» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Griffin
Master
 Bericht 
Onder het motto "FS weet alles!"...

Wij laten een zwembad installeren. Zo'n zwembad heeft een pomp voor de filtering die, zoals we nu berekend hebben, 12h/dag aan staat. Aangezien wij in een rustige buurt wonen waar je de hele dag vooral vogeltjes hoort fluiten willen we er voor zorgen dat de geluidsproductie van de pomp minimaal is. 't Is niet de bedoeling dat je continu die pomp hoort lopen als je rustig in de tuin zit of 's nachts probeert te slapen.

Kortom: het ding moet geïsoleerd gaan worden. Ik vermoed dat warmte wel een rol speelt bij zo'n ding (ondanks dat'ie relatief koud water pompt) dus zo maar een dik hok eromheen is niet handig. Mijn eerste gedachte was toch "kastje eromheen met foam matten en rubberen tegels er onder". Maar wat voor materialen? Opbouw? Iets waar ik verder nog rekening mee moet houden?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Koeling werkt uiteraard op water, dus je kunt zo'n ding helemaal inbouwen.
Ik zou een put graven en hem daarin zetten, dan hoor je er ook het minst van.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het is zeker zo'n soort zandfilterpomp wat ik ook heb; https://www.amazon.de/Sandfilteranlage- ... 01FBWA7KE/

Tsja dat maakt ietsje herrie maar ik denk wat je in je hoofd hebt dat dat wel voldoende is. Helemaal stil krijg je het toch niet, tenzij je gaat graven en het in de grond inbouwt.

racefiets
Die hard
 Bericht 
Zet in ieder geval je pomp onder het niveau van het water in je zwembad. Put naast je zwembad en een deksel erover en je bent al heel wat herrie kwijt. Warmte van je motor blijf je wel houden aangezien het water weinig direct contact heeft met je motorbehuizing. Zit meestal een kunststof grof filter aan vast.

zandbak
Master
 Bericht 
Hoe groot wordt dat zwembad, dat die 12u per dag moet draaien?

Griffin
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Het is zeker zo'n soort zandfilterpomp wat ik ook heb

Zoiets ja.

zandbak schreef:
Hoe groot wordt dat zwembad, dat die 12u per dag moet draaien?

4 x 8 x 1,70. Dat is ca 50000 liter water. Een pomp van 1 pk heeft een capaciteit van ca. 190 liter/minuut op vol vermogen, dan heeft'ie 4 1/2 uur nodig om het hele bad 1 keer rond te pompen. Er wordt aanbevolen het water twee tot drie maal per dag te circuleren.

Ik ga nog maar eens praten met de hovenier die het zwembad aanlegt als onderdeel van de tuinrenovatie plaatst. Er is ruimte zat omheen, dus wellicht kunnen we alsnog de grond in.

Autodelta
Pro
 Bericht 

Waarom zet je er geen stille CV pomp op, hier draait er een voor 24 appartementen die hoor je bijna niet.

Griffin
Master
 Bericht 
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan maar een CV pomp hoeft geen chloorwater door een zandfilter te pompen. Daarnaast zijn er nog wat extra eisen t.a.v. temperatuur en weerbestendigheid. De meeste CV pompen gaan niet verder dan IP44 en dat is wat weinig voor een ding dat continu buiten staat of in een onverwarmd tuinhuis moet overwinteren.

R
Master
 Bericht 
Is een grotere pomp op half vermogen geen beter idee?

Dit is goed isolatiespul, de hardere persingen. http://isowen.nl/producten/detail/polypress

Onder de grond is inderdaad het beste idee. desnoods met een 'schoorsteen 160 mm' voor het geluid en afvoer warmte

racefiets
Die hard
 Bericht 
Bij mijn ouders thuis gewoon in een gemetselde put naast het zwembad. Zwembad is toen aangelegd als kelder enkel zonder dak. Was toen een stuk goedkoper dan een zwembad. Wel een tip. Leg de buizen vast aan de zijwand van je bak. Als de grond in gaat klinken na verloop dan neemt hij los liggende buizen mee en breken of scheuren ze af. Voordeel van je pomp onder het waterniveau is dat je zelden lucht in je systeem hebt. Iets wat wel gebeurt als je je pomp met filter hoger zet. (Heeft mijn pa later gedaan toen de filterset compleet vervangen is en daar heeft hij nu spijt van)
Leg als je de mogelijkheid hebt ook een aansluiting naar de riolering. Dan kan je de bak ook gewoon leeg pompen zonder dat je tuin en die van de buren blank komt te staan. In de winter ging de bak gewoon leeg ivm ijsvorming. (nu is die verwarmd)
Wil je verwarming dan is shoppen in Frankrijk een optie. Is daar een stuk goedkoper dan hier.

Griffin
Master
 Bericht 
R schreef:
Is een grotere pomp op half vermogen geen beter idee?

De pomp is helaas onderdeel van een totaalpakket; om op voorhand een andere uit te kiezen is kapitaalvernietiging. Liefst had ik een pomp met frequentieregelaar gehad, maar die zijn behoorlijk prijzig. Komt er misschien alsnog als het geluid met eenvoudige middelen niet voldoende gereduceerd kan worden.

racefiets schreef:
Leg de buizen vast aan de zijwand van je bak.

Dat gaat sowieso wel gebeuren ja... het verzakt hier in de polder behoorlijk maar de hovenier komt zelf uit Dronten - die is dat wel gewend :)

Er komt overigens een "put" naast om water af te voeren maar ook om het grondwater te kunnen wegpompen als het bad onverhoopt een keer leeg moet. Nou ja, "put"... een 6 meter lange buis die door de klei geboord wordt om in de zandlagen uit te komen. We gaan het bad niet leegpompen voor de winter want dan breekt de bak na verloop van tijd vanzelf los van de fundering om boven te komen drijven ben ik bang. Iets met Archimedes en zo :x .

racefiets schreef:
Wil je verwarming dan is shoppen in Frankrijk een optie. Is daar een stuk goedkoper dan hier.

Het bad zelf komt uit België, is al een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Verwarming weet ik nog niet, kan vermoedelijk ook wel zelf geknutseld worden (zwarte pijpen waar de zon op staat boven op het tuinhuis). We beginnen met een aquadek, als dat niet voldoende is komt er t.z.t. wel verwarming in.

anno1954
Nieuwkomer
 Bericht 

Kapsel de pomp en/of motor in ieder geval NOOIT in :nono: , de motor heeft koeling nodig, er zit immers niet voor niets een waaier achterop.

Het meeste lawaai wordt overigens bijna altijd veroorzaakt door te kleine leidingdiameters, de pomp zuigt en perst zich letterlijk de pleuris.

Zet er een simpele frequentieregelaar op, kost de kop niet meer, draai de motor op max 2.000 / 2.100 rpm, hij zal heerlijk rustig gaan lopen, het debiet zal echt weinig teruglopen, en datzelfde lagere debiet heeft bovendien als voordeel dat je filter veel beter werkt omdat de stroomsnelheid door de filter een stuk lager is.
Bij terugspoelen uiteraard even weer op 100% zetten.. O:)

(En je bespaart tevens wat stroom...)

racefiets
Die hard
 Bericht 
Griffin schreef:
Verwarming weet ik nog niet, kan vermoedelijk ook wel zelf geknutseld worden (zwarte pijpen waar de zon op staat boven op het tuinhuis)

Dat werkt inderdaad goed, kijk wel even naar de stroomsnelheid van je water in de pijp. Zorg ook dat je je bakken los kan koppelen voor de winter. Het is vrij moeilijk om de pijp watervrij te krijgen ivm vorst. Maak ook zo weinig mogelijk gebruik van hoekstukken om de bak te vullen. Je staat er versteld van hoe ver die zwarte PE buis uit kan zetten als de zon erop staat. Onze ervaring was dat de buis open scheurde op de aansluiting met de hoekstukken. Uiteindelijk hebben we een grote cirkel gemaakt en de waterpomp geschakeld met een thermostaat in de bak.

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]