» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Fpsdoug
Master
 Bericht 
Fonteintje in de wc druppelt. Ik dacht even een leertje vervangen. Grapje dus, het moet weer moeilijk zijn.

Het gaat om deze kraan:
https://www.dropbox.com/s/wlvx6gdg49jeb ... 7.jpg?dl=0

Binnenin zit dit:
https://www.dropbox.com/s/7zft4e9uzriy5 ... 9.png?dl=0

Bij de Gamma geweest. Daar hing wel iets wat er op leek, maar niet dezelfde. Niet bestelbaar.
Bij een sanitairwinkel geweest. Die raden aan een nieuwe kraan te kopen, want dan ben je rond de €45 kwijt voor een vergelijkbare. "Want dan is alles weer nieuw". Maar dat hoeft niet, de rest van de kraan is prima.

Ik vind het nogal onzin om een nieuwe kraan te installeren als alleen zo'n klein dingetje van binnen niet goed meer werkt. Dus ik wil een nieuwe bestellen.
Probleempje: ik weet niet wat het merk van de kraan is. Zat er al in toen ik het huis kocht.
Iemand enig idee hoe ik een nieuw juist binnenwerk op de kop kan tikken?

gurb
Master
 Bericht 
Kijk even (evt met met een vergrootglas) of er niet een typenummer in dat onderdeeltje staat. Vervolgens heeft warmteservice.nl het onderdeel waarschijnlijk wel voor je. Had iets soortgelijks met mijn douchekraan.

Denman
Master
 Bericht 

Zoiets heet een "bovendeel".
Zou naar een Warmteservice-vestiging rijden, vervangingsonderdeel hebben ze vast wel liggen.

R
Master
 Bericht 
Die kranen van de bouwmarkt hebben een soortig onderdeel ook in de kranen die tegenwoordig verkocht worden. Van inferieur kwaliteit. Nog meer plastic als die van jou.
Te bestellen in China. Min. 5000 stuks.
Gamma wilde daar geen moeite in steken. Bij Hornbach wel te bestellen en met 14 dagen geleverd voor 13 euro.
Let wel, het is niet dezelfde als die van jou maar met veel breekbaar plastic aan de buitenkant.

Als die van jou van de bouwmarkt afkomt is het vast een onderdeel wat in veel kranen zit. Is die wat meer pro, kan je bij genoemde Warmteservice terecht. Of Verploegen.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Merci tot zover.

Warmteservice ben ik gisteren geweest. Die zeiden dus dat bestellen lastig werd en raden een nieuwe kraan aan.

Kranen lijken veel op elkaar blijkt na enige online research. Dus alleen het "bovendeel" vervangen wordt een lastig verhaal denk ik. Typenummer nergens op te vinden.
Deze is qua look redelijk vergelijkbaar en niet zo duur: https://www.max4home.nl/fonteinkraan-na ... roomd.html

Zoiets installeren is goed doable voor een leek?

IsIkke
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Zoiets installeren is goed doable voor een leek?

vergeet het water niet uit te zetten :P

Signum
Master
 Bericht 
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ks/5196631

Controleer even de maten van het bovendeel. Online hebben ze bij de Praxis verschillende maten.

BLikent
Master
 Bericht 
Kraandeel voor 3 kwart opendraaien en in een bakje azijn / antikal leggen, daarna goed uitspoelen.
Ook de kraan van binnen schoonmaken (met azijn)

Anders eens naar Hornbach, die heeft veel losse onderdelen.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Als je een nieuwe kraan neemt, neem lekker een Grohe. Levenslang garantie op het binnenwerk. Sturen ze zo gratis naar je op. Vorig jaar met verbouwing eigenhandig het binnenwerk van een inbouwkraan voor de douche gesloopt. Weekje later had ik van grohe geheel nieuw binnenwerk aan de deur. Had eigenlijk maar 2 ringetjes nodig.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Signum schreef:
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... ks/5196631

Controleer even de maten van het bovendeel. Online hebben ze bij de Praxis verschillende maten.

Dat lijkt er behoorlijk op.
Ik vermoed ook dat mijn kraantje bij de Praxis vandaan komt, aangezien er een foto van mijn kraan staat bij "kraanadvies". Kraan zelf niet meer te koop zo te zien.
Ga straks de boel weer uit elkaar halen en met het onderdeeltje naar de praxis om te kijken of het gaat passen.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Toch net een andere maat. Neem wel een nieuwe kraan mee.
Ben wel een beetje klaar met "wist je al dat jullie kraantje lekt?"

R
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Toch net een andere maat. Neem wel een nieuwe kraan mee.

Veel kranen hebben hetzelfde onderdeel aan de binnenkant. Die kraan die ik had was bij alle bouwmartken in bijna identieke uitvoeringen verkrijgbaar met hetzelfde binnenwerk.

Hoe is dat voor de installatiebedrijven met dit soort keramische schijf onderdelen? Hebben ze die dingen op voorraad of raden ze dan nieuwe kraan aan?
Met die nieuwe prutsdingen is het schroefje losdraaien, oude eruit en nieuwe erin schroefje vast twee minuten 'werk'.
Valt geen eer meer aan te behalen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
R schreef:
raden ze dan nieuwe kraan aan?

Dat dus. Ken er die een nieuwe kraan verkopen en een "gereviseerde" plaatsen (f) Onder het motto van ik heb nog een nieuwe liggen van een ander project, zit alleen geen doos meer bij maar die mensen wilden toch een ander modelletje

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Blijkbaar past niet elke kraan. Vanwege de dikte van de waskom (of hoe dat ding heet) blijft er niet voldoende schroefdraad aan de onderkant van de kraan over om de waterkabel aan te schroeven.
Ga maar weer eens terug naar de winkel op zoek naar een andere kraan. Wat een klusjesman ben ik toch.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Wat een klusjesman ben ik toch.

Klinkt bekend dit 'doe ik zelf wel even' om vervolgens er een behoorlijke tijd mee te kloten :lol:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Mooi hè. Zoveel tijd en energie steken om een goedkope oplossing te vinden. Kom je er altijd later pas achter dat je beter gelijk een nieuwe had kunnen halen.

IsIkke
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Kom je er altijd later pas achter dat je beter gelijk een nieuwe had kunnen halen.

volgens mij is dit probleem met een nieuwe kraan

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Klopt

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Nieuwe is 3,5 mm langer aan de onderkant, is precies genoeg blijkbaar. Het werkt (voorlopig zonder lekken) :thumb:

R
Master
 Bericht 
Want d'r wordt al genoeg gelekt op het toilet en in de tweede kamer.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Klinkt bekend dit 'doe ik zelf wel even' om vervolgens er een behoorlijke tijd mee te kloten :lol:

Of er achter te komen dat je juist dat éne stuk (speciaal-)gereedschap net niet hebt.... kan je wéér naar de gereedschapszaak of bouwmarkt... :duh:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Marten320TD schreef:
Of er achter te komen dat je juist dat éne stuk (speciaal-)gereedschap net niet hebt

klinkt ook bekend :[

Raymond
Master
 Bericht 
Marten320TD schreef:
Of er achter te komen dat je juist dat éne stuk (speciaal-)gereedschap net niet hebt...

Na 30 jaar gereedschapsfetisjist te zijn geweest grijp ik niet meer mis in mijn schuur!

Pagina 1 van 1 [ 23 berichten ]