» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 2  [ 51 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Goed, zoals de titel al aangeeft, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb thuis een +/- 10 jaar oude PC staan die inmiddels echt traag begint te worden. Ooit al een 120 gb SSD in gestopt etc. maar begin me er meer en meer aan te ergeren.

Ik heb geen behoefte aan een zwaar game-systeem, dat doe ik toch niet veel. Waar het mij om gaat is dat programma's als Google Earth, Garmin BaseCamp etc. fatsoenlijk kunnen draaien en met momenten gebruik ik 'm voor Access / Excel. Vriendinglief wil met momenten nog wel eens oude spellen als SimCity etc. uit de kast trekken.

Ik heb een micro-ATX kast waar ik zeer tevreden mee ben met 2 DVD-branders, een floppydrive en een cardreader.

Wat ik wil behouden is dus:

- Kast met bovengenoemde (moederbord moet dus passen en dit ondersteunen)
- Samsung SSD

Wat ik nodig heb:

- Moederbord
- Processor
- Nieuwe voeding (is ook 10 jaar oud)
- Fatsoenlijke WLan kaart bij gebrek aan netwerkkabel in de ruimte waar de computer staat (router staat één verdieping lager recht onder de PC met een houten vloer ertussen)

Ik heb zelf onderstaande gecombineerd maar ben benieuwd naar de meningen. Budget is rond de € 300,- voor de nieuwe spullen...

Voeding
Corsair CX430

Werkgeheugen
Corsair 8 GB DDR4-2400

WLAN adapter
ASUS PCE-AC51, WLAN adapter 2,4Ghz/ 5Ghz Dual-band

Processor
Intel® Pentium G4400, 3,3 GHz socket 1151 processor FC-LGA4, "Skylake", Boxed

Moederbord
GIGABYTE GA-B250M-DS3H, socket 1151 moederbord

Kom maar op 8)

Pietert
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Corsair 8 GB DDR4-2400

8 GB is wat krap, vind ik.
Voor de rest prima spul. Onboard GFX kaart op MB is sterk genoeg, begrijp ik?
http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA- ... -rev-10#sp

IsIkke
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
met een houten vloer ertussen

Afbeelding

Verder.. sja als je er niet veel bijzonders mee wil.. ziet het er ok uit.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Voor de rest prima spul. Onboard GFX kaart op MB is sterk genoeg, begrijp ik?

Als ik "game" op die computer is het omdat ik me echt de pleures verveel en dan komen de classics naar boven. AoE II, OpenTTD, dat soort spul. Vriending wil nog wel eens SimCity en / of Sims 4 boven halen.

Volgens mij is 1 GB shared wel voldoende, alleen dan misschien inderdaad wel richting 16 GB gaan. Losse videokaart kan er altijd nog in mocht het nodig zijn denk ik dan.

Pietert
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Volgens mij is 1 GB shared wel voldoende, alleen dan misschien inderdaad wel richting 16 GB gaan.

Eens :)
En geen idee of je een dikke monitor er aan hebt hangen, maar die kaart doet max 1920*1200@60
Als je een grotere monitor aanschaft moet er dus ook een extra GFX kaart komen :) Misschien iets om rekening mee te houden :)

Scaniafan
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
En geen idee of je een dikke monitor er aan hebt hangen, maar die kaart doet max 1920*1200@60

Neuh, een 22" met alleen DVI-D input

-- Edit --

En nee, er gaat geen gatenzaag in de houten vloer en een los bungelend netwerkkabeltje.

Ik bedenk me nu wel dat er wel een COAX naar boven loopt tot onder de vloer van de kamer er naast... Eens kijken of ik daarmee niets kan :thumb:

Pietert
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Eens kijken of ik daarmee niets kan

Ja, UTP er aan knopen en terugtrekken ;)

Scaniafan
Master
 Bericht 
Ow, kabeltjes trekken kan ik vrij goed. Alleen moet ik nog een manier vinden om van de ene kamer onder de vloer door naar de uiterste hoek in de andere kamer te gaan zonder de vloer compleet open te moeten breken :lol:

Muren zijn ongeveer 30 cm dik volledig opgemetseld.

IsIkke
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
En nee, er gaat geen gatenzaag in de houten vloer en een los bungelend netwerkkabeltje.

ok ok

+

Afbeelding

Pietert
Master
 Bericht 
Scaniafan
Master
 Bericht 
Brrrr.... Enge dingen...

Of een kabeltje gaat in een buisje onder de vloer door en achter de plint langs waar de computer staat omhoog, of hij gaat draadloos :lol:

IsIkke
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
of hij gaat draadloos

:dood:

Pietert
Master
 Bericht 
Vaak ben je te bang ;)
Maar prima. Draadloos werkt goed genoeg.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Vaak ben je te bang

Te autistisch O:) Heb een schurfthekel aan losse kabels als het ook netjes weggewerkt kan worden.

Ik ben altijd voorstander van bedraad, maar gezien het gebruik van de computer is draadloos ook goed genoeg.

Zodra er IP camera's etc ergens aangesloten moeten worden ben ik de eerste die een draad gaat leggen :kniktja:

zandbak
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
een floppydrive e

Wil je die echt houden?

Scaniafan
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Wil je die echt houden?

Heeft me ook onder windows 10 al eens gered O:) En hij zit er nu in, de kast blijft, zonde om dan een leeg gat te hebben. Ooit de afdekplaatjes weggedaan :[ En als ie er dan in zit, dan moet ie ook werken :lol:

Pietert
Master
 Bericht 
Had ook met een USB drive gekund. Maar goed. Jouw feestje :)

Scaniafan
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Had ook met een USB drive gekund

Nope, reageerde nergens meer op. PS/2 toetsenbord en floppydrive to the rescue

zandbak
Master
 Bericht 
Met dvd/usb kom je er ook wel uit...
Met 8gb moet je die dingen ook makkelijk kunnen draaien trouwens. Afhankelijk van het mobo kan je altijd nog bijprikken.
Ik zou ook gewoon een nieuw kastje kopen, i.p.v. door te gaan met die oude kast.

Kwibus
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ooit de afdekplaatjes weggedaan :[
Dan ben je geen autist. Die had ze namelijk met een stuk tape aan de binnenkant van de kast geplakt :lol:

frankram
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
zonde om dan een leeg gat te hebben

Dan zet je toch een sd-kaartlezer op die plaats.

WimLex
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
een kabeltje gaat ... draadloos :lol:

:/ :\

Spook
Master
 Bericht 
Onboard graphics op het mobo is niet meer. Zit in de chip tegenwoordig.

8GB ram is nog wel voldoende hoor als je toch niks intensiefs doet. De geheugenprijzen zijn het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Je kunt dan beter over een jaar oid als je denkt dat het nut heeft een setje bijhalen en naast de huidige steken. Hopelijk is tegen die tijd de grootste piek weer geweest. Wellicht kun je voor nagenoeg hetzelfde geld als dit setje wel sneller geheugen halen. Ipv 2400 iets van 3000. Zeker met grote spreadsheets e.d. helpt dat wat.

squaddie
Master
 Bericht 

Niets mis met de selectie hardware, maar wellicht interessante overwegingen.

Voor de processor zou je eventueel kunnen kijken naar de Intel Pentium G4560, het prijsverschil is een paar euro, maar dan heb je wel de nieuwste generatie processor met iets hogere snelheid, ondersteuning voor DDR4-2400 geheugen en een videokaart die iets sneller is dan zn voorganger. Verwacht overigens geen wereld van verschil met de G4400, er zit afhankelijk van de benchmark circa 3 procent prestatie verschil tussen beide.

Voor de voeding is de Corsair VS450 een optie die is grofweg een tientje goedkoper dan de Corsair CX430, de laatste is op basis van de certificering iets zuiniger, maar gezien het doel van de pc verwacht ik niet dat deze vele uren per dag aanstaat en is de vraag hoe snel je het prijsverschil terugverdient.

Remo
Master
 Bericht 
Waarom is die kast zo belangrijk? Gooi er dan gewoon een paar tientjes tegenaan en koop een hedendaagse kast waar alle afdekplaatjes in zitten, dan hoeven er ook geen nodeloos droevige accessoires zoals floppy of dvd brander in.

De laatste 'kast-pc' die ik gebouwd heb was een jaar of 3 geleden en heeft alleen USB poorten als input. Het eerste jaar gebruikt als gamepc naast de PlaySeat, doet nu dienst als Linux server.

Wat moet je tegenwoordig nog met dvd, laat staan floppy?

Rover
Master
 Bericht 
Wat moet je, met jouw wensen nog met een vaste pc? Waarom niet gewoon een laptopje? Hoef je ook geen aparte plek meer in huis beschikbaar te houden voor een pc?

Kijk als je nu gamer bent, of zware videobewerkingen doet of wanneer je thuis werkt en meerdere monitoren je werkzaamheden vergemakkelijken, dan kan ik erin komen dat je nog een vaste pc wilt. Zelf heb ik er al zo'n 10 jaar geen meer, bevalt prima. (ik heb nog wel een extra monitor in een kast staan voor als ik eens thuis werk)

zandbak
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Waar het mij om gaat is dat programma's als Google Earth, Garmin BaseCamp etc. fatsoenlijk kunnen draaien en met momenten gebruik ik 'm voor Access / Excel. Vriendinglief wil met momenten nog wel eens oude spellen als SimCity etc. uit de kast trekken.

Rover schreef:
Wat moet je, met jouw wensen nog met een vaste pc? Waarom niet gewoon een laptopje?

Een 22" aan de laptop is toch wel een stuk werkbaarder dan een laptop schermpje. Inclusief extern toetsenbord en losse muis.
Daarnaast is een laptop duurder dan een desktop bij gelijke specs.
Ik zou gewoon voor een desktop pc gaan in zijn geval.

Exceln00b
Pro
 Bericht 

Een 2-1 laptop ofzo met een Thunderbolt 3 aansluiting kan ook leuk werken, USB muisje en toetsenbord en je kan zo voor je monitor zitten. Maar dat is wel een stukje duurder dan €300.

En anders heb je voor ongeveer hetzelfde geld als het GB moederbord eentje van AsRock. Iets ouder, maar met WLAN inbegrepen. Voor wat jij wilt doen is dat ook wel voldoende lijkt mij.
https://tweakers.net/pricewatch/480434/ ... tx-ac.html

Daarnaast zijn er iets nieuwere bordjes die ook WLAN bieden, dan be je ongeveer net zo duur uit als jouw WLAN adapter en moederbord bij elkaar;
https://tweakers.net/pricewatch/704627/ ... ro-ac.html

Daarnaast heb je voor letterlijk minder dan €10 meer deze Kaby Lake CPU;
https://tweakers.net/pricewatch/702513/ ... boxed.html

200Mhz sneller, verbeterde graphics etc. Kan niet missen lijkt me. Let wel op dat als je die neemt, er een kans bestaat dat moederborden met een chipset in de 1xx serie mogelijkerwijs nog een BIOS update nodig heeft om met een Kaby Lake te werken. Alle 2xx series kunnen dit wel.

Dus of je bent €30 goedkoper uit, of je hebt voor hetzelfde geld een iets sneller systeem.

En ja, RAM zou iets meer kunnen zijn, maar voor wat jij er mee wil doen, draait dat echt wel prima op W10, dat zou geen probleem mogen zijn.

Scaniafan
Master
 Bericht 
frankram schreef:
Dan zet je toch een sd-kaartlezer op die plaats.

Zit er al in.

squaddie schreef:
maar gezien het doel van de pc verwacht ik niet dat deze vele uren per dag aanstaat en is de vraag hoe snel je het prijsverschil terugverdient.

PC staat nog geen paar uur per week aan :x Maar het moment dat ie aan staat moet 'ie gewoon vlot genoeg zijn.

squaddie schreef:
Voor de processor zou je eventueel kunnen kijken naar de Intel Pentium G4560, het prijsverschil is een paar euro, maar dan heb je wel de nieuwste generatie processor met iets hogere snelheid, ondersteuning voor DDR4-2400 geheugen en een videokaart die iets sneller is dan zn voorganger. Verwacht overigens geen wereld van verschil met de G4400, er zit afhankelijk van de benchmark circa 3 procent prestatie verschil tussen beide.

:thumb:

Remo schreef:
Waarom is die kast zo belangrijk?

Omdat ik die kast heb en er niets mis mee is. Waarom dan geld uitgeven aan een nieuwe?

Remo schreef:
geen nodeloos droevige accessoires zoals floppy of dvd brander in.

Remo schreef:
Wat moet je tegenwoordig nog met dvd, laat staan floppy?

Floppydrive heeft me een jaar geleden nog gered. Ding reageerde nergens meer op, niet op USB, niet op DVD, niet op SD, nergens op. Behalve op een BIOS flash via een floppy en een PS/2 toetsenbord.

DVD gebruik ik (helaas) nog regelmatig omdat ze nou eenmaal in ziekenhuizen de foto's / scans op CD meegeven.

Rover schreef:
Wat moet je, met jouw wensen nog met een vaste pc? Waarom niet gewoon een laptopje? Hoef je ook geen aparte plek meer in huis beschikbaar te houden voor een pc?

Tijdje geleden rug gebroken. Als ik achter een laptopje bij de keukentafel zit ben ik na 30 minuten klaar voor de rest van de dag. Achter een scherm in een goede bureaustoel kan ik met voldoende beweging een dag werken.

Daarnaast komt inderdaad dat de investering niet nodig is. Ik heb geen enkele moeite met geld ergens aan uitgeven maar als het niet nodig is, kan ik mezelf echt niet overtuigen.

Exceln00b schreef:
Dus of je bent €30 goedkoper uit, of je hebt voor hetzelfde geld een iets sneller systeem.

En ja, RAM zou iets meer kunnen zijn, maar voor wat jij er mee wil doen, draait dat echt wel prima op W10, dat zou geen probleem mogen zijn.

:thumb:

Pazo
Pro
 Bericht 
Hey Frank, misschien een idee om een Medion PC bij de Aldi te kopen? Goede kwaliteit-prijs verhoudig voor huis-tuin-en-keuken gebruik.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Neh, zelf prutsen is daarvoor veel te leuk :lol: Maar om een of andere reden blijf vriending lief een laptop en dan bij voorkeur een macbook belangrijk vinden. :[ Knoop nog niet doorgehakt dus :lol:

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik zou die knoop gauw doorhakken. Voordat het een ring wordt, want dat is het doorhakken meteen een stuk moeilijker en meestal ook duurder :|

Scaniafan
Master
 Bericht 
:lol:

Pazo
Pro
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Neh, zelf prutsen is daarvoor veel te leuk

+1, dat is zeker zo :thumb:

Remo
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Floppydrive heeft me een jaar geleden nog gered. Ding reageerde nergens meer op, niet op USB, niet op DVD, niet op SD, nergens op. Behalve op een BIOS flash via een floppy en een PS/2 toetsenbord.
PS/2 :lol: Nog zo iets

Scaniafan schreef:
Omdat ik die kast heb en er niets mis mee is. Waarom dan geld uitgeven aan een nieuwe?
Scaniafan schreef:
Neh, zelf prutsen is daarvoor veel te leuk
Misschien is dat inderdaad het verschil, ik gebruik alles zoals een timmerman zijn hamer nodig heeft. Geen zin in gezeik, moet gewoon werken en maakt niet uit wat het kost. Want als het niet werkt, kost het me geld.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Remo schreef:
Geen zin in gezeik, moet gewoon werken en maakt niet uit wat het kost. Want als het niet werkt, kost het me geld.

Maar als jij een prima gereedschapskist hebt waar je prettig mee kan werken alleen je hamer is aan vervanging toe, vervang jij dan ook jouw gereedschapskist?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Goed, bomen bos verhaal is beslecht.

Het is een laptop geworden :lol: :fp:

Uiteindelijk toch een aantal dingen laten vallen ten gunste van de wens voor een laptop van mijn vriending

https://www.laptopshop.nl/product/73914 ... 0kemh.html

I7, 256 gb SSD, Azerty klavier.

Tot nu toe bevalt ie zeer goed op twee punten na. Laptop wordt redelijk warm bij zwaarder gebruik, waardoor de ventilatoren behoorlijk werken, wat weer leidt tot een minder lang zonder oplader werken.

Heb overwogen om 'm daarom terug te brengen, maar binnen de prijsklasse die uiteindelijk overeengekomen is met het vriending is er geen gelijkwaardig alternatief te vinden.

Ik gebruik hem zelf sowieso met een los toetsenbord / muis en beeldscherm vanwege mijn rug en dan blijf ik ergens het jammer vinden van een laptop, maar goed.

Concessies horen er bij. Vraag me nog wel af waar de concessie is misgelopen op financieel vlak :lol:

Kwibus
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
vriending
:roflol:

Pietert
Master
 Bericht 
Succes :)

Lenovo.. Ik had er altijd een redelijk hoge pet van op, maar de Lenovo hier is een onding.. 2x weg geweest en gerepareerd, maar heeft nooit goed gewerkt. Extern toetsenbord en muis is een must, anders is er niet mee te werken. Spookaanslagen/missende aanslagen, touchpad hapert, etc. Jammer.

Walker
Master
 Bericht 
Er zit wel verschil tussen de Thinkpads en de Ideapads.

Pietert
Master
 Bericht 
Ideapad inderdaad. Mwoah.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Spookaanslagen/missende aanslagen,

Hm, geen last van tot nu toe... De keren dat ik 'm gebruikt heb als laptop heb ik last van foute aanslagen vanwege het Azerty klavier :lol:

Ach, zat gratis 3 jaar factory warranty op. Prima

Kwibus
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Spookaanslagen
Hee, ga je vreemd? En weet Feitelijk dat wel dan?

Spook
Master
 Bericht 
Onder het mom van welke religie doe ik deze vermeende aanslagen?

Pietert
Master
 Bericht 
ignost-extremisme

Kwibus
Master
 Bericht 
Nee joh, hij hangt het Flitsserviceeisme aan. Dat maakt hem Flitsserviceiaans.

Spook
Master
 Bericht 
Welk hoofddeksel hoort daarbij?

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Er zit wel verschil tussen de Thinkpads en de Ideapads.

Zakelijke vs particuliere lijn.....

Ooit een Thinkpad gehad, prima dingen :thumb:

Veel plezier ermee SF :thumb:

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Welk hoofddeksel hoort daarbij?
Ik vind deze wel passen(d) :kniktja:

Spook
Master
 Bericht 
Daarmee kan ik vast het gebed beter ervaren.

Pagina 1 van 2 [ 51 berichten ]