» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Postingstijd interval gedetecteerd van 44.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
pyra30
Die hard
 Bericht 

Gisteren is het mij helaas voor de eerste keer overkomen:
Ik reed op de snelweg na mijn werk, had haast en dan duik je een file in. Na de file een "lege" snelweg, en dacht even wat verloren tijd proberen in te halen.
Ik zag de mee opkomende BMW wel, maar omdat die mij nog harder voorbij reed en een kilometer verderop rechts ging rijden, verwachtte ik niet dat het politie in burger was. Anyways, op een gegeven moment het bekende bordje "politie volgen".
Kreeg te horen dat ik 52 km te hard reed, wat 47 na correctie was en dat ik via de OvJ bericht zou krijgen.
Mocht een verklaring afleggen, maar heb niks verklaard. Alles bij elkaar duurde het nog geen 3 minuten denk ik.
De overige berichten lezend twijfel ik nu wat ik kan verwachten: een transactievoorstel (T) of een strafbeschikking (S)? En voor welk bedrag ongeveer?
Dacht altijd bij dit soort zaken (puur snelheid, geen overige verkeersdelicten en geen recidive) dat het altijd een transactievoorstel werd (T), maar daar twijfel ik over.
En eventueel in verzet gaan heeft volgens mij weinig zin toch?
Ik zat fout en moet even op de blaren zitten.
Dank alvast!

TMFKAV
Master
 Bericht 
+/- €600

pyra30
Die hard
 Bericht 

Dank. Ik had al het vermoeden dat het tussen de 500 en 600 zou zijn. Ik neem aan een Transactievoorstel dus (T). Klopt het dat ik niks heb meegekregen van meneer de agent?

Boojah
Eendagsvlieg
 Bericht 

Het kan kloppen dat je niks hebt meegekregen.. volgens mij doen ze dat ook niet meer(?).

Reken er maar op dat het nog een tijd zal duren voordat je hier weer bericht van krijgt. Zodra je de beschikking ontvangt kan je proberen om fouten op te zoeken, en Evt het proces verbaal opvragen bij cvom. Als het OM domme fouten heeft gemaakt kan de boete gematigd worden, maar reken maar op 600 en dan kan het alleen maar meevallen.

CarpeCanem
Eendagsvlieg
 Bericht 

Zodra je de beschikking binnen krijgt verzet aantekenen. Je hoeft niet te motiveren waarom.
Het is mij ruim drie jaar geleden ook overkomen: 49 km per uur te hard. Ik dacht dat ik honderddertig mocht, maar het was honderd; de spitsstrook was open (midden op de dag...).
Transactie voorstel van ruim vijfhonderd euro. (560 dacht ik)
Je kan in dit land minder boete krijgen voor mishandeling met letsel, volledig disproportioneel.
Dus verzet aangetekend.
Drie jaar afgewacht: niets meer van gehoord, is nu verjaard.
Ik zou dus zeggen: ga zeker in verzet.

pyra30
Die hard
 Bericht 

Nou, dat het lang zou gaan duren voordat ik er iets van zou horen valt ook erg mee.
Inmiddels de strafbeschikking binnen. Feitcode VM050. Bedrag 549 incl 9 euro adm kosten.
Wat is nu wijsheid? In verzet gaan? Of een betalingsregeling aanvragen en gewoon betalen?
Neig zelf naar het laatste, omdat ik weet dat ik te hard heb gereden, maar benieuwd naar jullie advies in deze.

Pietert
Master
 Bericht 
pyra30 schreef:
Neig zelf naar het laatste, omdat ik weet dat ik te hard heb gereden,

Als je verzet aantekent heb je kans dat je door verjaring er onder uit komt. Maar als ze je toch voor laten komen moet je uiteindelijk wel een redelijk verhaal hebben :)

Betalen kan je ook doen. Is >40 dus justitiële aantekening naar mijn weten.

CarpeCanem
Eendagsvlieg
 Bericht 

OK, je hebt te hard gereden, maar vind je het boetebedrag ook proportioneel? Google eens even wat strafrechtzaken, bijvoorbeeld naar mishandeling en kijk wat daar voor boetes worden opgelegd.
Als ik het voorgestelde boetebedrag proportioneel had gevonden had ik wel betaald, maar ik ben in verzet gegaan en vervolgens is de zaak al weer ruimschoots verjaard zonder dat ik er nog wat van gehoord heb.
Als calculerende burger zeg ik: "prima", maar als bezorgde burger vind ik het schandalig dat het OM in dit land zo disfunctioneert.

Cimbom
Eendagsvlieg
 Bericht 

Puur uit interesse, reed je te hard op een 100, 120 of 130 weg?

Ik ben gisternacht staande gehouden met ook 47 te hard (na correctie) op een 100 weg. Voor mij ook de eerste x na 10 jaar rijden.

Ben benieuwd of de boete ongeveer evenhoog zal zijn..

pyra30
Die hard
 Bericht 

Cimbom schreef:
Puur uit interesse, reed je te hard op een 100, 120 of 130 weg?

Ik ben gisternacht staande gehouden met ook 47 te hard (na correctie) op een 100 weg. Voor mij ook de eerste x na 10 jaar rijden.

Ben benieuwd of de boete ongeveer evenhoog zal zijn..

Was op een 100 weg ;)

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]