» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een nieuwe autoradio: Caliber RMN 575BT. Geinstalleerd in een Seat Ibiza 2006.

Ik zit met het volgende probleem:
De autoradio onthoudt zijn instellingen niet. Ik heb de rode en gele draad nagementen met een multimeter, dit zit allemaal goed.

Het rare is dat de autoradio zijn memory niet verliest wanneer ik binnen een aantal tellen de sleutel op het contactslot zet, na bijvoorbeeld een rit. Pas wanneer de auto daadwerkelijk oo slot gaat en ik probeer het weer, is de radio gereset.

Wanneer ik de auto start, gaat het scherm heel even aan, en slaat direct weer uit. Nu ben ik aan het denken aan een spanningsdip van de accu. Dit heb ik na laten meten bij de garage. Hun meten resp. 12,42V in rust, en 10,53V bij het starten. Volgens de garage volkomen normaal.

Ik ben ten einde raad,, wellicht is hier iemand die hier ervaring mee heeft?

EDIT:
De radio is rechtstreeks aangesloten op de ISO stekkers van de auto.

WimLex
Master
 Bericht 
Je moet een Canbus convertor gebruiken om die radio zijn geheugen te laten onthouden.

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor de snelle reactie.
Hier ben ik niet mee bekend, staat ook niet in het boekje van de radio.

Ik heb al gauw even op internet gekeken, maar heb zo geen idee wat ik hier voor nodig heb.

WimLex
Master
 Bericht 
nieuwe radios worden niet meer aan- of uitgeschakeld door 12V, dat gaat via de CANbus, de CANbus vervangt de geschakelde 12V uit oudere autos
vandaar dat je een CANbus convertor nodig hebt voor je autoradio

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet gaan doen. Kunt u mij een korte uitleg geven? Anders wordt het waarschijnlijk toch de garage.

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Wat gebeurt er wanneer je de gele en rode draad omwisselt?
Ik heb ook ooit een nieuwe radio geinstalleerd met hetzelfde probleem en ik was ook in de veronderstelling dat ik die 2 draden correct aangesloten had, maar niets bleek minder waar.

Olds 76
Die hard
 Bericht 
Laatste post klopt. Seat is VAG, rood en geel omwisselen en het is klaar.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Olds 76 schreef:
rood en geel omwisselen en het is klaar.

Inderdaad eerder een probleem met een geschakelde voeding :thumb:

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

BaasTimo schreef:
Wat

Dan gaat hij tijdens het starten ook niet aan, blijft geheugen verliezen. Wanneer ik dan de sleutel uit het contact haal gaat hij direct uit met een harde "bonk" van de sub. Het scherm gaat ook niet terug. Hij verliest dus dan direct zijn stroom

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Bonk van sub is normaal bij het uitschakelen van de radio.

Maargoed het geheugenprobleem zit 'm echt in de geschakelde en contante voeding.
Ik ben geen seatkenner maar veel Duitse of VAG wagens doen 't inderdaad net andersom.

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb het geprobeerd andersom om te sluiten, geen resultaat. Scherm gaat niet terug in de radio bij uitschakelen auto en is ook geheugen kwijt.

WimLex
Master
 Bericht 
Skleinhess schreef:
Ik heb het geprobeerd andersom om te sluiten, geen resultaat.

goh
WimLex schreef:
nieuwe radios worden niet meer aan- of uitgeschakeld door 12V, dat gaat via de CAN_bus

(f)

Vroeg op
Master
 Bericht 
BaasTimo schreef:
Duitse of VAG wagens doen 't inderdaad net andersom.

Bij mijn Passat was dat het geval maar die was van 99
Dus ik neig naar de oplossing van Wimlex.

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor de reacties, ik heb een canbus converter besteld en deze wordt dinsdag bezorgd. Ik houd jullie op de hoogte.

Hoop dat ik alles in het dash krijg :(

BaasTimo
Pro
 Bericht 
:thumb:

Skleinhess
Nieuwkomer
 Bericht 

Opgelost :)

Het was en niet de aansluitingen, niet de CANbus, het was een slechte accu. Te grote spanningsdip bij starten van de auto. Er zit nu sinds een dag een andere accu in, sindsdien werkt het allemaal prima.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Raymond
Master
 Bericht 
Bedankt voor het melden!

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]