» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 2  [ 59 berichten ]
Archiebald
Master
 Bericht 
Het lijkt erop dat ook de pc van vrouwlief is overleden, althans, de voeding dan denk ik. Situatie:

HP Imedia D2625 uit 2007 die vanmiddag aanstond, uit zichzelf uit is gegaan en nu na het op de aanknop op de kast drukken na 1 a 2seconden weer uitvalt. Soms haalt hij dat witte "bios" scherm nog waar hij alle HD's op laat zien. Maar meestal niet.

Hij blaast een keer, lampje op de kast licht op en that's it.

Beetje een Deja Vu gevoel dus naar mn eigen pc laatst... Alleen dit is dus gewoon zo'n kant/klaar Paradigit kastje geweest van €300,- 10 jaar geleden.

Zo ziet 't ding er van binnen uit, mocht dat handig zijn:
Afbeelding

zandbak
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
HP Imedia D2625 uit 2007

PC van 10 jaar oud......wow. Koop gewoon een nieuwe

squaddie
Master
 Bericht 

Het bij voedingen hij doet het wel of niet en daar zit zelden een grijs gebied tussen. Ik ken een geval die soort gelijk gedrag vertoonde, maar daar bleken de condesatoren in de voeding bol te staan. Een vrij simpele test is even een andere voeding aansluiten en kijken wat er gebeurt. Voor de rest zit de pc er van binnen best netjes uit.

IsIkke
Master
 Bericht 
Voeding geeft normaliter dit gedrag niet. Ik denk grafische kaart (onboard zo te zien) of processor.(cooler staat wel raar scheef, ik weet niet of dat een hp design is)

squaddie
Master
 Bericht 

Heb ik wel vaker gezien dat de cpu een aantal graden gedraaid zit ten opzichte van het moederbord.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Kast ziet er van binnen uit alsof je 'm gedetailled hebt. Dan kan het zijn dat je teveel water hebt gebruikt...

flaskk
Master
 Bericht 
Iets met condensator.

Denk dat de voeding gaar is.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Kunnen ook nog de condensatoren op het moederbord zijn, maar die zien er (visueel) in ieder geval nog goed uit.

Voeding wisselen met een andere PC en kijken of 't weer werkt is inderdaad de makkelijkste optie..

Kwibus
Master
 Bericht 
Elke seconde die je hier nog aan besteed gaat ten koste van het moment waarop je gewoon een nieuwe pc hebt staan draaien.

Spook
Master
 Bericht 
Dit is waarom ik gewoon een voeding op de kast heb liggen. Puur als reserve om bij vaagheden dat ding uit te kunnen sluiten.

De PC ziet er voor een 10 jaar oude machine erg schoon uit vanbinnen. Behalve dan de rommel achter de CPU-fan. Blaas daar de troep ook eens uit. Dat ie schuin zit kan best .. het is een spire dus de oriëntatie van de fan is vrij willekeurig t.o.v. de heat sink.

Dat de PC 10 jaar oud is hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zeker niet als ie doet wat ie moet doen en je voor een paar tientjes een andere voeding kunt kopen. Het is maar net wat voor eisen dat je hebt. Op een gegeven moment zul je wel de CMOS-batterij moeten vervangen.

Voeding is wel het meest waarschijnlijke. Als idd op het mobo geen rare bol staande of lekkende componenten te zien zijn. Maar begin maar eens gewoon met alle kabels en stekkertjes een keer goed aan te duwen.

Ohja, ik wil je wel meer advies geven maar aangezien je vziw nog steeds niet eens achter je eigen geheugenproblemen aan bent gegaan denk ik niet dat je het allemaal erg serieus neemt. Ik zou daar namelijk echt werk van maken. Doodzonde. Maarja.

Archiebald
Master
 Bericht 
Ik trek hem vanmiddag wel eens open en kijk alles wel even na. Thanks voor de complimenten m.b.t de schone foto, maar die foto is ook al wel weer 8 jaar oud ofzo :[ :lol: (Stofzuig en blaas hem wel eens uit hoor :) )

flaskk
Master
 Bericht 
Ooh, je doet ons op een verkeerd spoor zetten.

Hoe zien die elco,s nu op het mobo eruit?

Pazo
Pro
 Bericht 
Je moet dingen gaan uitsluiten om te kijken wat het probleem is.
Bijvoorbeeld eerst zoveel mogelijk loshalen, zoals extra harde schijven, DVD speler etc. Start de PC eens alleen met 1 geheugen bankje en de HDD. Daarna alleen met de andere.

cocodee
Master
 Bericht 
Vervang die CR2032 eens, kan ook wel eens het euvel zijn.. 8)

Signum
Master
 Bericht 
Ik zou het moederbord, de kast, de CPU, harde schijven, geheugen, voeding en bekabeling vervangen.

Archiebald
Master
 Bericht 
:lol: :lol:

Ducantoni
Master
 Bericht 
De ventilator draait en blijft draaien? Dat is bij mij wel eens de reden geweest dat de PC er bijna meteen weer mee ophield.

Kwibus
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Ik zou het moederbord, de kast, de CPU, harde schijven, geheugen, voeding en bekabeling vervangen.
Gelukkig, de floppydrive mag blijven zitten :lol:

cocodee
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
floppydrive

Wordt niet ondersteund door dit bordje. :D
Heb hier zo'n zelfde bordje maar dan de OEM versie van Foxconn, nix mis met een C2D E8400. :thumb:

Pazo
Pro
 Bericht 
cocodee schreef:
C2D E8400

Hey die heb ik op een blauwe maandag ook nog gehad :) Kon je best goed overklokken :woop:

Spook
Master
 Bericht 
Ik heb bij familie een Wolfdale E8400 draaien. 10 jaar oud zo'n beetje idd. Paar jaar terug upgrade gegeven. Van internet 8GB DDR2-800 geplukt. SSD bijgeplakt. Bus van 533 naar 800. FSB nu direct 1:1 met RAM en CPU @ 3600MHz. 20% boost, draait als een tiet.

Pazo
Pro
 Bericht 
Spook schreef:
Bus van 533 naar 800. FSB nu direct 1:1 met RAM en CPU @ 3600MHz

Haha, precies dat ja! Dat waren nog eens tijden :applaus:

Spook
Master
 Bericht 
Hmm 20% is 666 naar 800 tillen. Niet 533. Maar het verhaal blijft hetzelfde. Sowieso gaat het dan om de geheugenbus maar de FSB gaat ook 20% omhoog. Dat is de grap. Niet alleen de CPU loopt sneller, het geheugen loopt sneller, en het hele subsysteem loopt sneller. Dat kan omdat bv. de PCI-bus dan al niet meer direct is gekoppeld.

Ik heb verschillende machines bij familie staan en ze zijn allemaal wel 20% of meer overklokt. Dat is ook wel zo'n beetje de grens zonder dat je met voltages moet gaan rommelen en extra koeling. En je moet marge houden anders hangen ze steeds aan de telefoon. Dus stabiel of anders niet. Je pakt tegenwoordig ook nog winst met multicore machines door te zorgen dat onder load alle cores die hogere snelheid doen ipv slechts 1 of 2. Effectief kom je dan nog wel iets hoger uit, maar van de andere kant doen ze er vaak niet genoeg mee om het echt te merken. Vooral vele single threaded spul. Maar goed een modern OS smeert op de achtergrond stiekem toch genoeg over alle cores uit. En die 8GB DDR2 in een machine waar hooguit op gesurfd wordt is ook hilarisch onnodig, maar wel prettig. Laat maar cachen en bufferen.

Archiebald
Master
 Bericht 
cocodee schreef:
Vervang die CR2032 eens

Nope, helpt niet. (wel gedaan dus)

RAM beide los gehaald
SSD los
exHD eraf gehad

Niks helpt. Ja bij beide RAM strips eraf gaat ie aan, enorm piepen en dan direct weer uit. Terwijl ie anders aan gaat, piept, nog wat doet en uitvalt....

Zo staat het ding er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit doet hij:

Link

Dat eerste losse piepje is goed, die 2 kort achter elkaar daarna ook. Dat deed hij altijd al. Maar daarna "zucht" hij ofzo en dan plop uit. :boos:

Spook
Master
 Bericht 
Ik zou toch eens een voeding regelen om te testen. Wat doet ie als ie opstart vanaf een Live-CD? BartPE/Linux/Hiren's/Windows installer/whatever.

Heb je de kabels en stekkertjes al eens nagekeken? De machine is in de 10 jaar al aangepast zie ik want dat is een moderne SSD. En in 2007 had sowieso nagenoeg niemand een SSD. Ik kocht mijn eerste in 2009 en dat was verdomd vroeg.

Archiebald
Master
 Bericht 
Klopt, SSD en videokaart zijn er later in gezet. Zal ook ergens rond 2009/2010 geweest zijn gok ik.

CD(roms) heb ik niet. Breng hem van de week wel weg naar de lokale pc boer. Snap er verder helaas echt te weinig van :x

Spook
Master
 Bericht 
Het is een Samsung 840. Die is van 2013/2014.

Als je hier meer dan een paar tientjes in moet steken zou ik een simpel nieuw ding bouwen. Of tweedehands regelen van 2/3 jaar oud.

Signum
Master
 Bericht 
Alle randapparatuur al een keer losgehaald? Kom je wel de BIOS in?

Archiebald
Master
 Bericht 
Ja en nee :(

Signum
Master
 Bericht 
Je krijgt wel gewoon piepjes, dus de voeding lijkt te werken.. Dan heb je kans dat de videokaart stuk is. Kun je die kaart met het koelblok er eens uithalen? Daarvoor moet je dat witte clipje aan het end van die oranje sleuf even induwen en de kaart er vervolgens zachtjes uittrekken. Volgens mij zit er ook een geïntegreerde videokaart op je moederbord (die blauwe aansluiting) en daar kun je dan de monitor op aan sluiten.

Spook
Master
 Bericht 
Signum schreef:
dus de voeding lijkt te werken

Dat weet je niet. Kan zijn dat ie pas bij wat load er de brui aan geeft. Raar is wel dat ie dan tot aan de POST komt. De PC aanzetten komt neer op even lomp wat stroom op de CPU zetten en daarna terug te schalen. Als de voeding heel brak is zou ie daar al kunnen weigeren.

Voedingproblemen zijn lastig omdat je moeilijk andere componenten kunt uitsluiten als je niet weet of de voeding goed is. Het gaat echt van heel soms een error, tot de meest bizarre foutmeldingen, tot uitvallen, tot helemaal niet meer starten. De oorzaak kan bij verschillende componenten liggen maar de voeding kan in zijn eentje bijna altijd dezelfde symptomen veroorzaken als heel de rest bij elkaar.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik hoor 1 lange piep en dan 2 korte piepjes. Dat betekent normaal gesproken dat het geheugen het probleem is. Welk BIOS draait-ie?

Geeft-ie wel beeld op de monitor?

zandbak
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Breng hem van de week wel weg naar de lokale pc boer. Snap er verder helaas echt te weinig van

Zonde van je geld voor zo'n half antiek ding

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik zou een andere psu proberen, volgens mij post hij gewoon, maar valt vervolgens uit door bv. een te laag dippende spanning.

flaskk
Master
 Bericht 
E8400 icm ssd is prima voor internet, office, en af en toe een xxx filmpje.

snovvdog
Master
 Bericht 
Sterker nog, is sneller dan veel budget craptops of desktops die ze durven te slijten, liever zo'n c2d dan een gare Amd E1...

Exceln00b
Laat zich horen
 Bericht 

Signum schreef:
Dan heb je kans dat de videokaart stuk is. Kun je die kaart met het koelblok er eens uithalen?

Kijk nog eens goed naar de video :fp:

CMOS batterij kan het niet zijn, een computer kan starten zonder batterij en zal gewoon op default settings draaien. In ieder geval geen reden voor uitvallen. Lastig. Ik ken alleen issues met overclocked computers, als alles stock voor 10 jaar draait is het voor mij einde verhaal :lol:

flaskk
Master
 Bericht 
Ook met enkel plaatje ram geprobeerd neem ik aan?

Archiebald
Master
 Bericht 
Jep. Ook gedaan. Misschien volgende week t ding ff wegbreng en andera eens kijken voor een Intel Nuc ofzo, iets kleins in ieder geval.

Archiebald
Master
 Bericht 
Update, van het weekend bij m'n schoonouders geweest. Had m'n schoonvader nog een pc staan. Ook wel weer een oudje hoor, 2011 ofzo. Maar die gebruikte hij niet, dus of zij (m'n vrouw) hem wilde hebben.

Nou is zij te gierig om een nieuwe te kopen, dus dat zag ze wel zitten. Is een klein dingetje, 25x25x5 groot ofzo, echt zo'n bedrijfs pc. Maar hij doet het wel.

Zit een Intel Dual core 3.2 in, geen idee (nog) welke CPU precies hoor, zal ik straks een nakijken. 4GB ram en een SSD met WIN7. Allereerst die kast opengemaakt en alles stofgezogen en schoongemaakt. Ding blies als een gek. Daarna wat oude meuk gewist en zo goed en kwaad als het kon leeg gemaakt. Maar hij bleef traag, als in; echt heel langzaam..... Langzamer dan haar oude.

Daarop de gok genomen en de SSD's van beide pc's gewisseld. Ik wist niet of WIN10 dat zou accepteren, opeens in een andere pc, maar het werkt. Goed ook zelfs. Hij is een stuk sneller :thumb:

Nu eens kijken of ik bij Alternate een kleine en stille koelfan kan vinden voor erin. Dan is het voorlopig wel ff prima zo :P

cocodee
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
CMOS batterij kan het niet zijn
:schudnee:
Er zijn plenty mobo's die niet aangaan als de batterij leeg is. :P

Archiebald
Master
 Bericht 
Dit is hem nu:
Afbeelding

zandbak
Master
 Bericht 
Windows is niet geactiveerd :lol:

Archiebald
Master
 Bericht 
O ja, haha ik zie 't staan. Bijzonder, komt dat dan toch door die SSD wissel?

En #2 voor vandaag...

Deze koelfan zit er nu in, maar maakt herrie:
Afbeelding

Afbeelding

Kan ik die vervangen? (Ja, uiteraard, heb hem eruit gehaald, dus waarom niet...) Door 1 van deze 2? Beide zijn namelijk andere 4 pins aansluitingen, hoe werkt dat?:

https://www.alternate.nl/Hardware-Compo ... tingResult

Spook
Master
 Bericht 
E8500. Ook zo'n 10 jaar oud.

Hoezo zijn de 4-pins aansluitingen anders?

Archiebald
Master
 Bericht 
PWM & 5.25" connector.

Spook
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
5.25" connector.

Waar heb je het over man? Molex? FDD power?

Die fan heeft een 4-pins aansluiting en een nieuwe fan, zoals bv. die Noctua, ook. Waarom zou dat anders zijn volgens jou?

Als het al echt anders is, moet je maar kijken of er op het moederbord niet een fan header zit. Bij OEM-bordjes is dat niet zeker maar met een beetje geluk toch wel ergens een of twee voor case fans. Wel kans dat het 3-pins is zonder PWM.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Archiebald schreef:
Bijzonder, komt dat dan toch door die SSD wissel?

Yep, de Windows licentie is hardware verbonden.

Archiebald
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Waar heb je het over man? Molex? FDD power?

Heb je op de link die ik gepost heb geklikt?? Ik typ Alternate alleen maar na hoor.

cocodee
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Wel kans dat het 3-pins is zonder PWM.

:schudnee:
Als je de 1e foto bekijkt, zie je duidelijk de 4 draadjes. :D
Voor de rest, ik heb de batterij verwijderd, en dit mobo'tje gaat dus wel aan de gang. :)

Pagina 1 van 2 [ 59 berichten ]