» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Postingstijd interval gedetecteerd van 132 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb zojuist een strafbeschikking gekregen voor 56 km/h te hard op de snelweg
Rechts boven in de hoek staat een (o).

Het betreft een lease auto dus de 2de pagina is een formulier waar ik moet aangeven wie de bestuurder was.

Ik ben in het verleden (2005) wel eens met 35 km/h te hard aan gehouden (en toen een transactievoorstel gekregen)
maar volgens mij is die dus nu verjaart (12 jaar oud). En heb ik een schone lei (op wat kleine verkeersovertredingen 5km 15 km zo door de jaren heen)

Nu weet ik alleen niet welk pad ik moet bewandelen

A. als ik aangeef wie de bestuurder was (ikzelf) wat is dan de standaard straf? Ik lees 2 maanden rijbewijs kwijt + 900 euro. Maar ik lees ook dat als het niet recidive is /je eerste keer dat je een VOORWAARDELIJKE 2 maand rijbevoegdheid ontzegging krijgt + 900 eur.

B. Of moet ik aangeven dat ik niet de bestuurder was (maar die vage vriend).

Mattinus
Pro
 Bericht 

bobsel schreef:
Ik ben in het verleden (2005) wel eens met 35 km/h te hard aan gehouden (en toen een transactievoorstel gekregen)

telt niet meer mee voor strafmaat en recidive > 5 jaar geleden

bobsel schreef:
5km 15 km

mulders en tellen niet mee

bobsel schreef:
Ik lees 2 maanden rijbewijs kwijt + 900 euro. Maar ik lees ook dat als het niet recidive is /je eerste keer dat je een VOORWAARDELIJKE 2 maand rijbevoegdheid ontzegging krijgt + 900 eur.

@feitelijk, kom er maar in. Iig is het onvoorwaardelijk 2 maanden, als je geen bezwaar (klaagschrift) aantekent of de OVJ niet binnen 10 dagen een besluit heeft genomen tav. de inhouding van je rijbewijs.

bobsel schreef:

Dat kan, maar dan moet die vage vriend dat ook willen..

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Citaat:
@feitelijk, kom er maar in. Iig is het onvoorwaardelijk 2 maanden, als je geen bezwaar (klaagschrift) aantekent of de OVJ niet binnen 10 dagen een besluit heeft genomen tav. de inhouding van je rijbewijs.

Hoe bedoel je dit? Of hoe zit dit dan in mijn situatie?
Het rijbewijs is nl nog niet ingehouden. Ze zijn nu nog aan het uitvinden wie de bestuurder is.

Moet ik nu al een bezwaarschrift indienen? Nee toch? Eerst eventueel aangeven dat ik de bestuurder was. Dan komt er een straf naar mij toe en daar kan ik dan op reageren met een bezwaarschrift.(ik heb het nodig voor mijn werk)
Of
Komt de straf naar mij toe in de vorm dat ik moet verschijnen voor OM? en hoor de strafeis pas daar?

Mattinus
Pro
 Bericht 

oeff.. ik had het idd over een staandehouding icm. invordering.

Echter, de OVJ zal in de strafbeschikking /hoorzitting alsnog eisen dat de kentekenhouder of opgegeven bestuurder het rijbewijs 2 maanden komt inleveren.

Ik weet echter niet zo goed hoe het zit met de evt. eis tav. inhouding en wanneer je bezwaar moet maken als je een strafbeschikking krijgt.

Kami
Master
 Bericht 
bobsel schreef:

Maar dan wel een vage vriend zoeken, liefst uit het buitenland, die netjes reageert en betaald.
Uiteraard betaal jij die boete terug aan je vage vriend.
Kost wat, maar je kan je pasje behouden.

HypHyper
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Maar dan wel een vage vriend zoeken, liefst uit het buitenland, die netjes reageert en betaald.

Die moet dan wel in NL zijn geweest op dat moment, lijkt me. Of gaan de onderzoeken niet zo ver?

Kami
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
Die moet dan wel in NL zijn geweest op dat moment, lijkt me. Of gaan de onderzoeken niet zo ver?

Belg/Duitser/Luxemburg ?

Denk dat als er iemand tekent en betaalt het voor justitie wel goed is.
ik verwacht niet dat ze dan nog onderzoek gaan doen. Doen ze het toch, dan mogen ze zelf bewijzen dat eea niet klopt denk ik.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Die vage vriend wordt inderdaad lastig dus denk dat ik toch maar netjes mijn naam ga opgeven.

Ik hoor nu wel van verschillende collega's die ook wel eens met dit bijltje hebben gehakt (voor de 1e keer geflitst met > 50 km/h te hard) dat die ALLEEN een hoge boete toegestuurd kregen en niet de onvoorwaardelijke rijontzegging.

Dus daar heb ik nog hoop op.

Hoe gaat eigenlijk zo'n rijontzegging in zijn werk? Bepaalt het OM/OvJ dan die 2 maanden en zegt: juni-juli 2017 niet rijden vriend??

TMFKAV
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
Bepaalt het OM/OvJ dan die 2 maanden en zegt: juni-juli 2017 niet rijden vriend??

De OvJ bepaalt helemaal niets, die kan enkel een voorstel doen. De rechter bepaalt, maar ik denk dat 56 te hard op de snelweg (first offender) je geen ontzegging (onvoorwaardelijk) op gaat leveren.

TMFKAV
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
Bepaalt het OM/OvJ dan die 2 maanden en zegt: juni-juli 2017 niet rijden vriend??

De OvJ bepaalt helemaal niets, die kan enkel een voorstel doen. De rechter bepaalt, maar ik denk dat 56 te hard op de snelweg (first offender) je geen ontzegging (onvoorwaardelijk) op gaat leveren.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb inmiddels de brief de deur uitgedaan die bevestigd dat ik de bestuurder was... ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze nu terugkomen

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Ze zijn (na 2wkn) terug gekomen met weer een keer dezelfde brieven alleen nu gericht aan mij en niet de leasemaatschappij... Toch maar even gebeld met het nummer wat op de brieven stond ... en dan krijg je dus een telefonisch " verhoring" van de overigens uiterst vriendelijke BOA aan de lijn. Dit verhoor is eigenlijks niks anders dan hetzelfde verhoor wat de dienstdoende agent zou afnemen als je wordt aangehouden bij de snelweg... niet meer niet minder...

Nu werd er een nieuwe CJIB nummer aangemaakt en ging al deze info vanuit het CJIB direct door naar het OM (volgens mij) en die zouden dan terug komen bij mij met
1) een schikking (lees hoge boete)
2) een uitnodiging voor kopje koffie bij rechter

**als ik het goed begreep***

De BOA aan de telefoon gaf wel aan dat dit goed 6-8 maanden kon duren en mogelijk zelfs langer ivm drukte.. dus tot die tijd even radio stilte

Pietert
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
Toch maar even gebeld met het nummer wat op de brieven stond ... en dan krijg je dus een telefonisch " verhoring"

:dood:
En wat heb je gezegd?
(Overigens ongeveer het minst gunstige wat je kon doen)

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

hetzelfde wat ik gezegd zou hebben als ik was aangehouden...

Volgens mij is het niet zo moeilijk in deze/in mijn geval... je kiest een strategie als je zo'n brief op de mat krijgt:
a) Je gaat ontkennen (dus liegen)
b) de waarheid (ik reed)

Je hebt die keuze omdat je niet bent aangehouden. Als je a) kiest maakt het niet meer zo veel uit welk verhaal je vertelt het zal altijd op een leugen berusten.
Als je zoiets kan organiseren (een leugen) moet je dat natuurlijk doen.
Maar mij lukt dat niet...
dus b)

Ben dan wel benieuwd wat jij in gedachte had??

Pietert
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
Ben dan wel benieuwd wat jij in gedachte had??

Laten opschrijven dat je geen verklaring wenst af te leggen.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

en wat zou dat mij later nog kunnen opleveren?

Pietert
Master
 Bericht 
Een redelijke verdediging bij een rechter, mochten er fouten gemaakt zijn door het OM wat zou kunnen resulteren in vrijspraak.
Nu heb je een bekentenis van jouw kant op papier, dus hang je sowieso.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

maar wat " vindt" een rechter van het feit dat je geen verklaring hebt afgelegd? dat moet hem toch ook irriteren?

Pietert
Master
 Bericht 
Waarom? Er worden zat fouten gemaakt door agenten. Misschien reed je eigenlijk maar 46 km/u te hard en is de rest een gevolg van een verkeerd opgestelde radar.

Toen de vraag werd gesteld "Waarom reed u zo hard?" (Een alternatieve manier van vragen: "Waarom reed u 52 km/u te hard") heb jij nu zoiets gezegd als "Ja, sorry ik had haast" of "Ik moest m'n oma nog kathederen" of weet ik het. Ze hebben nu van jou een directe bekentenis: verdachte reed 52 km/u te hard, omdat hij haast had.

Als je er nu straks achter komt dat de ijking van de radar verlopen was, hij in een bocht opgesteld stond of verkeerd was uitgelijnd, heb je geen poot meer om op te staan. Men heeft immers een bekentenis. "Ik, bobsel, heb 52 km/u te hard gereden, omdat ik haast had."

Als je dan daarna met je verweer komt "Meting is ongeldig. Dus die 52 km/u klopt niet" heeft niemand daar boodschap aan.

DAAROM moet je nooit een verklaring afleggen. En als de rechter daardoor wat knorrig is. So be it.

shootme
Master
 Bericht 
Mattinus schreef:
en recidive > 5 jaar geleden

2 jaar

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

ok dus het komt er op neer dat als er " iets" is met die radar... ik nu geen verweer meer heb...

of is er nog meer? (wat ik als rechtgeaarde burger nu misloop) want het zal heus wel gebeuren dat er eens iets is met die radar maar ik neem aan dat dit de laatste jaren (" dankzij" dit forum) ook wel is verbeterd.. en dat het dus niet meer zo vaak voorkomt die ijking en de bocht-opstelling

Pietert
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
of is er nog meer? (wat ik als rechtgeaarde burger nu misloop)

Als jij zelf zeker weet dat je echt zoveel te hard hebt gereden op die plek en datum en je rechtvaardigheidsgevoel verplicht je om netjes te betalen, dan niet :)
bobsel schreef:
en dat het dus niet meer zo vaak voorkomt

Daar schrik je nog van.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

overigens maakt het voor de strafmaat nog uit of je 57 km/h te hard rijdt op een dubbelbaanse 80Km/h N-weg of op een 5 baans-snelweg waar je 100 km/h mag rijden

TommyGun
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
Toch maar even gebeld met het nummer wat op de brieven stond

:fp:
Nu kun je er wel mee stoppen

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

TommyGun schreef:
:fp:
Nu kun je er wel mee stoppen

ja ja ik snap het nu wel dat ik de meest fundamentele Flitsservice forum gedachte omver help met die actie maar ik heb geen zin in heel die procedure om zaken aanhangig te maken.

Ik was daar
ik reed re hard
stom
so be it...

wat ik nu wil weten (en waarom ik op dit forum zit) HOE gaat het nu verder
- hoor ik inderdaad nu een aantal maanden niets?
- wat wordt mijn straf?
- en hoe gaat dat in zijn werk? (krijg ik gelijk een strafvoorstel/beschikking (first offender)? of moet ik toch voorkomen)

Pietert
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
overigens maakt het voor de strafmaat nog uit of je 57 km/h te hard rijdt op een dubbelbaanse 80Km/h N-weg of op een 5 baans-snelweg waar je 100 km/h mag rijden

Ja. Op autosnelwegen zijn de boetes naar verhouding iets lager dan op wegen buiten de bebouwde kom.

bobsel schreef:
- hoor ik inderdaad nu een aantal maanden niets?
- wat wordt mijn straf?
- en hoe gaat dat in zijn werk? (krijg ik gelijk een strafvoorstel/beschikking (first offender)? of moet ik toch voorkomen)

- Je straf wordt door het OM bepaald. Je krijgt dan een voorstel. Hier gaat inderdaad wat tijd overheen. Je krijgt uiteindelijk vanzelf post.
- Wordt door de OM bepaald, dus zeker weet je het nooit. Maar ze hebben wel redelijk constante richtlijnen. Gebruiker Feitelijk op het forum weet daar een stuk meer vanaf dan ik
- Je krijgt een voorstel. Neem je dat aan, dan hoef je niet voor te komen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
VL 060 - van 55 tot 60 km/h - €760 + obm

(richtlijn 2016)

Staat gewoon hier in vermeld: Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen

Pietert
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Staat gewoon hier in vermeld

Dank, weer wat geleerd :)

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

ook ik weer wat geleerd... ik zie trouwens dat op de kennisgeving een VM 060 staat.

wat is het verschil tussen VH en VM? want dat zie ik zo snel niet in die tekstbundel

TMFKAV
Master
 Bericht 
bobsel schreef:
wat is het verschil tussen VH en VM? want dat zie ik zo snel niet in die tekstbundel

Foutje van mij, VH is (auto) wegen bubeko en VM is snelwegen. Strafmaat is hetzelfde, helaas.

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Inmiddels zijn we ruim 6 maanden na het plegen van het strafbare feit en ruim 4 maanden na de verklaring en nog niks gehoord....

R
Master
 Bericht 
Het OM is geen commercieel bedrijf.

Iedereen is aan regels gebonden om rekeningen en vorderingen af te handelen maar de overheid heeft de meest soepele (onzinnige) regels van iedereen.

Kan, geloof ik, tot drie jaren duren.

Pita
Master
 Bericht 

Dat is inmiddels verlengd naar 5 jaar, omdat ze heel vaak de 3 jaar al niet meer haalden. Wat ze daar de hele dag doen, zal mij een raadsel zijn.

R
Master
 Bericht 
WTF OMG, zoiets?

bobsel
Nieuwkomer
 Bericht 

Pita schreef:
Dat is inmiddels verlengd naar 5 jaar,

serieus 5 jaar? :o ik vind 2 jaar eigenlijk al belachelijk lang!

Feitelijk
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Dat is inmiddels verlengd naar 5 jaar,

Geef daar maar eens een bronnetje van, want ik geloof er niks van.

Tommie
Master
 Bericht 

Als 57 te hard rijden een misdrijf is, dan is de bron: http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel70 (lid 1.2).

Feitelijk
Master
 Bericht 
Nee dus

Pagina 1 van 1 [ 38 berichten ]