» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Vroeg op
Master
 Bericht 
Wie weet hoe ik het beste twee extra wifi routers aan kan sluiten op onze grijze ziggo doos? Ik wil het brakke wifi deel op de doos van ziggo uitzetten en deze dan alleen als modem gebruiken. Dan ergens strategisch in de woonkamer de router plaatsen. Daarop bedraad mijn desktop. Alhoewel ik die ook rechtstreeks op het modem kan aansluiten.
Deze router laten zenden op 2.4 en 5 GHz.

Op de 1e verdieping wil ik een tweede router plaatsen. Alleen voor 5Ghz. 5Ghz heeft het moeilijk hier.

Moet ik de routers in serie schakelen of kan dat ook parallel vanaf het modem. Uiteraard zal ik niet dezelfde kanalen instellen op de routers.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Mijn RT-AC53 die ik voor twee tienen op de kop getikt heb bestrijkt het hele paleis inclusief tuinen terwijl ik hier in een appartement nog geen 5 meter verderop van de TL-WR740N op het toilet met de mobiele telefonen al moeite met bereik heb dus het ligt ook wel aan de apparatuur. Aangezien je toch niet naar mij luistert zal het wel uitdraaien op een Ubiquiti intercommunicerend systeem van bij elkaar 4 meier. Maar dan werkt het ook wel perfect, in de tussenwoning. :D ;)

Vroeg op schreef:
Moet ik de routers in serie schakelen of kan dat ook parallel vanaf het modem. Uiteraard zal ik niet dezelfde kanalen instellen op de routers.

Met draadje mag ik hopen? Dan gewoon "parallel" .. Zelfde hostnaam SSID instellen.

JBHC
Master
 Bericht 

Zuigo meuk in bridge (en de wifi radio uit) -> eigen router met wifi -> eventueel bekabeld ap's.

Nooit meerdere routers achter elkaar zetten.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Dave tuurlijk luister ik wel naar jou. Maar dat ik het niet altijd met je eens ben is een andere discussie.
Typenummers daar heb ik uiteraard wat aan. Top. En natuurlijk bedraad ik de routers vanaf het modem.

JBHC
Master
 Bericht 

extra routers niet als routers inzetten maar als acces points.

TheTTDriver
Pro
 Bericht 
Hiervoor kun je beter gebruik maken van Access Points, zoals de access points van Unifi. (Of ruckus, cisco, cisco meraki, e.d. als de prijs niet uit maakt.)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Wat is de huidige situatie eigenlijk? Zo'n Ziggo / UPC Horizon box? Want dat is echt waardeloze sjit, alles kan beter dan dat.

Ben wel van mening dat ieder huishouden met een access point wel af kan, mits strategisch juist geplaatst. Tenzij je echt overal een halve Terabyte/sec aan verbindingsbandbreedte wil verwachten. Deze vraag is dus het best te beantwoorden met wat je nu eigenlijk precies wil bewerkstelligen en welk budget daar tegenover gesteld zou kunnen worden.

RAH
Master
 Bericht 
Buiten het WLAN gedeelte werkt een Ziggo modem volgens mij prima voor simpel thuis gebruik. Ik zou het WLAN uit zetten, indien nodig een switch er aan hangen voor extra netwerkaansluitingen die bedraad moeten zijn en beginnen met 1 accesspoint van bijvoorbeeld Ubiquiti (ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/ubiquiti-netwo ... 051103839/ ) maar ook vele andere merken hebben dergelijke accesspoints. Mocht 1 access point toch onvoldoende blijken kan er later makkelijk een tweede bijgevoegd worden.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Wat is de huidige situatie eigenlijk? Zo'n Ziggo / UPC Horizon box? Want dat is echt waardeloze sjit, alles kan beter dan dat.

Ben wel van mening dat ieder huishouden met een access point wel af kan, mits strategisch juist geplaatst. Tenzij je echt overal een halve Terabyte/sec aan verbindingsbandbreedte wil verwachten. Deze vraag is dus het is best te beantwoorden met wat je nu eigenlijk precies wil bewerkstelligen en welk budget daar tegenover gesteld zou kunnen worden.
Ik heb een connectbox van ziggo. Hiervan is de radio gewoonweg ruk. Ik wil daarvandaan een netwerkkabel leggen naar een voor hier strategische plek waar ik de router kan plaatsen. Zodat ik binnen en in de achtertuin prima verbinding heb.
Eigenlijk is alles hier mobiel 5GHz. Alleen de netwerkkaart van mijn desktop is 2.4 GHz of bedraad. Nu is het zo dat de router zeer waarschijnlijk bij mijn desktop komt te staan. Dus daar kan ik gewoon een draadje tussen prikken. Nadeel is dan dat de kans zeer groot is dat er op onze slaapkamer en al helemaal op zolder geen verbinding meer is door al het beton en betonijzer. 5Ghz heeft een hekel aan beton. Dus vandaar een tweede router ergens op de eerste verdieping.

viffer
Master
 Bericht 
Ik heb de Ziggo zooi in de meterkast en in de hal een RT-AC66U hangen. Beneden en 1e etage overal prima wifi, zolder heel beperkt maar daar zijn geen structurele wifi gebruikers. Achtertuin is ook niet optimaal, ik denk er over om daar nog een access-point op te hangen

Vroeg op
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Ik heb de Ziggo zooi in de meterkast en in de hal een RT-AC66U hangen. Beneden en 1e etage overal prima wifi, zolder heel beperkt maar daar zijn geen structurele wifi gebruikers. Achtertuin is ook niet optimaal, ik denk er over om daar nog een access-point op te hangen
Hmm ja dat zou dus ook nog kunnen. Ik heb niet zo veel veratand van dat soort dingen dus vandaar mijn vraag in techniek.
Wat ik dus ook zou kunnen doen is een touwtje tussen desktop en connectbox
Een router in de meterkast bij de connectbox. En een accesspoint voor beter bereik in de tuin.
Dave schreef:
Ubiquiti intercommunicerend systeem van bij elkaar 4 meier.

Nee ik zit graag voor een duppie op de eerste rang 8)
een routertje van een paar tientjes zoals jij aangaf en dan een accespoint zou dus moeten voldoen.

viffer
Master
 Bericht 
Je moet je even afvragen waarom je een router wilt neerzetten. Voor de meeste gebruikers zal de ziggo box wel volstaan in functionaliteiten, dan hoef je alleen maar 1 (of meer als je wilt) access point(s) te plaatsen. Biedt de ziggo box niet de functionaliteiten die je zoekt moet je zelf een router neerzetten .

Vroeg op
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Je moet je even afvragen waarom je een router wilt neerzetten. Voor de meeste gebruikers zal de ziggo box wel volstaan in functionaliteiten, dan hoef je alleen maar 1 (of meer als je wilt) access point(s) te plaatsen. Biedt de ziggo box niet de functionaliteiten die je zoekt moet je zelf een router neerzetten .

Dat dus.

maar wat is het verschil tussen een acces point en een repeater?

viffer
Master
 Bericht 
Een access point is een toegangspunt voor draadloos internet en is verbonden met je netwerk, normaal gesproken is dat een verbinding met een draadje. Een repeater ontvangt een wifi signaal en zendt dat opnieuw uit (dus geen draadje naar je netwerk). Bij de goedkopere gaat dat op hetzelfde kanaal waardoor je je (draadloze) capaciteit drastisch beperkt.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ah ja zo. dus een acces point krijgt ook een draadje. Die kan dan prima in de schuur. Half steens buiten muurtje. :thumb:

viffer
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
dus een acces point krijgt ook een draadje.

Ja, normaal gesproken wel. Je kunt ook een draadloze ontvanger aan de access point knopen, bijvoorbeeld als de kabel te lang zal worden (meer dan 100 meter). Dit zie je bv op campings, daar gebruiken ze vaak de 5 GHz om de access points met het centrale systeem te verbinden en dan de access points op 2,4 GHz voor de gebruikers.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ok maar waarom dan een acces point ipv een router. Wat is het verschil dan?

En een draadloos acces point heeft toch een draadje nodig? Anders kan ik net zo goed een repeater ophangen als ik daar geen draadje heen zou willen trekken.

snovvdog
Master
 Bericht 
Je kan de meeste routers toch prima als ap gebruiken? Gewoon DHCP uit, uniek ip buiten DHCP range, en op switch port doorgelust.

Ik zou zelf toch liefst alle aps hetzelfde ssid laten hebben/uitbreiden. Meerdere ssids en schakelen hiertussen werkt vaak kut op meedere WiFi clients.

Zeker op Android, zo vaak meegemaakt dat dat gare ding blijft hangen op een ssid die amper bereik heeft ipv agressief over te schakelen bij beter signaal.

Overigens wisselt het bij ziggo heel erg per modem, een nieuwe connect box van ziggo zakelijk gekregen een jaar terug o.i.d. en dat werkte veel beter dan die consumenten troep. Ik heb ca. 10 apparaten op wifi en geen probleem, ook ip cams die constant naar een server streamen.

Kami
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Ok maar waarom dan een acces point ipv een router. Wat is het verschil dan?

Een access point is een bridge tussen draadloos en bedraad, je hebt dan één IP-netwerk.
Een router knoopt twee (of meerdere) verschillende IP-netwerken aan elkaar, daar routeert ie tussen.

Meest handige is inderdaad om een WiFi-router in te stellen als access-point.
Dan zitten al je devices en clients in hetzelfde subnet en maakt het een stuk eenvoudiger om alles te bereiken qua NAS/streamen/etc.

JBHC
Master
 Bericht 

viffer schreef:

Misschien omdat de meeste zuigo boxen nogal vreemde verschijnselen vertonen? Stap 1 in het verbeteren van je netwerk is het aandeel van zuigo daarin tot een minimum beperken.

Vroeg op
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
Misschien omdat de meeste zuigo boxen nogal vreemde verschijnselen vertonen? Stap 1 in het verbeteren van je netwerk is het aandeel van zuigo daarin tot een minimum beperken.
Dat dus. En straks. Kom dat natuurlijknde vraag waarom Ziggo en geen andere aanbieder? Nou ja kijk. 200MBps/20MBps over coax. Dat bieden de glasaanbieders hier niet voor hetzelfde bedrag. Verder is zuigo ook prima. Alleen de radio is gewoon kwalitatief uitermate teleustellend.

Mdw
Master
 Bericht 
Waarom vraag je geen nieuw modem ? , wij hebben sinds een tijdje een witte maar het wifi bereik is 100% verbeterd ;) :respect:

Hoef je ook niet te kloten met kastjes en weet ik wat allemaal en kost je bovendien ook geld en het andere modem kan je gratis krijgen van Zuiggo.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nouja gratis.. Je betaalt een monsterlijk abonnement maandelijks maar oké.. Moet zo'n dingetje er wel vanaf kunnen ja.

Maar welk wit ding? Dit?
https://tweakers.net/pricewatch/789051/ ... x/reviews/

Daar is ook niet iedereen enthousiast over :x

Mdw
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Maar welk wit ding? Dit?
https://tweakers.net/pricewatch/789051/ ... x/reviews/

Daar is ook niet iedereen enthousiast over :x

Ja die , ...wij hadden hem zo plug en play geïnstalleerd , maar dat werkte dus niet helemaal goed > zelfde klachten als wat die ouwe heeft , monteur van Zuiggo er bij gehad en die heeft van alles vervangen > gratis (!!!) , van antenne versterker tot doosje in de muur waar je signaal uit komt voor de tv en kabeltje uit de grond enzo , en heeft het modem JUIST ingesteld , sinds die dag super stabiel internet en top wifi bereik :kniktja:

Ik dacht dat ik alles goed voor elkaar had met kabels en doosjes , maar dat was niet zo >oud en niet meer geschikt , ja dat moet je maar net even weten .... :duh: :fp:

Griffin
Master
 Bericht 
Dat witte ding moet je in bridge mode laten zetten door ziggo en dan een fatsoenlijke router er achter zetten. Je kan op dat witte ding nl. niets instellen. Geen rules, geen dhcp instellingen, niks.

Performance is dan ook een stuk beter.

Hier in de wijk is glasvezel geen optie (wordt niet aangelegd) en ziggo is vooralsnog de enige die hier fatsoenlijke snelheden over koper aanbiedt. Helaas.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Wat Griffin zegt. Dat dus. Ding in bride.

Op advies van ome deef die Asus er achter.

En mijn desktop bekabeld op het modem. Laat ik daar maar eens mee gaan beginnen. Extra acces point als het nodig is voor de tuin komt dan van de zomer wel weer. Zolder hoeft nog niet.

Griffin
Master
 Bericht 
Prima keuze. Ik heb indertijd op advies van hier ook een asus aangeschaft, nooit spijt van gehad. Op het witte ziggo modem zit dus een asus RT-AC66U en de solar omzetter zit er direct op. De rest deels nekabeld, deels wifi. Ik heb prima verbindingen in hele huis en in de tuin.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Op advies van ome deef die Asus er achter.

Ehr.. Nu ga je iets te snel denk ik.. Dat ding waar ik het over heb voldoet voor mij prima. Op 2.4 Ghz. Ik heb mn twijfels over 5 Ghz. Deze gast is ook niet wild enthousiast erover; https://www.digitalcitizen.life/review- ... ter?page=1 .. Maar ik ben voor die twee tienen prima tevreden ermee. Als ik het echter voor vijf tienen zou moeten kopen wat de nieuwprijs is dan zou ik dat niet doen. Voor dezelfde prijs pakt dit beter uit;

https://www.digitalcitizen.life/review- ... 200?page=1 (EN)
https://tweakers.net/pricewatch/584873/ ... 0/reviews/ (NL)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Griffin schreef:
een asus aangeschaft,

Asus doet het best goed ja. Firmware is ook wel lekker om mee te werken. (TP Link blijft daar toch minder in).

https://www.digitalcitizen.life/reviewi ... day?page=1
https://tweakers.net/pricewatch/493653/ ... -plus.html

Maarja die is alweer ~75 :|

JBHC
Master
 Bericht 

Ik heb al een paar jaar een ondertussen bejaarde Netgear staan met openWRT erop. Dat werkt ook erg prettig.

5Ghz is overigens standaard brak. De frequentie is gewoon te hoog om met een heel laag vermogen fatsoenlijk door obstakels heen te kunnen komen.
Het is niet voor niets dat de 900Mhz telefoon frequenties het beste bereik hebben.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik weet hoe het werkt met frequenties en objecten. Aangezien iedereen. Hier in de hood op 2.4 zit wil ik gewoon op 5 zitten. En ik hoef echt niet overal op 200Mb te zitten. Zolang de dekking maar ok is. Maar dat is pas hoofdstuk 2 van mijn nieuwe netwerk. Eerst moet ik een geschikt routertje hebben welke de radio van de de connect box vervangt. Uitgaande van 5Ghz. Dat is hoofdstuk 1. En dat hoeft dan ook echt geen router te zijn die 800MBps doet aangezien ziggo max 200 doet. Natuuijk zou het ideaal zijn dat ik overal in huis 200Mbps pak inclusief de tuin. Maar dat zal vast niet gaan lukken. Al denk ik dat een extern router met 3 of 4 externe antennes het beter zal doen dan ziggo zelf

Mdw
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Je kan op dat witte ding nl. niets instellen. Geen rules, geen dhcp instellingen, niks.

Voor 99% van de mensen prima , maar denk dat Ziggo vast wel iets kan met firmware of 'specifeke instellingen' , maar die Ouwe! wil snel internet op 5 GHz tja dan moet je investeren in een duur modem , maar blijf het zeggen > als je basis niet goed is werkt zelf het duurste 5ghz modem niet :schudnee:

Pagina 1 van 1 [ 32 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast