» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 2  [ 76 berichten ]
IsIkke
Master
 Bericht 
Dag allen,

Ik ben sinds kort de nieuwe bewoner van een huis uit 1970.

Nu was het allemaal nog oude meuk met elektra kabels. Dus vervangen, dit gaat allemaal wat stroef. We komen de raarste dingen tegen. (tot aan een dichtgetaped schakelaar in de douche omdat ze van een trek schakelaar een normale wilde maken)

Nu ben ik in de gang bezig en wilde een schakelaar/stopcontact vervangen. Nu zitten deze kabels muurvast en ze willen ze er niet uit, wat we ook proberen. Dus er reist het vermoeden dat er een bus verstopt zit achter of tegels (van de douche) of gestucte muur van de gang zelf. Ik wil eigenlijk niet lukraak boren. Dus ik zat me af te vragen hoe we dit het beste kunnen aanvliegen.

Zelf zit ik te denken om langs de oude draden nieuwe te trekken maar dan zal ik nog langs de bus moeten. (vrij zeker dat er geen andere kabels in zitten aangezien de rest van het huis gevonden is)

Oh ja, trek veer komt er niet langs, al geprobeerd.

Iemand hier een idee?

Walker
Master
 Bericht 
Open hakken tot de weggestucte inbouwdoos, buis en doos vervangen (of inbouwdoos weglaten) en dicht (laten) smeren. Wat zit er aan de andere kant van de muur?

Rond 1970 was het nog heel normaal om niet met een centraaldoos-systeem te werken, maar de inbouwdozen via de wanden door te lussen.

IsIkke
Master
 Bericht 
Veel zit hier centraal. Dit is de enige doos die verstopt zit.

Open hakken zou ik wel willen maar dan maakt mijn vriendin me af.

Aan de andere kant zit de douche (tegels)

IsIkke
Master
 Bericht 
Is er niet een manier om een nfc tag te monteren aan de trekveer? Dan zou ik is kunnen detecteren waar de trekveer stopt?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Draad voor draad willen ze ook niet bewegen?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
zou eens een apparaat als deze Afbeelding gebruiken

Walker
Master
 Bericht 
Hard trekken geeft kans op beschadiging van de mantel van de draden. En dat geeft weer kans op kortsluiting.

IsIkke schreef:
Open hakken zou ik wel willen maar dan maakt mijn vriendin me af.

Dus maak van de nood een deugd... :[

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Walker schreef:
Dus maak van de nood een deugd... :[

Open hakken en je vriendin de deur uit bonjouren? O:)

BLikent
Master
 Bericht 
Als de draden niet al te oud zijn, koperdraad, kan je die niet behouden? Dan vervang je alleen het aangezicht.
Rommel in de buis kan je soms wegzuigen met een stofzuiger. Soms helpt een beetje roeren met ijzerdraad of trekveer. Je hebt stalen en kunststof trekveren, waarbij de laatste iets kleiner is.

Oude bedrading zou kunnen zijn stoffen/katoen draad of draad met verouderde kleuren zoals rood/donkergroen/zwart/grijs. Het kan zitten in stalen buizen met stalen doosjes in de muur. Alles wat van (gele/beige) kunststof is kan je behouden. Je kan een doos zoeken door met de achterkant van een schroevendraaier op de muur te kloppen. (desnoods kloppen op de tegeltjes van de badkamer en dan aan de andere kant uitmeten) Hiermee kan je redelijk de plaats bepalen waar een holte in de muur zit. Je hebt bovendien al een zoeklijn. Die is meestal verticaal vanaf het inbouwdoosje.

De moderne bedrading, blauw/bruin/zwart/geelgroen, en misschien (dit weet ik niet) ook rood/donkergroen/zwart/grijs kan je gewoon blijven gebruiken. Je moet dan wel goed op de kleuren letten omdat donkergroen en zwart heel erg op elkaar lijken. Verwissel je die twee dan gaat het (echt goed) mis.

Zit met ongeveer hetzelfde omdat ik dit allemaal (oude spul) in huis heb vanwege bouwjaar net voor de oorlog; de eerste wel te verstaan. Heb zelfs tweelingsnoer met knipschakelaar die in de muur (zonder buis oid) is weggestuct waarvan ik nog steeds niet weet waar de spanning vandaan komt. Omdat het volledige elektra vervangen wordt, vanaf de meterkast, kom ik daar binnenkort vanzelf achter.

Mocht je nieuwe sleuven willen zagen (tbv buis) huur (€45 pd Boels) of koop (€110 Hornbach / €70 Lidl) een speciale machine met twee slijpschijven. Dat werkt ideaal, snel, en redelijk nauwkeurig met twee zaagsneden perfect parallel aan elkaar.

Signum
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Open hakken en je vriendin de deur uit bonjouren?

Gewoon meestucen achter de muur :lol:

vw-driver
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
huur (€45 pd Boels)

de slijpschijven gaan ze opmeten na gebruik hoeveel mm er verbruikt is , dus weet niet wat goedkoper is...

Scaniafan
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Oude bedrading zou kunnen zijn stoffen/katoen draad of draad met verouderde kleuren zoals rood/donkergroen/zwart/grijs. Het kan zitten in stalen buizen met stalen doosjes in de muur. Alles wat van (gele/beige) kunststof is kan je behouden.

Hier een huis uit 1933 waar een groot deel van de stalen leidingen netjes blijft zitten. Daarbij worden wel alle geleiders doorgemeten individueel op de leiding en t.o.v. elkaar om zeker te zijn dat er geen beschadigingen in de nieuwe draden zit.

BLikent
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
dus weet niet wat goedkoper is...

De prijs van Hornbach en Lidl is de koopprijs incl 2 schijfjes. Ze hebben iets minder wattage (ong 10-20%) als de Boels, maar daar heb ikzelf geen hinder van gehad. Het liep als vanzelf door de muur heen.

Als je het apparaat 2 à 3 dagen nodig hebt, kan je m.i. beter kopen.

@scaniafan
Uiteraard kan je stalen buizen behouden, het kan en mag maar is niet ideaal en vereist extra kennis (zoals je ook gedaan hebt). In mijn huis zit 1 stalen bochtstuk omdat ik die niet vervangen krijg voor kunststof. Niet zo erg omdat het staal omgeven zit door baksteen/cement en kunststof rechte buis.

Mocht je nog meer stalen buis/doosjes willen, omdat je tekort komt, ik heb hier in de staalbak nog wel wat spul liggen. :x Ook heb ik nog meters katoenen draad.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Open hakken en je vriendin de deur uit bonjouren? O:)

Beter de omgekeerde volgorde. (f)

Scaniafan
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Mocht je nog meer stalen buis/doosjes willen, omdat je tekort komt, ik heb hier in de staalbak nog wel wat spul liggen. :x Ook heb ik nog meters katoenen draad.

Haha, nee, alles wat vervangen of nieuw gelegd wordt is gewoon kunststof. Voordeel is dat een goede vriend van me elektricien is en dus verdomd goed weet waar hij mee bezig is.

Complete kelderopbouw wordt keurig slagvast etc.

Walker
Master
 Bericht 
in Nederland ben je verplicht om bij grootschalige wijzigingen de gehelen installatie te laten voldoen aan de op dat moment geldende versie van de NEN1010. Niet alleen de groepenkast, maar dus ook alle bekabeling. Ik zou echt als eerste bij een andere woning alle oude metalen leidingen eruit rossen, en een goed systeem neerleggen met voldoende groepen en een goede verdeling per etage / zware verbruikers. En uiteraard met veilige PVC-buis en VD-draad met kunststof mantel.

IsIkke
Master
 Bericht 
Sorry ben ik weer, was even uit de roulatie ivm verjaardag zoon :)

Scaniafan schreef:
Draad voor draad willen ze ook niet bewegen?

Nee, zo is het drama is begonnen :/

Jack.Ryan schreef:
zou eens een apparaat als deze Afbeelding gebruiken

Zit ik aan te denken, maar als ik zo het internet afzoek zie ik dat ze niet echt betrouwbaar zijn.

Walker schreef:
Hard trekken geeft kans op beschadiging van de mantel van de draden. En dat geeft weer kans op kortsluiting.

:[ veel te laat, dit topic begon dus met 2 van de 3 draden volledig verrot :P

BLikent schreef:
Als de draden niet al te oud zijn, koperdraad, kan je die niet behouden? Dan vervang je alleen het aangezicht.

Mja ik wilde aarde erbij hebben ivm.. computernerd :P ik zit nu op zo'n 60% van het huis geaard omdat dat wel redelijk vlot ging, tot nu toe alleen deze buis die raar doet. Hoe ik de rest van het huis inschat is dat de rest ook wel goed gaat (3 slaapkamers nog, volgens mij zitten ze alle 3 gewoon centraal in de buis van de lamp, dus gaat een eitje worden)

So far het is niet het 70's huis waar ik van lees. Dus gewoon normale pvc buizen, koper, juiste kleuren, centrale bussen etc etc alleen geheel niet geaard (op koelkast, was/droger en ketel na en er is zelfs een keuken groep)

Walker schreef:
in Nederland ben je verplicht om bij grootschalige wijzigingen de gehelen installatie te laten voldoen aan de op dat moment geldende versie van de NEN1010

Hmm ik weet niet of ik aan die norm voldoe :P Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is: aarde erbij getrokken en de groepenkast vervangen: aangezien het nog keramische stoppen waren en absoluut geen aarde. Ik heb wel omwille van mijn veiligheid de hoofdschakelaar behouden (ik durfde die leiding niet zelf door te trekken)

Volgens mij goed gedaan, het enige wat ik nog met de groepenkast wil doen is de kabels netjes wegwerken in buizen (gezien het van een kast van 2x zo groot naar een kleinere is gegaan, moet ik even wat buizen netter leggen)

Maarja aan de reacties te lezen is er dus geen oplossing anders dan boren.. bah eigenlijk geen trek in :/

Iemand hier 50 euro verdienen? :[ kabels vinden, gaatje boren en netjes wegsmeren zodat ik niets meer hoef te doen dan verfen :P

Scaniafan
Master
 Bericht 
Walker schreef:
in Nederland ben je verplicht om bij grootschalige wijzigingen de gehelen installatie te laten voldoen aan de op dat moment geldende versie van de NEN1010. Niet alleen de groepenkast, maar dus ook alle bekabeling. Ik zou echt als eerste bij een andere woning alle oude metalen leidingen eruit rossen, en een goed systeem neerleggen met voldoende groepen en een goede verdeling per etage / zware verbruikers. En uiteraard met veilige PVC-buis en VD-draad met kunststof mantel.

In België moet je aan de (zwaardere) AREI voldoen, echter zitten er een paar uitzonderingen voor oudere installaties.

Wat ik al aangaf, bij ons in huis zit een basis van stalen leidingen die volgens de kunst van het vak zijn aangelegd. Geen rare knikken etc.

Daar wordt alles doorheen getrokken en daarna worden alle geleiders individueel, op de leiding en t.o.v. elkaar gemeten om te zien of er per ongeluk een beschadiging op één van de geleiders zit.

Daarnaast moet iedere installatie in België na een ingrijpende wijziging herkeurd worden door een keuringsinstantie. Zonder die goedkeuring komt de netbeheerder bijvoorbeeld de verzwaring niet uitvoeren.

IsIkke
Master
 Bericht 
ik juigte te vroeg :[ slaapkamers gisteren gedaan... 2 van de 3 die dus een dergelijke doos hebben.. kabels zitten niet vast.. maar veer krijg ik er niet doorheen :boos:

Walker
Master
 Bericht 
Sommige installateurs zijn erg creatief met een buigveer. Mooie strakke bochtjes vlak achter elkaar.... Hopeloos om er nog wat doorheen te krijgen.

Ik heb destijds bij de Karwei voor 3 tientjes zo'n muurfrees in de aanbieding opruiming gekocht. De serie ging eruit, en de van/voor sticker zat er al een tijdje op. Dus toen maar een belachelijk bod gedaan. Dat is dus helemaal goedkoper dan huren.

IsIkke
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Sommige installateurs zijn erg creatief met een buigveer. Mooie strakke bochtjes vlak achter elkaar.

mja of dat..

dan maar visloodjes & garen :[ kijken of dat lukt.. anders wordt het boren

cocodee
Master
 Bericht 
Ik neem aan dat je zo'n metalen veer hebt, heb zelf ook zo'n 3mm Nylon "veer", en daar gaat het soms wel beter mee.

IsIkke
Master
 Bericht 
cocodee schreef:
Ik neem aan dat je zo'n metalen veer hebt, heb zelf ook zo'n 3mm Nylon "veer", en daar gaat het soms wel beter mee.

ja metalen, maar ook een vrij dunne (3 mm zou kunnen zelfs)

Maar je hoort hem ergens tegenaanlopen, dus ik vermoed een bus.

Walker
Master
 Bericht 
Een visdraadje met een lapje stof, en aan de andere kant de stofzuiger. Vervolgens een nylon trekveer, en daarna pas de draad.

IsIkke
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Een visdraadje met een lapje stof, en aan de andere kant de stofzuiger.

ja precies wat ik bedoel met visloodjes.

Lapje stof kan ook inderdaad

IsIkke
Master
 Bericht 
nope.. allemaal niet gelukt..

we zijn nu aan het breken.. het lijkt er op dat 1 van de kleine slaapkamers te scherpe bocht heeft .. dus we gaan bovenaan de buis opensnijden en daar proberen (en dan een sok oid). Hetzelfde met de andere slaapkamer (gaan we vanuit)

De gang daarentegen loopt heel gek. Die loopt van de centrale bus af.. dus .. een kronkel ofzo?

Zie hier foto:

Afbeelding

Er lopen ook 2 bruine draden. Dat lijkt me dat het bewapening is voor het beton?

IsIkke
Master
 Bericht 
Afbeelding

Dit is 1 van de kleine slaapkamers, zoals je ziet.. die loopt zo scheef als maar kan... dus recht omhoog is niet te vertrouwen...boven heb ik een gat gehakt, en de trekveer komt net iets hoger helaas.

IsIkke
Master
 Bericht 
Wat mij opvalt is dat er in het huis 2 verschillende dozen gebruikt zijn: grijs en zwart. .. de grijze buizen gingen echt vlot.. trok de kabels er zo in. Alle zwarte hebben nagenoeg dezelfde problemen.

cocodee
Master
 Bericht 
Die zwarte op je foto is een flex-buis, en dat zijn echt kutdingen. :(

djee
Master
 Bericht 
cocodee schreef:
Die zwarte op je foto is een flex-buis, en dat zijn echt kutdingen.

:jaja: makkelijk in aanleg, Kwalitatief Uitermate Teleurstellend draden doortrekken helemaal als er te scherp gebogen is of nog erger geknikt.

wellproc
Master
 Bericht 
Hier huis uit 1973. Ook heel veel leidingen zijn met flexbuis uitgevoerd en dat heeft tijdens de verbouwing voor behoorlijke frustratie gezorgd. Uiteindelijk wel alles geaard gekregen, muv de laatste zolderkamer waar ik nog moet renoveren.
In de woonkamer ook een probleem gehad, maar dat was toen er al gestuct was (ik was die doos vergeten...). Toen dus niet de muur opengehakt maar met een stofzuiger en van dun naar dikke draad uiteindelijk toch er in gekregen wat ik er in moest hebben.
Eind goed al goed.

Als je de kans nog hebt (je bent nog niet aan het afwerken): ros de muur open en vervang rare hoeken in leidingen.
Daarna dichtsmeren en ff afstuccen met stucpasta. Dat is: 1 of 2 lagen aanbrengen en dan gladschuren.
Dat kun je zelfs met 2 linkerhanden en heeft bij mij al heel wat lelijke plekken onzichtbaar gemaakt.
Het echte stucwerk heb ik aan een professional overgelaten :thumb:

IsIkke
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Als je de kans nog hebt (je bent nog niet aan het afwerken): ros de muur open en vervang rare hoeken in leidingen.
Daarna dichtsmeren en ff afstuccen met stucpasta. Dat is: 1 of 2 lagen aanbrengen en dan gladschuren.
Dat kun je zelfs met 2 linkerhanden en heeft bij mij al heel wat lelijke plekken onzichtbaar gemaakt.
Het echte stucwerk heb ik aan een professional overgelaten :thumb:

We hebben 2 gebieden waar we deze mogelijkheden nog hebben.

De gang en 1 van de kleine slaapkamers.

Ik hoopte in de gang tegen te komen dat hier de knik zat, maar deze gaat blijkbaar een andere ruimte in (de douche dus)

JBHC
Master
 Bericht 

Ik kreeg tijdens een klusje eens een keer commentaar: "Waarom gebruik je geen flex? Dat gaat veel sneller" Mijn antwoord was toen: "Prima, de volgende slaapkamer maak ik met flex maar dan ga jij helpen draad drekken" (Alle andere plekken had ik in mijn eentje draad getrokken)

Persoon stemde in met helpen en begreep daarna perfect waarom ik zo min mogenlijk flex gebruik :) :)

De tijd die je wint met flex ben je dubbel kwijt met draad trekken (en vloeken) :honger:

IsIkke
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
De tijd die je wint met flex ben je dubbel kwijt met draad trekken (en vloeken)

:[

maar kan ik nu met zekerheid zeggen dat het probleem flex is? of zit er toch nog ergens een bus?

Ik denk zelf voor de twee slaapkamers dat het puur alleen flex is.. (als ik zo de verhalen lees erover)

Maar de gang? Is flex in staat om kabels zo vast te zetten dat met puur kracht je ze er nog niet uit krijgt?

En dus, wat te doen? .. ik zelf heb in mijn hoofd (iig in de gang) .. bij het hoogste punt waar ik bij kan.. de buis door te snijden en hier proberen de veer door te krijgen.

Superkoe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
In België

Scaniafan schreef:
Complete kelderopbouw wordt keurig slagvast etc.

:x

Scaniafan
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
maar kan ik nu met zekerheid zeggen dat het probleem flex is? of zit er toch nog ergens een bus?

Iemand die flex gebruikt heeft voor het aanleggen heeft ongetwijfeld meer vreemde dingen gedaan :roll:

cocodee
Master
 Bericht 
Je hebt flex en flex, laatst wilde ik een stukje flex mijn richting op hebben, en het brak spontaan. :fp:

Walker
Master
 Bericht 
Veel nieuwbouwwoningen worden voorzien van voorbedrade flexbuis. Dan heeft de installateur wel de tijdwinst... Achteraf een draad bijtrekken is bijkans onmogelijk.

Aan de andere kant (van de grens): In Duitsland kent men het begrip mantelbuis niet eens, en worden de draden in de stuclaag weggesmeerd. Maar dan heeft de stucadoor ook weer wat te doen :[

Superkoe
Master
 Bericht 
Wanneer het lastig gaat, bestaat er ook nog zo iets als een verenpomp.

IsIkke
Master
 Bericht 
Superkoe schreef:
Wanneer het lastig gaat, bestaat er ook nog zo iets als een verenpomp.

ook die heb ik nu :[ en weinig succes

BLikent
Master
 Bericht 
Gedachtenkronkel
Probeer de trekveer ronder en groter te maken. Door bv een kraal of een rond (1/2)dopje of balletje aan de trekveer vast te maken.
Dat zou misschien kunnen dmv visdraad, naald en draad, tie-wrap of hobbylijm.
Hierdoor kan je dan makkelijker over de ribbels van de flexbuis heen.
/gedachtenkronkel

WimLex
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
Dit is 1 van de kleine slaapkamers, zoals je ziet.. die loopt zo scheef als maar kan.

Die is verplaatst in het verleden, is maar de vraag hoe ze die buizen op elkaar aan hebben laten sluiten

IsIkke
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Gedachtenkronkel
Probeer de trekveer ronder en groter te maken. Door bv een kraal of een rond (1/2)dopje of balletje aan de trekveer vast te maken.
Dat zou misschien kunnen dmv visdraad, naald en draad, tie-wrap of hobbylijm.
Hierdoor kan je dan makkelijker over de ribbels van de flexbuis heen.
/gedachtenkronkel

met dat idee ben ik en ga ik spelen.. ik weet nog niet hoe

WimLex schreef:
Die is verplaatst in het verleden, is maar de vraag hoe ze die buizen op elkaar aan hebben laten sluiten

Ik speel ook met idee om gewoon heel die muur open te breken (we hebben nu ook een go vanuit vriendin, die wil het behang in de kleine zijn slaapkamer toch er af halen) en dan normale buizen leggen

Ik probeer beeld te hebben:

Afbeelding dit is één kant, het mag duidelijk zijn waar de veer steeds vast komt te zitten.

Afbeelding andere kant.. ik kreeg de camera niet verder dus ik weet niet wat hier om de bocht zit

WimLex
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
ik kreeg de camera niet verder dus ik weet niet wat hier om de bocht zit

Raymod heeft daar een mooi tooltje voor :kniktja:
Afbeelding

IsIkke
Master
 Bericht 
Scaniafan
Master
 Bericht 
Dus, ergens gaat het flex (al dan niet via een lasdoos) over in gewone buis... jij bent de sjaak :lol: Als het met visdraad zelfs niet lukt...

WimLex
Master
 Bericht 
waar blijven die beelden van die USB cam ?

JBHC
Master
 Bericht 

Je weet nooit precies waardoor het komt. Gisteren kreeg ik mijn trekveer ook niet verder dan de dakdoorvoer (2x 90gr koper met een diameter van 75mm) Daaronder zat een pvc pijp 50 met 1 haakse bocht en de trekveer ging gewoon echt de bocht niet om.

Dat gezegd hebbende, soms trekt men de draden er alvast in om daarna de flex in een krappe bocht te leggen (of 2, of 3)
Of er zit halverwege een stuk buis die niet netjes afgezaagd is.

Het kan van alles zijn.....

IsIkke
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
waar blijven die beelden van die USB cam?

:huh: staan er toch?

Scaniafan schreef:
Dus, ergens gaat het flex (al dan niet via een lasdoos) over in gewone buis... jij bent de sjaak :lol: Als het met visdraad zelfs niet lukt.

Mja... Gaat graven worden.

De foto met de slaapkamer die schreef loopt: ik ben van plan daar vanaf de doos naar links te gaan (met normale buis) en dan een bocht omhoog en dan een bocht die normale buis in.

Dat zal het oplossen denk ik.

Ik weet alleen de gang niet. Ik kom niet ver met die camera.

Als ik iets vind. Zal ik weer foto's posten

IsIkke
Master
 Bericht 
Afbeelding

Een deuk die me tegen houdt, dus helaas. Ik kwam voorbij de eerste deuk, maar deze lukte me niet

Pagina 1 van 2 [ 76 berichten ]