» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 42.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 3  [ 128 berichten ]
Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dave schreef:
400 Mbit is groter dan 100 Mbit / 10 Mbit of 50 Mbit / 50 Mbit..
Ik wist niet dat coax dat aan kon. Dan is die vraag inderdaad beantwoord.

Heb zelf het idee dat glasvezel voor mij ook overkill is. Het klinkt leuk en op feestjes doet het 't natuurlijk goed als je kan zeggen dat je een 200Mbit-lijn hebt, maar als je dagelijks maar 30Mbit gebruikt pleur je vooral elke maand geld weg. Netflix gebruiken we hier hooguit in 1080p, dus dan is het verbruik een stuk lager dan 25Mbit. Geen probleem dus. Ook niet als het combineren met HD-tv.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Zie mijn edit.. Juiste conclusie. (f)

Piet_Piraat schreef:
Ik wist niet dat coax dat aan kon.

Alleen de nieuwere versie. Op Ebay worden Israëlische kastjes verkocht => 270 Mbit.

Afstanden wel tot meer dan een kilometer. Kan interessant zijn. (niet voor in huis :lol: )

Ducantoni
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Israëlische kastjes

Dave schreef:
Afstanden wel tot meer dan een kilometer.

Misschien zelfs afstanden tot ergens aan de Middellandse zee..
(Ergens aan de oostkant daarvan)

Ducantoni
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Sorry Ducantoni, wil je topic niet kapen, hopelijk heb jij hier ook wat aan :thumb:

Niet erg hoor, uit alle ervaringen kan ik een goed beeld vormen. :thumb:

snovvdog
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ik wist niet dat coax dat aan kon. Dan is die vraag inderdaad beantwoord.

Heb zelf het idee dat glasvezel voor mij ook overkill is. Het klinkt leuk en op feestjes doet het 't natuurlijk goed als je kan zeggen dat je een 200Mbit-lijn hebt, maar als je dagelijks maar 30Mbit gebruikt pleur je vooral elke maand geld weg. Netflix gebruiken we hier hooguit in 1080p, dus dan is het verbruik een stuk lager dan 25Mbit. Geen probleem dus. Ook niet als het combineren met HD-tv.

Liever wat meer geld uitgeven en minder hoeven wachten, dan 30 mbit, kom op man, het is 2017. Mijn mobiel heeft een snellere verbinding dan dat :[ .

Ik moet toegeven, 500 mbit vond ik ook wat overkill (dan moet je Ziggo iets van 70 pm betalen), maar 150+ is toch echt wel fijn om te hebben.
Koop je een spel op steam, moet je vervolgens een half uur wachten, doei, ik vind het dan fijn dat ik even naar de WC kan gaan en als ik terug ben mijn aankoop gedownload is.
Alsmede gewoon downloaden van films en series.

Ik zit juist altijd te schelden dat 30 mbit upload bizar traag is, duurt een eeuwigheid voordat mijn dashcam video's bv. gesynct zijn naar Stack (en dus mijn andere pc's).

Daarnaast wil je normaal kunnen gamen, browsen, streamen, etc... Terwijl je een paar honderd GB aan het downloaden bent.
Mijn Rainmeter widget houdt mijn totale down/up verkeer bij sinds een jaartje of 2 oid. Ik zit op 46 TB down en 29 TB up, en da's alleen op mijn eigen pc. Laat staan de 10+ andere apparaten in mijn netwerk.

Download via kabel is prima tegenwoordig, meer dan 500mbit heb je idd niet echt nodig, maar ik geloof dat 40 mbit de max upstream is op dit moment, als dat rond de 100 wordt, dan is glasvezel inderdaad niet echt meer nodig.

liquid_force
Master
 Bericht 
ik heb hier 300/300Mbit (synchroon dus) en zeker voor het delen van grotere data-sets (ik heb een bedrijf in big data ed.) is die 300Mbit echt ideaal.

Kwibus
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Mijn Rainmeter widget houdt mijn totale down/up verkeer bij sinds een jaartje of 2 oid. Ik zit op 46 TB down en 29 TB up, en da's alleen op mijn eigen pc. Laat staan de 10+ andere apparaten in mijn netwerk.
Ik heb gewoon een leven :lol:

Blaataap
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Hoe dan ook moet ik nog nadenken wat ik wil. NLE biedt 'standaard' internet (via kabel of telefoonlijn dus) voor drie tientjes per maand, inclusief tv. Dan hoef ik niets te doen, alle benodigde aansluitingen liggen er en ik ben klaar.

Dit zou ik echt even twee keer controleren. Zover ik weet gebruikt NLE het KPN-netwerk via KPN Wholesale en gaat tv dus ook niet via coax. NLE biedt die diensten aan via het medium dat KPN heeft uitgerold, dus dat kan ADSL2, VVDSL, VDSL of glasvezel zijn. De dataprofielen zijn ook hetzelfde als die van KPN, dus de NLE 100/10 VDSL-aanbieding is in de praktijk 100/30 omdat KPN dat zo heeft ingesteld en NLE niets heeft aangepast.

Existenz
Die hard
 Bericht 
Heb sinds 2 weken NLE en ik merk nergens hapering. Alleen die Xperia V10 komt met z'n Wifi nog niet eens door de eerste betonnen muur heen. Daarom via Cat5e-kabel in de woonkamer een extra AccessPoint ingericht. Werkt prima. TV loopt via Cat5e van modem/router naar switch en dan naar de interactieve TV-box (bedraad dus). Dat werkt ook helemaal goed. Voor de rest stream ik niks dus geen idee hoe dat gaat. Maar ik vond de box, de uitleg (voor een leek als ik) allemaal prima. En inderdaad 29,95 incluis TV.

Existenz
(kijkt nooit tv)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Dit zou ik echt even twee keer controleren. Zover ik weet gebruikt NLE het KPN-netwerk via KPN Wholesale en gaat tv dus ook niet via coax. NLE biedt die diensten aan via het medium dat KPN heeft uitgerold, dus dat kan ADSL2, VVDSL, VDSL of glasvezel zijn. De dataprofielen zijn ook hetzelfde als die van KPN, dus de NLE 100/10 VDSL-aanbieding is in de praktijk 100/30 omdat KPN dat zo heeft ingesteld en NLE niets heeft aangepast.
Dat zou goed kunnen kloppen. Maar goed, mocht dat inderdaad 100/30 zijn, kan ik daar prima mee leven. Mogelijk dan alsnog wat extra apparatuur kopen inderdaad, dat is dan maar zo. Maar het scheelt dan toch flink met Ziggo.

snovvdog schreef:
Liever wat meer geld uitgeven en minder hoeven wachten, dan 30 mbit, kom op man, het is 2017. Mijn mobiel heeft een snellere verbinding dan dat :[ .
Mja, ieder z'n wensen. Ik heb tijdenlang veel gedownload, maar sinds we Netflix hebben en ik doordeweeks minder tijd heb, doe ik dat dus veel minder. Ik doe niets met dashcamvideo's, Steam en dat soort spul. Dus dan is de vraag wat je hebt aan zo'n dikke lijn. Liever heb ik dan iets goedkopers dat me mogelijk 20 à 30 euro per maand scheelt. Daar kan ik andere leuke dingen van gaan doen.

Existenz schreef:
Heb sinds 2 weken NLE en ik merk nergens hapering. Alleen die Xperia V10 komt met z'n Wifi nog niet eens door de eerste betonnen muur heen. Daarom via Cat5e-kabel in de woonkamer een extra AccessPoint ingericht. Werkt prima.
Goed om te horen. Al ben ik wel wat huiverig voor dat Wifi-stuk. Want ik zit nu ook vaak te kloten met de Wifi van Ziggo. Ik wil dat het gewoon goed werkt.

Existenz
Die hard
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
komt met z'n Wifi nog niet eens door de eerste betonnen muur heen

Gelukkig zit de plee naast de meterkast, dus kan ik lekker snel downloaden tijdens het .. uhm .. downloaden.

Existenz
(pleeboy)

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Goed om te horen. Al ben ik wel wat huiverig voor dat Wifi-stuk. Want ik zit nu ook vaak te kloten met de Wifi van Ziggo. Ik wil dat het gewoon goed werkt.

Hier gaat KPN glasvezel ook via de Xperiabox (v9). Daar is de wifi erg goed van. Maar ik denk dat e.e.a. wel aan de soort muren ligt. Een nieuwbouwhuis zal een minder pretje zijn vermoed ik.

Piet_Piraat schreef:
Mja, ieder z'n wensen. Ik heb tijdenlang veel gedownload, maar sinds we Netflix hebben en ik doordeweeks minder tijd heb, doe ik dat dus veel minder. Ik doe niets met dashcamvideo's, Steam en dat soort spul. Dus dan is de vraag wat je hebt aan zo'n dikke lijn. Liever heb ik dan iets goedkopers dat me mogelijk 20 à 30 euro per maand scheelt. Daar kan ik andere leuke dingen van gaan doen.

Gelijk heb je. Als ik zo je wensen zie (en als die voorlopig gelijk blijven), dan is 100 mbit overkill.

Rover
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:

Goh, klinkt bekend. Ik heb internet thuis, das ongeveer de enige eis waaraan de verbinding moest voldoen voor mij. Ik ben een jaar geleden overgestapt van 20 mbit naar 40mbit, dat was 2 euro goedkoper per maand. Ik had er geen cent extra voor uitgegeven.

Zit er nu aan te denken om mijn mobiele abonnement over te zetten naar Tele2 unlimited, misschien gaat mijn internetlijn er dan wel volledig uit :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Hier gaat KPN glasvezel ook via de Xperiabox (v9). Daar is de wifi erg goed van. Maar ik denk dat e.e.a. wel aan de soort muren ligt. Een nieuwbouwhuis zal een minder pretje zijn vermoed ik.
Ben er ook bang voor. Maar goed, misschien gewoon proberen. Veel slechter dan nu met Ziggo zal het niet worden. Regelmatig resetten, pc boven verliest telkens verbinding, laptop heeft het soms ook al moeilijk terwijl die gewoon op dezelfde verdieping staat.

Rover schreef:
Goh, klinkt bekend. Ik heb internet thuis, das ongeveer de enige eis waaraan de verbinding moest voldoen voor mij. Ik ben een jaar geleden overgestapt van 20 mbit naar 40mbit, dat was 2 euro goedkoper per maand. Ik had er geen cent extra voor uitgegeven.
Mja, ik heb dus wel iets van wensen/eisen gezien Netflix, HD-tv en wat streamen/downloaden. Maar dat hoeft mijns inziens niet meer dan 100Mbit te zijn. Sterker nog: ik heb liever 50Mbit stabiel en strak, dan 100Mbit die regelmatig problemen geeft.

snovvdog
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Regelmatig resetten, pc boven verliest telkens verbinding, laptop heeft het soms ook al moeilijk terwijl die gewoon op dezelfde verdieping staat.

Wat voor modem heb je? Heb je Dual Band?

Sinds de nieuwe connectbox heb ik nooit meer problemen, Beide op 5ghz en op 2.4 ghz, mijn ''onderbrekingen'' in de video stream van de (2.4ghz) IP cam op wifi zijn weg.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Eh. Eeeeh. Eeeeeeeeeeeeeh. Een witte?

Als ik inSSID aanslinger zie ik helemaal niks op de 5GHz.

snovvdog
Master
 Bericht 
Deze?
Afbeelding

Aanvullend:
Op het moment van problemen, kan je de gateway pingen? Welke latentie komt terug?

snovvdog
Master
 Bericht 
Typ eens het ip van je gateway in de browser (Standaard bij de meeste ziggo modems 192.168.178.1), meestal kan je aan de UI zien wat voor modem dat is.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Hij lijkt daar wel op ja.

Als ik ping naar de standaard gateway (192.168.178.1) krijg ik vier timeouts.
Edit: nu doet ie 't wel.
Min 35ms
Max 422ms
Av 227ms

Ik zit nu misschien hemelsbreed 10-15 meter van de router af, wel met wat muren ertussen.

Edit2: en bij de volgende pogingen krijg ik weer andere cijfers. 1-82-22. Of 16-149-77. Of 3-140-70. Borderlineapparaat :loco:

snovvdog
Master
 Bericht 
Maar is het hem?

Ik heb de nieuwe Connectbox nog niet gecrasht gekregen, als je inlogt in de modem kan je de status van de wifi netwerken zien.

Pieken bij wifi zijn niet abnormaal, maar gemiddeld 227 ms, met 400+ ms piekjes, en timeouts (packet loss) is wel erg bagger.

Doe eens ping 192.168.178.1 -t.

Stop hem na een half uurtje (met ctrl+c), printscreen resultaat, stuur naar Ziggo webcare met het verhaal dat dit op 10 meter op dezelfde verdieping is en zeur om een nieuwe modem. Bij genoeg zeuren op feestboek krijg je een nieuwe modem. Ik klaagde over mijn Cisco epc3925 (packet loss op de verbinding zelf, bekabeld, en routing functie die soms gewoon faalde) en kreeg een Ubee modem gratis. Deze heb ik echter nooit geïnstalleerd door luiheid. :[

Laatst ook over gestapt op Ziggo zakelijk, en kreeg dus een Connect Box zoals in de foto, sinds ik deze heb, heb ik echt nul problemen met wifi.

500mbit uplink boven, terwijl modem beneden staat, terwijl er 24/7 een IP camera (rtsp) stream naar I-spy gaat via wifi (staat ook boven, en zeker 15 meter van de modem met de vloer en andere muren tussen), en terwijl er 9 draadloze apparaten aan hangen en 4 bedrade... Met de vorige Cisco modem had ik altijd gekut met Whatsapp die geen verbinding had op mijn mobiel, of dat mails niet binnen kwamen op de mobiel, of mijn pa die klaagde dat zijn laptop slecht wifi had. Allemaal weg sinds de nieuwe modem.

Je kan ook de grootte van de packets van ping vergroten, geheid zorgt dit voor een slechter resultaat, ik weet echter niet meer de parameters uit mijn hoofd die je dan moet meegeven aan ping.exe... Moet je even googlen of ping /? bekijken.

Wat altijd ook mogelijk is, als Ziggo tegen werkt, ze vragen om je modem in Bridge mode te zetten, en er zelf een fatsoenlijke Router+Wifi AP achter zetten.
Of alleen een 2e Wifi AP in je huis, DHCP uitschakelen, ongebruikte IP in hetzelfde subnet buiten dhcp range toewijzen en dan apparaten daar mee verbinden ipv. de Zuiggo modem.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Thanks, zal er vanavond eens naar kijken. In de ochtend is het pingen overigens een stuk eenvoudiger, dan pakt ie veel betere snelheden. Wel gek, want gisteravond zat er verder niemand online behalve ik. Dus dat zou geen verschil mogen maken. Hoe dan ook kan het wel goed zijn om de boel even te checken en evt. Ziggo aan te schrijven.
Wel gek dat jij nu juist geen problemen meer hebt. Al kan het natuurlijk ook aan het huis en de bouwmaterialen liggen. Weet niet of jij in een wat recenter huis woont?

Ik ga het eens in de gaten houden. Overigens, ook al krijgen ze die connect box op orde, dan nog vind ik Ziggo eigenlijk gewoon wel erg duur. Zes tientjes per maand voor wat internet en tv, da's behoorlijk geld.

Griffin
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
gisteravond zat er verder niemand online behalve ik. Dus dat zou geen verschil mogen maken.

Wifi heeft best last van andere factoren. Dat jij de enige bent op jouw netwerk is leuk en aardig, maar het signaal wordt nou eenmaal verstoord door allerlei andere zenders. Magnetrons, draadloze toetsenborden / muizen / luidsprekers, bluetooth, het zit allemaal rond de 2.4 GHz.

Kwibus
Master
 Bericht 
Vergeet de miljoenmiljard netwerken van de buren niet.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik heb een betonnen vloer als het goed is, met gedeeltelijk betonnen muren en gedeeltelijk gipsblokken. Huis is uit 1981.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Vergeet de miljoenmiljard netwerken van de buren niet.
Ik zit bewust al op kanaal 11 en niet meer op 6. Maar goed, de diverse andere storingsbronnen zijn hier natuurlijk ook absoluut aanwezig.

Blaataap
Master
 Bericht 

Ik zie in mijn bestelling bij NLEx dat er een 'gratis' wifi-versterker wordt meegeleverd. Nu heb ik die niet nodig, maar misschien wel handig voor jou.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dat is een https://www.amazon.de/TP-Link-Dualband- ... N-Repeater met een ander stickertje erop.

Just saying.

Blaataap
Master
 Bericht 

Misschien wel aardig voor op zolder :lol:

Walker
Master
 Bericht 
Dave, hoeveel km coax heb jij nu nodig om de afstand te overbruggen?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nul. Ik heb geen coax nodig om een afstand te overbruggen. Dat heeft in mijn situatie geen zin. Althans ik neem aan dat je refereert aan dit project; techniek/dual-radio-smart-wifi-repeater-t92636.html

Nouja theoretisch en met de kennis van nu zou het met 1,5 kilometer coax ofzo wel gaan maar dan moet het halve dorp 'open', ik denk niet dat ik dat voor elkaar zou krijgen :lol: ... Al is het wel zo dat als ik wat wil dat het dan ook wel gebeurd :x

Nee het werkt prima zo met 2.4 Ghz Wifi en die 7210N units van TP-Link .. Later deze maand ga ik eens even kijken of het me lukt meer dan een kilometer te overbruggen met die dingen. Zou makkelijk moeten lukken, zeer weinig ander 2.4 Ghz in de buurt wat zou kunnen storen.

--
Dat is wel anders hier in het noordwesten der Europa, daar moet je wel 5 Ghz in gaan zetten om een beetje kwaliteit te behouden anders kom je niet eens meer de tuin in met je signaal (als je al een tuin hebt) :duh:

liquid_force
Master
 Bericht 
is dat voor die live webcam bij de strandbar, Dave?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Onder andere, yes 8) (ook een "interne" beveiligingscamera die het gebied vanaf de berg bekijkt en waarschijnlijk/misschien nog een elders.. In een.. .. Boom .. Bomen toch nog nut :lol: ).

liquid_force
Master
 Bericht 
:thumb:

Walker
Master
 Bericht 
:lol:

Raaf
Master
 Bericht 
Moet geloof ik weer eens die regio kraken :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Ik zie in mijn bestelling bij NLEx dat er een 'gratis' wifi-versterker wordt meegeleverd. Nu heb ik die niet nodig, maar misschien wel handig voor jou.
Wellicht. Al met al ben ik er nog niet over uit. Ik heb net wel weer rete-traag internet, ik kan niet eens probleemloos een filmpje van Autoweek kijken. Dus dat maakt de neiging tot een overstap wel groter. Al ben ik wel wat bang voor regen-drup. Mogelijk moet ik eerst proberen een losse router aan de Connect Box te hangen en die dichter bij de woonkamer te zetten?

Blaataap
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Mogelijk moet ik eerst proberen een losse router aan de Connect Box te hangen en die dichter bij de woonkamer te zetten?

Als je nu je wifi laat verzorgen door de troep van Ziggo is dat je eerste punt om te beginnen. Aanrader: ConnectBox in bridgemode zetten (of laten zetten, even 1200 bellen) en er dan een fraaie Asus router achter knopen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Nadeel is dat ik niet zomaar een router heb liggen hier. Misschien maar eens zo'n tp-link unit van twee tientjes proberen en kijken wat dat oplevert. Dat kan voor de eventuele NLE-aansluiting ook handig zijn, want dat modem zou net zo goed in de meterkast komen.

Raaf
Master
 Bericht 
Als je van Ziggo af komt krijg je er een gratis monteur bij.
Althans, in november.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dat zou mooi zijn. Dan hoef je helemaal nergens naar te kijken. Hooguit naar wat extra apparatuur om dus een tv-signaal in de woonkamer te krijgen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Raaf schreef:
Als je van Ziggo af komt krijg je er een gratis monteur bij.
Althans, in november.

Nu ook. Zit ook bij mijn aansluiting in. Je kunt er ook voor kiezen om het zelf te doen, maar ik vind zelf koffie drinken en kijken hoe iemand anders werkt veel prettiger :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Waarom zelf doen als het makkelijker kan? Kom op zeg. Het idee alleen al dat, als er iets niet werkt, ik het gratis had kunnen uitbesteden...

Rover
Master
 Bericht 
Heel simpel, zelf doe ik het in 5 minuten, hoef ik niet een halve dag thuis te wachten op een monteur, die meestal nauwelijks een idee heeft van wat hij doet.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Maar jij hebt er verstand van. Blijkbaar :[

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Kind kan de was doen man, doosje LEGO is ingewikkelder.

Rover
Master
 Bericht 
Het zijn 4 kabeltjes, 5 als je ook telefonie hebt.
Ik heb altijd het idee dat mensen zich vooral tegen laten houden doordat ze denken dat het lastig is.
Toen ik nog bij de technische helpdesk van de grote kabelaar werkte heb ik zelfs (over de telefoon) een stel van boven de 80 uit weten te leggen hoe ze digitale televisie moesten aansluiten, instellen en hoe ze ermee moesten werken. Ja, het heeft mij ruim 2 uur gekost :[ maar het is gelukt.
Wel leuk, het stel heeft later nog een bedankkaartje gestuurd :lief:

Vervolgens heb ik een interne klacht uitgezet richting sales, welke mongool van de sales in staat was dit soort mensen DTV aan te praten.

* was wel leuk, toevallig luisterde de supervisor dat gesprek mee. Supervisor aan het eind: "Zo, jij hebt aardig geduld :o . Ik moest nog 2 geprekken van je meeluisteren, maar ik ben nu al 1,5 uur aan het overwerken" :lol:

Blaataap
Master
 Bericht 

Rover schreef:
Heel simpel, zelf doe ik het in 5 minuten, hoef ik niet een halve dag thuis te wachten op een monteur, die meestal nauwelijks een idee heeft van wat hij doet.

Of ik nu een halve of hele dag moet wachten op een pakketje dat moet worden bezorgd of op een monteur met pakketje, dat maakt niet uit natuurlijk. In beide gevallen ben je een dag kwijt. Het voordeel van het wachten op een monteur is dat ik zelf niks hoef te doen en als het niet werkt, het niet aan mij ligt.

Rover
Master
 Bericht 
Ik wacht niet op een pakketje, pik het wel op als ik naar de supermarkt ga :lol: of ik laat het op mijn werk bezorgen

Blaataap
Master
 Bericht 

Dat kost je hoe dan ook ook tijd en energie.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Hier even op terugkomend: ik zit nu te kijken naar een router. Huis-, tuin- en keukengebruik.

https://tweakers.net/pricewatch/280090/ ... outer.html
of
https://tweakers.net/pricewatch/251996/ ... odel).html

Waar moet ik rekening mee houden? Lijkt me dat 300mpbs voor een doorsnee thuisnetwerk wel prima is, toch? En kan ik zo'n 'oud beestje' kopen, of heeft het meerwaarde om iets recenters te kopen omdat de hardware echt veel beter is? Dan zou dit mogelijk wel wat zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/584897/ ... outer.html

Iemand hier nog gedachten over?

Pagina 2 van 3 [ 128 berichten ]