» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Newbeee
Eendagsvlieg
 Bericht 

Van de CJIB heb ik een strafbeschikking gehad met daarin een behoorlijk bedrag. De straf wordt opgelegd als gevolg van het doorrijden na een ongeval. Ik ben opzoek naar kennis en ervaring van anderen om de volgende stap te bepalen.

In een eerder stadium heb ik een uitnodiging gehad van de politie voor verhoor. Aangezien ik mij nergens van bewust was ben ik hier naar toe gegaan om aan te horen waar ik van verdacht werd en wat er gebeurd zou zijn. Hier werd gemeld dat bij het parkeren een andere auto geraakt is met schade als gevolg.

1. Ik lees dat je verzet kan aantekenen. Wat zou je in de brief moeten vermelden.
2. Wat is de volgende stap? Is dit een rechtzaak? Er staat in de brief dat de OvJ een hogere eis kan stellen bij een rechtzaak. Komt dit voor en word je hier vooraf van op de hoogte gesteld?
3. Is een advocaat inschakelen nodig in dit geval?
4. Zorgt dit nu voor een aantekening op mijn strafblad? Heeft dit invloed op toekomstige sollicitatie's naar werk?

Alle tips, adviezen en ervaring zijn welkom.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Waar was jouw auto toen het vermeende ongeval plaatsvond?

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
1. "Ik stel verzet in. Groetjes, Newbeee."
2. Je zal zeer waarschijnlijk uitgenodigd worden bij de kantonrechter. De OvJ kan hoger eisen inderdaad. Afhankelijk van jouw verweer kan de rechter daar in mee gaan. Sta je daar duidelijk om de zaak te frustreren, dan loop je die kans. Als jij daadwerkelijk voor je zaak op wil komen, zal dat niet snel gebeuren. De strafeis hoor je ter zitting pas.
3. Kan, maar zal weinig opleveren behalve een kostenverhoging. Als je zelf enigszins weerbaar bent kun je het beter zelf doen.
4. Je zal genoemd staan in de justitiële documentatie. Als dit het enige is, hoef je echt niet bang te zijn. Heb je nog tien van dit soort gevallen, dan zul je voor een vervoersfunctie geen VOG krijgen. Wil je echter broodjes gaan verkopen bij Bakker Bart, is er geen probleem.

Tweebel
Master
 Bericht 
En heb je bewijs gezien dat het daadwerkelijk zo is gebeurd? Zou niet de eerste keer zijn dat ze er volkomen naast zitten.

Newbeee
Eendagsvlieg
 Bericht 

ik was die dag wel in die buurt, waar ik de auto geparkeerd had weet ik niet meer. Dat heb ik ook aangegeven. Op basis van getuigenverklaringen zijn ze bij mij terecht gekomen.

Nog een vraag: als ik mijn dossier opvraag, staat daar dan de getuigenverklaring(en) in of hoor je die op een andere plek op te vragen?

Tweebel
Master
 Bericht 
Dit lijkt me toch wel een flinterdun verhaal, met alleen getuigen als basis en het feit dat je zelf niets hebt gemerkt.
Had je zelf niet ook schade?

ruitenheer
Master
 Bericht 

Newbeee schreef:
Nog een vraag: als ik mijn dossier opvraag, staat daar dan de getuigenverklaring(en) in of hoor je die op een andere plek op te vragen?

In je dossier staan de getuigenverklaringen, maar wel geanonimiseerd. Als je je dossier door een advocaat laat opvragen, krijg je een niet geanonimiseerde versie.

wernert
Pro
 Bericht 

ruitenheer schreef:
Als je je dossier door een advocaat laat opvragen, krijg je een niet geanonimiseerde versie

Zijtakje: is het eigenlijk niet raar dat daar een advocaat voor nodig is? Aangezien je niet verplicht bent om met een advocaat naar de kantonrechter te gaan, terwijl het voor je verdediging misschien wel zou uitmaken of je weet wie de getuigen zijn.

Newbeee
Eendagsvlieg
 Bericht 

Ik heb zelf geen schade aan de auto opgemerkt.

Hoe lang duurt het voordat je je dossier krijgt toegestuurd als je deze opvraagt?

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]