» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik wil effe sparren over electriciteitskabel en verlies per meter. Kan het wel zelf bedenken, denk ik, maar even overleg is altijd handig in verband met andere inzichten en alles.

Goed, situatie;

240V / 16A situatie
~ 3 kW aan verbruik (maximum) over 600 meter (koelkasten, vriezer en misschien nog een of ander loos mega veelverbruik apparaat zoals een koffiezetapparaat)
Ik wil minimaal 4mm2 gebruiken maar eigenlijk wil ik aan kabelbundeling doen wat uitkomt op 8mm2

Wat is het vermogensverlies per meter in deze situatie? Als ik deze online calculator gebruik;

http://www.nooutage.com/vdrop.htm

Like so

Afbeelding

Dan kom ik bij 6AWG (4mm diameter) uit op voltage drop van 5% ..
Bij 0AWG (8mm diameter) kom ik uit op een voltage drop van maar 1,3%

Klopt dit allemaal? Zoja, als ik dan 4x4mm2 bestel a 2x 300 meter is dat dan een slim idee? Aardpunt lokaal de grond in slaan. Of.. 5x4mm en de vijfde kabel voor aarding gebruiken? (Dit laatste kan dan eigenlijk zelfs een 3-fase systeem worden).

Zou afgeleverd moeten worden in München vandaar Duits (eigenlijk Kroatië maar dat lijkt me geen haalbare kaart). Andere oplossing, denkwijze, kabel, goedkoper? 2,18E/meter is 1308 Euro voor 600 meter kabel.

djee
Master
 Bericht 
600m met 230v gaat je een aardige dip opleveren, geen mogelijkheid om er 380v heen te gooien?

Walker
Master
 Bericht 
Komen er op beide locaties stoppen/automaten? Dan moet je rekening gaan houden met selectiviteit. Lijkt me stug dat je met 55A kunt beginnen. waardoor je geen 15/16A meer toe kunt passen in de laatste verdeler, maar slechts 6A. En daarmee gaat je capaciteit van 3kW terug naar 1300 Watt.

Ik kwam deze tegen: http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Volgens mij moet je met dit soort afstanden zelfs naar een 10 of 16 mm2

maarten28
Die hard
 Bericht 

djee schreef:
600m met 230v gaat je een aardige dip opleveren, geen mogelijkheid om er 380v heen te gooien?

380V is geen 380V, dat zijn drie fasen van 220V. Dus je kunt net zo goed een kabel met drie aders neerleggen. Je verbruikers werken ook nog altijd op 220V.

@Dave: 6AWG kabel is absoluut geen 4 mm2!!! 6AWG is 13,3 mm2! Misschien ben je in de war met oppervlakte en doorsnede. 6AWG heeft inderdaad een doorsnede van 4,5 mm. Zie plaatje onder en Wikipedia.

Wat betreft de spanningsval: de soortelijke weerstand van koper is 0,0175 Ω * mm2/m. Een 4mm2 kabel van 600 meter heeft dus een weerstand van 2,625 Ohm. Bij 16A is de spanningsval U = I * R = 16* 2.625 = 42V. Absoluut onacceptabel.
Als je op 5% wil zitten moet je 16mm2 kabel gebruiken. Volgens NEN normen mag je ook geen 4 kabels parallel leggen want als er eentje kapot gaat dan merk je daar niks van en nemen de andere kabels de stroom over. Dus 4x 4mm2 op 4A afgezekerd of echt 1x 16mm2.

Omdat koper duur is kun je aluminium overwegen. De soortelijke weerstand van aluminium is dan wel hoger dus je moet een dikkere kabel nemen (23mm2 om op 5% uit te komen), maar dat kan opwegen tegen prijs en gewicht van koper.

600 meter is ook wel heel erg lang.

Afbeelding

Walker
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Dan kom ik bij 6AWG (4mm diameter)

maarten28 schreef:
@Dave: 6AWG kabel is absoluut geen 4 mm2!!!

Dat klopt toch?

Dave schreef:
als ik dan http://www.ebay.de/itm/NYY-J-Erdkabel-E ... 2199211385 is dat dan een slim idee?

Nee, dat klopt dan weer niet.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Walker schreef:
post4379684.html#p4379684 schreef: Dan kom ik bij 6AWG (4mm diameter)

post4379880.html#p4379880 schreef: @Dave: 6AWG kabel is absoluut geen 4 mm2!!!

Dat klopt toch?

Je hebt gelijk. Een beetje verwarrend, dan mm2 en dan mm gebruiken, vooral als je begint met 4 mm2.

Maar 4 kabels parallel leggen is dus niet direkt een goed idee. Elke kabel zul je moeten afzekeren op de stroom die je maximaal over die kabel stuurt. In Nederland hebben we bijvoorbeeld kookgroepen waar twee aders samen 32A mogen hebben, maar die zijn per kabel op 16A gezekerd.
Dus 4x4mm2 kabels voor 600 leggen meter is ook 4x4A zekering, en je mag die kabels niet aan een of beide zijden aan elkaar knopen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Wat mag en niet mag interesseert me niet zo heel veel, er ligt nu een kabel van hooguit 1,5 - 2mm2 en dat verlies is enorm, daar gaat 't mij even om.. Geld, geen regels.

Maar je hebt gelijk, diameter en oppervlak mixxen is niet handig, hhmmm

maarten28 schreef:
en je mag die kabels niet aan een of beide zijden aan elkaar knopen.

Na de zekeringen toch wel? Toch de meest interessante optie denk ik.

Walker
Master
 Bericht 
Je kunt natuurlijk Draka rechtstreeks benaderen, maar zou je Oost-Europa niet voordeliger in kunnen kopen? Logistiek gezien ook... Het gewicht gaat ook nog een dingetje worden. 500 Kg kabel rol je niet zomaar uit.

flaskk
Master
 Bericht 
Nu ben ik een totale newbi op dit gebied, maar gelijkspanning geen goed idee?

Walker
Master
 Bericht 
Volgens mij geeft gelijkspanning bij 240V meer weerstand, en dus hogere verliezen. Dat is juist het sterke punt van wisselspanning.

Oplossing zou zijn om de spanning op de transportleiding met trafo's te verhogen naar 1500 of 2400V, en aan het eind weer terug te brengen naar 240 V. Maar ook dat gaat aardig in de papieren lopen.

Toch heeft gelijkspanning wel de toekomst: https://www.kivi.nl/uploads/media/5909f ... gelijk.pdf

flaskk
Master
 Bericht 
Weer wat geleerd!

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Walker schreef:
Het gewicht gaat ook nog een dingetje worden. 500 Kg kabel rol je niet zomaar uit.

Ehrm.. 2 bundels van 300 meter? Of 3 van 200 meter... Moet toch wel te doen zijn? :roll:

Walker schreef:
maar zou je Oost-Europa niet voordeliger in kunnen kopen?

Van een nachtelijke treinhobbyist? Hm misschien.. Koper is tegenwoordig duur, ik vraag me af of het veel uitmaakt.

Pita
Master
 Bericht 

600 meter overbruggen ? Dan zou ik daar gewoon een aggregaat weg zetten !

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Is al geprobeerd, maakt een bak herrie 24/7 en kost tig liter brandstof per dag. Aggregaat is de kostbaarste manier voor elektriciteitsopwekking. Het gaat met een kabel anders is het niet betrouwbaar genoeg (met name in de nacht).

flaskk
Master
 Bericht 
24/7? Bredenoord e-saver niet wat?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
flaskk schreef:
24/7?

Mja ik weet niet hoe jouw vriezer werkt maar het is hier 25 graden in de nacht, bij elektriciteitsuitval is het einde verhaal voor heel veel ijsjes. Het draait nu op een setje zonnepanelen en 1 kW aan accu's maar ik zie dat niet goedkomen. Een dag slecht weer en het is drama.

Maar het is op te lossen door een kabel van 600 meter te leggen van pak 'm beet 1300 Euro dus ik zie niet in waarom we met mega generatoren moeten gaan slepen.. Dat is helemaal geen vriendelijke oplossing. Het heeft jarenlang goed met een kabel gewerkt maar die kabel is dus veel te dun waardoor enorme verliezen optreden en is te vaak onderbroken met wisselende kwaliteiten van ander type bekabeling. Kort samengevat de bekabeling is een zooitje (en gevaarlijk).

Remke
Die hard
 Bericht 

Als je al een PV set hebt liggen heb je het grootste deel van de "E-Saver" set al liggen.
Ik zou de accu's extra gaan laden met een goede accu-lader. De moderne eten alles van 90 tot 250 Vac/dc
(victron/mastervolt)
Je piekvermogen trek je dan uit je accu's, jouw kabel belast je alleen met een lage laadstroom.

Je stelt dat je ongeveer 3kWh per dag nodig hebt, dat is 125 Wh oftewel 0.6A. Neem wat verliezen en neem eens 1A continue.
Als je met dat sommetje een kabel kiest ziet jouw kabel er heel anders uit. Dat scheelt heel wat kilo's koper .....

Als je op het begin een 16A automaat wil gebruiken moet bij 600Meter 10mm2 gebruikt worden, dat koop je niet voor 2 euro de meter.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ik zou een aantal goedkope kabel parallel leggen. Als er eens eentje stuk gaat, ligt niet alles eruit en je kunt wat koopjes zoeken. Af en toe eens de spanningsval meten en dan gaat het wel goed. Je kunt dan ook later makkelijker naar meerdere groepen of fases.

Zolang iedere ader maar 16A mag trekken, kun je het geheel afzekeren op 16A. Desnoods 4-aderige kabels leggen en alleen 2x nul en 2x fase doortrekken. Ter plekke een goede aardpen slaan, alamat met 16A/20mA erachter. Denk ook eens aan surge protection Met dergelijke lange bovengrondse leidingen.

Over de selectiviteit zou ik me niet zo een zorgen maken zolang je de enige gebruiker van de groep bent. Je kunt hooguit een wandeling van 1.2km moeten maken.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]