» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 172.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 7 van 9  [ 425 berichten ]

Slimme meter?
Ja 15%  15%  [ 19 ]
Nee 85%  85%  [ 109 ]
Totaal aantal stemmen : 128
Kwibus
Master
 Bericht 
Dan zou ik eens googlen op "als huurder slimme meter weigeren" 8)

Spook
Master
 Bericht 
Je geeft geen antwoord op de vraag. Op grond van wat ligt dat recht niet bij de huurder?

Kwibus
Master
 Bericht 
Dat weet ik niet. Maar mij lijkt het dat als de verhuurder eindverantwoordelijke is voor de energiefactuur (b.v. dus verhuur inclusief servicekosten, of verrekening van kosten via de verhuurder), deze dan ook bepaalt wat voor meter er komt. Als jij huurt waarbij de jij als huurder direct een contract hebt met de energieleverancier, dan lijkt het me dat jij dan mag weigeren. Ik ga er dus vanuit dat de contractant bepalend is en normaal gesproken ook degene is die wordt gecontacteerd voor de vervanging.

Spook
Master
 Bericht 
Het punt is dus dat die meter bepaalde eigenschappen heeft die inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer van de huurder. De bewoner van de woning. Je kunt stellen dat de huurder niet over de meter gaat, maar wel over de gegevens die de meter opslaat en verwerkt. En de enige manier om die opslag en verwerking te weigeren, is door de meter in zijn geheel te weigeren. Een slimme meter waarvan verzenden uitstaat, slaat nog steeds gegevens op, en is nog steeds op afstand uit te lezen voor netwerkbeheerdoeleinden. En om daar zinnige informatie uit te ontlenen moet dat vrij fijnmazig gebeuren. Aan een meterstand elke maand hebben ze niks.

Ik vind het dan ook jammer dat ik nergens specifiek de situatie kan vinden die ik zoek. Gewoon om het ondubbelzinnig te hebben van een officiële bron.

Enexis noemt het niet. Consuwijzer noemt het niet. Zelfs de website van de Rijksoverheid gaat er niet op in. En aan vage blogjes heb ik niet zoveel als ik een punt wil maken.

Het enige dat ik tot zover kan vinden is het samenvoegen van informatie uit twee bronnen en dan een interpretatie doen. Maar dat is imo niet concreet genoeg.

Ik kan zeggen dat 1: op de site van Enexis staat dat de meter bij de woning hoort en dus bij de huurder, en 2: dat op Rijksoverheid staat dat "u de slimme meter kunt weigeren en uw huidige meter behouden". Dan is de lezing dat "uw" op de huurder duidt, omdat dat volgt uit de quote dat de meter bij de woning en dus bij de huurder hoort. Dus ook als de meter eigendom is van de verhuurder, is het de facto de meter van de huurder. Net zoals dat de voordeur de facto van de huurder is, met alle rechten die daar bijhoren. Echter: ik wil graag kunnen lezen dat die regel over "woning dus huurder" ook voor particuliere huur opgaat. Want dat is een quote van de zakelijke site voor woningbouw.

Dit zijn echter het soort nuances die een norse huurbaas niet snapt of wil snappen, en ze wegwuift zonder de tijd te nemen om zich in te lezen.

WimLex
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ik ga er dus vanuit dat de contractant bepalend is en normaal gesproken ook degene is die wordt gecontacteerd voor de vervanging.

Als huurder mag je GEEN wijzigingen aan de woning laten aanbrengen zonder toestemming van de verhuurder.
En de meter is niet een item dat je meeneemt met verhuizing ...

R
Master
 Bericht 
Als huurder contractant is, mag het volgens mij wel.

Als huurder slimme meter laat vervangen, kan verhuurder eisen dat per eind huurperiode, de slimme meter weer teruggeplaatst dient te worden.
Wel twee keer kosten voor huurder.

Kwibus
Master
 Bericht 
Eerstvolgende keer dat Spook gaat verhuizen komt-ie terecht in een woning die al zo'n slimme meter heeft. Kan-ie nog alleen aangeven dat-ie niet wil dat de meter wordt uitgelezen, maar meer ook niet. Slimme meter tegenhouden is een gevecht dat je hoe dan ook gaat verliezen.

WimLex
Master
 Bericht 
Enexis heeft weer een nieuw konijn uit de hoge hoed getoverd :duh:

Ze komen nu langs om de toevoerleiding van het water en het gas te vervangen, EN TEVENS NIEUWE METERS TE PLAATSEN ...

Vraag me af wat Enexis met waterlevering te maken heeft :roll:

(uitvoering door BAM)

Spook
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
alleen aangeven dat-ie niet wil dat de meter wordt uitgelezen, maar meer ook niet.

Nee hoor. Je kunt de slimme meter ook laten verwijderen. Kost wel geld, maar het kan.

zandbak
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Ze komen nu langs om de toevoerleiding van het water en het gas te vervangen, EN TEVENS NIEUWE METERS TE PLAATSEN ...

Vraag me af wat Enexis met waterlevering te maken heeft

Vaak gaat dat tegenwoordig allemaal tegelijk. Als toch de grond open ligt is het het zo handig om alles te vervangen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Je kunt de slimme meter ook laten verwijderen. Kost wel geld, maar het kan.
Misschien wel, maar er komt een tijd dat ze je gewoon weigeren als klant te accepteren als je geen slimme meter hebt.

Qwertyy
Nieuwkomer
 Bericht 

Oude meter is vooral voordelig met zonnepannelen volgens mij.
Dan draait de meter terug en krijg je dus het volle tarief voor de energieopbrengst.
Bij een nieuwe meter moeten deze teruggeleverd worden aan de energieleverancier waar je er minder voor terug krijgt per kwh.

FocusWagon
Master
 Bericht 
Qwertyy schreef:
Bij een nieuwe meter moeten deze teruggeleverd worden aan de energieleverancier waar je er minder voor terug krijgt per kwh.

Op dit moment hebben bijna alle leveranciers een salderingsregeling. Hierbij wordt de teruggeleverde stroom (zelf opgewekt, maar niet verbruikt) verrekend met de stroom die je van het net koopt. Niet alleen het leveringstarief maar OOK de energiebelasting wordt verrekend.
Ik vrees dat op langere termijn vooral de energiebelasting niet meer gesaldeerd mag worden. Dan loont het dus om je eigen stroom te verbruiken ipv terug te leveren en op een ander moment stroom in te kopen.

zandbak
Master
 Bericht 
FocusWagon schreef:
Niet alleen het leveringstarief maar OOK de energiebelasting wordt verrekend.

Volgens mij kreeg ik alleen de kale prijs van ca 8ct per kwh terug. 200 kwh over, 16 euro
Met een oude meter.

WimLex
Master
 Bericht 
Explosie bij FMG in Dinxperlo: vijf gewonden
Geplaatst op 30 mei 2016
Laatste update 30 mei, 16:53

DINXPERLO - Bij een explosie in het bedrijf Flow Meter Group aan de Meniststraat in Dinxperlo zijn maandagochtend rond 9:15 uur vijf gewonden gevallen. Drie mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht, twee zijn er ter plaatse behandeld.

Volgens de politie is er bij de slachtoffers sprake van botbreuken. Om hoeveel mensen dat gaat en hoe ernstig die zijn kan de politie niet zeggen.

Ernst
Over de oorzaak van de explosie is niets bekend. Het bedrijf maakt onder meer gasmeters en wil niets zeggen over het ongeval. De arbeidsinspectie SZW is ingeschakeld en zal daar onderzoek naar doen.

Veilig
De brandweer heeft het pand na de explosie onderzocht en meldt dat het gebouw stabiel en veilig is. Brand is er na de explosie niet ontstaan.

http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.6060938

Walker
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Volgens mij kreeg ik alleen de kale prijs van ca 8ct per kwh terug. 200 kwh over, 16 euro
Met een oude meter.

Met een nieuwe meter had je het volle pond aan belasting over je verbruik ook mogen betalen. Nu dus niet.

zandbak
Master
 Bericht 
Mijn opbrengst was uiteraard hoger dan mijn verbruik. Niets afgenomen dus ook geen belasting. Zal met een nieuwe meter niet anders zijn lijkt me?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Natuurlijk wel want dan kun je het niet meer verrekenen. Wat je nu aan overschot hebt (bijvoorbeeld overdag) streep je weg tegen wat je (bijvoorbeeld 's nachts) uit het net trekt voor vaatwasser, en daar betaal je dus geen belasting over. Straks betaal je belasting over elke kwh die je uit het net trekt, ook als je die daarna weer teruglevert.

zadkine
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Met een oude meter.

Ja , klopt. Het energie bedrijf zal je niet, op eigen kosten, 15 cent belasting per kwh gaan betalen voor datgene wat je MEER levert dan dat je van hun afneemt. Zij kunnen dat nergens verrekenen. Je krijgt slechts voor alles wat je terug levert en daarna weer verbruikt het volle pond uitbetaald.

R
Master
 Bericht 
Energiebelasting maakt meer kapot dan je lief is.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Slimme energiemeter bespaart maar weinig
Vandaag, 07:10

De slimme energiemeter die de komende jaren in alle huishoudens geïnstalleerd moet worden, levert minder energiebesparing op dan verwacht. Er was gerekend op een energiebesparing van gemiddeld 3,5 procent per huishouden, maar het blijft tot nu toe steken op 1 procent, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Volgens het Planbureau komt dat doordat het energieverbruik niet zichtbaar wordt gemaakt op een display in de woonkamer. Het apparaat hangt in de meterkast en daarop is alleen te zien hoeveel de consument op dat moment in totaal verbruikt. Er is niet op te zien hoeveel een bepaald apparaat, bijvoorbeeld de stofzuiger of de wasdroger, op dat moment verbruikt.

Alle 7 miljoen huishoudens krijgen een slimme energiemeter. De energiemaatschappij stuurt daarbij een tweemaandelijks overzicht dat gedetailleerder is dan voorheen. Maar bij het politieke besluit om alle huishoudens van een slimme energiemeter te voorzien is besloten om het display niet mee te leveren. De consument moet hier apart voor betalen bij de energieleverancier of in de winkel.

Hoewel de kosten van zo'n apparaat snel terugverdiend kunnen worden, schaffen de meeste consumenten geen display aan. Hierdoor is de slimme meter in de meeste huishoudens een computer zonder toetsenbord en beeldscherm. In het Verenigd Koninkrijk, waar de slimme meter standaard wordt geleverd met display, is het energiebesparende effect veel groter.

Het Planbureau voor de Leefomgeving hoopt dat energiebedrijven en fabrikanten meer gaan doen om de consument te overtuigen van het nut van de aanschaf van een display.

WimLex
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Het apparaat hangt in de meterkast en daarop is alleen te zien hoeveel de consument op dat moment in totaal verbruikt. Er is niet op te zien hoeveel een bepaald apparaat, bijvoorbeeld de stofzuiger of de wasdroger, op dat moment verbruikt.

Klopt, en die vraag had ik al eens aan Enexis gesteld: Hoe gaat die slimme meter ervoor zorgen dat mijn koelkast minder gaat verbruiken ?
Hilarisch lachen aan de andere kant van de lijn, "ja zo slim is de meter nu ook weer niet" ...

Maargoed, een verbruiksmeter heb je dus veel meer aan, aangezien een apparaat in de loop der tijd niet ineens meer of minder gaat verbruiken ...

Speedy J
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Hoewel de kosten van zo'n apparaat snel terugverdiend kunnen worden

Oh ja? Kost zo'n display twee euro dan?

WimLex
Master
 Bericht 
Speedy J schreef:
Oh ja? Kost zo'n display twee euro dan?

Kan er niet eens een display voor vinden :fp:
https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
Ze maken allemaal gebruik van internet en een programma :loco:

Kan je er beter een Raspberry aanhangen
(overigens is op mijn meter de uitleespoort verzegeld :fp: )

Speedy J
Master
 Bericht 
Misschien bedoelen ze zo'n Toon-ding. Ad tweehonderd euro ex abonnementskosten.

Duurt 2000 jaar maar dan heb je die kosten er wel uit ja.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik heb nooit gesnapt hoe dat ding tot energiebesparing had moeten leiden? Er hangt een meter in de kast waar ik 1 keer per jaar op moet kijken en dan krijg ik een overzicht met wat ik heb verbruikt en wat dat me kost. Die meter vervang je door een exemplaar waar ik nooit meer op hoef te kijken en vervolgens krijg ik elke 2 maanden een overzicht van wat ik heb verbruikt én 1 keer per jaar bevat dat overzicht ook daadwerkelijk een afrekening. En dan zit de energiebesparing waar precies?

Oh, ik zie dat ik in vorige periode extra veel stroom heb gebruikt. Laat ik dan deze maand maar minder wassen en koken ter compensatie of zo? :fp:

wernert
Pro
 Bericht 

WimLex schreef:
:thumb:
Volkszaehler installeren en even kijken wat je wil meten. NB: de D0-poort (ir) geeft alleen de meterstand, vaak in hele kwh. Je wil dan ook nog de pulsen hebben.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Voor iedereen die hier zonnepanelen heeft: heb je die dan ook op het zuiden liggen? Ik heb hier een dak op het oosten met een dakkapel erop, dus niet volop ruimte voor de panelen. Sterker nog, uitgaande van 1x1,65 als standaardmaat kom ik niet verder dan misschien acht panelen op het dak, en ik denk zelfs nog minder. Zou dat rendabel te maken zijn?

zandbak
Master
 Bericht 
Ik heb ze inderdaad op het zuiden liggen.
Je hebt geen plat garagedak ofzo waar ze op kunnen?
8 panelen schiet ook niet zo op, afhankelijk van de grootte van het huishouden.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Helaas :P
Ik gok zomaar dat het voor mij meer rendement oplevert om het geld in m'n hypotheek te steken. Dat is uiteindelijk ook een rendement van een paar procent natuurlijk.

zandbak
Master
 Bericht 
Zonnepanelen worden wel steeds goedkoper natuurlijk. Als je meer levert dan je gebruikt betaal je uiteraard ook geen energiebelasting. De opbrengsten van het overschot zijn minimaal trouwens.

WimLex
Master
 Bericht 
installateur adviseerde om het aantal zonnepannelen zo te kiezen dat je niet gaat terugleveren

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Kan me zomaar voorstellen dat de teruglevering over een tijdje niets meer oplevert behalve inderdaad de belasting. De vraag is of je belastingvoordeel zodanig is dat het de meerprijs van meer panelen rechtvaardigt.

Misschien straks even zien of ik iets gemeten krijg qua hoeveelheid panelen die ik kwijt zou kunnen, al denk ik zomaar dat de terugverdientijd wel eens boven de tien jaar kan liggen. Dan is het de vraag of het voor nu rendabel is.

Turkosariba
Master
 Bericht 
Vanaf 2020/2022 wordt de salderingsregeling omgezet naar flexibele tarieven voor stroomafname en teruglevering afhankelijk van vraag en aanbod. Dat betekent dat je in de zomer (vrijwel) niets meer krijgt voor je overtollige PV-stroom en 's winters de volle mep betaalt voor kolenstroom. Dat zal me nog een herrie geven met al die Nul-Op-Meter woningen die straks allesbehalve NOM zullen zijn. Maar ook bezitters van uitbundige PV-installaties zullen hun investeringsberekening moeten herzien.

Speedy J
Master
 Bericht 
Oplossing is dan eigen energie-opslag, ik snap ook niet waarom dit nog geen gemeengoed is wanneer je zelf stroom op gaat wekken. Kostenplaatje?

Alexander_B
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
http://www.immoweb.be/nl/niet-geleverd/ ... artid=4031 heb je dus veel meer aan, aangezien een apparaat in de loop der tijd niet ineens meer of minder gaat verbruiken ...

Koelkasten en vriezers wel, die gaan na verloop van tijd steeds meer verbruiken, tot zover aan toe dat een nieuwe kopen binnen een jaar uitkan door besparing op het verbruik.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Koelkasten en vriezers wel, die gaan na verloop van tijd steeds meer verbruiken, tot zover aan toe dat een nieuwe kopen binnen een jaar uitkan door besparing op het verbruik.
Dan moeten ze wel heel oud zijn. Hier hebben ook een koelkast die niet meer helemaal jofel is, maar toch besloten 'm nog maar even te laten zitten tot de hele keuken vervangen wordt. Anders te veel risico dat de nieuwe koelkast over een paar jaar weer waardeloos is.

zandbak
Master
 Bericht 
Speedy J schreef:
Oplossing is dan eigen energie-opslag, ik snap ook niet waarom dit nog geen gemeengoed is wanneer je zelf stroom op gaat wekken. Kostenplaatje?

Duur! 3700 euro voor een Tesla Powerwall

Energieleverancier Eneco gaat vanaf 2016 de nieuwe accu’s van Tesla leveren voor thuisopslag. Een combinatie met zonnepanelen ligt voor de hand, maar de prijs van de Tesla Powerwall zorgt voor een lange terugverdientijd.

Het Californische bedrijf Tesla van ondernemer Elon Musk is vooral bekend van de gelijknamige elektrische auto’s. Maar Musk denkt groter en lanceerde afgelopen zomer een grote accu voor thuisopslag van stroom, de Tesla Powerwall.

Dinsdag kondigde energieleverancier Eneco aan de variant met een capaciteit van 7 kilowattuur (Kwh) voor dagelijks gebruik vanaf 2016 in Nederland te gaan leveren. De garantie is tien jaar.
Accu van Tesla: geen koopje

De prijs die Eneco rekent is 3.675 euro voor een Tesla Powerwall van 7 Kwh. Dat is fors hoger dan prijs die Tesla zelf noemde afgelopen mei, te weten 3.000 dollar. Omgerekend komt dit neer op een zo’n 2.754 euro.

“De prijs van 3.675 euro is wat Tesla zelf rekent voor distributie in Nederland, daar zit geen marge van Eneco op”, zo laat de woordvoerder weten. “Eneco rekent kosten voor de installatie en eventueel voor onderhoud. Voor 3.000 dollar kun je de Powerwall ophalen bij de Gigafactory in Californië. Maar dat is dus exclusief btw en transportkosten.”

Eerder maakte Z24 een ruwe berekening voor de terugverdientijd van een set zonnepanelen en een Tesla Powerwall van 10 Kwh. Met de exactere prijsinformatie van Eneco kan dat sommetje worden overgedaan voor de 7 Kwh-variant. Op de achterkant van een bierviltje.
Terugverdientijd zonnepanelen en Tesla-accu

Het prijskaartje dat aan de accu van 7 Kwh hangt, is dus 3.675 euro, exclusief omvormer en installatiekosten. Daarnaast moet ook de aanschaf van zonnepanelen worden meegenomen. Een installatie van 10 panelen inclusief omvormer en eenmalige vervanging van de omvormer kost zo’n 4.700 euro, becijferde Milieu Centraal. Dan heb je een capaciteit van zo’n 2.500 wattpiek, waarmee je circa 2.200 Kwh per jaar aan stroom kunt opwekken.

Een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt 3.340 Kwh per jaar aan elektriciteit, aldus voorlichtingsinstituut Nibud. Als je uit 10 zonnepanelen jaarlijks zo’n 2.200 Kwh stroom haalt, komt dat neer op ongeveer 6 Kwh per dag. Dat zou betekenen dat een doorsnee huishouden met 10 panelen en de Powerwall van 7 Kwh kan voorzien in ongeveer twee derde van de dagelijkse energievoorziening.

Zet je de totale investering in de zonnepanelen en de thuisaccu van Tesla af tegen de huidige gemiddelde stroomprijs van 23 eurocent per Kwh, dan leveren zonnepanelen plus de accu van Tesla na ongeveer 15 jaar een financiële besparing op. Uitgangspunt hierbij is dat de stroomprijs gemiddeld met 2 procent per jaar stijgt.
1
Praktische bezwaren

Dit is in het meest gunstige scenario. Dat betekent dat de zon genoeg moet schijnen om de accu helemaal op te laden, dat de accu alle opgeslagen energie kan leveren en dat de capaciteit van de batterij niet onder een kritiek niveau zakt na een aantal jaar. Met name de laatste twee punten zijn onwaarschijnlijk.

Verder is de berekening sterk gevoelig voor de ontwikkeling van stroomprijzen. Stijgen die bijvoorbeeld niet met 2 procent per jaar, in lijn met de inflatie op de lange termijn, maar blijven ze vlak, dan loopt de terugverdientijd op naar 19 jaar.

Ook heb je voor tien zonnepanelen een behoorlijk dak nodig. Voor de meeste mensen is zes panelen realistischer. Het is bovendien de vraag of de eerste generatie van deze accu het minimaal vijftien jaar volhoudt. Eneco geeft, zoals hierboven aangegeven, tien jaar garantie op de Tesla Powerwall.

Tot slot moeten geïnteresseerden letten op de ontwikkelingen rond de salderingsregeling, waarbij je zelf opgewekte zonnestroom aan het net levert tegen dezelfde stroomprijs die je betaalt voor de afname bij je energieleverancier. Deze regeling gaat mogelijk op de schop en dan wordt het kostenplaatje gunstiger voor zelfopslag via de Powerwall.

Wil je een Tesla Powerwall aanschaffen, dan helpt dat in eerste instantie vooral om je eigen CO2-uitstoot te verkleinen. Rijker zul je er niet gauw van worden.

https://www.businessinsider.nl/tesla-ac ... nt-603617/

Speedy J
Master
 Bericht 
Duidelijk :thumb:

Aanhanger
Master
 Bericht 
Speedy J schreef:

Opslag overdag voor verbruik 's avonds is nog te overzien, maar opslag in de zomer om te gebruiken in de winter is niet te doen. Nou is de productie in de winter ook niet nul, maar het kan ook wekenlang bijna niets opleveren.

zadkine
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Het prijskaartje dat aan de accu van 7 Kwh hangt, is dus 3.675 euro

Zoek gewoon eens op "standaard" accu's .
1 auto accu 85AH is 1 kwh.
7 accus dus hetzelfde als die powerwall vam Tesla. Weegt alleen wat meer.
Voor een 250 -450 euro koop je een accu van 250AH (3 kwh) welke geschikt is voor vrij ver ontladen en volgens zeggen weinig lekstroom heeft. Is een fractie per kwh tov die tesla accu's.
Tesla maakt haar accusysteem van dure lichtgewicht accu's ipv zich te realiseren dat lichtgewicht voor opslag thuis onbelangrijk is.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Opslag overdag voor verbruik 's avonds is nog te overzien, maar opslag in de zomer om te gebruiken in de winter is niet te doen. Nou is de productie in de winter ook niet nul, maar het kan ook wekenlang bijna niets opleveren.
Je blijft dus afhankelijk van een electriciteitsboer. Zo'n accu oplossing lijkt mij alleen interessant als je daarmee compleet off-grid kan gaan en dus ook geen vastrecht meer betaalt. In Australie werkt dat wellicht maar zoals aanhanger al haarfijn uitlegt, in NL is het kansloos tenzij je er een diesel aggregaat naast zet.

zadkine schreef:
Tesla maakt haar accusysteem van dure lichtgewicht accu's ipv zich te realiseren dat lichtgewicht voor opslag thuis onbelangrijk is.
Ze zoeken "economy of scale" voor hun accu fabrieken. Omdat Elon Musk een soort halfgod status heeft bij de (overwegend alfa geschoolde) pers, kijkt bijna niemand kritisch naar dit soort ontwikkelingen en wordt de powerwall als redder van moeder aarde gepresenteerd. De schapen betalen straks 3 keer zo veel als nodig om een niet bestaand probleem op te lossen :loco:

Alexander_B
Master
 Bericht 
Loodaccu's hebben poep efficientie, eerst bij het opladen, daarna bij het ontladen weer, dan gooi je al met al alsnog de helft van je zonne-energie weg.

Pietert
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
van dure lichtgewicht accu's ipv zich te realiseren dat lichtgewicht voor opslag thuis onbelangrijk is.

Je denk dat dat de hoofdreden is? :lol:

zadkine
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Loodaccu's hebben poep efficientie, eerst bij het opladen

Hangt van je installatie af

wiki geeft aan een efficiëntie van 50-92%
En je kan het best een vol tractie accu nemen. Deze heeft meer laadcycli en kan zonder schade dieper ontladen worden.

En ongeacht efficiëntie...je bent tenminste onafhankelijk van de overheid met haar energie belastingen etc., of je kiest ervoor dat je de stroom gaat leveren aan het net als de prijs hoog is ipv laag op een zonnige zomerdag (als de tarieven variabel gaan worden).

KanarieVW
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
“De prijs van 3.675 euro is wat Tesla zelf rekent voor distributie in Nederland, daar zit geen marge van Eneco op”, zo laat de woordvoerder weten. “

:lol: Nee tuurlijk niet. De prive chauffeur van de directie komt voor gratis opdraven.
Mijn overbuurman heeft een demo opstelling thuis van Tesla en moet die dingen aan de man gaan brengen. Maar ook hij geeft al toe dat ook de accu's hun geld niet waard zijn. Ruim voor je het hebt terug verdiend zijn de accus aan vervanging toe. Echt sterk getwijfeld om mijn dak voor te gooien met panelen toen deze begin dit jaar gebouwd werd, maar ben nu wel blij dat ik geen geld in zo'n bodemloze put heb gestoken. Zou het niet voor het milieu doen, maar puur dat het wat op moet gaan leveren. Die illusie is inmiddels verder dan ooit.

zadkine
Master
 Bericht 
Die accu systemen zijn vooral leuk regio's in landen als Spanje, 360 dagen zo per jaar. En dan nog pas als er geen directe stroom voorziening is en de keus is om heel veel kilometers koper aan te laten leggen of een accusysteem neer te zetten. Dan kun je de accu en zonnecel investering wegstrepen tegen een andere investering.

Kwibus
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Die accu systemen zijn vooral leuk regio's in landen als Spanje, 360 dagen zo per jaar.
Ja, maar in Spanje hebben de elektriciteitsboeren het voor elkaar gekregen dat het daar nu bijna onmogelijk is gemaakt zelf zonnestroom op te wekken. Inclusief actieve controle op geplaatste panelen. Zonneboiler mag nog net :fp:

zadkine
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ja, maar in Spanje hebben de elektriciteitsboeren het voor elkaar gekregen dat het daar nu bijna onmogelijk is gemaakt zelf zonnestroom op te wekken. Inclusief actieve controle op geplaatste panelen. Zonneboiler mag nog net

Is daar geen EU regel tegen? Die dit soort verboden /dwarsliggerij onmogelijk maken?

Kwibus
Master
 Bericht 
Geen idee, maar voorlopig is het zo wel.

Overigens, on topic (uit de Volkskrant van vandaag); het blijkt dat wanneer er een digitale afleesdisplay in b.v. de woonkamer wordt gehangen, er wel degelijk meer energiebesparing wordt behaald. In de UK werd de meelevering van de display verplicht gesteld, maar in NL niet. Iets optioneels dat aan de markt moest worden overgelaten, vond men hier. En zie het resultaat :fp:

Pagina 7 van 9 [ 425 berichten ]