» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
kve1991
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste Flitsservice'ers,

Vandaag heb ik een brief ontvangen waarin ik word opgeroepen voor een OM-zitting bij de OVJ ivm het maken van een wheelie op de motorfiets, bijna een jaar geleden (op een paar dagen na). Die overtreding ging gepaard met een snelheidsovertreding die uitmondde in een fikse boete. Die had ik een paar weken later binnen en betaald. Van de wheelie had ik tot vandaag niks meer gehoord.

Nu wil de OVJ mij dus horen voor hij/zij mij een strafbeschikking geeft. In februari 2013 heb ik eerder een wheelie gemaakt, daarvoor kreeg ik in oktober 2013 pas de bekeuring binnen (feitcode K171: het maken van een wheelie).

Nu vroeg ik mij af. De wheelie waar nu de oproep voor is, is dus van juni 2016. Er geldt geen recidive met de wheelie van februari 2013 toch? Want de vorige keer kreeg ik voor de wheelie gewoon een transactievoorstel van pak hem beet 200 euro in de bus. En nu moet ik ineens naar een OM-zitting voor hetzelfde vergrijp?

Ik heb inmiddels wel in verschillende documentatie gevonden dat er geen vast tarief is voor een K 171. Het bedrag hangt af van de omstandigheden (afgelegde afstand op 1 wiel, ander verkeer in de nabijheid etc.). Zou "geen vast tarief" ook kunnen betekenen dat de OVJ in een slechte bui mijn rijbewijs kan afpakken?

Is het verstandig om überhaupt daar de OM-zitting te gaan? Ik lees hier en daar dat het bij de OVJ niet verstandig is om je verhaal te doen: beter je mond houden en na afloop wel of niet de straf accepteren. Of kan ik beter wachten tot ik naar de kantonrechter moet? Ik heb wel e.e.a. aan argumenten waarmee ik wellicht de straf zou kunnen inperken. Namelijk de tijd tussen het vergrijp en de straf, de omstandigheden die dag (zeer hobbelige weg en een zeer krachtige motor: ik gaf gas (zie snelheidsboete) en dankzij het slechte wegdek kwam hij door een hobbel wat omhoog). Bovendien had de betreffende verbalisant totaal geen kaas van motoren en twijfel ik aan zijn vermogen om een wheelie op "waarde" te schatten. Hij vond namelijk ook dat ik dringend nieuwe banden nodig had, terwijl die pas 2 weken oud waren :duh: Maar dat terzijde.

Zou het bij de beslissing van de kantonrechter nadelig kunnen meewegen als ik niet naar de OM-zitting ga?

Alvast bedankt voor het meedenken! :D

kve1991
Nieuwkomer
 Bericht 

Overigens staat er in de brief met de oproep tot de zitting "Onderdeel: Standaard" in de aanhef. Ik maak uit een ander topic hier op dat "Onderdeel: Complex" betekent dat het om een invordering gaat.. kan ik er dan van uitgaan dat "standaard" op een geldboete slaat?

Feitelijk
Master
 Bericht 
kve1991
Nieuwkomer
 Bericht 

Wat bedoel je precies? Doel je op één post in het bijzonder als antwoord op één van mijn vragen?

keokiracer
Master
 Bericht 
Dat is volgens mij het topic waar je hier aan refereert.
kve1991 schreef:
een ander topic hier

Wesje
Pro
 Bericht 

kve1991 schreef:
En nu moet ik ineens naar een OM-zitting voor hetzelfde vergrijp?

Goh. Hoe zou dat nou komen? Blijkbaar heb je er niet van geleerd en willen ze even jouw gedachtes daarachter weten.

Walker
Master
 Bericht 
Dat zou niet mogen: Recidive-regeling voor verkeersovertredingen is toch "maar" 2 jaar?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wesje schreef:
Goh

Wel nee, zo slim zijn ze daar niet. Bovendien zou de eerste uit de boeken moeten zijn en valt er niets te zien.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Blijf 5 jaar op je strafblad he

kve1991
Nieuwkomer
 Bericht 

Feitelijk schreef:
Blijf 5 jaar op je strafblad he

Walker schreef:
Dat zou niet mogen: Recidive-regeling voor verkeersovertredingen is toch "maar" 2 jaar?

Dit veroorzaakt bij mij dus ook de verwarring. Dat is inderdaad 2 jaar. Maar het blijft wel op je strafblad staan als je een Transactievoorstel accepteert? Bijzonder eigenlijk...

Walker
Master
 Bericht 
Strafblad kan nadelig werken als je een VOG aanvraagt voor een baan als beroepschauffeur.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]