» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
NoCashCow
Master
 Bericht 

Even gebruik maken van de kennis hier. We zijn hier een tuinmuur met grote poort aan het bouwen. Daarbij doet zich de gelegenheid voor om meteen een kabel te leggen naar de parkeerplaats van de auto's voor als we later elektrisch gaan rijden.

Nu vraag ik me af wat voor kabel ik hiervoor moet nemen. De kabel komt deels tussen spouwbladen en deels in de grond en zal een meter of 30 lang zijn. De kabel moet geschikt zijn voor minstens 1, maar liefst 2 of 3 auto's (3 tot 5 plaatsen op eigen terrein!).

De huidige huisinstallatie is 3x 25A en er komt nog pakweg 6kW 3-fase zonnepaneel bij. Dus de kabel moet in staat zijn om minstens 20kW te trekken. Wat ik nu in de markt vind aan kabel van het laadstation naar de auto voor thuisgebruik is 32A met 22kW maximaal vermogen. Die heeft een aderdoorsnede van 6mm^2.

Is dat een goede basis? Of moet ik de kabel kiezen op grotere stromen? Theoretisch zou ik dezelfde dikte kunnen nemen als de huisaansluiting (hoeveel is dat?). Als er ooit meer stroom nodig (beschikbaar!) zou zijn dan mijn huisaansluiting wordt de aansluiting toch vanaf de straat direct naar de oprit gemaakt. Dan hoeft er geen omweg via de meterkast in te zitten.

Wat is wijsheid hier?

Superkoe
Master
 Bericht 
32A is bizar veel voor thuis. Hooguit ga je thuis naar 3x35A huisaansluiting. Wegens selectiviteit is de aansluiting van je laadpaal dan max 25 A. Ik zou voor 3 laders kabels aanleggen (kan je mooi de 3 fases benutten) en nog één separaat voor de zonnepanelen. En dan kiezen voor die 6 mm2. Die voor de zonnepanelen mag een stuk dunner zijn, daar volstaat al 1,5mm2.

racefiets
Die hard
 Bericht 
Met een 2,5mm2 kan je prima werken als je 25A af zekert en de kabel niet langer maakt dan 35 meter. Wil je zeker zijn dan zou een 4mm2 zeker moeten voldoen. De maximum stroom die een 2,5mm2 kabel aan kan is iets van 29A. (fabrikant afhankelijk, strikt genomen zal je de kabel even moeten berekenen maar dan moet je wel weten wat de eisen zijn. Afzekering, afgenomen vermogen van de aangesloten laadpaal(en), wijze van aanleg, lengte van de kabel, 230V of 400V. Als je wilt kan ik hem wel even in een berekeningsprogramma in voeren)

maarten28
Master
 Bericht 
Voor thuisgebruik kun je rekenen op 32A max, per fase. Meer zou ik echt niet doen en het is ook maar de vraag of je huisinstallatie dat kan leveren. Zoals je zegt heb je maar een 3x25A aansluiting (3x35A is een stuk duurder, maar wie weet of de netbeheerders ooit het licht gaan zien) dus moet je maximaal 20A zekeren.

Daarmee heb je alle auto's die op wisselspanning laden wel gehad en als je een gelijkspanningslaadpaal wil monteren kun je dus ook tot 22 kW gaan.

zadkine
Master
 Bericht 
Een tesla laad al sowieso 10 KW.
Ik verwacht eigenlijk dat in de naaste toekomst vrijwel alle electrisceh auto's met stroom voor een dag rijden (60KWH+) 10KW kunnen gaan laden, al dan niet in 3 fase aansluiting.
Voor 3 auto's tegelijkertijd laden heb je dan 30KW nodig....48 ampere per fase.

Ik wet dat huis aansluitingen dat nog niet aan kunnen, maar heb je voldoende zonnecellen een een powerwall (stroomopslag thuis) dan mag je ervan uitgaan dat over een kaar of 15 je ongeveer die 50 ampere per fase nodig gaat hebben.

Laad elke auto op 3 fasen dan zou je per auto 3 kabels van 2,5mm^2 of 4mm^2 nodig hebben.

(Ik heb zelf ergens net een 22KW 3 fase stroomkabel gelegd....min of meer met hetzelfde doel, maar dan max 2 auto's..tevens in gebruik om de net gelegde zonnepanelen stroom te laten transporteren, maar dat gaat om maar 5KW)

BLikent
Master
 Bericht 
Ipv nu kabels maken voor iets dat in de toekomst gaat komen, zou ik een vorm zoeken die de situatie nu beschrijft en die op die van de toekomst voorbereid.

Je bouwt nu een muur met spouw. Dan zou ik er (riool)buizen inleggen (meer dan 1) met een grote diameter waarbij je dan later bedrading door kan voeren. Dop op de ene kant (desnoods binnen), een leeg paneel (of 3) in de muur aan de andere kant voor de contrastekkers.

Dan kan je als de tijd rijp is de juiste bedrading in de buizen trekken.

JBHC
Master
 Bericht 

Ik zou voor de laadpalen gewoon 1 4x2,5mm2-as aanleggen. Dan kun je elke laadpaal met 1 fase 16A voeden en mocht er perse een 3fase lader moeten komen dan heb je die mogenlijkheid ook altijd nog.

Voor de zonnepanelen een aparte 4x2,5mm2-as leggen. Zonnepanelen MOETEN op een eigen groep.

djee
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Dan kan je als de tijd rijp is de juiste bedrading in de buizen trekken.

:thumb: lijkt mij het beste voor nu.

Superkoe
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Ik wet dat huis aansluitingen dat nog niet aan kunnen, maar heb je voldoende zonnecellen een een powerwall (stroomopslag thuis) dan mag je ervan uitgaan dat over een kaar of 15 je ongeveer die 50 ampere per fase nodig gaat hebben.

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Dan moeten ze alles wat onder de grond zit aan stroomkabels verzwaren.

racefiets
Die hard
 Bericht 
Je kan natuurlijk ook een mantelbuis leggen naar de locatie zodat je er later zonder problemen een kabel in kan trekken.

Walker
Master
 Bericht 
Dikker dan 6 mm2 hoeven de aders niet te zijn. Op wijkniveau krijgt een netbeheerder het niet voor elkaar om alle kabels te vervangen naar de hiervoor noodzakelijke diameter. Resultaat is dat alle auto's "geknepen" geladen gaan worden.

Tenzij iedereen een Powerwall thuis krijgt om te bufferen, vanuit zowel PV als vanuit het net.

Kami
Master
 Bericht 
Aanvragen van een laadpaal tzt is misschien wel het handigste, zeker als je meerdere auto;s wilt opladen.
Maar prijzig.
Een eigen stroomvoorziening is het goedkoopste, maar dan is je oplaadstroom beperkt.

Al denk ik dat de overheid op termijn gaat verplichten om een auto via een laadpaal op te laden.
Dan is het makkelijker om belasting te heffen op de electrische brandstof, net als nu op benzine.
Op het moment dat het politieke doel is gehaald gaat men het via een financiële middel (belasting) weer compenseren in het voordeel van de roverheid. Kwestie van tijd.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Bedankt voor de reacties tot zover. Even voor de duidelijkheid: de zonnepanelen worden niet op de laadkabel aangesloten, maar direct in de meterkast, zoals gebruikelijk. Eigen groep enzovoorts. Gelukkig nog ruim plek in de meterkast (3 groepenkasten van 24 slots).
Dus de laadkabel wordt in aangesloten op een kast die 3x 25A + 3x 8 a 9 A kan leveren bij volle zon. Dus een laadaansluiting van 3x25A zou wel te verantwoorden zijn. Aangezien mijn hoofdzekeringen van buitenaf zelf te herstellen zijn, is de selectiviteit wat minder relevant.

Een eventuele accu-buffer of vergroting van de aansluiting als dat betaalbaar of noodzakelijk zou zijn, zou een laadstroom van 32A 's nachts nog mogelijk kunnen maken. Meer dan 3x 32A is niet realistisch. De wijk heeft een 2x 3x125A feed (ring), dus ik ga echt geen 3x 50A aansluiting krijgen van de netbeheerder.

Verder wil ik 1 3-fase kabel leggen. Die kan gesplit worden naar maximaal 3 enkel fase laders of 1 grote die zelf meerdere uitgangen heeft of mogelijk een combinatie daarvan (ofschoon dat eigenlijk tegen NEN1010 is). Dat kan ik pas bekijken als het zover is.

Zelf neig ik naar 6 mm2 gezien de lengte van 30 meter en het feit dat eventuele bufferaccu's ook via de meterkast zullen lopen. Of ik ga inderdaad voor de buis-optie. Is ook handig om later nog wat bij te trekken als dat nodig blijkt. Maar dan moet ik toch al weten wat het ongeveer wordt ivm de diameter van de buis.

racefiets
Die hard
 Bericht 
Voor een maximale stroom van 25A is volgens de NEN1010 1,5mm al voldoende (berekend) met een afzekering van 25A-B. Persoonlijk zou ik 2,5 of 4mm2 trekken. 6mm2 is alleen maar zonde van je geld. Een 4x4mm2 Vulto mb kan een maximale stroom hebben van 37A. Daar kan je al meer mee dan je wilt.

R
Master
 Bericht 
Je wil niet vlak onder de max. waarden zitten en daarom is een dikke diameter draad een goed idee.
Die genoemde mantelbuis nog een beter idee.

VFred
Master
 Bericht 

Suggestie van Blikent geeft imho de meeste flexibiliteit t.o.v. de ontwikkelingen de komende jaren.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ok, er worden (zijn) 2 buizen gelegd. Zal vanavond het resultaat eens bewonderen. Bedacht me later dat het ook best een goede plek is voor een ip camera of een access point voor slimme voertuigen oid (hobby ook nog graag in die richting).

R
Master
 Bericht 
En weer een tevreden klant ..

NoCashCow
Master
 Bericht 

Yup, altijd handig hier. Bedankt allemaal!

viffer
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Ok, er worden (zijn) 2 buizen gelegd.

Leg, voordat je kabels in de buizen gaat leggen, eerst een paar touwtjes in de buis. Daar kun je de kabels die je in de buis wilt hebben aan vastknopen, eerste en tweede kabel zullen zo wel gaan, daarna wordt het lastiger.

Kami
Master
 Bericht 
viffer schreef:
eerst een paar touwtjes in de buis

Ik haal de touwtjes meestal met een stofzuiger door de lege buis heen.

viffer
Master
 Bericht 
Als de buis leeg is gaat dat nog ja, als er kabels in liggen wordt dat wat anders

NoCashCow
Master
 Bericht 

Goede tip, was al bekend.

BLikent
Master
 Bericht 
De buis is er al, hoop voor je dat het niet een standaard gele is.
Een grote diameter is gewenst. Zorg er voor dat er bij het uiteinde geen 90 graden bocht is maar liever 2 x 45graden. Dan loopt de bocht vloeiender. Hoewel dat bij grotere diameters minder uitmaakt.
Zorg ervoor dat de buizen verlijmd worden met pvc lijm anders kunnen ze loslaten; niet zo handig als dat in de muur gebeurd.

zadkine
Master
 Bericht 
Superkoe schreef:
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Dan moeten ze alles wat onder de grond zit aan stroomkabels verzwaren.

Ik wel. Leidingen worden sowieso met regelmaat vervangen. Gaat wel 30 jaar overheen voordat alle kabels vervangen zijn.
Overigens denk ik dat die verzwaring nog aardig kan gaan meevallen als de auto accu's aan de grid worden toegevoegd.
Even je auto i8nstellen op de benodigde hoeveelheid stroom de volgende dag....voor 9 van de 10 is dat niet maximum bereik.

En dan heb je lokaal best wel veel beschikbare opslag.
Dat vereist dan weer wel dat elke parkeerplek een laadpaal heeft met zowel laad als ontlaad mogelijkheid.
Hiermee kun je weer piek belastingen op centrales voorkomen en de veel zuiniger centrales met redelijk constante stroomlevering efficienter gebruiken.
Piek opbrengsten van zonnecellen kunnen zo de auto accu's in, piek verbruik kan weer een deel van die opgeslagen stroom gebruiken.

Superkoe
Master
 Bericht 
Klopt. Maar zoals je zelf al aangeeft wordt die verzwaring niet dusdanig dat iedereen gelijktijdig 32A kan trekken.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Buizen liggen erin. Zo te zien zonder scherpe hoeken, gewoon in een vloeiende boog van 5m.

Forza!
Master
 Bericht 
Investeren in rollen kabel, als die Chinezen elektrisch gaan rijden gaat de koper prijs nog meer omhoog...

Pagina 1 van 1 [ 28 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten