» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 11  [ 534 berichten ]

Slimme meter?
Ja 17%  17%  [ 22 ]
Nee 83%  83%  [ 111 ]
Totaal aantal stemmen : 133
Fpsdoug
Master
 Bericht 
Vandaag kreeg ik een brief van mijn netbeheerder: Stedin. Ze willen een slimme meter komen plaatsen.
Nu heb ik veel spookverhalen gehoord en gelezen. Iemand die zwaarwegende voor- of nadelen dan wel ervaringen kan noemen?

Ik heb de optie voor accepteren, accepteren zonder automatisch doorgeven van meterstanden, of weigeren.

Ik neig naar weigeren, want alles gaat prima zoals het gaat.

Spook
Master
 Bericht 
Ik heb bezwaar tegen de privacy-implicaties. Daarom nee.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Ik neig naar weigeren, want alles gaat prima zoals het gaat.

Ik ook.

Nu schijnt het mogelijk te zijn om dat kreng niet op het internet aan te sluiten.

gastje01
Weet de weg
 Bericht 
Het is vooral nadelig als je je dak vol panelen hebt liggen ivm salderen. Je kunt er voor kiezen een slimme meter wel of niet op afstand uitleesbaar te laten maken. Ook kun je een meter weigeren, tenzij je huidige meter is afgekeurd. Op GoT zijn er meerdere topics over (het weigeren van) deze slimme meter.

Persoonlijk zou ik zelf weigeren omdat er voor mij als klant geen voordeel is en ik waarschijnlijk wel geacht wordt thuis te zijn voor de plaatsing van de meter.

WimLex
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Nu schijnt het mogelijk te zijn om dat kreng niet op het internet aan te sluiten.

Klopt, hij zit aangesloten op het elektriciteitsnet, daar gaat de data overheen.

Walker
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Als je dat zelf niet doet (met een plugwise P1 ofzo) komt die meter niet op het internet. Wel is deze op afstand uit te lezen door de netbeheerder. Maar niet door je energieleverancier.

Heb je zonnepanelen (of ga je die op korte termijn aanschaffen): Dan moet je de oude meter houden. Heb je geen zonnenpanelen, dan maakt het geen reet uit.

Uiteindelijk zullen de oude meters wel verboden worden ivm vervallen ijking ofzo, dan mag je alsnog (op eigen kosten) de meter laten vervangen. Maar dat duurt nog wel even.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik vind het kunnen afsluiten op afstand door je leverancier ook wel een beetje een probleem.

"Ja maar meneer, dat doen we niet zomaar hoor."
-Nee, en er gaat administratief ook nooit zomaar iets mis. Ik heb liever dat er fysiek iemand naar mijn straat moet komen om een kastje open te doen of hoe dat ook gaat.
Dan is de drempel toch weer wat hoger he.,..

Signum
Master
 Bericht 
gastje01 schreef:
Op GoT zijn er meerdere topics over (het weigeren van) deze slimme meter

Met dit soort vrolijke types :lol:

Citaat:
Blijven volhouden, ik wil zo´n ding niet in mijn meterkast, alles wordt afgeluisterd dan.

Ben benieuwd of hij ook een radiokies heeft.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Als er maar de allerkleinste kans bestaat dat je ooit nog eens zonnepanelen op je dak gaat leggen,
of wanneer er maar de allerkleinste kans bestaat dat je je huis ooit verkoopt aan iemand die misschien zonnepanelen op het dak wil leggen: Nee.

Nee dus.

Spook
Master
 Bericht 
Dat is toch ook gestoord? Een nieuwe meter die niet met panelen overweg kan ..

Aanhanger
Master
 Bericht 
Die kan daar prima mee overweg.
Het gaat erom of je meter kan onderscheiden wat je teruglevert of niet.

Spook
Master
 Bericht 
Dan kan ie er dus niet mee overweg. Het idee dat je alleen hoeft te meten wat er binnenkomt is achterhaald.

EddyHH
Master
 Bericht 
Spook schreef:

Dan kan ie er dus niet mee overweg. Het idee dat je alleen hoeft te meten wat er binnenkomt is achterhaald.

Je begrijpt het niet, als bewoner wil je niet dat zij kunnen zien wat je uit die zonnecellen hebt gehaald. Daar moet je vroeg of vroeger voor gaan betalen.

Een oude meter draait gewoon terug bij alles wat de zon produceert

Tommie
Master
 Bericht 

Behalve zonnepanelen is er nog een groot nadeel aan de slimme meter: deze staat variabel stroom beprijzen toe. Dat wordt door (meestal extreem-linkse) voorstanders van het onding al als "voordeel' benoemd. Op piektijden wordt de stroom dan (heel erg) duur, wat extra winst oplevert voor de maatschappij.

bert65
Master
 Bericht 
Waarom moet mijn goed werkende meter vervangen worden? Moet dat zodat de leverancier lekker mee kan kijken wanneer ik welk apparaat aan heb staan? Wie kan er nog meer meekijken? Aan wie verkopen ze de informatie?
Ik hoef dat ding voorlopig niet.

WimLex
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Waarom moet mijn goed werkende meter vervangen worden? Moet dat zodat de leverancier lekker mee kan kijken wanneer ik welk apparaat aan heb staan? Wie kan er nog meer meekijken? Aan wie verkopen ze de informatie?

Tja, dat krijg je als je het paard van troje niet leest 8)

zerty
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Moet dat zodat de leverancier lekker mee kan kijken wanneer ik welk apparaat aan heb staan? Wie kan er nog meer meekijken?

Precies, hoelang duurt het voor het systeem gehackt is?
Ze kunnen dan op afstand nagaan of mensen op vakantie zijn. :[
EddyHH schreef:

Een oude meter draait gewoon terug bij alles wat de zon produceert

:applaus: :applaus:Die van mij heeft vandaag weer heel wat rondjes achteruit gedraaid. :woop: :woop:

gastje01
Weet de weg
 Bericht 
EddyHH schreef:

De huidige meters draaien gewoon 1:1 terug. Geen idee van de KWh prijzen, als voorbeeld maak ik daar even 0,20 cent van. De nieuwe slimme meters meten ook echt 2 kanten op, zodat je 20 ct/KWh moet betalen, maar voor de terug geleverde energie maar 11 ct/KWh ontvangt.

Tweakers heeft inderdaad een hoog alu-hoedjesgehalte, maar niet alle argumenten die aangedragen worden zijn onzin; er is vaak zat bewezen dat fouten gemaakt worden waarmee de privacy van consumenten geschonden wordt. Nu heb je nog een beetje een manier om je daar tegen te verzetten :)

zerty
Master
 Bericht 
gastje01 schreef:
De nieuwe slimme meters meten ook echt 2 kanten op, zodat je 20 ct/KWh moet betalen, maar voor de terug geleverde energie maar 11 ct/KWh ontvangt.

Niet zolang de salderingsregeling blijft. :schudnee:
Dan word dat verrekend met je verbruik.
Maar dat ligt ook al op de schop. :thumb_d:
http://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2017/

gastje01
Weet de weg
 Bericht 
zerty schreef:
Niet zolang de salderingsregeling blijft. :schudnee:
Dan word dat verrekend met je verbruik.
Maar dat ligt ook al op de schop. :thumb_d:
http://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2017/
Antwoord met een citaat Meld dit bericht

Dat bedoelde ik ook, niet zo handig uitgedrukt misschien. Na de invoering van de slimme meter is de technische mogelijkheid er.

bert65
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Tja, dat krijg je als je het paard van troje niet leest

Het gaat mij ook om:

WimLex schreef:
Wie kan er nog meer meekijken? Aan wie verkopen ze de informatie?

WimLex
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
WimLex schreef:
Wie kan er nog meer meekijken? Aan wie verkopen ze de informatie?

Dat heb ik nooit gevraagd :nono: :schudnee:

En als je op mijn linkje had geklikt, had je de antwoorden op je eigen vraag ook gelezen (f)

snovvdog
Master
 Bericht 
Gewoon een ouderwetse dubbele draaimeter.

Waarom zou je het niet willen ? Je doet je was, afwas en drogen in de avond/nacht/weekend tijdens daltarief, en je doet zuinig/je (eventuele) zonnepanelen laden het stroomet bij tijdens piektijden wanneer je op werk zit.

Spook
Master
 Bericht 
Ja ik zal mijn was draaien in de nacht. Vinden alle buren leuk. Vooral die met een nieuwe baby.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Die hebben nog veel meer was.

GerbenT
Master
 Bericht 
Lees weer een partij BS.....

Bottom line is dat je de Slimme meter dom kan laten maken door de netbeheerder.
Dan wordt het verzenden van info uitgezet en moet je jaarlijks een kaartje invullen.

Verder wordt de stream van gegevens alleen aan de contracthouder van de aansluiting
gestuurd.

En ja het klopt, ik heb software geschreven om die bestanden te verwerken .... :wink:

GerbenT
Master
 Bericht 
http://www.stedin.net/Informatie-voor/Consumenten_en_kleinzakelijk/Pages/Slimme_meter.aspx

STEDIN schreef:
Ik heb een slimme meter maar die wil ik niet meer

Wanneer er in uw huis of bedrijf al een slimme meter geplaatst is, dan kunt u er voor kiezen om het
automatisch uitlezen van de meterstanden te laten uitzetten. Dit kunt u aan ons doorgeven. Hier zijn
geen kosten aan verbonden. U kunt dit aangeven via dit formulier of via onze klantenservice
088 896 39 63.

snovvdog
Master
 Bericht 
Goeie isolatie, een goeie wasmachine en rubberen voetjes ervoor schelen al het meeste...
Als je in een appartement woont, mja dan heb je daar zelf voor gekozen...

WimLex
Master
 Bericht 
GerbenT schreef:
En ja het klopt, ik heb software geschreven om die bestanden te verwerken .... :wink:

broncode svp :honger: :honger: :honger:

GerbenT
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
broncode svp :honger: :honger: :honger:

Stedin levert gewoon een XML file aan de leveranciers met de aansluitgegevens en de stand.
Eigenlijk niet meer en niet minder.

En die werd gefilterd en rechtstreeks in het systeem verwerkt.

GerbenT
Master
 Bericht 
Overigens gaan de gegevens via ESDN naar de leveranciers van de gas/energie o.b.v. het CAR (Centraal Aansluiting Register)
en het EAN-code boek....

zoek je gegevens maar eens op http://www.eancodeboek.nl/

Aanhanger
Master
 Bericht 
Maar stopt het apart meten van terugleveren dan ook?
Lijkt me niet.

GerbenT
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Maar stopt de aparte meting van terugleveren dan ook?
Lijkt me niet.

Hij wordt dan afgehandeld alsof het een "domme meter" is aka zoals nu
Hij heeft 4 kanalen: Hoog/laag x levering/teruglevering

er gaat alleen geen informatie automagisch terug

Feitelijk
Master
 Bericht 
Dat lijkt me afhangen van de energieboer. Die zal toch alle vier de standen willen weten voor zijn factuur.

GerbenT
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dat lijkt me afhangen van de energieboer. Die zal toch alle vier de standen willen weten voor zijn factuur.

Zal die dat echt moeten opvragen bij jouw.... ze worden niet verzonden :schudnee: :schudnee: :schudnee:

even kleine toelichting

Levering : gebruiker <-------- netbeheerder <----- leverancier
Standen : gebruiker --------> netbeheerder -----> leverancier
Contract : gebruiker <-------------------------------> leverancier

Feitelijk
Master
 Bericht 
GerbenT schreef:

Zal die dat echt moeten opvragen bij jouw.

:kniktja:

En dan krijg ik toch nog steeds maar 7 cent voor mijn zonnestroom en moet ik 23 cent voor hun koolstroom betalen?

GerbenT
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
En dan krijg ik toch nog steeds maar 7 cent voor mijn zonnestroom en moet ik 23 cent voor hun koolstroom betalen?

Ecostroom nemen 8) 8) 8)

Maar dat is je contract.....dat is niet IT gerelateerde problemen O:) O:) O:)

frankram
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

Dan heb je nog mazzel. :kniktja: :kniktja: De bakker betaalt helemaal niets als ik hem brood terug lever. O:) O:) O:)

GerbenT
Master
 Bericht 
frankram schreef:
Dan heb je nog mazzel. :kniktja: :kniktja: De bakker betaalt helemaal niets als ik hem brood terug lever. O:) O:) O:)

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Feitelijk
Master
 Bericht 
GerbenT schreef:

Klopt. Dat zijn deze:

Feitelijk schreef:
k vind het kunnen afsluiten op afstand door je leverancier ook wel een beetje een probleem.

"Ja maar meneer, dat doen we niet zomaar hoor."
-Nee, en er gaat administratief ook nooit zomaar iets mis. Ik heb liever dat er fysiek iemand naar mijn straat moet komen om een kastje open te doen of hoe dat ook gaat.

GerbenT
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

Tuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar afsluiten gebeurd nu al weinig en al helemaal niet in de winter
(tenzij echt noodzakelijk). Maar voordeel is wel dat je ook op afstand weer aangesloten kan worden :-)

Ook als iemand in de straat loopt kan het mis gaan....

zerty
Master
 Bericht 
gastje01 schreef:

Dat bedoelde ik ook, niet zo handig uitgedrukt misschien. Na de invoering van de slimme meter is de technische mogelijkheid er.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de saldering en de keuze van het soort meter wat ik wil gebruiken.
Of kan ik zelf geen meter plaatsen en alleen huren?
snovvdog schreef:
ewoon een ouderwetse dubbele draaimeter.

Waarom zou je het niet willen ?

Omdat er bijna geen verschil zit in het dag /nachtarief en bij iedere aanbieder gaat het nachttarief op een andere tijd in.
En omdat je meer betaald voor je dagtarief, heb je er geen zak aan.

snovvdog
Master
 Bericht 
zerty schreef:

Omdat er bijna geen verschil zit in het dag /nachtarief en bij iedere aanbieder gaat het nachttarief op een andere tijd in.
En omdat je meer betaald voor je dagtarief, heb je er geen zak aan.

Dan gebruik je toch meer stroom 's nachts ? Gewoon geen was/afwas overdag doordeweeks...

10% vind ik een aanzienlijk verschil, da's op jaar basis gemakkelijk 100+ euro.

Onderbord
Pro
 Bericht 
De slimme meter geeft, los van het reeds genoemde, weinig voordelen. Risico is inderdaad wat Feitelijk noemt. Enige geinige wat ik in het ding zie (hebben er op de zaak een hangen) is de P1-poort. Daardoor kan ik zelf wat logging doen en fancy grafiekjes maken over stroomverbruik, mocht je handig zijn of geld uitgeven aan een Plugwise o.i.d.

Broadie
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Die 7 cent komen zowat overeen met de leveringskosten die je voor je centraal opgewekte (Duitse bruinkolen- en Franse kern-)energie betaalt.
De rest van die 23 cent zijn netwerkkosten en natuurlijk de onvermijdelijke belastingen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

10% vind ik een aanzienlijk verschil, da's op jaar basis gemakkelijk 100+ euro.

1. het is geen 10%
2. je bent een flinke gebruiker :o

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Wat is flink? Ik doe zelf 5000 kWh (en 4800 m3 gas) en er is nog geen zomer :boos:

Aanhanger
Master
 Bericht 
GerbenT schreef:
Feitelijk schreef:

Ecostroom nemen 8) 8) 8)

Oftwel: het antwoord op de vraag blijft hoe dan ook "nee".

Walker
Master
 Bericht 
Hier een nieuwe woning, zat er bij oplevering al in.

zadkine
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
De rest van die 23 cent zijn netwerkkosten en natuurlijk de onvermijdelijke belastingen

14 cent belasting...dat is de hoofdmoot.
Als je meer dan 10000kwh verstookt wordt de belasting per kwh aanzienlijk lager...ruim 5 cent/kwh
Als je meer dan 50000 kwh verstookt per jaar is de belasting nog maar 1,39 cent.

Overigens loopt de overheid geen cent belasting mis over de stroom die je aan het net teruglevert. Daar betaalt een ander nl. wel die belasting over.

De overheid loopt belasting mis over jouw eigen verbruik. Ongeacht of je dat direct vanuit je zonnecellen verstookt, middels een accu opslaat of via het net "opslaat" (salderen).

En zoals ik in het andere topic aangaf....zou je voor terugleveren nog maar 7 cent krijgen dan loont het heel erg om accu's te kopen.

Pagina 1 van 11 [ 534 berichten ]