» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Beste heren,

Ik had laatst een ritje waarbij ik achtervolgd werd door een undercover motoragent, deze volgde mij al een tijdje.
En ik reed uiteindelijk op een 80 weg en reed nou best wel hard, hierna zette ik de auto aan de kant omdat 1 van de jongens die ik mee had moest plassen.
Toen kwam de undercover motoragent achter mij staan en hield mij staande. Meneer de hoofdagent die verklaarde dat hij mij niet bij kon houden, ik wist zelf dat ik wel te hard had gereden maar verklaarde niet aan hem hoe hard.
Uiteindelijk zei hij dat hij een soort van trajectmeting had gedaan, middels het gas van zijn motor stil te houden op 135 kmpu en ik liep nog bij hem uit. Hier concludeerde hij uit dat met heel wat correcties ik 45 te hard reed.
Nou heb ik inmiddels de strafbeschikking thuis en mag 610 euro betalen ex administratiekosten.
Ik ben het niet eens met de werkwijze van de agent, want is zijn teller geijkt? Mag hij in zijn eentje op deze manier z'n boete uitdelen?
Kunnen jullie mij hierbij mee adviseren? Want ik wil graag in verzet gaan maar heb in 5 jaar tijd nog nooit een bekeuring gehad, dit is de eerste dus geen idee wat ik kan doen :applaus:

Groetjes

Pascal

Bounty
Master
 Bericht 

In verzet gaan en de stukken opvragen bij de betreffende opsporingsinstantie. art 30 dossier bij cjib/om opvragen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Pascal1 schreef:
Mag hij in zijn eentje op deze manier z'n boete uitdelen?

Ja, het is een opsporingsambtenaar.

IJktabel van het voertuig kun je opvragen bij de politie. Ik vermoed 6 km voor de teller en 4 km wettelijke correctie, -10 zou dan wel kloppen.

Let er wel op dat je binnen 14 dagen in verzet dient te gaan !!

Citaat:
art 30 dossier bij cjib/om opvragen

Kan gewoon in het verzetsschrift, CJIB is geen partij in deze.

Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Hmm vervelend dat dit dan wel zo kan. Hij had wel een tabelletje bij zich, in idd met veel correctie op 45 uitgekomen.
Maar wat is art 30 ? En heeft iemand een voorbeeld van zn brief?
Ik heb de beschikking net 2 dagen binnen dus wil 1 dezer dagen wel graag een brief de deur uit doen ja.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Pascal1 schreef:
Hij had wel een tabelletje bij zich, in idd met veel correctie op 45 uitgekomen.

Dan klopt het wel, om er het snelst vanaf te zijn kun je beter betalen. Bij verzet rek je waarschijnlijk alleen de recidivetermijn maar op.

Artikel 30: klik (staat vlak boven je eigen bericht).

Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Dank, kan ik dan de betaling rekken zegmaar?
Ik ben ook bang dat ik gewoon moet betalen, alleen ben t niet echt eens met de wijze van. Want meneer agent heeft mij nooit kunnen zien. Want het koste hem toch een minuut of 2 om achter mij te staan. En dat vind ik zo bijzonder, heb hem ook nooit gezien. Weet ook niet of ik hier onder uit kom, of het mogelijk is.

Denman
Master
 Bericht 

Door bezwaar te maken (niet inhoudelijk) stel je de betaling automatisch uit (alleen bij strafbeschikking).
Later kun je op basis van opgevraagde documenten inhoudelijk bezwaar maken (verzoek hiertoe krijg je vanzelf).
Als dit schriftelijk afgewezen wordt dan kun je het voor laten komen, kost je niks behalve tijd.
Afhandeling van het geheel kan maar zo een paar jaar duren. Kun je ondertussen nog even sparen ;)

Ogre
Master
 Bericht 
Denman schreef:
Door bezwaar te maken (niet inhoudelijk) stel je de betaling automatisch uit (alleen bij strafbeschikking).

Je kan geen bezwaar maken tegen een strafbeschikking :nono: Alleen binnen 2 weken in verzet gaan. Je krijgt dan een uitnodiging voor de rechter. Daar komt het inhoudelijke deel van je verhaal aan de orde.
Verder wat TMFKAV zegt : Bij verzet rek je waarschijnlijk alleen de recidivetermijn maar op.

Denman
Master
 Bericht 

Excuus, ik haalde WAHV en strafbeschikking door elkaar.
Recidivetermijn rek je inderdaad op, alhoewel overtredingen begaan totdat er een definitieve uitspraak is niet als recidieve worden gezien toch?
Gezien het bedrag lijkt het mij het wel waard in verzet te gaan.

Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Zal het zin hebben als het voor de rechter komt ? Of krijg ik dan alleen maar proces kosten en een hogere bekeuring ?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Pascal1 schreef:
Want het koste hem toch een minuut of 2 om achter mij te staan. En dat vind ik zo bijzonder, heb hem ook nooit gezien.

Citaat:
Ik had laatst een ritje waarbij ik achtervolgd werd door een undercover motoragent, deze volgde mij al een tijdje.

:huh:

Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Ja dat verklaarde hij aan mij, sorry haha. Ik wist alleen dat hij al ongeveer vanaf Roden -> Norg achter mij aan zat. Want dat is wat hij mij vertelde zegmaar

Uwe Alzaligheid
Master
 Bericht 
Dit is strafrecht. In Nederland krijg je dan als verdachte niet te maken met proceskosten (tenzij je je door een advocaat laat bijstaan).

Je kunt verwachten dat de OvJ bij de terechtzitting een hoger sanctiebedrag vraagt. Als jij je echter tijdens de terechtzitting normaal gedraagt (met twee woorden spreken, de rechter serieus nemen etc.) is de kans niet zo heel groot dat je een hoger sanctiebedrag opgelegd krijgt.

Ik zou het zelf echter alleen bij de rechter brengen als je -aan de hand van het proces-verbaal- serieuze argumenten hebt om de constatering van de agent aan te vechten.

Sterkte ermee.

TMFKAV
Master
 Bericht 
+1

Pascal1
Nieuwkomer
 Bericht 
Denk dat het weinig zin gaat hebben, aangezien die agent ook niet blind is geweest en ik liep nog bij hem weg terwijl hij 135 reed. Geijkte teller of niet.
Alleen vind het nog bijzonder dat hij mij gezien heeft van zn afstand.
Als ik het voor de rechter laat komen gaat het denk ik toch alleen maar erger worden.

jack19
Master
 Bericht 

Je weet zelf hoe hard je hebt gereden.. Als ik het zo lees kan je in je handjes knijpen dat je je rbw nog hebt.
Desalniettemin zou ik zeker de stukken opvragen en kijken of het goed is uitgewerkt.

Uwe Alzaligheid
Master
 Bericht 
Wat Jack19 :thumb: zegt. Zowel de eerste regel als de tweede regel. (Als ik het goed onthouden heb is Jack zelf opsporingsambtenaar).

En om de stukken op te vragen moet je eerst 'in verzet' gaan tegen de strafbeschikking. Dit moet binnen veertien dagen. Als je niet 'in verzet' gaat heeft het geen zin de stukken op te vragen. Na jouw -zo kort mogelijke- verzetschrift kun je dan de onderliggende stukken opvragen om te zien of de agent alles netjes heeft vastgelegd en of je hier eventueel nog 'gaten in kunt schieten'.

Een voorbeeld-verzetschrift en een voorbeeldbrief voor het opvragen van jouw dossier vind je onder de bijgaande link: Cliquerdeclique. Schrijf vooral niet meer op dan in deze voorbeeldbrieven staat. Alles wat je zegt (en schrijft) wordt enkel tegen jou gebruikt.

Sterkte ermee.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]