» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
Dion
FS medewerker
 Bericht 

Hi.

Binnenkort vervalt roaming waardoor je dus (normaliter) geen extra kosten hebt voor internet in het buitenland (uiteraard afhankelijk van je abonnement/databundel).

Nu wil het geval dat ons navigatiesysteem aan vervanging toe is en ik twijfel tussen de aanschaf van een nieuw navigatiesysteem of de telefoon als navigatiesysteem te gebruiken.

In hoeverre is het straks mogelijk om je telefoon als navigatiesysteem te gebruiken? Ik heb een bundel van 5.5 gig dus in principe voldoende om Europa door te crossen.

Omdat jullie alles weten en de helft ook nog eens wizzkid van beroep is hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Gebruik DomDOm Go op de telefoon, alleen data verbinding nodig indien ik live verkeersdrukte etc zou willen zien.
Doet het prima zonder :thumb:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Brul(tm) schreef:
Gebruik DomDOm Go op de telefoo

Dat dus

Rover
Master
 Bericht 
Ik gebruik Here Drive of hoe het nu ook heet, ook alleen data wanneer ik het wil.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Thnx. Dsn ga ik die downloaden.

liquid_force
Master
 Bericht 
ik gebruik Waze, afgelopen week circa 12h in Frankrijk gebruikt en data verbruik was 150Mb

RRL
Master
 Bericht 
Sygic hiero. Kaarten offline opgeslagen, verkeersinfo is 1MB per uur volgens Sygic.

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik gebruik Waze. Die slaat de kaarten op als je je bestemming invult en nog WiFi hebt. Dan heb je data nodig voor de verkeersinfo.

Overigens heb ik nu (tijdelijk) onbeperkt internet en kan ik gewoon mijn Nederlandse databundel in Europa gebruiken. Ik let er dus sowieso niet op.

Mijn wederhelft tethert dus via mij. :wink:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Here met offline kaarten van heel Europa werkt perfect :thumb:

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik gebruikte Waze afgelopen weekend.

Inclusief Netflix in een file in DE (yep stond op een gegeven moment echt 10 min helemaal stil, dus maar Rick&Morty gekeken :D), Spotify scrobbling (wel offline playlist), en wat browsing, heb ik 150mb verbruikt tijdens het rijden in 2x6 uurtjes door het buitenland.

Helaas niet zo populair in DE en PL, kwam een ongemelde flitser tegen (die mij te pakken had) in DE. Werd wel om files geleid (heb op een gegeven moment 30 min parallel lokaal gereden aan de snelweg ivm. een stilstaande file)

Verder prima routes, en traffic info was wel zichtbaar, ook in dorpjes in PL.

Inferi0r
Master
 Bericht 

Dion schreef:
In hoeverre is het straks mogelijk om je telefoon als navigatiesysteem te gebruiken?

Gebruik al jaar of 7 TomTom Go met file informatie op telefoon (lang was dat nog op Windows Mobile, toen enkel iOS en nu al paar jaar Android). Altijd in heel Europa/Wereld (Amerika, Afrikaanse landen, etc.) gebruikt. Dataverbruik van TomTom is altijd kilobytes geweest, zelfs zonder bundel betaal je daar een euro voor een weekje vakantie voor.

Ga ik niet voor tobben. Zelfs als student niet.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Waar brengt me niet op mijn bestemming in Hongarije. Die valt dus af. Here eens proberen.

Rover
Master
 Bericht 
Here deed het vorig jaar bij mij prima in Hongarije :thumb:

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Yup. Die vind de adressen in Slowakije en Hongarije zonder problemen. Dat wordt 'm dus.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Een apart navigatieapparaat is zooo 2000. Veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon), updates zijn traag en zijn veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon) en voegen niets toe op wat je op je telefoon kunt laden.
Sygic, Waze, Here, OSMAnd, kunnen allemaal offline kaarten downloaden, vaak van OSM dus meestal heel erg up to date.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik gebruik een oude DVD uit 2012 ofzo voor de ingebouwde navi. Sygic 3x per jaar op de telefoon (offline kaarten).

Online navigeren is niet noodzakelijk, voor flitsers buiten NL gebruik ik blitzer.de .. Dataverbruik daarvan is minimaal. En dat is prima want data hoeft niet zo nodig opgebrand te worden, kon/kan prima uit de voeten met de 100 Mb maandbundel van KPN. Ik ben tegen overmatig telefoongebruik maar dat was jullie wellicht al eens opgevallen :lol: :wink:

Ogre
Master
 Bericht 
Brul(tm) schreef:
DomDOm Go op de telefoon

Werkt dat inmiddels een beetje ? Heb het 2 jaar terug of zo eens geprobeerd, zag er op zich mooi uit maar verder vond ik die app echt waardeloos. Regelmatig crashen, telefoon die bar heet werd, accu die terug liep ondanks dat ding aan de lader hing... Na het jaar abonnement weer rap van m'n telefoon gegooid.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Werkt dat inmiddels een beetje ?

Ik gebruik het niet veel, maar als ik het gebruik ervaar ik geen crashes of problemen tijdens gebruik.

Gebruik het eigenlijk alleen op vakantie en als de kaart van de navigatie in de auto te ver achter loopt.

Kwibus
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon), updates zijn traag en zijn veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon) en voegen niets toe op wat je op je telefoon kunt laden.
Nou, ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn TomTom 6200. Ja, die was bijna 300,- maar doet het prima. Lekker groot scherm, wereldwijde dekking inclusief altijd en overal de laatste verkeersinformatie met de ingebouwde sim en lifetime updates. Ga ik niet kutten met een klein kutschermpje en heb ik wel voldoende data en dat soort kul.

Inferi0r
Master
 Bericht 

Ogre schreef:
Werkt dat inmiddels een beetje ? Heb het 2 jaar terug of zo eens geprobeerd, zag er op zich mooi uit maar verder vond ik die app echt waardeloos. Regelmatig crashen, telefoon die bar heet werd, accu die terug liep ondanks dat ding aan de lader hing... Na het jaar abonnement weer rap van m'n telefoon gegooid.

TomTom heeft er wat energie ingestoken in de app en accu verbruik zeker aangepakt. Al moet ik zeggen dat een applicatie als Google Maps veel soepeler en smoother werkt. Maarjah, TT GO chrashed in ieder geval niet.

Ik gebruik TT omdat de file informatie gewoon beter is dan de rest (in de meeste gevallen). Heb afgelopen jaren al zo vaak Waze, Maps en Go naast elkaar gebruikt. Heb sowieso altijd 2 telefoons bij me. Uiteindelijk draait wat mij betreft alles om file informatie en wie de beste alternatieve weg aanbiedt.

Als het om adres juistheid gaat is OSM onverslaanbaar. Mijn nieuwbouwwijk staat al 3 jaar verkeerd in Go en Maps, allebei al wel 5x de wijzigen aangegeven, maar het wordt niet of slechts gedeeltelijk opgepakt. Als je in OSM 1 bochtje net omlegt is er binnen 24 uur een admin die het serieus oppakt.

Maargoed, file informatie is belangrijker voor mij. Voor flitsers gebruik ik wel FN en FM, al worden vaste flitsers op een zeer prettige manier weergeven in Go (enkel melding als je te hard rijd, maar je ziet hem anders wel).

shootme
Master
 Bericht 
Bij google maps app kun je ook kaarten van te voren downloaden op je telefoon. Scheelt ook data verbruik onderweg.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Ik had vorig jaar HERE WeGo gebruikt vanwege de offline kaarten. Werkt prima, maar de routes zijn minder goed dan bv Google Maps.
In NL gebruik ik Waze veel (die is erg sterk in alternatieve routes bij vertragingen).
Als ik geen vertragingen verwacht gebruik ik eigenlijk altijd Google Maps. Vind ik iets prettiger werken dan Waze eigenlijk.

Griffin
Master
 Bericht 
In de mazda zit een TT ingebouwd (NB1, is een afgeleide van de oude user interface van TT). Dat werkt op zich prima, alleen is het kaartenmateriaal soms wel erg achterhaald... zelfs als TT beter had moeten weten gaat het nog fout (snelwegennet rond Amsterdam...!). Ik rij dagelijks Almere Hout - A6 - A1 - A9, afslag S111 bij de IKEA. Voor ik op de snelweg ben missen er al twee wegen en een rotonde op de kaart waardoor het kreng me continue probeert terug te sturen via Almere stad. A6 gaat goed (binnenkort vermoedelijk niet meer), A1 op de heenweg ook (terugweg wordt ongetwijfeld een ander verhaal), A9 is een zootje.

Kortom: routering is matig (software okay, kaarten zijn ruk), tracking is beter (software is okay, kaarten... you get the drift!), guidance is goed (wederom... kaart afhankelijk), verkeersinformatie is goed. Files ontwijken levert soms ongewenste routes op (neem afrit, linksaf, omkeren, linksaf de oprit naar de snelweg weer op). Snelheidsinformatie klopt redelijk maar ik blijf het heel irritant vinden dat TT geen tijdgebonden attributen kent (100/130, wegafsluitingen tijdens spits etc.). Waypoints zijn beperkt tot 48 of zo (TT rider is wat dat betreft stukken genereuzer met > 250 waypoints). Afwijkingen van waypoints zijn dan weer geen probleem.

Standalone TT 6100 (?) van Mrs Griffin is nauwelijks beter. Zelfde kaartmateriaal, ronduit rottige userinterface. Nieuwe connection software maakt het ook mogelijk om GPS tracks in GPX formaat te uploaden, maar dat gaat traaaaaaag (en levert geen turn-to-turn guidance). Updates van het kaartmateriaal zijn gratis op het ding maar het is een hoop geklooi om die betrouwbaar binnen te krijgen (PC gaat regelmatig in low-power / stand-by waarna je weer opnieuw kan beginnen).

Sygic: kaarten zijn dezelfde als van TomTom. Routering is traag, tracking zit er regelmatig naast, guidance klopt aardig. Verkeersinformatie is prut. Itineraries zijn ronduit slecht. Ik gebruik er ITNconverter voor, zit soms net naast een weg waardoor je omgestuurd wordt.

Google maps: kaarten zijn beter up-to-date (althans, beter dan TomTom / TeleAtlas), namen van straten zijn waardeloos: A1 heet ook E231 ja, maar wie gebruikt die E-nummering in Nederland? A9 is Gaasperdammerweg, leuk als je 't weet maar dat staat niet op de borden. Overigens heeft TT daar ook wel eens een handje van. Afslagen zijn soms goed aangegeven, soms ook wordt er een plaatsnaam genoemd die niet eens op de borden staat. Waypoints vanuit de PC naar je telefoon sturen werkt maar ten dele, route wordt wel doorgegeven maar zodra er herberekend moet worden omdat je een waypoint gemist hebt gaan alle waypoints overboord. Gmail is soms slecht in het geven van aanwijzingen.

Google is maps wel om zeep aan het helpen met allerlei nutteloze toevoegingen en (in de nabije toekomst) advertenties.

Met HERE Maps heb ik wat minder ervaring. Lijkt goed voor point-to-point, maar het ziet er naar uit dat HERE steeds meer richtig Amerikaanse markt gaat en zich focust op routering binnen steden.

RRL
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Verkeersinformatie is prut. Itineraries zijn ronduit slecht.

Verkeersinfo prut? Vind het in de regel prima werken, al heeft hij al wel een paar keer illegale suggesties om files te vermijden.

Enige wat ik zou willen is de rekenensnelheden veranderen. Bij 100 gaat hij uit van 95, 120 is 115 en 130 ook 115. Vooral bij de laatste loop rij je dan snel minuten van de ETA af.

Ducantoni
Master
 Bericht 
shootme schreef:
Bij google maps app kun je ook kaarten van te voren downloaden op je telefoon. Scheelt ook data verbruik onderweg.

Wat helemaal geen data verbruikt en verder niet afhankelijk is van batterijen is de oude vertrouwde papieren kaart. Die kan dan misschien wel achter zijn op de huidige situatie, maar kan wel je redder in nood zijn. Dus welk systeem je ook kiest, neem dit als je plan B tijdens de reis mee. (f)

Masterdam
Master
 Bericht 
Plan B zijn een andere telefoon, 2 laptops en een iPad.

Rover
Master
 Bericht 
Telefoon 2, misschien, maar waarschijnlijk komt er een dual sim voor mij :lol:
2 laptops check, 1 met internationale (for what its worth) datakaart. 95% van de tijd bij me
tablet, misschien volgend jaar :lol:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Waze of Google Maps. Op het moment (in Frankrijk) draait Waze op de achtergrond en zit ik te FS'en. Moet zeggen dat Waze het wel wat lastiger vindt dan Google Maps als je niet van tevoren de kaarten hebt gedownload kwam ik deze vakantie achter. Maar werkt prima, kost weinig mb's. En heeft goede flitspaalcontrole (en mobiele), dat ontbeert Google Maps.

TommyGun
Master
 Bericht 
Ik heb nog een echt navigatiesysteem :P Zo'n TomTom XL geval.

Ducantoni schreef:
Dus welk systeem je ook kiest, neem dit als je plan B tijdens de reis mee. (f)

:kniktja:

RRL
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Wat helemaal geen data verbruikt en verder niet afhankelijk is van batterijen is de oude vertrouwde papieren kaart. Die kan dan misschien wel achter zijn op de huidige situatie, maar kan wel je redder in nood zijn. Dus welk systeem je ook kiest, neem dit als je plan B tijdens de reis mee.

Mocht de navigatie er mee ophouden dan koop ik bij een tankstation of kiosk wel een kaart.

Kwibus
Master
 Bericht 
Maar hoe vind je dan zo'n kiosk of tankstation zonder kaart?

bert65
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Maar hoe vind je dan zo'n kiosk of tankstation zonder kaart?

Door op de borden te kijken.

Archiebald
Master
 Bericht 
Alles en altijd via Maps op de telefoon....

Voordat data in Europa 1 werd downloade ik altijd de mappen rondom de route die we moesten rijden. Kost je dan max iets van 500mb voor 1000km maar nu met die vrije data gewoon navi aan en oplader in de auto en gaan.

Waze, TomTom, noem het maar op, ik vind het allemaal onprettiger werken dan Maps.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Wat helemaal geen data verbruikt en verder niet afhankelijk is van batterijen is de oude vertrouwde papieren kaart. Die kan dan misschien wel achter zijn op de huidige situatie, maar kan wel je redder in nood zijn. Dus welk systeem je ook kiest, neem dit als je plan B tijdens de reis mee. (f)

Nog simpeler, neem de route van te voren even door zodat je de hoofdlijnen weet (of maak een lijstje met plaatsnamen in de juiste volgorde). Dan hoef je ook geen kaart op het stuur te leggen tijdens het rijden maar rijd je uit je hoofd verder. (ok, je mist misschien de slimme binnendoor weggetjes omdat je alleen de hoofdwegen kunt onthouden, maar je komt wel op je bestemming)

Kwibus
Master
 Bericht 
Allemaal heel creatief. Of je plakt gewoon een fatsoenlijke TomTom tegen de ruit en houdt de telefoon vrij voor andere zaken.

snovvdog
Master
 Bericht 
Bestaan die dan fatsoenlijke TomTom's? Mijn ervaring is dat alles behalve Waze mij niet de snelste routes geeft en drukte niet genoeg mijd.

Ik rijd liever 10km om over een zandweggetje als dat 2 seconden sneller is dan in de file staan...
Het doel is zsm. van A naar B.

Laatst nog een Tomtom gehad in de voorloper, met traffic info/updates, ding stuurt je alsnog doodleuk files van een halfuur in ipv. je lekker parrallel over lege lokale wegen te sturen :loco: :loco: .
Daarnaast, mobiele controles moeten ook gemeld worden, een standalone navi kan echt niet zonder FN&FM imo.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snovvdog schreef:
een standalone navi kan echt niet zonder FN&FM imo.

We hebben het over Europa hier, niemand is geïnteresseerd in NL. Voor files en andere gekkigheid zoals grensvertraging of tunnelblokkades heb ik TMC. Wauw.

Kwibus
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Bestaan die dan fatsoenlijke TomTom's?
Nou, de TT 6200 doet het uitstekend. Snel, goede actuele info en alles. Maar goed, die is dan zonder korting ook bijna 400,-. Als je een oude TT hebt, beetje vaag probleem melden en via klantenservice krijg je dan standaard 25% korting op een nieuwe aangeboden omdat je een trouwe klant bent. Ik vind het de 300,- meer dan waard.

Archiebald
Master
 Bericht 
400,- uitgeven voor iets wat je telefoon ook prima doet :lol: :lol: :lol:

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Een el cheapo telefoon misschien niet [emoji38] ;)

bruintje beer
Master
 Bericht 
[offtopic]Stomme Whatsapp-emoticons; ik vind het Flitsservice-setje zoveel beter: gewoon een beperkte set die alles efficiënt dekt, geen gelul met gele/bruine/lichtgetinte thumbs-up of nietszeggende emoticons anderszins.[/]

Kwibus
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
400,- uitgeven voor iets wat je telefoon ook prima doet :lol: :lol: :lol:
Zei degene die 899,- voor een telefoon heel normaal vind :roflol:

Archiebald schreef:
Dus ja. Ik ga zo weer lekker 50,-/maand betalen voor zo'n mooie nieuwe gadget van een S8. Boeit me ook niks ook. Vind het mooi :)

snovvdog
Master
 Bericht 
Dave schreef:
We hebben het over Europa hier, niemand is geïnteresseerd in NL. Voor files en andere gekkigheid zoals grensvertraging of tunnelblokkades heb ik TMC. Wauw.

Ik bedoel in het algemeen, in DE werkte Waze ook prima, op een verlaten parallelweg naast de snelweg rijden waar alle stomdom rijders op de Autobahn stilstonden...

Het is mij te vaak gebeurt dat de Tomtom pas door heeft dat er een lange file is, als ik er inmiddels al in sta, dat gebeurt ongetwijfeld niet alleen in NL... Volgens mij staat waze er ook in FR om bekend dat je bizar veel tijd kan besparen door te ridjen met Waze ipv. andere navi's.
Het is jammer dat de kaarten schijnbaar voor landen als Hongarije niet compleet zijn.

Kwibus
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Het is mij te vaak gebeurt dat de Tomtom pas door heeft dat er een lange file is, als ik er inmiddels al in sta,
Vreemd, ik heb juist de tegenovergestelde ervaring. De TT heeft me al een aantal keren behoed voor het aansluiten bij, wat achteraf bleek/uitliep op, een ellenlange file. Ook in DE en A o.a.

Rover
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Het is mij te vaak gebeurt dat de Tomtom pas door heeft dat er een lange file is, als ik er inmiddels al in sta, dat gebeurt ongetwijfeld niet alleen in NL... Volgens mij staat waze er ook in FR om bekend dat je bizar veel tijd kan besparen door te ridjen met Waze ipv. andere navi's.

Met life traffic services is dat niet mijn ervaring en zeker niet van mijn collega's die op de vrachtwagen zitten.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
maarten28 schreef:
Een apart navigatieapparaat is zooo 2000. Veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon), updates zijn traag en zijn veel te duur (voor die prijs heb je een mobiele telefoon) en voegen niets toe op wat je op je telefoon kunt laden.

En zeker als je nog ergens een oude telefoon hebt liggen.
Sander schreef:
Een el cheapo telefoon misschien niet

Ik heb Sygic draaien op een daarvoor speciaal gekochte Acer Z205 van 25 euro (zal een restpartij geweest zijn, was wel erg goedkoop). Dat is een absolute low-end telefoon: dual core Mediatec soc, 512MB geheugen en zonder SD kaart geen noemenswaardige opslag. Is wat traag met opstarten maar Sygic + FN samen kan ie net aan. Maar m'n gewone telefoon is dan in elk geval vrij om te kunnen bellen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snovvdog schreef:
Volgens mij staat waze er ook in FR om bekend dat je bizar veel tijd kan besparen door te ridjen met Waze ipv. andere navi's.

Oh maar ik vind Waze ook erg goed hoor daar niet van.. Draait alleen een beetje log op mn telefoon.. Misschien maar eens iets nieuws kopen.

Archiebald
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Zei degene die 899,- voor een telefoon heel normaal vind :roflol:

Ja want die telefoon is:

Mediaspeler
Navigatie
Telefoon
Agenda

Dan is het dus nog maar €225,-/stuk en 't ding kan nog VEEL meer. Namelijk FlitsNav draaien waardoor ik geen boetes krijg, mailen en m'n Fotopagina onderhouden. Dat is een stuk beter prijs/kwaliteit/gebruik dan zo'n navi :biertje:

Pagina 1 van 1 [ 48 berichten ]