» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Typ44
Eendagsvlieg
 Bericht 

Hallo allemaal, ik heb mij zojuist aangemeld aangezien ik zit met de volgende kwestie:

Zondag 21 mei ben ik staande gehouden door een ongemarkeerde auto van de Koninklijke Marechaussee omwille van een te hoge snelheid. Het gaat hier om een naar mijn mening (te) forse snelheidsovertreding van 42 km/h (na correctie) te hard in een 60-zone. De 60-zone is gelegen in een stuk 80-weg buiten de bebouwde kom en heeft enkele huizen links en rechts, waar ik altijd vertraag om te kijken naar de kippen die er soms lopen. Deze 60-zone heeft geen fietsstrook, en is dus enkel bedoeld om te vertragen voor de woonhuizen.

Ondanks dat ik mezelf niet inschat als een hardrijder was ik mij er van bewust dat ik te hard reed, maar een dusdanige snelheid heb ik op mijn teller niet gezien.

De Marechaussee was bezig met een grote grenscontrole langs de snelweg, ik was hier zeker 10 kilometer verwijderd en bij staande houding is mijn auto niet doorzocht o.i.d., oftewel enkel aangehouden voor de te hoge snelheid.

De auto in kwestie was een donkerblauwe Audi Q5, zonder zichtbare meetapparatuur aan de voorruit. Ik heb gevraagd naar de meetmethode, en de agent vertelde mij dat deze was gemeten door een digitaal geijkte snelheidsmeter en een gelijk gehouden volgafstand. De pieksnelheid in de 60-zone was volgens deze snelheidsmeter 106 km/h, oftewel een overschrijding van 46 km/h, volgens de agent zal dit na een correctie uitkomen op 42 km/h.

De enige mogelijkheid waar ik een dusdanig hoge snelheid heb kunnen halen was bij het inrijden van de 60-zone. Enkele honderden meters hier na volgt namelijk een drempel, waar ik zeker voor heb afgeremd. Mijn vraag waar ik precies ben gemeten bleef echter onbeantwoord.

Nu is mijn vraag: in hoeverre is een dusdanige meting betrouwbaar en heeft het zin om in verzet te gaan tegen de boete die ik binnenkort verwacht. Mijn snelheid is namelijk nooit gemeten, enkel de snelheid van het volgende voertuig (van de Marechaussee) en de volgafstand is op het oog van de twee agenten gelijk gebleven. Naar mijn meting kan de snelheidspiek gemeten zijn bij de accelaratie van de Q5, waarbij ik in werkelijkheid zachter reed. Daarnaast is de snelheidspiek hoogstwaarschijnlijk gemeten op de weg buiten de bebouwde kom, daar waar ik in een 60-zone reed.

Afgelopen weekend vond ik de kennisgeving van bekeuring in mijn brievenbus. Op het linkergedeelte staat beschreven dat de ambtenaar een overschrijding van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom had vastgesteld. Op het rechtergedeelte staat ''mijn'' snelheid 106, vervolgens gemeten 102, vervolgens gecorrigeerd 98. Oftewel, nu ineens een correctie van 8 km/h. Om het nog vreemder te maken staat hier rechts van ook nog eens bibeko aangekruist...

Ik heb 5 jaar geleden (03-2012) mijn rijbewijs gehaald met 2toDrive. Als ik het goed begrijp krijg ik nu een strafpunt, aangezien ik mijn rijbewijs 7 jaar moet hebben voordat ik geen beginnend bestuurder meer ben?

Graag hoor ik jullie mening over deze zaak!

R
Master
 Bericht 
Correcties kloppen, je komt nu onder de 40 km p/u sneller dan toegestaan.
Is die termijn van beginnend niet 5 jaar, of is dat veranderd?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
R schreef:
Is die termijn van beginnend niet 5 jaar, of is dat veranderd?

Als je voor je 18 je rijbewijs hebt gehaald ben je 7 jaar beginnend bestuurder, op of na je 18e 5 jaar. Vandaar dat ik gekozen heb op m'n 18e verjaardag te slagen :lol:

TMFKAV
Master
 Bericht 
Afwachten wat er op de strafbeschikking komt te staan en dan binnen twee weken in verzet. Misschien kun je er onderuit komen, maar enkel obv de info die je nu verstrekt is dat niet te beoordelen.

Typ44
Eendagsvlieg
 Bericht 

R schreef:
Correcties kloppen, je komt nu onder de 40 km p/u sneller dan toegestaan.

Dus deze meetmethode is toegestaan als er 2x een correctie van 4 km/h wordt toegepast?

TMFKAV schreef:
maar enkel obv de info die je nu verstrekt is dat niet te beoordelen.

Wat voor informatie hebben jullie nodig om een beter beeld van deze situatie te krijgen?

Het gaat mij vooral om de toegepaste meetmethode. In mijn ogen is deze niet rechtvaardig. Heeft iemand ervaring met de rechtsgeldigheid hier van?

Pietert
Master
 Bericht 
Typ44 schreef:
Het gaat hier om een naar mijn mening (te) forse snelheidsovertreding van 42 km/h

Die is naar mijn mening ook te fors ja :)
Typ44 schreef:
niet rechtvaardig. Heeft iemand ervaring met de rechtsgeldigheid

rechtvaardig en rechtsgeldig zijn 2 totaal verschillende aspecten he? :)

Maar ze mogen naar mijn weten een piekmeting doen met gelijkblijvende volgafstand. Als hun meter dan geijkt is EN er gaat nog een goede correctie vanaf, is het allemaal prima geldig.

Typ44
Eendagsvlieg
 Bericht 

Pietert schreef:
Maar ze mogen naar mijn weten een piekmeting doen met gelijkblijvende volgafstand. Als hun meter dan geijkt is EN er gaat nog een goede correctie vanaf, is het allemaal prima geldig

Wat is een goede correctie? Is dat de in dit geval gebruikte (2x) 4 km/h?

Ogre
Master
 Bericht 
Typ44 schreef:
Wat is een goede correctie? Is dat de in dit geval gebruikte (2x) 4 km/h?

Bij een geijkte meter hoort een tabel : X afgelezen is Y werkelijk. Daarna gaat van Y nog de wettelijke 3% correctie af.

Typ44
Eendagsvlieg
 Bericht 

Dus de correctie klopt dan met 8 km/h? Het komt op mij over als vrij weinig, maar heb (gelukkig) geen verdere ervaring.

Inmiddels is mijn strafbeschikking binnen, met dagtekening 19-06-2017. Vreemd genoeg staat hier enkel de snelheidscategorie op, tussen de 35 en 40 km/h. Klopt het dat hier geen exacte snelheid op komt te staan.? De sanctie is overigens 400 euro ex. 9 euro administratiekosten.

Ogre
Master
 Bericht 
Typ44 schreef:
Dus de correctie klopt dan met 8 km/h?

Zonder de bij het voertuig horende tabel weet je dat niet.

TMFKAV
Master
 Bericht 
4 km correctie @106 lijkt mij redelijk voor een Q5 (die geven niet +10% aan op de teller)

Typ44
Eendagsvlieg
 Bericht 

Kortom, gewoon betalen? Of zal het zin hebben om in verzet te gaan en alle feiten boven tafel te krijgen?
Ik vind het vooral heel vreemd dat er geen exacte snelheid op mijn strafbeschikking staat, is dat normaal?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ja

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]