» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 3  [ 107 berichten ]
Fpsdoug
Master
 Bericht 
Heeft er iemand ervaring met een vaste airco? Tips en welk merk wel of niet te doen?

Het wordt bij ons op de slaapkamer erg warm. Mijn nachtrust is me wel wat waard, zodoende ben ik op zoek naar een airco. Heb me ingelezen en een mobiele airco kent vrij veel nadelen t.o.v. een vaste.

De slaapkamer heeft een dakkapel. Ik zat te denken dat het buitenste deel dan (uit het zicht) bovenop de dakkapel kan komen en het binnenste deel aan het plafond of muur in de slaapkamer. Daartussen een slang (al dan niet door de dakkapel geboord) en klaar is Kees. Toch?

Maak ik een denkfout? En zo nee. Welke merken en/of installatiebureaus raden jullie mij aan?

Superbedankt weer (f)

033er
Pro
 Bericht 

Sinds een paar maanden hangt hier een Daikin FTXS25K boven in onze slaapkamer. Unit aan de muur recht tegenover het trapgat. Koude lucht zakt naar beneden. Eerst eens kijken hoeveel profijt we er beneden van hebben. Als ie twee uurtjes gewoon aanstaat is het boven koud en beneden lekker. Lees 19/22 graden. Timer zit erop en een fluisterstand voor als je hem 's nachts aan wil hebben. Buitenunit is dan ook zo goed als onhoorbaar, prettig voor de buren. Ik was inclusief monteren en de hele santekraam voor 1300 euro klaar. Momenteel heb ik er geen spijt van 8)

IsIkke
Master
 Bericht 
Praxis heeft tristar in de aanbieding. Makkelijk te installeren en goede prijs. Reken wel prijs +150 je mag hem zelf installeren en aansluiten, maar om garantie te krijgen moet je het laten controleren.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Zie 'm niet in de folder.

033er schreef:
Ik was inclusief monteren en de hele santekraam voor 1300 euro klaar. Momenteel heb ik er geen spijt van 8)

Doable. Welk bedrijf heb je gebruikt? Of een lokaal bedrijfje?

skipper1978
Respect
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Daartussen een slang (al dan niet door de dakkapel geboord) en klaar is Kees. Toch?

Een slang voor afvoer van het condens water ja. Voor het koudemiddel geisoleerde leidingen gebruiken, want die worden gloeiend heet / koud + hoge druk.

Kwibus
Master
 Bericht 
Hier een AEG mobiele unit uit 1995. Was toen state-of-the-art, kan tot 30 kuub koelen. Kostte toen 4K. Rib uit mijn lijf, maar elke cent waard geweest. Doet nu dienst in de woonkamer. Koeling uitgebreid naar de slaapkamers met 3 vaste units op het (platte) dak. Begonnen met een split-unit van Panasonic voor ons en daarna 2x spit-unit van Daikin voor de jongens. 2x split was goedkoper dan 1 dubbele :lol:

Ook hier geen seconde spijt van. Uitgerust wakker worden maakt een enorm verschil tijdens warme periodes :kniktja:

Enige waar je op moet letten is dat je een pomp neemt die onder/in het dak kan worden weggewerkt zodat-ie niet kapotstuk vriest in de winter. Maakt de pomp paar tientjes duurder, zijn de kosten niet. En gewoon door een aircoboer laten opmeten/offreren/inbouwen. Goede ervaringen met deze jongens :thumb:

En neem altijd een invertermodel. Scheelt energie en verwamt in de winter goedkoper dan een c.v. ketel :kniktja:

Aanschaf en plaatsen in de winter laten doen, scheelt ook geld :lol:

IsIkke
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Zie 'm niet in de folder.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ng/5335955

Wij hebben de 12000 btu (onderaan de pagina staan links)

Deze zijn trouwens ook inverter

033er
Pro
 Bericht 

Fpsdoug schreef:
Doable. Welk bedrijf heb je gebruikt? Of een lokaal bedrijfje?

https://www.noordpool-airconditioning.nl/

Geen aandelen hierin overigens ;)
Netjes opgemeten, offerte, korte reactietijd. Binnen 2 weken geplaatst. Rommel netjes afgevoerd. Goede uitleg. Beleefd personeel.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik heb een mobiele airco. Heerlijk.
Wat zijn voor jou de nadelen?

033er
Pro
 Bericht 

Nog niet gemerkt. Mogelijk wat hogere stroomrekening.

Pita
Master
 Bericht 

Beetje vaste airco gebruikt zo'n 5 Kwu

Griffin
Master
 Bericht 
Twee merken: Daikin en Panasonic ( = Matsushita, zit niet geheel toevallig zeer close in een samenwerkingsverband met Daikin). Hier hangen twee Panasonics, prima apparaten.

Denk er wel om dat die krengen duur in onderhoud zijn. Schoonhouden is niet moeilijk, dat kan je zelf. Maar iedere paar jaar ook even koudemiddel aanvullen / vervangen, da's niet goedkoop.

Kwibus
Master
 Bericht 
Mobiele unit uit 1995 heeft nog nooit een beurt gehad. Koelt nog steeds als een jekko. Dakunits idem. Misschien dat ik die na de zomer eens laat nakijken.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ng/5335955

Wij hebben de 12000 btu (onderaan de pagina staan links)

Deze zijn trouwens ook inverter

Dat is goed betaalbaar.

IsIkke
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Dat is goed betaalbaar.

wederom reken dat +120 euro voor de controle. Nog niet slecht hoor, maar toch eentje om voor gewaarschuwd
te zijn ;) (staat daadwerkelijk in handleiding dat je die jongens moet inschakelen voor garantie, hoewel ze niet
moeilijk deden dat ik een stap te veel had gedaan.. het daadwerkelijk opendraaien van de kranen)

En wellicht heb je leidingen nodig. Ze zijn niet echt kort, maar het is allemaal net aan. (even kijken of ik nette
foto kan maken)

IsIkke
Master
 Bericht 
Afbeelding

die afstand dus (buiten/binnen)

En jaja, moet nog purschuim in het gat v/d leidingen.. en de kabel wegwerken. Ik ben nog in midden van verhuizing.

Maar het ophangen was een eitje.. alles sprak voor zich. De leidingen hadden koppelingen die gewoon niet ergens
anders konden. Kabels stond allemaal netjes genummerd. De unit zelf click je in een frame die je ophangt.

Het enige wat bij mij een probleem was, was het gat boren naar buiten.. dit is blijkbaar een metalen plaat :P we dachten
hout, dus de 7 gaten boor werd op een gegeven moment rood :P

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Hmmm. Interessant voor een goede nachtrust. Maar ook voor beneden.
Echter: installatie dus 1.000+. Beurtje af en toe. En dat ding een uur laten loeien kost ook een euro. Niet gek duur, maar als je 'm nu in de zomerperiode zes uur per dag aan hebt staan, gaat dat ook optellen natuurlijk.

IsIkke
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Beurtje af en toe

hetzelfde bedrijf (wederom uit de handleiding) heeft een aanbieding voor rond de 100 per jaar... dus dat valt op zich ook mee. (heb ik niet gedaan nog trouwens)

misschien kan het goedkoper.. ik heb eigenlijk geen moeite gedaan om ze te vergelijken. (hetzelfde met die controle dus)

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 11789.html handleiding dus. Hier spreken ze over 99 voor controle.. ik vermoed ex voorrij kosten.. of ik ben genaaid :P

Kwibus
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
En dat ding een uur laten loeien kost ook een euro.
Weet niet welke unit jij neemt dan, maar dat betaal ik er echt niet voor hoor. Dan zou ik met 3 airco's die 8 uur aan staan 24,- euro per warme zomernacht aan stroom verstoken :lol:

We kunnen gerust uitgaan van een gemiddeld opgenomen vermogen van 1,0 kW. Dat is wat het apparaat bij het stopcontact verbruikt. Vaak zal dit in de praktijk echter nog lager uitvallen. Stel dat je deze airco veertig dagen per jaar (in het zomerseizoen) voor acht uur per dag laat draaien. Dan kom je op een totaal van 320 uur. 320 maal 1,0 is in totaal 320 kWh (kilowattuur). Het ligt aan het tarief van jouw energiemaatschappij wat je hiervoor betaalt.

Op dit moment – zomer 2015 – is € 0,22 (22 eurocent) per kWh een redelijk gangbaar tarief. Voor een zomer koelte betaal je in dit geval dus 320 maal € 0,22 is in totaal € 70,50. Die € 70 is dus het bedrag dat je meer voor je energierekening betaalt door het gebruik van je airco. Het spreekt voor zich dat je dit bedrag aan moet passen als je veel meer of veel minder gebruik maakt van je airco. In het grootste deel van de gevallen zal het zo tussen de 50 en de 125 euro op jaarbasis uitkomen.

Meer info hier Oh, daar staat die euro per dag. Da's voor een mobiele airco. Nog fors volgens mij. Ik zou overigens niet besparen op de montage. Gewoon door de vakman laten doen.

Offerte uit 2012 voor onderhoud 3 split-level units 190,-. Toch al bijna 1.000,- euro bespaard O:)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Kwibus schreef:
https://www.allesairco.nl/wat-kost-airco-per-uur/ Oh, daar staat die euro per dag. Da's voor een mobiele airco. Nog fors volgens mij.

Ik denk het ook, nieuwe mobiele airco's hebben een A label en EER rating van rond de 2,6 ... Muur units zijn A+/A++ en een EER van 3,2 ... DeLonghi gebruikt een systeem met waterkoeling waardoor de EER toe kan nemen tot 3,1. (A+)

Voorbeeld;
Afbeelding

De winst in een muur/splitunit zit 'm meer in de gereduceerde geluidsproductie en de plaatsingsruimte binnenshuis. En de functie om te kunnen verwarmen, niet te vergeten.

--
Voor de goedkopere studio's hier hebben we gekozen voor mobiele units juist om het gebruik van airconditioning ietwat te ontmoedigen. Slapen met een geactiveerde airconditioning raadt ik af. Voor eigen gebruik staat er nu een DeLonghi die ik van de winter voor 50 Euri op de kop heb kunnen tikken van een of andere pauper Braziliaanse Duitsert in Würzburg, onderweg hierheen. Ik hou wel van zulke mooie deals :lol:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Als je een dakkapel hebt is dit een erg mooie oplossing.

http://www.minirooftop.nl

RRL
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Hmmm. Interessant voor een goede nachtrust. Maar ook voor beneden.
Echter: installatie dus 1.000+. Beurtje af en toe. En dat ding een uur laten loeien kost ook een euro. Niet gek duur, maar als je 'm nu in de zomerperiode zes uur per dag aan hebt staan, gaat dat ook optellen natuurlijk.

Ik heb vorig jaar in een opwelling een mobiele unit gekocht, sliep voor geen zak en werd met een gierende koppijn wakker. Liever in de auto blijven dan in huis.
Rond 21u ding aan als de zon weg is, als ik naar bed ga is het dan rond de 23-24° met goede vochtigheid. Slaap ik heerlijk bij. Zal het straks wel terug zien op de energierekening, jammer dan, nachtrust is me wat waard.

Bij een koopwoning komt er ook een vaste airco. Duurt nog even, maar ik hou dit topic in de gaten.

Kwibus
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Slapen met een geactiveerde airconditioning raadt ik af.
Nergens last van, fan vastzetten zodat de luchtstroom niet direct in je gezicht blaast en standje stil/eco kiezen. Heerlijk. Di epaas euro aan stroom is me een goede nachtrust wel waard. Zelfs al slaap je wel in een warme kamer, je lichaam rust gewoon niet uit.

RRL schreef:
Ik heb vorig jaar in een opwelling een mobiele unit gekocht, sliep voor geen zak en werd met een gierende koppijn wakker.
Die zin kun je op 2 manieren uitleggen :lol:

Walker
Master
 Bericht 
Heerlijk.... vloerkoeling in huis! :woop: :woop:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Wij hebben thuis rolluiken, bij warm weer overdag dicht laten en het blijft heerlijk koel binnen 8)

Kwibus
Master
 Bericht 
Jaja, jij vliegt zeker ook 's nachts naar de zon omdat het dan minder warm is 8)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
whut? :x

RRL
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Die zin kun je op 2 manieren uitleggen

Nu je het zegt. Ter duiding: slecht slapen en hoofdpijn waren vóór de aanschaf van de airco.

Wij hebben thuis rolluiken, bij warm weer overdag dicht laten en het blijft heerlijk koel binnen

Zon helemaal buiten houden is inderdaad nog wel een betere oplossing. Maar na een warme periode heeft ook dat weinig nut meer, dan zit de warmte echt in het huis. Combinatie rolluiken en airco is nog wel het beste.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
RRL schreef:
dan zit de warmte echt in het huis.

's avonds rolluiken ervoor en alle ramen tegen elkaar open. Zo weer afgekoeld

Turkosariba
Master
 Bericht 
Wij hebben een LG split-unit inverter, geplaatst in 2006 en draait dus al 11 jaar zonder onderhoud.

shootme
Master
 Bericht 
Misschien dan een keer naar de filters kijken :x

adinsx
Master
 Bericht 

Het was gisteravond om 23.00 uur anders nog warmer buiten dan binnen.
Hier houden we de boel ook dicht overdag, maar toch alweer 24,5 graad in huis beneden. Boven op de kamers van de kids 26 graden. Binnenkort dus de mobiele airco maar weer even van de zolder naar de eerste verdieping tillen als het echt te warm wordt.
Plan B: in de sleurhut die achter het huis staat gaan liggen.

Prijzen vallen me mee van de vaste units trouwens. Op de caravan was ik 2k kwijt, en dat stelt eigenlijk helemaal weinig voor qua montage.

zadkine
Master
 Bericht 

Dat doen we niet op een warme zomeravond, maar 's nachts tot de ochtend (met horren uiteraard). En om zes uur de luiken weer dicht aan het oosten.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:

Dat ziet er goed uit. Zie alleen geen richtprijs. En even kijken of ik ergens een test kan vinden.

hneel
Master
 Bericht 
Is zo'n onderhoudsconract geen melkkoetje? Zoiets doe je toch ook niet voor je koelkast of diepvries?
Het is toch dezelfde technologie.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
In het grootste deel van de gevallen zal het zo tussen de 50 en de 125 euro op jaarbasis uitkomen.
Dat valt inderdaad wel mee. Ik ga er nog eens over denken. Toch wel een fijne investering als ik hier over tien jaar weer wegga.

Griffin
Master
 Bericht 
Onderhoudscontracten zijn duur, totdat je echt een keer een storing hebt. Maar voor twee units €150 (of meer) per jaar betalen waarna er een monteur eens per 18 maanden met de stofzuiger op los gaat... nee. Dat doe ik zelf wel.

Overigens kan je net zoiets zeggen voor de CV ketel, maar dat ga ik echt niet zelf doen.

adinsx
Master
 Bericht 
Nog zo'n melkkoe, de jaarlijkse alarminstallatiecontrole. € 350,- komen ze even wat batterijtjes vervangen en een alarmtest doen. Hobbelt jaar op jaar door dat contract. En nodig is het niet eens. Daag :dag:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dat zeg je nou wel maar mijn auto is ook uitgerust met een alarminstallatie die tweejaarlijks gekeurd dient te worden anders; auto gejat? verzekering keert niet uit want geen gekeurde alarminstallatie. Daag auto, daag geld :dag:

Komt allemaal door Pietert dit soort gedoe.

Kwibus
Master
 Bericht 
Vaste airco's hebben formeel wettelijke voorschriften. Logboek, jaarlijks onderhoud, dat soort dingen. Bij het onderhoud doen ze wel meer dan alleen de filters schoonmaken, als dat nodig is. B.v. koelmiddel aanvullen. Dus om de paar jaar officieel onderhoud laten plegen is wel verstandig.

adinsx
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Dat zeg je nou wel maar mijn auto is ook uitgerust met een alarminstallatie die tweejaarlijks gekeurd dient te worden anders; auto gejat? verzekering keert niet uit want geen gekeurde alarminstallatie. Daag auto, daag geld :dag:

Het stukje 'nodig is het niet' sloeg op, in contract met beveiligingspartij staat niet dat geen onderhoud = geen aansluiting. Woonhuisverzekering is het niet eens aan gemeld.

Griffin
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Vaste airco's hebben formeel wettelijke voorschriften

In publieke en commerciële omgevingen misschien. Voor installaties > 3kW. Maar echt niet voor die paar consumenten-dingen...

Fpsdoug
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:

Filmpjes etc. bekeken en lijkt precies wat ik nodig heb. Huisje wordt verwacht ook een bepaalde look te houden, dus dan kan deze mooi verdekt staan. We hebben een vrij diepe dakkapel, dus dan valt het totaal niet op, behalve voor de overbuurman vanuit zijn slaapkamer.

Heb een offerte-aanvraag gedaan met of zonder installatie. Is prima zelf te doen met een handige kennis.

En je hoeft niet zo'n losse keurmeester langs te laten komen dacht ik.

dikkydik
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Twee merken: Daikin en Panasonic

Bij welke merken kun je maar beter uit de buurt blijven?

WNS2.0D
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
Praxis heeft tristar in de aanbieding. Makkelijk te installeren en goede prijs. Reken wel prijs +150 je mag hem zelf installeren en aansluiten, maar om garantie te krijgen moet je het laten controleren.

150 euro extra uitgeven voor garantie op een ding van 500 euro? :loco:
En als er wat mee is kun je altijd nog beroep doen op je wettelijke rechten op een deugdelijk product.

Raymond
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Maak ik een denkfout?

Nee. Er gaan alleen 2 leidinkjes van het buitendeel naar het binnendeel. En kijk even naar de afvoer van condenswater.
Fpsdoug schreef:
Welke merken en/of installatiebureaus raden jullie mij aan?

Ik heb zelf een Daikin maar moet hem nog aan de muur boren. :lol:
Ding moet wel afgevuld worden, net als de airco van je auto. Elk fatsoenlijk installatiebedrijf kan dat.

033er
Pro
 Bericht 

Fpsdoug schreef:
Filmpjes etc. bekeken en lijkt precies wat ik nodig heb.

Vraag me af of het ook past op het platte dak van de uitbouw. Is best en behoorlijk geïsoleerd pakket. Benieuwd naar de maximale diepte van die zijplaten. Voor de woonkamer staat het ook mooier als zo'n kast aan je muur.

hneel
Master
 Bericht 
Wij overwegen nu toch ook sterk om een splitunit aan te schaffen. We twijfelen alleen nog waar we hem gaan hangen.
Als we hem op zolder boven het trapgat hangen, kunnen er dan 2 etages van profiteren? (koude lucht zakt immers naar onderen)

Kwibus
Master
 Bericht 
Capaciteit van de airco lijkt me dan het belangrijkste. Maar om 2 etages van bovenaf te koelen? Voordat boven dan ook is afgekoeld ben je wel even verder lijkt me.

Ik heb gewoon 1 split-unit per slaapkamer gedaan. Wilde 2 kamers naast elkaar op 1 dubbele split-unit doen, maar 2 enkele was goedkoper.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Offerte van die dakkapelairco is binnen. Toch wel een stukje forser dan verwacht, dus even nadenken of het me het waard is. Ziet er wel een stuk gaver uit, ook wat waard.
En bij de verkoop van het huis over een paar jaartjes kan het ook geen kwaad als er een net systeem in de slaapkamer aanwezig is.

Pagina 1 van 3 [ 107 berichten ]