» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 2  [ 78 berichten ]
Fpsdoug
Master
 Bericht 
Mijn huisje heeft even een beurtje nodig aan de buitenkant. De kozijnen zijn wat slecht her en der qua lak. Ook zijn er wat scheurtjes in de verf en kozijnen. Repareren en verven dus.

Met de hof hebben we afgesproken dat we over drie jaar alle huizen tegelijk laten doen door een schilder. Het hoeft er nu dus maar drie jaar tegen te kunnen.

Volstaat het voor drie jaar om voor nu de beschadigde plekken te repareren met houtrotvuller en daarna de hele boel licht op te schuren en een nieuwe laag buitenlak eroverheen?

Of moet echt alles wat er nu op zit er goed af en er een nieuwe laag grondverf op?

(Nog nooit een huis geschilderd)

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Ik zou nu de kozijnen aanpakken met schuurpapier. Zet er Sikkens rubbol EPS op, dat is een "systeem lak", grondverf en aflak in één, dan kan over 3 jaar de schilder er sikkens rubbol XD opzetten. De EPS kan als je het er goed opzet zeker 5 jaar mee maar je hebt dan een degelijke basis.
Houtrot kun je tegenwoordig heel goed aanpakken met houtrotvuller.

(Ik schilder regelmatig een huis)

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Hangt heel erg af van de kwaliteit van het hout. Is dat nog goed dan kan de verf er lang op blijven zitten. Is het al zacht, dan laat de verf veel sneller los.
Tevens maakt het uit of het hout in de zon en aan andere weersinvloeden bloot staat.

Ziet het er nog strak uit, dan kun je licht opschuren en er overheen verven. Laat het al wat los, dan weg krabben, goed schuren en lakken, liefst idd met een grondlaag.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
liefst idd met een grondlaag.

Grondlak is ouderwets. Wat ik zeg, Rubbol EPS.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Rubbol EPS.
Hoeft ook niets te kosten voor 3 jaar.. :x

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Goede vraag. Ik moet over een tijdje ook, al kan ik het wel rekken tot volgend jaar. Alleen moet ik het wel in één keer goed doen.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Hoeft ook niets te kosten voor 3 jaar.. :x

Nee, maar grondverf en daarna aflak is duurder dan een pot Rubbol EPS.

Spook
Master
 Bericht 
Gewoon aanlengen met thinner, toch?

zandbak
Master
 Bericht 
Wie zweerde er ook alweer bij houten kozijnen op dit forum......je blijft er eeuwig plezier mee beleven O:)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Nee, maar grondverf en daarna aflak is duurder dan een pot Rubbol EPS.
Okee, maar om de vergelijking met het automotieve te trekken: is dat Rubbol EPS dan niet gewoon een all-season band (oftewel schiet onder elke omstandigheid tekort)?

Spook
Master
 Bericht 
Van buitenverf mag je toch wel realistisch verwachten dat het all-season is. Twee setjes kozijnen voor de zomer en de winter is ook zo wat.

bruintje beer
Master
 Bericht 
:lol: okee, okee.
Bandenwissel = opnieuw schilderen?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
bruintje beer schreef:
is dat Rubbol EPS dan niet gewoon een all-season band
Nope, alleen is de levensduur geen 10 jaar maar 5 jaar. Daarom adviseer ik dat ook, fpsdoug wil over 3 jaar toch weer samen met het hele hofje gezamenlijk een schilder inhuren.

djee
Master
 Bericht 
Als je toch zelf gaat schilderen ; voor het schuren het houtwerk afnemen /schoonmaken /ontvetten met water+ammoniak en ook weer na het schuren.

zandbak schreef:
Wie zweerde er ook alweer bij houten kozijnen op dit forum......je blijft er eeuwig plezier mee beleven

Ik :thumb:

Wimken
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Grondlak is ouderwets. Wat ik zeg, Rubbol EPS.

:lol: :lol: Aandelen bij Sikkens?

Sigma Schakelverf is ook prima 8)

zandbak schreef:
Wie zweerde er ook alweer bij houten kozijnen op dit forum......je blijft er eeuwig plezier mee beleven O:)

:dag:
Ik ken meer mensen die problemen hebben met kunststof kozijnen :kniktja:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Bedankt voor de tips! Ga vandaag aan de boel repareren en licht opschieten en morgen verven als de weersverwachting goed blijft.

zandbak
Master
 Bericht 
Wimken schreef:
k ken meer mensen die problemen hebben met kunststof kozijnen :kniktja:

Vertel....
Gisteren nog bij een vriendin geweest die de laatste 8 jaar een kapitaal heeft uitgegeven aan de schilder voor de houten kozijnen. Nu maar vervangen door kunststof, omdat het houtwerk toch ondanks alles slecht begon te worden op plekken.

Walker
Master
 Bericht 
Alles staat of valt met goede detaillering.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Bedankt voor de tips! Ga vandaag aan de boel repareren en licht opschieten en morgen verven als de weersverwachting goed blijft.
Jij woont duidelijk ergens anders dan ik. Het lijkt me in elk geval geen perfecte temperatuur voor buitenschilderwerk (vochtig en te koud, kans op druipers en droog niet snel).

Wimken
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Alles staat of valt met goede detaillering.

en kwaliteit en onderhoud.
Er zijn vuren kozijnen van 100 jaar oud waar niks mee aan de hand is en er zijn hardhouten kozijnen die na 5 jaar rot zijn.

DidbeZ
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
opschieten

Gebruik dan wel hagel anders wordt het al snel te grof.

Marten320TD
Master
 Bericht 

djee schreef:
Als je toch zelf gaat schilderen ; voor het schuren het houtwerk afnemen /schoonmaken /ontvetten met water+ammoniak en ook weer na het schuren.

+1 Vettigheid op de te schuren ondergrond zorgt ervoor dat je schuurpapier sneller vol loopt.

R
Master
 Bericht 
djee schreef:

:thumb: ook. Zo vaak wordt niet meer serieus gewerkt. Terwijl je dat voordeel wel hebt in de jaren.

Fpsdoug schreef:
Met de hof hebben we afgesproken dat we over drie jaar alle huizen tegelijk laten doen door een schilder. Het hoeft er nu dus maar drie jaar tegen te kunnen.

Die schilder gaat vast niet Oud-Hollandsch te werk. Je zou dan ook nu zo moeten werken dat het over drie jaar geen houtrot opvulwerkjes zal hebben.

Leve epoxy !

maarten28
Die hard
 Bericht 

djee schreef:

En zoveel mogelijk het beslag van ramen en deuren afnemen. Je hoeft niet alles uit de scharnieren te schroeven, maar deurklinken haal ik er altijd af.

Hoogst zelden dat een professioneel schilder dat doet.

djee
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
En zoveel mogelijk het beslag van ramen en deuren afnemen

Voor een bijwerk beurtje, zou ik de moeite niet nemen.

Marten320TD schreef:
je schuurpapier sneller vol loopt

Eerder om het niet in het hout te schuren.

A4
Master
 Bericht 
Wimken schreef:
Ik ken meer mensen die problemen hebben met kunststof kozijnen

Wat voor problemen zou je moeten hebben met kunststof kozijnen? Wij hebben alles van kunststof in het hele huis, voordeur, achterdeur, alle ramen, schuurdeur.
Eén keer per jaar maximaal een lapje eroverheen om het schoon te houden en klaar. Elke x jaar een kapitaal aan schilderwerk uit moeten geven, nee dat is lekker...

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Jij woont duidelijk ergens anders dan ik. Het lijkt me in elk geval geen perfecte temperatuur voor buitenschilderwerk (vochtig en te koud, kans op druipers en droog niet snel).

Het is inderdaad wat matig weer. Ga zo wel beginnen met wat schoonmaakwerk en reparatie en dan morgen de boel een beetje opschuren. En dan zaterdag (dan lijkt het lekker weer te worden) de boel een nieuwe lik geven.
Ik moet het dak op klimmen om de dakkapel te doen, dus als ik niet meer op FS kom dan is het niet goed gegaan.

zandbak
Master
 Bericht 
Zondag is een rustdag natuurlijk O:)

Raymond
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Sikkens

:thumb:
Ik hoef hier mijn kozijntjes maar om de 5 jaar te doen. En dan staat het weer erop (zuidkant).

Walker
Master
 Bericht 
Hier in de straat is de schilder bezig. Komt ook een laag Rubbol over. Wordt de 1e keer onderhoud, 6 jaar geleden zijn de woningen gebouwd. Vlak voor de oplevering is alles nog wel met gekleurde terpentine over geschilderd, maar dat mag geen naam hebben.

Raaf
Master
 Bericht 
Ik ben volgend jaar aan de beurt. 5 kozijnen waar ik echt niet zelf bij kom (Deze jongen gaat niet op een 10 meter ladder staan klooien die op een grasveld staat).
1 kozijn is al slecht, dat kan dan meteen vervangen worden.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
djee schreef:
voor het schuren het houtwerk afnemen /schoonmaken /ontvetten met water+ammoniak en ook weer na het schuren.

:nono: :nono: :nono: St. Marc. Ontvet beter en slaat niet zo machtig op je ogen als ammoniak

Wimken schreef:
:lol: :lol: Aandelen bij Sikkens?
:schudnee: :schudnee:

Wimken schreef:
Sigma Schakelverf is ook prima 8)
Ken ik niet en wat de boer niet kent.....
Nee, vroeger op zaterdag en in vakanties po een jachtwerf gewerkt, daar duidelijk verschil gemerkt tussen beide merken. Sikkens vloeide toentertijd mooier. (f)

zandbak schreef:
Wie zweerde er ook alweer bij houten kozijnen op dit forum
Deze gaat naar 't spellingstopic O:) O:)

maarten28 schreef:
En zoveel mogelijk het beslag van ramen en deuren afnemen. Je hoeft niet alles uit de scharnieren te schroeven, maar deurklinken haal ik er altijd af.
Scharnieren schilder ik altijd mee. Die verzinkte zooi wordt toch altijd dof grijs. Aluminium slotplaten enzo gaan eraf.

Raymond
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
St. Marc.

Dasty! Als autovelgen er schoon mee worden, dan zo'n kozijntje helemaal. En anders thinner. Ook goed spul.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Raymond schreef:
Dasty!

Hmmmm nooit geprobeerd

Raymond schreef:
En anders thinner.

En na het ontvetten zo stoned als een garnaal :[ :[ :[

Raymond
Master
 Bericht 
Ik kan helemaal niet tegen thinnerlucht. Ik krijg een hoestaanval van hier tot Tokio. Maar ik gebruik het wel veel. Handschoentjes aan en een verfmasker op. Gaat prima.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Schoonmaken was niet echt een pretje. Dakpannen eruit en de isolatie aan gort getrapt. Maar de dakkapel is nu wel aardig schoon hoor :jaja:
Sommige kozijnen zijn behoorlijk slecht. Dus maar een goede lik geven. Heb Wyzonol gekocht. Oid.

R
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
post4355485.html#p4355485 schreef: voor het schuren het houtwerk afnemen /schoonmaken /ontvetten met water+ammoniak en ook weer na het schuren.
:nono: :nono: :nono: St. Marc. Ontvet beter en slaat niet zo machtig op je ogen als ammoniak

Jullie kennen B-clean niet? Beter dan St Marc en je hoeft het niet na te spoelen en o zo vriendelijk in gebruik. Daar word je blij van.

Fpsdoug schreef:
Sommige kozijnen zijn behoorlijk slecht

Iets wat slecht is repareer je niet met verf. Tenzij alles nog hard is.
Verschil tussen Wijzonol en genoemde verven is heel groot. Voor een paar tientjes verschil en alles ook online te verkrijgen, zou ik vandaag nog even Sikkens of Sigma bestellen.
Zeker als je je eigen werk respecteert.

djee
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Dasty

:schudnee: niet om hierna te schilderen.

Jack.Ryan schreef:
een jachtwerf gewerkt, daar duidelijk verschil gemerkt tussen beide merken

Dat is een totaal andere tak van sport, maar beide verfmerken zijn top.

Fpsdoug schreef:
Wyzonol

Ook helemaal prima

R schreef:
Jullie kennen B-clean niet? Beter dan St Marc en je hoeft het niet na te spoelen en o zo vriendelijk in gebruik. Daar word je blij van

Ja, die gebruikte ik altijd voor het schoonmaken van boten omdat het geen strepen na laat, bij houtwerk schilderen eigelijk nooit over nagedacht :roll: zal zo eens navragen aan de pro schilder.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
djee schreef:
Dat is een totaal andere tak van sport, maar beide verfmerken zijn top.

Klopt, vaak 2 componenten systemen. Maar mensn bint eenkennig he... ;)

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Leuk allemaal van die kleine raampjes met latjes enzovoort. Heel authentiek en zo. Wat een klerewerk om af te plakken.
De latjes tussen en om alle ramen zijn allemaal gedaan, beneden en van de dakkapel. Ik leef nog, niet van het dak gevallen.
Zaterdag de dakkapel zelf en de kozijnen.

Goede verf trouwens. Een halve lik en het zat er degelijk op.

djee
Master
 Bericht 
djee schreef:
navragen aan de pro schilder.

B clean is voor de profs, ammoniak voor amateurs :lol:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
af te plakken
:o :o :o :o :o Kun jij niet afzetten met een kwassie? Geen haar op m'n hoofd die aan afplakken denkt.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Is niet te doen, moeilijke latjes en zo. Foto volgt nog wel, lig nu op de bank bij te komen :biertje:

dikkydik
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
(Ik schilder regelmatig een huis)

Mooi! ;)

Zit met een huis waarvan de kozijnen in bruine transparante beits geverfd zijn.
Nu las ik over die Rubbol EPS dit:
Citaat:
Sikkens rubbol EPS plus is uiteindelijk een hele goede beits!!

Owh? :)
Fijn om te weten, want ik heb altijd al die rampkozijnen wit willen maken, maar zie er nogal tegenop om alles kaal te maken, dus deze info gaf me hoop.

Denken jullie dat ik die gebeitste kozijnen met deze Rubbol EPS kan overschilderen?
Beits zit al een aantal jaartjes o.

R
Master
 Bericht 
Wacht anders nog een aantal jaren :)

Beste info via http://www.sikkens-consument.nl/contact

Heeft met zaken als oppervlaktespanning en hechting te maken.

zandbak
Master
 Bericht 
R schreef:
Jullie kennen B-clean niet? Beter dan St Marc en je hoeft het niet na te spoelen en o zo vriendelijk in gebruik. Daar word je blij van.

B-clean reiniger is een fosfaatvrije en biologisch afbreekbare ontvetter.

Ik heb altijd zo mijn twijfels bij dat soort producten.

Walker
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Fijn om te weten, want ik heb altijd al die rampkozijnen wit willen maken, maar zie er nogal tegenop om alles kaal te maken, dus deze info gaf me hoop.

Kozijntje voor kozijntje afbranden, schuren, gronden, schuren, gronden, schuren, 1e aflak etc. :[

R
Master
 Bericht 
Plus negen keer ontvetten en/of ontstoffen:[

zandbak
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Leuk allemaal van die kleine raampjes met latjes enzovoort. Heel authentiek en zo

Je had liever zoiets gehad? In een kunststof kozijn? :x
Afbeelding

Aanhanger
Master
 Bericht 
Altijd mooi die plaklatjes op een paneel dubbel glas :dood:

Pagina 1 van 2 [ 78 berichten ]