» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]
Broadie
Master
 Bericht 
We hebben besloten de oude ramen grootscheeps te vervangen, wat tot gevolg heeft dat de ophanging van de radiatoren onder die ramen moet worden verwijderd.
Ofwel: de radiatoren moeten op voetjes komen te staan (en ooit wellicht in de toekomst toch weer aan een wandophanging, maar dat is nu nog te onduidelijk om te beslissen).

Nu heb ik een tijd lang druk zitten googlen wat er voor opties bestaan om voetjes onder de radiatoren te krijgen, maar het wordt er niet simpeler op. De stangen op voetjes van Flamco die van achteren het zaakje dragen (nummer 65967), benodigen iets te veel plaats die we niet hebben (ik meet zo´n 5 cm ruimte tussen de radiatoren en de binnenwand, wat overigens door de verbouwing vermoedelijk nog iets kan veranderen).

Er zijn ook voetjes-met-stang die wel krap tegen de radiator aan kunnen zitten (nummer 64200) en daarom bij ons zouden passen, maar die stangen hebben vaste hoogtes van bijv. 500, 600, 700, etc. (by the way, kun je die functioneel afzagen, of heb je hoogstens enkele mm´s marge om de bovenste klem te laten passen?) en laten niet de optie toe om er vensterbank-profielen op te zetten (een optie die de andere voetjes-met-stang wel hebben, maar die verbruiken, zoals gezegd, te veel ruimte tussen radiator en wand).

Daarnaast zijn er voetjes te koop die het zaakje alleen van onderen dragen, dus zonder stang naar boven ter stabilisatie. Dat heb ik al overwogen, maar dat is alleen een oplossing voor de type 21 radiatoren. Weliswaar is dat wat we als meeste in huis hebben, het zou echter mooi zijn als we ook iets hadden voor die ene type 10 radiator. Bovendien neigen dat soort voetjes ertoe hoger te zijn dan 90 mm. De hoogte tussen de vloer en de onderste las (de plaats waar een voet contact maakt met de radiator) varieert bij ons tussen 90 en 110 mm. De radiator-panelen zijn allemaal 500 mm hoog.

Een niet geheel onbelangrijke overweging is overigens dat de voeten moeten kunnen worden aangebracht terwijl de radiator is gemonteerd. Het lijkt erop dat de fabrikanten er van uit gaan dat voeten normaliter in de nieuwbouw-fase van een huis worden gemonteerd, voordat het leidingwerk wordt aangesloten. Ik heb uiteraard weinig zin om de radiatoren te moeten demonteren, alleen om voetjes er onder te krijgen.

Heeft iemand wellicht een idee hoe ik dit probleem kan aanpakken? Improviseren is ook mogelijk, maar ik investeer liever tijd en geld in een duurzame dan in een tijdelijke oplossing.

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Voetjes moeten toch in de vloer geboord en geschroefd worden?
Hoe wil je boren als de radiator er nog boven hangt?

En hoe hang je eventuele nieuwe wandbeugels op als de radiator er voor hangt?

Leidingwerk (laten) aanpassen stelt weinig voor dus daar zou ik niet zo tegenop kijken.
Ik denk dat je dan toch het netste resultaat krijgt ongeacht ophangen of op voetjes.

Maar loop eens een installatie vakhandel binnen, dan kun je alle beugels even in je handen houden en goed advies van een vakman inwinnen.

wellproc
Master
 Bericht 
Als je bij al je radiatoren voetjes (of nieuwe wandbeugels) moet plaatsen, dan zou ik niet eens serieus overwegen om dat te doen terwijl ze hangen. Zo moeilijk is het niet om radiatoren af te tappen en weg te zetten. Als het voor 1 radiator is snap ik dat je je de moeite van het aftappen wilt besparen, maar ook dan is het waarschijnlijk onvermijdelijk.
Daarna lekker de klussen (laten) doen die nodig zijn en achteraf op je gemakje nieuwe beugels ophangen en de radiatoren daarin hangen.
Voetjes is echt drama (vind ik zelf). Schoonmaken is altijd gedoe en je vloer (ooit) veranderen is helemaal ellende.

Broadie schreef:
ik investeer liever tijd en geld in een duurzame dan in een tijdelijke oplossing.

Dat dus doen :kniktja:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Leidingwerk (laten) aanpassen stelt weinig voor dus daar zou ik niet zo tegenop kijken.

Hier was het een enorme klus in huis. We ontkwamen er niet aan, want nieuwe radiatoren was ook automatisch nieuwe maten en dus aan laten passen van leidingwerk.

RAH
Master
 Bericht 
Afhankelijk van de aansluiting van de radiatoren kun je de radiatoren afkoppelen zonder de hele installatie te moeten aftappen. Ik heb voor het verven van de muren ook alle radiatoren weg gehaald. Even de kraantjes in de aansluiting dicht draaien, radiator aftappen, afkoppelen en weghalen.

R
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Maar loop eens een installatie vakhandel binnen

Op naar Buurmalsen :thumb:
En anders ken ik nog wel een klusgieter, die ik bij je langs kan sturen.

Broadie
Master
 Bericht 
Ik dank jullie hartelijk voor deze antwoorden :thumb:

In mijn installatietechnische onnozelheid had ik intuïtief aangenomen, dat de radiatoren ook (tijdelijk) op voetjes zouden kunnen staan die niet zijn vastgeschroefd. Maar ik vrees nu dat dit toch iets te onnozel gedacht is en het zonder vastschroeven niet aan te bevelen is.

Ik denk dat ik eerst maar eens te rade moet gaan bij de aannemer die de kozijnen en het omliggende materiaal gaan inbouwen. hij kan mij hopelijk iets zeggen over de opties om de radiatoren aan de nieuwe situatie te bevestigen.

De voetjes-optie had ik vooralsnog iets te optimistisch ingeschat. Ik begin nu ook een beetje te wennen aan het idee om de radiatoren los te koppelen, dank zij jullie raad, iets wat aanvankelijk helemaal niet in mij opkwam, omdat ik het intuïtief als veel te omslachtig inschatte. Maar wanneer jullie zeggen dat het wel meevalt, dan geeft mij dat moed.

Hmmm, ik slaap hier nog maar eens een nachtje of zo over. Nogmaals dank voor de antwoorden.

Raymond
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Afhankelijk van de aansluiting van de radiatoren kun je de radiatoren afkoppelen zonder de hele installatie te moeten aftappen. Ik heb voor het verven van de muren ook alle radiatoren weg gehaald. Even de kraantjes in de aansluiting dicht draaien, radiator aftappen, afkoppelen en weghalen.

:thumb: Ik heb bij de verbouwing hier voor alle radiatoren afsluitbare voetventielen gebruikt. Mocht de vrouw een ander kleurtje op de muur willen is dat zo gepiept.

wellproc
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Ik heb bij de verbouwing hier voor alle radiatoren afsluitbare voetventielen gebruikt. Mocht de vrouw een ander kleurtje op de muur willen is dat zo gepiept.

Idem. Bij de eerste die ik vervangen heb ben ik dat vergeten (lees: toen was ik nog niet zo wijs), daarna overal toegepast. En ook op iedere radiator een aftapmogelijkheid.
Kranen dicht, radiator leeg laten lopen, wegzetten, ff sauzen en dezelfde dag nog terug en weer aansluiten.

Alleen heb ik moeders de vrouw niet verteld dat het zo simpel is O:)

Broadie
Master
 Bericht 
Hmm, dit jaren-70 huis is niet voorzien van voetventielen. De radiatoren hebben ofwel een thermostaat op de aanvoerleiding, of een ongeregelde handafsluiter. De afvoer is steeds onafgesloten.
Dat wordt dus het gehele circuit aftappen, neem ik aan, en achteraf weer alles opvullen bij het aansluitpunt onder de CV-ketel (waar ik al vaker het zaakje tot op 2 bar heb geperst, nadat de druk geleidelijk tot 1,5 bar was gezakt) en alles ontluchten (by the way: wordt door al dat verse water niet een flinke scheut zuurstof in de oude leidingen geïnjecteerd, dat vrolijk een nieuw corrosie-tijdperk in zal luiden?).

En bij die gelegenheid alsnog voetventielen monteren?

wellproc
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Hmm, dit jaren-70 huis is niet voorzien van voetventielen. De radiatoren hebben ofwel een thermostaat op de aanvoerleiding, of een ongeregelde handafsluiter. De afvoer is steeds onafgesloten.
Dat wordt dus het gehele circuit aftappen, neem ik aan, en achteraf weer alles opvullen bij het aansluitpunt onder de CV-ketel (waar ik al vaker het zaakje tot op 2 bar heb geperst, nadat de druk geleidelijk tot 1,5 bar was gezakt) en alles ontluchten (by the way: wordt door al dat verse water niet een flinke scheut zuurstof in de oude leidingen geïnjecteerd, dat vrolijk een nieuw corrosie-tijdperk in zal luiden?).

En bij die gelegenheid alsnog voetventielen monteren?

Yep, 'van de gelegenheid gebruik maken' is het gezegde ;).
En ontluchten kan je ketel vaak zelf ook (deels). Die van ons heeft een ontluchtventiel en is geplaatst op het hoogste punt van het huis. Effect is dus dat ik dat ventiel altijd op een kiertje laat staan. Als er dan lucht voorbij komt blaast ie dat af.
Alleen de radiatoren op zolder willen nog wel eens een bel lucht binnenkrijgen (blijkbaar is dat bij de T-koppelingen de makkelijkste weg voor de lucht), maar dat is meestal maar weinig. 1x goed ontluchten bij het op druk zetten van de installatie en verder na een korte periode nog eens nalopen. Als je tenminste aan het stoken bent, op dit moment heeft het geen zin omdat je cv-water niet/nauwelijks rondgepompt wordt.

Broadie schreef:
In mijn installatietechnische onnozelheid had ik intuïtief aangenomen, dat de radiatoren ook (tijdelijk) op voetjes zouden kunnen staan die niet zijn vastgeschroefd. Maar ik vrees nu dat dit toch iets te onnozel gedacht is en het zonder vastschroeven niet aan te bevelen is.

Hier nog ff op terugkomen: hoe had je dan bedacht dat je de nieuwe ophangbeugels zou vastzetten? De radiator staat daar dan voor, dus ook die beugels zijn niet te monteren. En ik denk dat de aannemer die je kozijn gaat doen liever ook geen radiatoren op losse pootjes in de weg heeft staan. Risico dat er 1 omgelopen/geduwd wordt, een koppeling kapot gaat en alles onder water staat wil hij vast niet lopen. O:)

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Waarom moeten de radiatoren er eigenlijk af voor het vervangen van de kozijnen?
Glas een maat groter?

Broadie
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
hoe had je dan bedacht dat je de nieuwe ophangbeugels zou vastzetten?
Nou, eerlijk gezegd had ik nog niet zo ver in de toekomst gekeken. Ik was in gedachten nog bij het plaatsen van de nieuwe kozijnen. Zoals ik tot voor kort meende, bestond mijn uitdaging eruit om de radiatoren houvast te bieden, zolang als de werkzaamheden zouden duren. Ofwel, voetjes eronder, zodat de huidige wandophangingen weg kunnen. Daarna zien we wel verder, dacht ik tot eergisteren. Wellicht zou die voet-oplossing wel permanent blijken te zijn, was mijn intuïtie. Verkeerd gedacht, zoals sinds gisteren blijkt.
Mr.Cabdriver schreef:
Waarom moeten de radiatoren er eigenlijk af voor het vervangen van de kozijnen?
De huidige radiator-ophangingen moeten worden verwijderd, omdat die nu nog aan het houtwerk onder de ramen hangen. We hebben weder metselwerk noch beton rondom de kozijnen. De dragende constructie van het huis bestaat uit de zijwanden. Daartussen bevindt zich aan de voor- en achterzijde alleen raamwerk en afwerking dat geen dragende functie voor het huis heeft, behalve dan voor de radiatoren.

Wellicht zijn de huidige ophangingen versterkt met staalprofielen o.i.d., dat weet ik niet. Ik zie alleen een geverfde houten afwerking aan de huisbinnenzijde, en een gevelbekleding aan de huisbuitenzijde. In ieder geval moeten de huidige ophangingen weg, omdat de nieuwe kozijnen worden ingebed in aluminium/staal/kunststof gevel-materiaal, dat de gevel rondom de kozijnen afwerkt. Zoals uit de overwegingen hier blijkt, gaat dit allemaal alleen praktisch door eerst de radiatoren te verwijderen. Dan worden de nieuwe kozijnen plus afwerking rondom geplaatst. Dat materiaal is, zo vermoed ik, niet bedoeld om er radiatoren aan op te hangen, maar dat is een punt dat ik nog met de aannemer zal moeten bespreken. Ik stel me voor dat er ter versterking een aantal profielen aan de binnenkant komen, die de radiator-ophanging voorbereiden. Daaraan komen dan de gebruikelijke ophang-gevallen die de type 21 en de enkele type 10 houvast bieden.

wellproc
Master
 Bericht 
Let op dat een radiator ook gewoon aan een gipswand kan hangen als het moet. Vereiste is wel dat je de krachten uit de ophangen verdeeld. In het geval van gips kan dat met houten latten achter de steunen. Bij familie is dat ooit met plintenhout gedaan. Gewoon twee plinten rechtop zetten, steunend op de plint langs de vloer. Op/aan die plinten zet je de steunen en daaraan hang je de verwarming. De kracht zal grotendeels via de plinten naar de vloerplint gaan en zo op je woningvloer uitkomen... Tenminste: als je het goed doet.
Ofwel: de nieuwe kozijnen moeten voorzien zijn van een goede plaat houtachtig materiaal (multiplex oid) en dan schroef je alles daar zo aan vast. Is de binnenbekleding van een mindere kwaliteit (spaanplaat, gips, mdf) dan moet je er een steunlat of steunplaat voor zetten om de kracht te verdelen. Of gewoon tegen de aannemer zeggen dat ie kwaliteit moet leveren :D.

Succes en ben benieuwd wat het helemaal gaat worden. Wij hebben ook een jaren 70 huis met twee steunende zijgevels en daartussen vrij weinig. Gelukkig hebben ze op de begane grond toch nog wat gemetseld, maar op de eerste verdieping is het echt kozijnen en wat hout... Snel en goedkoop bouwen he.

Broadie
Master
 Bericht 
Wellproc, je geeft precies weer wat al een tijdje door mijn hoofd spookt :kniktja: .
Ik dacht namelijk ook dat enkele vertikale profielen of stevige latten zouden kunnen dienen als ophanging voor de radiator-bevestigingspunten.
De nieuwe kozijnen zullen worden omgeven door aluminium-panelen met kunststof-afwerking, uiteraard verstevigd door profielen rondom. Mijn probleem is dat ik niet precies kan voorspellen waar eventueel profielen terecht komen (hoewel de tekeningen uiteraard aangeven waar zich de randen bevinden), en hoe sterk het alumiminum-gebeuren tussen de profielen zal zijn, om als ophanging voor de radiatoren te kunnen functioneren.
De dunne alu-platen zullen in mijn beleving niet sterk genoeg zijn om daarin rechtstreeks ophangpunten te draaien. Het gewicht van de radiatoren zal daar te zeer aan tornen. Daarentegen zal een versteviging met behulp van extra profielen o.i.d. wel het zaakje kunnen dragen.

Ik ga er van uit, dat iets dergelijks ook in de nieuwbouwfase van dit huis is gedaan, aangezien ik mij niet kan voorstellen dat het dunne houtplaatje, dat ik achter de radiatoren zie, het zaakje kan dragen zonder uit te scheuren. Men heeft vermoedelijk profielen of stevige latten er achter gemonteerd, die de bevestigingspunten houvast bieden. Die steunen dan op de vloer, zodat het indirect een voet-toepassing is, gestabiliseerd door de (dunne) wand.
wellproc schreef:
Snel en goedkoop bouwen he.
Maar wel goed en netjes gebouwd. De gevels staan behoorlijk exact t.o.v. elkaar. De afstanden suggereren dat men erg netjes heeft gewerkt toen. En ook hier heeft men wel aan een enkele zijde beneden een muurtje gemetseld tot aan het kozijn, echter niet bij de overige kozijnen. De uitdaging blijft dus dat er nieuwe ophangingen of voetjes moeten komen.

Grofweg weet ik wel waar straks de nieuwe profielen zullen komen, maar dan blijft alsnog de vraag over welke afstand ik de radiator-ophangingen moet aanpassen tussen de nieuwe binnenwand en de radiator. Bovendien ziet het er naar uit, dat er niet voldoende profielen zullen zijn die als versteviging kunnen dienen voor de ophanging, dus moet ik hoe dan ook achteraf nog profielen toevoegen.

Ik neig ertoe alle opties in gedachten en qua logistiek voor te bereiden, en tijdens de verbouwing door de aannemer te reageren hoe de nieuwe situatie er uit ziet. Dan kan ik snel beslissen wat te doen is, waar en met welke middelen. Ik vrees namelijk dat te veel voorbereiding ertoe zal leiden, dat ik bedrogen uitkom en alsnog moet gaan improviseren, ondanks alle goedbedoelde voorbereiding. Die verbouwing duurt toch zowat een week, dus kan ik al tijdens dat werk in overleg treden, beslissen wat het beste lijkt, en meteen in actie komen.

Of, zoals mijn mentor aan het NatLab 29 jaar geleden wel eens tegen mij zei: plan to be flexible.

wellproc
Master
 Bericht 
Je kunt naast extra profielen ook eenvoudig een 18mm multiplex plaat monteren over je hele paneel. Die schroef je dan langs de randen (waar zekere weten profielen zitten) vast aan je nieuwe kozijn. Ff netjes schilderen (dat wel) en daarna radiator ophangen aan de plaat.
Van bovenaf is het waarschijnlijk minder mooi (je krijgt weer een randje), maar dat hangt af van de verdere detaillering. Ik gok zo dat een aannemer op dit punt het nog veel slimmer/netter/beter/mooier kan invullen dan ik dat op afstand kan. Ofwel: babbel nog ff met hem/haar en wacht niet af hoe het er uit komt te zien. Dan ben je nl. te laat...
Als de aannemer in het 'aluminium-gebeuren tussen de profielen' wat versteviging kan aanbrengen of inwendig een plaat hout dan ben je er ook en is het helemaal niet meer zichtbaar. Wel zo mooi denk ik.

Broadie
Master
 Bericht 
Het is nu nog even wachten op een reactie van de aannemer wanneer precies de werkzaamheden kunnen plaatsvinden, en wat er eventueel te doen is aan de nieuwe situatie met de nieuwe panelen voor de ophanging van de radiatoren.

Ondertussen had ik al gedacht aan het plaatsen van voetventielen. Dat is in onze situatie niet zo simpel. Ik zou het stukje leiding aan de radiator-afvoer moeten aanzagen om zo´n ventiel te kunnen monteren. Geen gedachte die mij vrolijk stemt, ook omdat het in sommige gevallen een bochtige aangelegenheid is.

Bovendien vroeg ik mij af hoe we over warm water kunnen beschikken, zolang de radiatoren los liggen. De drieweg-klep van de HR-combiketel regelt de combinatie van cv- en warm tapwater-behoefte. Kan ik de cv-ketel zo instellen dat hij toch nog warm tapwater afgeeft, ook als er geen cv-circuit aanwezig is? Of moet ik de afgemonteerde radiatoren afblinden met een blindplug of met een voetventiel en dan het cv-circuit weer actief maken door dit weer op druk te brengen? We hebben immers nog een paar radiatoren die niets met de werkzaamheden te maken hebben en kunnen blijven hangen.

wellproc
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Ik zou het stukje leiding aan de radiator-afvoer moeten aanafzagen om zo´n ventiel te kunnen monteren. Geen gedachte die mij vrolijk stemt, ook omdat het in sommige gevallen een bochtige aangelegenheid is.

Uhm: je hebt daarvoor verschillende tools waarmee het eenvoudig en recht afzagen een fluitje van een cent is.
Tenzij dat de bocht direct bij de radiator begint, dan is het wat lastiger. Alhoewel: je zaagt de bocht er af en zet er een haaks voetventiel op. :applaus:

Bij Gamma:
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B401298
of ook passend in krappe ruimtes: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B401299.
Die laatste is wel wat vervelender werken, maar scheelt een slijptol/zaag/andere zooi die weer zorgt voor niet recht afgesneden pijpen en bijbehorend gezeur.

Broadie schreef:
Of moet ik de afgemonteerde radiatoren afblinden met een blindplug of met een voetventiel en dan het cv-circuit weer actief maken door dit weer op druk te brengen?

Dat :kniktja:.
Alternatief: vlak bij de ketel de eerste koppeling van aanvoer en retour losdraaien en tijdelijk aan elkaar knutselen tot een heel kort CV-systeem. Maar: dan moet je ketel natuurlijk niet gaan stoken, alleen warm water verwarmen! Je moet de stookfunctie dus op zomerstand (of uit ofzo) zetten, anders maak je m gek.

Suggestie: doe het in de zomer en douche twee dagen bij de buren?
dus exact 0 keer :[

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Ik neig ertoe alle opties in gedachten en qua logistiek voor te bereiden, en tijdens de verbouwing door de aannemer te reageren hoe de nieuwe situatie er uit ziet. Dan kan ik snel beslissen wat te doen is, waar en met welke middelen.

Kan hij geen tekening geven?

Broadie
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Je kunt naast extra profielen ook eenvoudig een 18mm multiplex plaat monteren over je hele paneel. Die schroef je dan langs de randen (waar zekere weten profielen zitten) vast aan je nieuwe kozijn.
Ja, kan, maar in ons geval worden de nieuwe panelen onder de kozijnen een blind profiel-raamwerk met plaatwerk, dat veel dunner is dan de randprofielen. Wanneer we op die nieuwe panelen multiplex platen schroeven, blijft er veel lucht tussen dat multiplex en de nieuwe panelen, aangezien de randprofielen uitsteken boven de overige paneelvlakte. Die profielen zullen ook geen exact rechthoekige doorsnede hebben, maar zullen glooiend aflopen naar het dunnere middendeel.
We zouden weliswaar multiplex platen aan de randprofielen kunnen schroeven, maar het wordt er vermoedelijk niet mooier op (en dat roept dus meteen de voorgeprogrammeerde weerstand van de betere helft op, die streng waakt over de cosmetische aspecten van elke huisinrichtings-aanpassing, hoe gering die ook moge zijn).
wellproc schreef:
Tenzij dat de bocht direct bij de radiator begint, dan is het wat lastiger. Alhoewel: je zaagt de bocht er af en zet er een haaks voetventiel op. :applaus:
Alleen jammer dat het hier bij ons niet echt consequent simpel gemonteerd zit. De retouren onder aan de radiatoren maken nogal eens een strak bochtje. In theorie zou zo´n bocht kunnen worden vervangen door een haaks voetventiel, maar ik zie in de praktijk een kudde beren op de weg daar naartoe, ook omdat de maatvoering van onze leidingen niet consequent is.
wellproc schreef:
Alternatief: vlak bij de ketel de eerste koppeling van aanvoer en retour losdraaien en tijdelijk aan elkaar knutselen tot een heel kort CV-systeem.
Is niet nodig, want:
Broadie schreef:
We hebben immers nog een paar radiatoren die niets met de werkzaamheden te maken hebben en kunnen blijven hangen.
Die radiatoren kunnen als rest-circuit actief blijven, ongeacht hoe lang de werkzaamheden gaan duren. Mijn probleem is beperkt tot de vraag hoe ik de radiatoren kan ophangen, die wel tijdelijk weg moeten, en hoe ik eventueel voetventielen van te voren kan plaatsen om dat tijdelijke losmaken en terughangen te vergemakkelijken en voor de toekomst voor te bereiden.
Mr.Cabdriver schreef:
Kan hij geen tekening geven?
Misschien later, zodra we een bevestiging van de precieze datum hebben en de aannemer de opdracht tot het laten maken van de kozijnen en overige materialen heeft gegeven (nadat hij een deel van de som heeft ontvangen). Daarmee wordt dan het exacte ontwerp vastgelegd. Nu hebben we slechts een voorstellingstekening. Weliswaar met maatvoering, maar nog niet gedetailleerd genoeg om te kunnen zien waar en hoe we precies de radiatoren kunnen ophangen.

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten