» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Hallo,
Ik heb recent mijn autoradio moeten vervangen. Op de oude radio zat een verloop ISO-connector. Voor de nieuwe is een verloop connector niet nodig. Helaas houdt het geheugen van de nieuwe radio niet vast. Na een paar minuten contactloos te zijn, wordt het geheugen gereset. De eerste paar minuten na het uitzetten van de contact blijft het geheugen dus wel gehandhaafd. Waar kan het probleem liggen?

Ik heb de kabel dat uit de auto komt, waar constant 12v spanning is, volgens de instructies aan de geheugen pin van de radio gesloten (bij mijn auto is dit niet geel maar grijs).
De rode en gele kabels dat uit mijn auto komen, hebben een geschakelde 12v (dus als het contact aan is, is er alleen stroom). De gele kabel dat uit de auto heb ik aan de pin van de radio met sleutelcontact weergave (ignition) gekoppeld. Met deze aansluiting raakt de radio dus na een paar minuten contactloos te zijn het geheugen kwijt. Idem als ik de rode op “ignition” aansluit. In de oude situatie had de rode kabel dat uit de auto komt ook geen aansluiting op de oude ISO aansluiting.

Wat doe ik mis? Zou de massa kabel anders niet kloppen, moet ik bepaalde kabels soms samenvoegen (zo ja, welke) of toch iets anders?
MvG.

Pietert
Master
 Bericht 
Weet je zeker dat de draden doen wat ze moeten doen? Dus:
- heeft de constant-spanning-draad constant spanning?
- heeft de geschakelde-spanning-draad alleen spanning met contact?
- Etc

Dan systematisch controleren of alle draden goed aangesloten zitten.
Dan systematisch controleren of je de gebruiksaanwijzing echt goed heb begrepen.

Klopt alles? Ja -> Radio kapot
Nee -> Verbeter en probeer opnieuw.

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Beste Pietert,
Dank voor je reactie. Volgens kloppen de bedradingen van constant spanning en geschakelde spanning (= gemeten). De radio is nieuw aangeschaft. Ik heb wel vaker gelezen dat er problemen zijn met het reseten van geheugen. Kan de massa-kabel ook een oorzaak zijn? Ik heb dit niet gemeten.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Fatih schreef:
moet ik bepaalde kabels soms samenvoegen

Dat lijkt me geen goed idee!!!

JBHC
Master
 Bericht 

Rood en geel omdraaien

Feitelijk
Master
 Bericht 
Had ie toch al geprobeerd?
Fatih schreef:
De gele kabel dat uit de auto heb ik aan de pin van de radio met sleutelcontact weergave (ignition) gekoppeld. Met deze aansluiting raakt de radio dus na een paar minuten contactloos te zijn het geheugen kwijt. Idem als ik de rode op “ignition” aansluit.

Ogre
Master
 Bericht 
Ik zou het andersom nog proberen. Dus constante plus op die 'ignition' en geschakeld waar nu de constante plus zit.
Wellicht kloppen de labels van de radio (merk ? / type ?) niet...

Pietert
Master
 Bericht 
Het is op afstand onmogelijk te zien wat het zou kunnen zijn. We hebben geen auto merk/type/jaar/uitvoering, geen merk type/jaar/uitvoering en als je zelf zegt dat er met die radio vaker problemen zijn met het geheugen... Tja..

BLikent
Master
 Bericht 
Google afbeeldingen naar: autoradio aansluitschema (type radio) (type auto)

Het zijn teveel afbeeldingen om hier precies de juiste te plaatsen.

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Betreft een Peugeot 206 1.4 xs uit 2002 en CALIBER RMD046BT. De problemen dat ik heb gelezen rondom het geheugen is niet merkgebonden. Dus komt ook bij andere radio- en automerken voor.
De ISO-connector van de radio heeft 4 pennetjes en heeft de volgende schema
-A4 Memory +12v
-A5 Remote/Antenne
-A7 Ignition +12v
-A8 Ground

Op de A4 heb ik dus constante stroom aangesloten en op A7 geschakelde stroom. Kan ik zoals Ogre voorstelt deze koppelingen zonder problemen omwisselen? Kan de massa (a8) een veroorzaker van het probleem zijn?

Pietert
Master
 Bericht 
Manual:
http://webshop.caliber.nl/media/Manuals ... manual.pdf pagina 4
Afbeelding

Dus op pin A-4 zou continu 12V moeten staan. Heb je die draad ook na 5 minuten nog een keer gechecked of er daadwerkelijk spanning op staat?

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Pietert schreef:
Dus op pin A-4 zou continu 12V moeten staan. Heb je die draad ook na 5 minuten nog een keer gechecked of er daadwerkelijk spanning op staat?

Dat heb ik eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd. Zal ik vanavond nog doen. Nog andere tips voordat ik alles weer loshaal?

bruintje beer
Master
 Bericht 
Afbeelding

Dit plaatje ("Peugeot 206 Speaker Wiring Diagram And Schematic") heeft de aansluitingen van 4 en 7 precies andersom.

Pietert
Master
 Bericht 
Fatih schreef:
Voor de nieuwe is een verloop connector niet nodig

icm
bruintje beer schreef:
heeft de aansluitingen van 4 en 7 precies andersom.

Denk ik dat we een redelijke potentiële oplossing hebben :)

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Dank voor de reacties. Ik ga hiermee aan de slag

Pietert
Master
 Bericht 
Succes!

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Probleem is opgelost door inderdaad A4 en A7 om te wisselen. By the way de werkende kabels zijn grijs gekleurd (ipv geel/rood). Dank allen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Is vaak zo bij PSA, bij de buurman zijn 307sw heb ik ook een half uur moeten klooien om achter te komen wat de kabels doen. Mede omdat er op de ''geschakelde'' 12v nog even stroom blijft nadat het contact uit is.

Citroen's hebben hetzelfde kwaaltje.

Pietert
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Mede omdat er op de ''geschakelde'' 12v nog even stroom blijft

Minuutje of 5 zeker? :)

Fatih
Nieuwkomer
 Bericht 
Pietert schreef:
post4366506.html#p4366506 schreef: Mede omdat er op de ''geschakelde'' 12v nog even stroom blijft
Minuutje of 5 zeker? :)

Inderdaad.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
bij de buurman zijn 307sw heb ik ook een half uur moeten klooien om achter te komen wat de kabels doen. Mede omdat er op de ''geschakelde'' 12v nog even stroom blijft nadat het contact uit is.

Oh? doet mijn 307 niet. Maar ik heb een phase I, misschien dat de phase 1.5 en 2 dat wel doen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Kan me toch herinneren dat mijn Ph1 307 na een paar minuten alle verbruikers afschakelde.

Pagina 1 van 1 [ 22 berichten ]