» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]
GerbiE
Die hard
 Bericht 
Omdat het niet echt in het scam-topic past, en gezien alle ophef best een eigen topic waard :D

De schade lijkt (behalve voor QPark :devil: ) in NL redelijk mee te vallen, maar onze ICT afdeling is heerlijk in standje 'PANIEK' geschoten: Diverse mails over wat je vooral niet moet doen bij verdachte mails, en uit voorzorg de toegang tot alle webmail via de bedrijfs PC's geblokkeerd. Maar de gmail app op mijn bedrijfs telefoon (win8.1) werkt nog gewoon, ook via het bedrijfs WLAN :fp:

Hoe is't bij de rest van jullie ?

Existenz
Die hard
 Bericht 
Bij ons kwam de wijze uitspraak voorbij: "De beste antivirus-software... ben je zelf!"
En da's bij veel collega's nou precies waar ik het meest bang voor ben.

Existenz
(zette zojuist een helm over zijn aluhoedje)

Signum
Master
 Bericht 
Goed aangezien niemand bij ons nog op Windows XP zit. Daarbij hebben wij ook een ICT afdeling die redelijk nuchter blijft en niet in paniek maatregelen gaat nemen omdat één of andere manager die er de ballen verstand van heeft iets in het nieuws gelezen heeft.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Worden dit soort grappen geblokkeerd door een goede (hardwarematige) firewall?

zadkine
Master
 Bericht 
XP? Was da?
Draai ik thuis ook al lang niet meer, moet wel zeggen dat het werk soms later upgrade als ik thuis.
Zo als ik lees heeft MS deze kwetsbaarheid 14 maart gepatched voor alle OS versies, dus ook XP.

Dus als je je os bij houdt is er kennelijk amper risico....en nog minder als de netwerk beheerder uitgaat van "open wat open moet, de rest dicht" bij alle verbindingen. En dus vooral port 445 dicht in dit geval.

Kwibus
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Worden dit soort grappen geblokkeerd door een goede (hardwarematige) firewall?
Nee.

OlieTankeR
Master
 Bericht 

Volgens mij is het allemaal een beetje overdreven en is het tegenwoordig ook gewoon hip om drama nieuws maximaal te delen.
https://www.security.nl/posting/515014/ ... op+een+rij

Maar meer awareness is natuurlijk altijd prima. Ik gok dat het komende tijd alleen maar erger gaat worden,

GerbiE
Die hard
 Bericht 
Existenz schreef:
"De beste antivirus-software... ben je zelf!"

:applaus: PEBCAK !

Scaniafan
Master
 Bericht 
Bij ons is er een algemene mail rond gegaan waar je op moet letten, that's it.

Cweepz
Master
 Bericht 
OlieTankeR schreef:
Volgens mij is het allemaal een beetje overdreven

Deze uitbraak was echt wel een serieuze zaak omdat hij zich zonder tussenkomst van gebruikers over je hele netwerk kon verspreiden.
Normaal beperkt zo'n infectie zich tot 1 machine.

Gevolg is dus dat ook machines die niet als normaal werkstation gebruikt worden zoals parkeerautomaten en trein info borden besmet zijn geraakt.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
GerbiE schreef:
Hoe is't bij de rest van jullie ?

Ik lees geen mail dus geen problemen.

---
GRAPJE natuurlijk.. Maar als je zonder na te denken attachments gaat openen cq programma's gaat starten dan moet je van het internet af.

OlieTankeR
Master
 Bericht 

Cweepz schreef:
post4362290.html#p4362290 schreef: Volgens mij is het allemaal een beetje overdreven
Deze uitbraak was echt wel een serieuze zaak omdat hij zich zonder tussenkomst van gebruikers over je hele netwerk kon verspreiden.

Gevolg is dus dat ook machines die niet als normaal werkstation gebruikt worden zoals parkeerautomaten en trein info borden besmet zijn geraakt.

Ok, goed punt :thumb:

Het geeft in elk geval wel aan dat malware tools steeds krachtiger worden.

Ik heb ook een beetje het idee dat de meeste netwerken aan de buitenkant wat netter dichtgetimmerd worden, maar dat alles intern nog maximaal open staat (staat toch achter de firewall...)
Zodra er dan toch een attente gebruiker even de bijlage opent wordt de impact wel groter.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
Dat die handel op Windows draait.. :x

OlieTankeR
Master
 Bericht 

Ja niet meer dus :lol:

Existenz
Die hard
 Bericht 
GerbiE schreef:
PEBCAK

Die moest ik ff googlen...

Existenz
(komt wijzer thuis van werk vandaag)

no justice
Master
 Bericht 
Ik heb op de commodore 64 nergens last van..... op mijn linux bakken ook niet trouwens.

Cweepz
Master
 Bericht 
OlieTankeR schreef:
Ik heb ook een beetje het idee dat de meeste netwerken aan de buitenkant wat netter dichtgetimmerd worden, maar dat alles intern nog maximaal open staat (staat toch achter de firewall...)

Personeel is soms lastig te patchen. "There is no patch for stupidity" :[

snovvdog
Master
 Bericht 
Nou, bij ons bleek het vals alarm van een directeur die geen verstand van zaken heeft.

Onze automaat bij Q-park heeft een compleet ongerelateerde issue, webservice waar we tegen aan praten of een bepaalde barcode geautoriseerd is voor goedkope P+R OV sjipkaarten geeft een unauthorised error terug ineens.

Existenz
Die hard
 Bericht 
no justice schreef:
commodore 64

Vroegah ooit toevallig in de "scene" gezeten?

Existenz
(Poison / Manowar / X-Rated / Electric Boyz)

no justice
Master
 Bericht 
Yep zeker in de scene. Amiga: trsi, tyranny voor pc. Veel in de bbs scene rond gehangen. Gratis bellen met 14k4 modem. Blue boxxen black boxxen en cc hacks via at&t ;)

Rover
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Goed aangezien niemand bij ons nog op Windows XP zit. Daarbij hebben wij ook een ICT afdeling die redelijk nuchter blijft en niet in paniek maatregelen gaat nemen omdat één of andere manager die er de ballen verstand van heeft iets in het nieuws gelezen heeft.

Dit probleem speelde op alle versies van Windows die niet de update hadden van +- 2 maanden geleden. Zelfs voor XP is die update uitgekomen.

Cweepz schreef:

Ik heb anders al aardig wat netwerken gezien die volledig encrypt waren hoor. 3/4 jaar geleden zeker bij 5 klanten gehad.

Maar voor on-topic, ja het leek mij mooi om op in te haken, zeker gezien alle gebruikers die toch wel vragen blijken te hebben.
Ik heb een korte mail gestuurd met uitleg van de aanval en met het gegeven dat onze apparatuur is voorzien van de benodigde updates.
Uiteraard ook nog even kort erop ingehaakt dat wanneer er een mailtje is waarvan ze niet zeker weten of het legitiem is, ze deze eerst door ons laten beoordelen. De meeste van dat soort mails komen echter niet door ons spam-filter.

Existenz
Die hard
 Bericht 
no justice schreef:
Yep zeker in de scene

C64 ook? Of pas "echt" vanaf Amiga? Ik heb C64 vanaf 1989-1992 gedaan. Bietje cracken, veel swappen, bellen met US/CND via AT&T calling cards (kwartje in telefooncel, uur bellen, ophangen, kwartje retour), discmag gemaakt etc.

Existenz
(alias Infinity)

Cweepz
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Ik heb anders al aardig wat netwerken gezien die volledig encrypt waren hoor. 3/4 jaar geleden zeker bij 5 klanten gehad.

Netwerkschijven? Of echt alle pc's in je netwerk zoals deze deed.

Rover
Master
 Bericht 
Alle pc's die op het moment van de aanval aan stonde en netwerkschijven

Cweepz
Master
 Bericht 
Rover
Master
 Bericht 
Was trouwens wel verschillend, we hebben enkele pc's gehad, we hebben alle pc's die aan stonden gehad, alleen pc's + netwerkschijven, alleen Office documenten...
Pas geleden was er een omroep in Nederland die het heeft gehad, gelukkig zij alleen de netwerkstations idd.

Cweepz schreef:

Hmm, ik ga even SMB protocollen nazien :thumb:

no justice
Master
 Bericht 
Existenz schreef:
C64 ook? Of pas "echt" vanaf Amiga? Ik heb C64 vanaf 1989-1992 gedaan. Bietje cracken, veel swappen, bellen met US/CND via AT&T calling cards (kwartje in telefooncel, uur bellen, ophangen, kwartje retour), discmag gemaakt etc.

Existenz
(alias Infinity)

c64 ook. beetje programmeren in assembly. LDA #$00 STA $D020 RTS ! ;)

ik zat in een groep genaamd TNT maar we zijn nooit echt doorgebroken. Mijn helden waren toen Hotline/HTL. Ken je vast wel. Het werd pas leuk in de amiga en pc scene met BBS'en en inderdaad gratis bellen. Goeie ouwe tijd. Ik maakte overigens veel ASCII tekeningen in die tijd. Bracht hele collecties uit. Staan nu nog op het web. ;)

Pagina 1 van 1 [ 27 berichten ]