» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 133 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 2  [ 90 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
Hoeft niet
Afbeelding

R
Master
 Bericht 
djee schreef:
B clean is voor de profs, ammoniak voor amateurs :lol:

zandbak schreef:
B-clean reiniger is een fosfaatvrije en biologisch afbreekbare ontvetter.

Ik heb altijd zo mijn twijfels bij dat soort producten.

Dan gebruik je het niet. Ik werk daar al de hele 21e eeuw mee tot volle tevredenheid. Dat het niet bij de Gamma ligt, wil niets zeggen.

Walker
Master
 Bericht 
@zandbak: Kruisroeden zijn mooi om te zien, mits de breedte van de roeden in verhouding staat tot het glasoppervlak. Een alternatief zijn de zgn. Wiener Sprossen (metalen afstandshouder in het glas) met opgeplakte roedes. Hierbij lopen de glasplaten door, wat weer ten gunste komt van de sterkte van de ruit.

Roedes zijn nog afkomstig uit de tijd dat een plaat vlakglas nog niet industrieel kon worden gemaakt en dus hele kleine afmetingen had. Om toch voldoende licht binnen te krijgen, werden al deze kleine ruitjes gekoppeld. Tegenwoordig is het puur esthetisch. En bij sommige oudere panden hoort het ook gewoon. Nieuwbouwwoningen met glasroedes krijgen al snel een Fransie-Bauer look.

djee
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Nieuwbouwwoningen met glasroedes krijgen al snel een Fransie-Bauer look.

+1

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Mijn soort van Frans Bauer huisje (voor de verfbeurt):
Afbeelding

Status van de verf. Dit was zonder schuren.
Afbeelding

Enorm rotwerk. Want overal leuke balkjes, plankjes, randjes, etc. Kijk alleen al onder de dakgoot of onder de goot van de dakkapel.
Afbeelding

Supermakkelijk overal bijkomen.
Afbeelding

Job almost done. Verf zit er vrijwel overal goed op. Alleen het kozijn van de voordeur en die van de ramen beneden moet ik nog een keer schuren en opnieuw doen. Dit zit er nu te dik op, waardoor er van die halve druipers en oneffenheden te zien zijn. En als je bezig bent wil je het toch goed doen.

Al met al: leuk om een keer gedaan te hebben. En dit gaan we niet nog eens doen. Niet dit huisje in ieder geval.

zandbak
Master
 Bericht 
Heerlijk! Houten kozijnen! Echt een feest als ik het zo zie!
Een Frans Bauer huis staat toch op wielen? :x

djee
Master
 Bericht 
Mooie valbeveiliging :-x

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Niet dit huisje in ieder geval.

Verhuisplannen naar iets groters? :lol:

zandbak
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Tegenwoordig is het puur esthetisch. En bij sommige oudere panden hoort het ook gewoon.

Bij oude panden is het wel mooi ja. :thumb:

Walker
Master
 Bericht 
djee schreef:
Mooie valbeveiliging :-x

Verlengsnoer...

Bij mij in de dakkapel zitten 2 RVS stokbouten met oogmoeren gedraaid. En ik zit idd met een klimgordel vast als ik eea ga schoonmaken.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Is het echt groot genoeg, ja? :P

bruintje beer
Master
 Bericht 
Gedoe. Gewoon niet vallen, simpel zat.

zandbak
Master
 Bericht 
Het scheelt dat het niet zo hoog is. Je valt je alleen wat ongelukkig op je meubels :x

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Verhuisplannen naar iets groters? :lol:

Nee, dit is groot genoeg ;)
Het is echt een heerlijk huisje, op een hele fijne plek. Als er ooit gezinsuitbreiding komt dan moeten we wel op een gegeven moment door helaas.
Walker schreef:
Verlengsnoer...

Ho ho. Een touw van de Action, zou 100kg moeten houden. Volgens mij was ie hier zo lang dat het alsnog niet het beoogde effect zou hebben.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Topic even tijdelijk kapen :)
Iemand nog tips voor een irritant kozijn op de zuidkant van een onverwarmde garage?

Het is gewoon eenvoudig houten kozijn.
Toen we hier 10 jaar geleden kwamen wonen bladderde de verf wat. Ik heb hem toen helemaal kaal gemaakt, ruit nog een keer extra gekit, goed gegrond, paar keer gelakt, vakwerk al zeg ik het zelf.

3 jaar later bladdert de boel er weer af. Nader geïnspecteerd, de binnenkant van de ruit is kitloos, condens kan er dus zomaar in lopen (zucht). Weer de hele zooi kaal gemaakt, gronden, lakken (meerdere lagen). Binnenkant gekit. All done.

En een paar jaar geleden begon de verf weer te bladderen. Het hout is op sommige plekken gewoon alweer kaal nu. Zou dus eigenlijk nog een keer moeten, maar ik heb geen zin om over een paar jaar weer te moeten.
Een keer een nieuw laagje in het kader van onderhoud vind ik normaal, maar hier bladdert de verf gewoon van het hout af.

Het hout is verder nog keihard, absoluut niet rot. Niets aan de hand. Ik denk dat er toch nog op de een of andere manier vocht in het hout komt en dat dit via de makkelijkste weg weer naar buiten probeert te komen.
Hoe voorkom ik dit? Ik heb gelezen dat ik hem nu bv weer kaal kan maken, in goede grondverf kan zetten en dan over een jaar eens aflakken. Zo zou het vocht er allemaal uit zijn. En dan maar hopen dat er geen nieuw vocht weer in kan komen, heb geen idee of hij wat dat betreft een beetje professioneel geplaatst is.

Wimken
Master
 Bericht 
Was het kozijn wel goed droog toen je hem ging schilderen?
Het lijkt op een hechtingsprobleem. Is het kozijn goed geschuurd / ontvet?

Is de de binnenkant ook afgelakt?
De zuidkant is voor het schilderwerk wel een lastige kant. Welke kleur heeft het kozijn?

Walker
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Ho ho. Een touw van de Action, zou 100kg moeten houden.

Klimtouwen hebben een breeksterkte van 800 of 900 kg.... Iets met valbelasting etc.

Walker
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Ho ho. Een touw van de Action, zou 100kg moeten houden.

Klimtouwen hebben een breeksterkte van 800 of 900 kg.... Iets met plotselinge belasting etc.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Wimken schreef:
Het lijkt op een hechtingsprobleem. Is het kozijn goed geschuurd / ontvet?

De zuidkant is voor het schilderwerk wel een lastige kant. Welke kleur heeft het kozijn?

Mjah, diep in het hout is lastig controleren, maar ik ben er vrij zeker van dat hij beide keren goed droog was. Goed geschuurd, goed ontvet. Binnenkant is ook gelakt, daar blijft het wel netjes zitten :duh:
Heb hem in hoogglans wit geschilderd. Kwaliteitslak ook, weet niet meer uit m'n hoofd maar ik denk Wijzonol.

Het kozijn aan de echte zuidkant (het probleemkozijn zit meer zuidwest) heeft geen problemen.

Wimken
Master
 Bericht 
Kan het zijn dat de grondverf op Acrylbasis (waterverdunbaar)is geweest en de lak op Alkydbasis (terpentineverdunbaar)?
Dat kan ook hechtingsproblemen geven tussen de lagen onderling.

zandbak
Master
 Bericht 
Sander schreef:
En een paar jaar geleden begon de verf weer te bladderen. Het hout is op sommige plekken gewoon alweer kaal nu.

Kan ook te maken hebben waar je woont. In de kustgebieden ben je wat vaker aan de beurt.

djee
Master
 Bericht 
Wimken schreef:

Sander?

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Present :)
Die had ik al beantwoord hoor. Binnenkant keurig in de lak, blijft ook prima zitten.

djee
Master
 Bericht 
Sorry, overheen gelezen dan (f)
Wat zijn de kleuren binnen en buiten? Als het donker en licht is kan dit ook komen door temperatuur verschillen, juist op de zuid (West) kant.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Binnen en buiten wit. Maar nu ik er zo over nadenk... Als het binnen blijft zitten en buiten niet dan moet er toch wel iets mis zijn met het hout aan de buitenkant..
Misschien toch nog maar eens helemaal kaal maken, extra goed schuren en ontvetten, extra goed laten drogen en dan nog maar een keer gronden en lakken :x

zandbak
Master
 Bericht 
Als je toevallig vlak bij de kust woont kan je bezig blijven tot je een ons weegt :x :x

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Oh ja die had ik nog gemist. Ik zit ver van de kust :D

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Wimken schreef:

Denk niet dat het een "vocht probleem"is. Het gaat bladderen. Meestal is een inwendig vochtprobleem te herkennen aan blaren. Ik gooi het op slecht gemengde werf. Gaat ook bij fabriek wel eens iets fout.

BLikent
Master
 Bericht 
Trap omhoog, omdat oplossingen nooit te laat zijn.

Sander schreef:
Binnen en buiten wit. Maar nu ik er zo over nadenk... Als het binnen blijft zitten en buiten niet dan moet er toch wel iets mis zijn met het hout aan de buitenkant..

Als je het raam eruit haalt en omgekeerd terugzet; zodat binnen, buiten word en andersom; zou dat iets oplossen? :lol:

Mazda323
Die hard
 Bericht 

Sander schreef:
Iemand nog tips voor een irritant kozijn op de zuidkant van een onverwarmde garage

Vervangen door een kunststof exemplaar?

Walker
Master
 Bericht 
Hout helemaal kaal maken, en een goede alkyd-primer erop zetten. En vervolgens ook aflakken met alkyd

Raymond
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Iemand nog tips voor een irritant kozijn op de zuidkant van een onverwarmde garage?

Je zegt dat je hem ontvet hebt. Misschien met een siliconenverwijderaar er overheen? Als dat spul ergens zit plakt er ook geen verf.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Ontvet met ammonia, dat zou geen residu moeten achterlaten.
Moet volgend jaar wel wat aan gebeuren, de liggende delen zijn al voor bijna 50% kaal :boos:
Walker schreef:
Hout helemaal kaal maken, en een goede alkyd-primer erop zetten. En vervolgens ook aflakken met alkyd

Zoiets kunnen we nog wel eens proberen ja

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Kets er twee uurtjes werk tegenaan en je bent klaar, toch? Ik zou er niet te moeilijk over doen. Of blijf je daar nog dertig jaar wonen?

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Nou, ben voorlopig niet van plan om te gaan verhuizen, maar de 30 jaar zullen we ook wel niet halen.
Ik vind het niet erg om het weer netjes te maken, wat ik wel erg vind is dat ik dat doe wetende dat het er over twee jaar weer af bladdert :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Duct tape er overheen plakken nadat je het netjes hebt gemaakt. Komt het niet meer los O:)

Schoenzool
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Mijn huisje heeft even een beurtje nodig aan de buitenkant. De kozijnen zijn wat slecht her en der qua lak. Ook zijn er wat scheurtjes in de verf en kozijnen. Repareren en verven dus.

Heb je een foto?

Ik denk dat je volstaat met schuren / zacht hout vervangen en dan een dikke laag verf erover.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Al met al: leuk om een keer gedaan te hebben. En dit gaan we niet nog eens doen. Niet dit huisje in ieder geval.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Kijk eens wat een oplossingen worden aangedragen ...... ook dat is mooi van FS :respect:

357kurt
Master
 Bericht 
Goede verf, zelf gebruik ik Sigma, lakt zeer mooi af, droogt snel en gaat langer mee.
Fu** Gamma zooi.

Pagina 2 van 2 [ 90 berichten ]