doen en sowieso al zeer lang meedraaien in de video surveillance (zaten bij Blik op de Weg nog). Ook verlies ik dan enige kans op sympathie van de rechter.

Wat ik hoop, is dat als ik gewoon kan aantonen dat ik in 18 jaar rijbewijs niet eerder zoiets heb gedaan en dat deze overtreding een direct gevolg was van de aanschaf van een nieuwe auto, waarbij ik even de redelijkheid uit het oog verloor, dat ik dan kans maak om een gedeeltelijke omzetting in voorwaardelijk van de boete of rijontzegging.

Dus eigenlijk om mijn originele vraag te verduidelijken: heeft iemand wel eens een strafvermindering of gedeeltelijke omzetting in voorwaardelijk in het wild gezien bij een soortgelijke rechtszaak omdat de verdachte het boetekleed aantrok en het een eerste overtreding was?

357kurt
Master
 Bericht 
Op de blaren zitten, een zielig verhaal houden en spijt betuigen (ik heb de auto te koop, ik ben bewust van, heb er van geleerd....),
aangezien half uit de auto hangende rukkers er ook op die wijze ook genadig af komen (hoewel je dit misschien niet als jurisprudentie kan aanvoeren) is de rechter mogelijk wat milder.

Tip : ALP kopen, die 800 Euro had je nu terugverdiend en je rijbewijs nog in de zak..en het speeltje naar de Autobahn brengen als je zulke snelheden wilt rijden, hier in autohatend NL is er helaas geen ruimte meer voor.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Dus eigenlijk om mijn originele vraag te verduidelijken: heeft iemand wel eens een strafvermindering of gedeeltelijke omzetting in voorwaardelijk in het wild gezien bij een soortgelijke rechtszaak omdat de verdachte het boetekleed aantrok en het een eerste overtreding was?

Die kans heb je altijd, alleen tegen de tijd dat de rechter er naar gaat kijken zijn die 4 maanden reeds om. Tenzij je een klaagschrift indient, maar dan zul je aan moeten tonen dat je het rbw dringend nodig hebt.

klik en klik

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Die kans heb je altijd, alleen tegen de tijd dat de rechter er naar gaat kijken zijn die 4 maanden reeds om.

Goed punt inderdaad. Misschien is een klaagschrift toch wel verstandig wat dat betreft, ik heb weinig te verliezen eigenlijk.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Goed punt inderdaad. Misschien is een klaagschrift toch wel verstandig wat dat betreft, ik heb weinig te verliezen eigenlijk.

:thumb:

Tommie
Master
 Bericht 

Amokfahrer schreef:
waarbij ik de agent nog wel op een VA 015 betrapte,

Vrijstelling :wink:

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik vond het nog wel aardig om even te updaten, want dat mis ik zelf vaak in dit soort posts en anderen kunnen er wat van opsteken.

Ik heb begin september (dikke 1.5 maand na invordering) een klaagschrift gestuurd met de vraag om rijbewijs terug. Bewuste timing, want ik was vrijwel hele maand augustus in het buitenland, plus ik dacht dat te snel vragen om rijbewijs terug niet goed over zou komen gezien het feit. Ik heb het ook gedaan omdat de definitieve zitting misschien pas in 2018 is zelfs en de rijontzegging dan al lang volledig uitgezeten is, zoals ook een bovenstaande poster had aangekaart, dus ik moest nu iets doen.

Ik ben niet naar OM zitting geweest omdat ze al per brief 4 maanden rijontzegging hadden aangezegd, dus ik zou daar dan heen moeten fietsen om alleen een schikkingsvoorstel aan te horen voor de boete. Hoe meer ik er erover las, hoe duidelijker het me werd dat je altijd beter af bent bij een rechter. Het OM is per definitie altijd je tegenstander en zal vrijwel altijd het volle pond eisen, een rechter kijkt veel breder naar jouw specifieke geval. Wel netjes afgebeld natuurlijk.

Het klaagschrift bestond uit weinig drama, maar gewoon eerlijk verhaal met de strekking: ik heb mijn les geleerd, heb er al 2 maanden ontzegging op zitten tegen de tijd dat dit voorkomt, ik heb een geschiedenis van 18 schadevrije en boetevrije (die via OvJ lopen dan) jaren en mijn baas is niet blij met me. Ik heb een e-mail van mijn baas als werkgeversverklaring bijgevoegd waarin hij me niet bedreigt met ontslag, maar zegt dat ik met dit soort acties serieuze problemen veroorzaak voor het bedrijf en dat ik dat niet meer moet doen in het vervolg.

Inmiddels is het voorgekomen. De OvJ eiste in de zitting natuurlijk de volle straf en ik mocht vertellen van de rechter over mijn werkzaamheden en hij heeft geverifieerd hoe lang ik mijn rijbewijs heb en dat ik inderdaad niet in de systemen voorkwam. Hij heeft voorlopig beslist dat ik mijn rijbewijs op 1 oktober terugkrijg, dus uiteindelijk circa 2.5 maand ontzegging. De doorslag was denk ik vooral de schone voorgeschiedenis en de houding in mijn brief en in de rechtszaal. Geen huilverhalen, geen kinderen die op straat moeten leven, met andere woorden niet de rechter emotioneel chanteren. De rechter zei letterlijk dat hij mijn "eerlijkheid ging belonen" en dat hij "niet zo houdt van de zwaar aangezette verhalen".

Dus ja de lessen die ik leer?

1. Niet zoveel te hard rijden in NL.
2. Je schone record is belangrijk, die ik nu natuurlijk niet meer heb.
3. Niet de rechter emotioneel chanteren met je kinderen of wat dan ook, dan probeer je hem/haar eigenlijk verantwoordelijk te maken voor jouw problemen.
4. Proberen goed over te komen voor wat je wilt uitstralen. Ik denk mijn houding in de brief en in de zaal waren beiden zeer belangrijk.
5. Beetje mazzel hebben met de rechter denk ik.
6. Geen boete's meer krijgen en zeker goed gemutst verschijnen op de definitieve zitting. Daar zit zeer mogelijk een andere rechter en die kan alles weer terugdraaien. Ik denk dat ze dat alleen doen als je ze een reden geeft in de tussentijd.

De boete heb ik natuurlijk nog geen zicht op en ook niet of die nu ietsje hoger wordt omdat ik minder rijontzegging heb. Volgens het feitenboekje staat er 1900,- voor, die ik van het CJIB dan straks in 18 maanden mag betalen. Maar goed, geen idee wanneer die zaak gaat dienen. Ik denk dat ik daar tzt met hetzelfde verhaal ga zitten en hoop op een deel omzetting in voorwaardelijk. Zal het wel updaten tzt als ik er aan denk.

R
Master
 Bericht 
Nou mooi!

Spook
Master
 Bericht 
2 mille, pfoe dat zijn geen grappen.

357kurt
Master
 Bericht 
7. Niet met de politie praten, nooit met de politie praten
8. Antilaser kopen, vandaag nog

:thumb:

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Ik vond het nog wel aardig om even te updaten, want dat mis ik zelf vaak in dit soort posts en anderen kunnen er wat van opsteken.

Super :thumb: :thumb:

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Spook schreef:
2 mille, pfoe dat zijn geen grappen.

Nee inderdaad. Ik kies ervoor mezelf om de tuin te leiden door gespreid te betalen tzt en het te beschouwen als een veel te duur abonnement waar ik nog een dik jaar aan vast zit :)

357kurt schreef:
8. Antilaser kopen, vandaag nog

Hmm ja, ik ga denk vooral redenen zoeken om vaker in Duitsland te komen, denk aan de A31 in rustigere uren. Ik ben met deze auto vanaf nu altijd maar een haar verwijderd van de volgende invordering, dus beter begin ik niet eens met gas geven in NL.

Blaataap
Master
 Bericht 

Als je dan toch gas wilt geven in Nederland, doe het dan niet rondom Zwolle. Het stuk waar jij bent gepakt staan ze echt heel regelmatig vanaf het tankstation of vanaf het viaduct daar in de buurt te lasergamen.
Tweeënhalve maand rijontzegging en 1900 euro is geen kattenpis, maar het scheelt dat het geen gevolgen heeft voor je baan.

Mattinus
Pro
 Bericht 

Amokfahrer schreef:
Daar zit zeer mogelijk een andere rechter en die kan alles weer terugdraaien. Ik denk dat ze dat alleen doen als je ze een reden geeft in de tussentijd.

Heb je alleen deze zitting gehad of ook een zitting nav. je klaagschrift? Rechters vallen volgens mij elkaars oordeel in de regel niet snel af, tenzij er duidelijk aanwijsbare redenen zijn om dit te doen (denk aan nonchalance, schelden etc.).

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Mattinus schreef:
Heb je alleen deze zitting gehad of ook een zitting nav. je klaagschrift? Rechters vallen volgens mij elkaars oordeel in de regel niet snel af, tenzij er duidelijk aanwijsbare redenen zijn om dit te doen (denk aan nonchalance, schelden etc.).

Dit was alleen de behandeling van het klaagschrift, dus alleen de vraag van het rijbewijs al dan niet eerder teruggeven werd behandeld. Ik heb een zaak gelezen waar iemand het rijbewijs ook eerder terugkreeg, maar bij de uiteindelijke zitting toch weer werd veroordeeld tot 4 maanden, waarbij hij het rijbewijs dus alsnog weer voor de resterende tijd moest inleveren. Ik denk inderdaad de redenen die jij noemt, in de tussentijd meer overtredingen begaan of ik denk ook niet verschijnen op de zitting en bij verstek volgens de eis van het OM worden veroordeeld zijn allemaal risico's.

Mattinus
Pro
 Bericht 

Amokfahrer schreef:

:thumb: :thumb:

Amokfahrer schreef:
Dit was alleen de behandeling van het klaagschrift, dus alleen de vraag van het rijbewijs al dan niet eerder teruggeven werd behandeld

De definitieve zitting volgt dus nog?

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Mattinus schreef:
De definitieve zitting volgt dus nog?

Ja klopt

Mattinus
Pro
 Bericht 

Amokfahrer schreef:
Ja klopt

Komt goed :thumb: Succes iig!

Blaataap
Master
 Bericht 

Amokfahrer schreef:
Ja klopt

Succes dan nog even :thumb: :thumb:

TommyGun
Master
 Bericht 
Amokfahrer schreef:

Top, en succes!

Plague
Die hard
 Bericht 

Bedankt Amok voor de update! Schroom niet om dat na de definitieve zitting weer te doen. Een inkijkje in de beslissingen van vrouwe justitia kan nooit kwaad :)

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Weet iemand toevallig of ik de uitspraak van de rechter n.a.v. de 'klaagschrift zitting' nog op papier thuis krijg? Ik krijg opeens wat paranoïde gedachtes dat 1 oktober misschien komt en gaat zonder aangetekende brief met mijn rijbewijs! Trouwens 1 oktober is een zondag en er is geen postbezorging op maandag :o

Als het OM netjes is versturen ze het dus uiterlijk op vrijdag 29 september, zodat ik het zaterdag 30 heb. Maar ja, is het OM zo netjes? :)

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik blijf updaten: CVOM gebeld met de bovengenoemde vragen. Niets op papier gehad n.a.v. de klaagschrift zitting, dus ik maakte me wat zorgen. CVOM confirmeerde dat de uitspraak van de zitting in het systeem stond. Omdat 1 oktober een zondag is, versturen ze het rijbewijs op vrijdag 29 september met de aangetekende pakketpost. Ze doen denk ik pakketpost omdat die tegenwoordig 6 of 7 dagen per week bezorgen in tegenstelling tot briefpost. Ik krijg het rijbewijs als ik geluk heb dus gewoon op zaterdag 30.

Mevrouw beweert dat alhoewel ik het rijbewijs in bezit heb op zaterdag 30, ik pas 1 oktober mag rijden. Dat is eigenlijk gek, aangezien alle andere regels altijd het fysiek bezit van het rijbewijs de doorslag laten geven of je mag rijden of niet. Een invordering gaat pas in als het rijbewijs is ingeleverd en houdt pas op als je het weer in handen hebt. Maar goed, ik wacht wel tot 1 oktober hoor, heb genoeg aan m'n hoofd om deze discussie niet te willen voeren.

Op zich wel netjes dus. Nu het lange wachten op de uiteindelijke rechtszaak. In elk geval hoef ik niets te betalen terwijl ik wacht.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Amokfahrer schreef:
Ze doen denk ik pakketpost

Aangetekende brief

Amokfahrer
Nieuwkomer
 Bericht 

Beschikking van de rechtbank ofwel de uitspraak op het klaagschrift inmiddels op schrift thuis gehad. Dat duurde dus ruim 10 dagen. Rechtbank stelt in de beschikking dat er geen gevaar is op herhaling, gezien de feiten. Het verwarmt mijn hart dat de rechter zoveel vertrouwen in mij heeft, ik mag hem nu dus niet teleurstellen!! O:)

jack19
Master
 Bericht 

Interessante casus, wanneer je nou mag rijden, ik stoei er vaak mee op straat en geef betrokkene altijd voordeel schipper als hij net rijbewijs inderdaad al fysiek terug heeft. Sowieso is het registreren en vooral het verwijderen van innemingen en ontzegging van de rijbevoegdheid een onduidelijk boeltje. Zal er eens induiken hoe het nou precies zit.

@ts leuk om te lezen hoe het je vergaan is, benieuwd naar de uitspraak! Dank in ieder geval voor je duidelijke uiteenzetting

Pagina 1 van 1 [ 41 berichten ]