» Juridisch » Strafrecht zaken (T en Strafbeschikking)   

Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]
Achilles
Nieuwkomer
 Bericht 

Goedemiddag forummers,

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste bezoek, ik heb mij dan over het algemeen dan ook netjes gedragen in het verkeer, dus een echte aanleiding is er niet meer geweest. Maar, ik moet bekennen dat met een baby op de achterbank ik het nu eenmaal toch wat rustiger aan doe.. :)

Maargoed, ik zit met het volgende: Zo'n drie jaar geleden ben ik staande gehouden wegens vermeend bumperkleven. Ik heb hierna de strafbeschikking ontvangen die is vastgesteld als feitcode S005D (80-100km/u, minder dan 3 meter afstand). Ik ben hiertegen in verzet gegaan en er is daarna een alternatieve sanctie opgelegd: feitcode S005C (80-100km/u, meer dan 3 meter afstand). Ook tegen deze alternatieve sanctie heb ik verzet ingediend, en nu mag ik binnenkort dus voorkomen (3 jaar na dato, belachelijk natuurlijk!.

Nu is het zo dat ten tijde van de staandehouding de surveillanten mij niet de gemaakte videobeelden konden laten zien omdat het systeem in de auto niet goed werkte. Daarbij hebben zij mij ten tijde van diezelfde staandehouding tevens bekeurd voor het rechts inhalen net voor de aankomende tweede rijstrook van een afrit. De situatie was zo dat ik in een redelijk vloeiende beweging van de linker rijstrook naar de rechterrijstrook reed, waarna ik in deze beweging een auto (die op rijstrook twee reed) rechts voorbij ging. Opzich ben ik volledig schuldig daaraan, die boete (ondanks dat ik hem erg flauw vind gezien de situatie en manoeuvre) zou ik dan ook gewoon betalen. Zij hebben mij echter uiteindelijk bekeurd voor een geheel ander voorval, en ik zag later dat ze de verkeerde foutcode vermeld hebben op de beschikking. Hierdoor viel de boete best een aantal euro’s lager uit, en ik heb die met lichte tegenzin dan ook maar voldaan.

Nu is het zo dat ik het algemeen twijfel over de gehele gang van zaken zoals hierboven omschreven door:
- Het ontbreken van het videomateriaal;
- De aanpassing van de OvJ van feitcode S005D naar S005C;
- De verkeerde notering van de feitcode van de andere bekeuring door dezelfde surveillanten;
- Gewoonweg het idee hebben dat zowel de surveillanten als de OvJ lopen te kloten.

Juridisch heb ik geen idee waar ik sta, maar het voelt gewoon onrechtmatig, Ik heb wel het idee dat ik er toen kort op zat, maar dat het niet té kort was. Maargoed, dat is wat mij nog bijstaat na drie jaar..

Ik verneem graag jullie adviezen over deze situatie en ik hoor graag of jullie mogelijkheden zien voor mij om straks met succes de deur van de rechtszaal uit te lopen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Achilles

Feitelijk
Master
 Bericht 
Achilles schreef:
Daarbij hebben zij mij ten tijde van diezelfde staandehouding tevens bekeurd voor het rechts inhalen net voor de aankomende tweede rijstrook van een afrit.

Dat is een mulder. Heb je die betaald of is daarvan deze strafbeschikking gemaakt? Want dat laatste is natuurlijk strikt verboden!

Aangezien je tegen de eerste strafbeschikking in verzet gegaan bent zal dat wel valse hoop zijn.

Achilles
Nieuwkomer
 Bericht 

Die is betaald, en afgedaan. Ik vermeldde deze erbij om een totaalschets van de situatie te maken.
Het gaat in deze dus om het vermeende bumperkleven.

"Aangezien je tegen de eerste strafbeschikking in verzet gegaan bent zal dat wel valse hoop zijn."
Waar doel je op met deze zin?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Dat je dat anders afgehandeld zou hebben als hij een omgeturn muldertje was

Achilles
Nieuwkomer
 Bericht 

Ah ok!

Nog iets inhoudelijks over het bumperkleven? :)

Achilles
Nieuwkomer
 Bericht 

Wellicht iemand anders die zou willen reageren op mijn situatie?
Ik kijk er naar uit!

ikkeke
Master
 Bericht 
Ik neem even aan dat je het pv en eventueel aanvullend pv al in handen hebt.

Staat in pv beschreven hoe de verbalisanten de afstand tot je voorligger hebben geschat? Bv mbv strepen op het wegdek en afstand tot de volgende streep.
Ze moeten namelijk wel objectief de afstand kunnen meten. Dat de feitcode is aangepast zou je hierin kunnen gebruiken om twijfel te zaaien over deze afstand, dat ze het zelf ook niet goed weten of er twijfel was of ...

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]