» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
IsIkke
Master
 Bericht 
Dag Allen,

Ik voel me echt een dombo.

Ik heb dus een keuken besteld en hiervoor moeten we een aantal dingen klaar hebben liggen voor de
monteur.

Nu heb ik een paar vragen over zijn schema en die heb ik ook aan hem gesteld. Maar ik krijg nu zo'n
response:

Citaat:
als je alles aanhoud zoals ik getekend heb zijn de kabels lang genoeg

:[ dus ik krijg een beetje het gevoel dat ik domme vragen aan het stellen ben :P

Dit is één van de tekeningen:

Afbeelding

E9 en E10 komen onder de gootsteen dat snap ik. Maar E1 en E3. Komen die in de plint ofzo? Ik dacht
dat een stopcontact niet lager dan 30 cm van de grond mocht?

En dan heb ik ook nog een kookeiland:

Afbeelding

Waar moet die periflex komen? De muur zit links en niet achter het kastje.

DidbeZ
Master
 Bericht 
Perilex gewoon zwevend op een pvc buis uit de vloer?

En bij mij zitten de wcd's achter de keuken ook (nagenoeg) strak op de vloer. Als iemand kan vertellen dat dat niet zou mogen dan ga ik ook nog ff een strijdje aan!

IsIkke
Master
 Bericht 
DidbeZ schreef:
Als iemand kan vertellen dat dat niet zou mogen dan ga ik ook nog ff een strijdje aan!

:P ok geen super betrouwbare bron.. maar: https://www.gamma.nl/klusadvies/elektri ... asisregels

en ik had het eerder ook gelezen.. dus er zit iets achter :P maar dat is dus ook de reden dat ik even rondvraag ipv luckraak orders opvolg :[

Dennis_on_the_road
Master
 Bericht 
Lijkt mij heel gebruikelijk om het achter de plint te doen aangezien ze niet achter apparaten/kasten mogen.
Is bij mijn nieuwe keukens (twee afgelopen 5 jaar) ook gedaan :kniktja:

A4
Master
 Bericht 
DidbeZ schreef:
En bij mij zitten de wcd's achter de keuken ook (nagenoeg) strak op de vloer.

Hier idem. Wat moet er gebeuren dan? Komt het huis ooit 30cm onder water te staan of wat?
Zelfde als dat stopcontacten niet dicht bij de kraan/watervoorziening mogen. Nou in de badkamer zit er eentje bij de deur, maar ook een extra bij de wastafel voor de elektrische tandenborstel. Al dat panische gedoe :nothanks:

IsIkke
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Hier idem. Wat moet er gebeuren dan? Komt het huis ooit 30cm onder water te staan of wat?

:P mwoh 1 lekkage en het gaat mis natuurlijk.

A4 schreef:
Al dat panische gedoe

Het is niet dat ik panisch ben, maar ik wil het gewoon opgeleverd hebben hoe die man het wil.

De standaard wcd's gaan dus gewoon achter de plint. Maar nu nog die periflex, zwevend op een buis in de vloer? Hoe moet ik dat
zien?

A4
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
Het is niet dat ik panisch ben

Was niet tegen jou! Meer in het algemeen. Snap dat er richtlijnen/regelgeving is hoor, maar soms schiet het volledig door.

DidbeZ
Master
 Bericht 
Bij kwam de voeding uit de vloer, grijze pvc buis er op, draad er door en aan de perilex vastmaken. Dan staat ie in een soort erecte toestand midden op de vloer. Ik neem aan dat de monteur hem later wel ergens aan de kast geschroefd heeft maar dat kan ik niet meer zien.

wellproc
Master
 Bericht 
Gewoon een gat in de muur maken (gatenboor) van voldoende diepte voor een perilexdoos.
Klein sleufje er onder en een gat in de vloer.
Kabel/buis uit de vloer door de sleuf en perilexdoos in de muur monteren op de aangegeven hoogte (dus plinthoogte in dit geval).
Klaar.

Zo kun je er nog bij als je de plint er afhaalt. Is makkelijker dan wanneer je achter je ladenblok moet gaan prutsen. Dan moet je de achterwand er uit halen of daar een lomp gat in zagen.

Bij ons zitten de meeste aansluitingen wat hoger in de muur, maar die zijn bereikbaar door de apparatuur te verwijderen (oven) of via het gootsteenkastje (vaatwasser, etc.).

ali baba
Respect
 Bericht 

grappig.

Bij ons in de keuken zitten ook alle wcd's onder de kastjes maar niet tegen/in de muur. Uit de muur komt midden onder de kast gele buis en een klein stukkie achter de plint zit een witte steen op z'n kant gemetseld waar deze buis in uitkomt. Buis gaat door de steen heen en aan de andere kant van de steen zit het stopcontact (opbouw).
Ideaal om stekker er in te doen en uit te halen, Niet dat we dat vaak doen of zo maar je hoeft iig niet helemaal met je arm eronder en alles min of meer op de tast te doen.

wellproc
Master
 Bericht 
ali baba schreef:
Bij ons in de keuken zitten ook alle wcd's onder de kastjes maar niet tegen/in de muur. Uit de muur komt midden onder de kast gele buis en een klein stukkie achter de plint zit een witte steen op z'n kant gemetseld waar deze buis in uitkomt. Buis gaat door de steen heen en aan de andere kant van de steen zit het stopcontact (opbouw).
Ideaal om stekker er in te doen en uit te halen, Niet dat we dat vaak doen of zo maar je hoeft iig niet helemaal met je arm eronder en alles min of meer op de tast te doen.

Handig bedacht :thumb:
Geen idee of het nog nadelen heeft... Zal het idee onthouden voor een volgende keuken (hopelijk de komende 15 jaar niet ;)).

JBHC
Master
 Bericht 

Flexibele buis met kabel onder de keuken.
Ik monteer dat af op een botervloot (zo'n witte rechthoekige lasdoos) voorzien van zo'n dubbele opzet wcd en bevestig het geheel onder de keuken op een plank welke ik met tyraps tegen de achterste pootjes van de kastjes vast zet. Compleet nen1010 verantwoord en flexibel.

DidbeZ
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
tyraps

JBHC schreef:
nen1010 verantwoord

:lol:

JBHC
Master
 Bericht 

Leg mij eens uit wat er zo lachwekkend is?

DidbeZ
Master
 Bericht 
Heeft een hoog

Afbeelding

gehalte....

TommyGun
Master
 Bericht 
DidbeZ schreef:
bij mij zitten de wcd's achter de keuken ook (nagenoeg) strak op de vloer

Bij mij, appartement van 2010, zit alles op zo'n 20cm van de vloer. Ideaal.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]