» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 154.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 11 van 11  [ 525 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Jawel, dump uit systeem van Toyota laten aanpassen. Of de Excel aanpassen dat de data overeen komt met hoe het uit het systeem van Toyota komt O:)

Maareh TEKST($I88;"0") moet werken.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
TEKST($I88;"0") moet werken.

:schudnee: :nocheer:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Check dan toch nog eens op spaties in de zoektekst of de tabeltekst.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
DeeDee --> PeeBee

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
DeeDee, heb je dataformat van de cellen waarin je de zoekfunctie hebt staan wel op general of liever op number staan?
Je haalt wslk data uit een database? Dan is de kans ook groot dat het format van de serienummers gewoon "Tekst" is. Dus zorg dat bereiken waarin je zoekt goed hebt staan (general of Number).

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Je haalt wslk data uit een database? Dan is de kans ook groot dat het format van de serienummers gewoon "Tekst" is.

Klopt.

Jack.Ryan schreef:
Dus zorg dat bereiken waarin je zoekt goed hebt staan (general of Number).

Ik was het al aan het proberen, lekker stoeien met excel....heerlijk :x

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Check dan toch nog eens op spaties in de zoektekst of de tabeltekst.

Zitten 5 spaties achter het nummer die als tekst genoteerd staat zie ik net.

Ik dacht misschien ben ik wel slim en werkt dit:

=ALS(D88="Toyota";VERT.ZOEKEN(TEKST(I88;"0#####");Draaiuren!B:N;12;ONWAAR);"")

Maar dat werkt uiteraard niet :[

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Via =waarde maar naar een andere kolom gezet en dat werkt, nu nog kijken of ik ergens een datum kan koppelen

Pietert
Master
 Bericht 
Via =waarde

Waarom doe je dat niet gewoon in die formule?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
=ALS(D88="Toyota";VERT.ZOEKEN((I88;Draaiuren!B:N;12;ONWAAR);"")
Hoe krijg je die hier in verwerkt dan?
Want je verwijst hier toch indirect?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Zitten 5 spaties achter het nummer die als tekst genoteerd staat zie ik net.


Trim & Value gebruiken

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Via die andere cellen werkt het prima. Nu zit ik alleen dat die draaiuren elke maand ingevoerd moeten worden.
Ik wil dus dat de datum automatisch aanpast op maand én dat de data dan mee verhuisd naar de goede kolom..
Hmm dit gaat weer veel tijd kosten :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Leer Access.

Pietert
Master
 Bericht 
Dat ja.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Euhm *steekt vinger op* :oops:

Iemand die mij kan uitleggen wat nou het verschil is tussen een subquery en een joined query?
Kan alleen maar Engelse uitleg vinden maar ik begrijp simpelweg niet wat er nou precies staat.

Pietert
Master
 Bericht 
Sub query:
Code:
Select *
from tabel_1
where tabel_1.id in
    (select zelfde_soort_id
     from tabel_2
     where ander_veld = gewenste_filter);


Join:
Code:
Select tabel_1.*
from tabel_1
left join tabel_2 on tabel_1.id = tabel2.zelfde_soort_id
where tabel_2.ander_veld = gewenste_filter


2 wegen naar Rome. De 1 zal ongetwijfeld wat efficiënter zijn dan de andere. Ook krijg je eventuele velden van tabel2 mee als je er om vraagt bij de join. En dan heb je ook nog inner join, outer join, left join, etc.

(En ja, ik weet dat * bad practice is bij select statements)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ja nee ik was ook zover hoe het werkte, maar wat is de logica er achter :)

RRL
Master
 Bericht 
*schop*

ik wil Excel data op laten halen uit een ander tabblad.

In tabblad 1 heb ik namen in kolom B en data in kolom D staan. In tabblad 2 staan de namen in kolom A en de data in kolom B.

Tabblad 2 is gevuld met veel meer gegevens. Wanneer ik een naam op tabblad 1 invoer wil ik dat Excel in tabblad 2 gaat zoeken naar deze naam. Wanneer deze naam voorkomt wil ik dat de datum uit kolom B automatisch overneemt.

Welke (Engelse) formule gebruik ik daar voor?

Tita_NL
Pro
 Bericht 
 
=Vlookup(Blad1!B1;Blad2!A:B;2;false)

En dan nog mooier:

=IfError(Vlookup(Blad1!B2;Blad2!A:B;2;False);"Name not found")

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
RRL schreef:
*schop*

Krijg er spontaan rillingen van man :nah:
Alles komt weer naar boven :cry:

RRL
Master
 Bericht 
Tita_NL schreef:
=IfError(Vlookup(Blad1!B2;Blad2!A:B;2;False);"Name not found")

Thanks!

Name not found veranderd naar "" om de cel leeg te houden. Andere cel is er aan gekoppeld en hoort een yes/no te geven met een simpele IF regel.

Nu alleen zorgen dat de namen op de beide tabs op dezelfde wijze geschreven worden, kan dan nu alleen op dat handwerk nog mis gaan.

EDIT: toch nog een foutje ontdekt. Naam wel bestaand in blad 2 maar geen datum resulteert in jan-00 op blad 1. Dat moet dus ook een blank worden. Hoe knutsel ik dat er nog bij?

Tita_NL
Pro
 Bericht 
 
RRL schreef:
Nu alleen zorgen dat de namen op de beide tabs op dezelfde wijze geschreven worden, kan dan nu alleen op dat handwerk nog mis gaan.

Kan je niet met datavalidatie een drop down maken met een waarschuwing als de naam niet voortkomt?

RRL schreef:
EDIT: toch nog een foutje ontdekt. Naam wel bestaand in blad 2 maar geen datum resulteert in jan-00 op blad 1. Dat moet dus ook een blank worden. Hoe knutsel ik dat er nog bij?

=IFERROR(IF(IFERROR(VLOOKUP(B1,Blad2!A:B,2,FALSE),""),IFERROR(VLOOKUP(B1,Blad2!A:B,2,FALSE),""),""),"")

Archiebald
Master
 Bericht 
Zucht, help....

Waarom accepteert Excel opeens m'n ingevoerde text niet meer in een cell waar ik een drop-downlist met data validation in heb?

Die dropdown-list keuzes zijn: "Yes", "No" & "In Use". Als dropdown werkt dat prima, maar ik wil dat ook gewoon in kunnen voeren in die cell, werkte normaal wel altijd gewoon. Maar nu heeft weer iemand wat gedaan met opslaan of weet ik wat, nu werkt het dus niet meer.

Het vinkje uitzetten in de Data validation bij de "Error Alert" is geen optie, want dan kan alles weer random ingevoerd worden............

jeroen_aap
Respect
 Bericht 
 
Drop down list opnieuw maken en de beveiliging dan weer aanzetten?

Archiebald
Master
 Bericht 
Dat deed het trucje inderdaad. Zo simpel kan het soms zijn!


En is er hier iemand die Excel macro's kan schrijven?

Ik zou graag willen dat mijn sheet een .xsn bestand (email template) opent als er "No" wordt ingevuld in een bepaald kolum cellen.

 Pagina 11 van 11 [ 525 berichten ] 


Wie is er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
privacy policy