» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 23 van 24  [ 1180 berichten ]
Kwibus
Master
 Bericht 
Ook dat is beleid van Microsoft. Je neemt alle software maar lekker af in een cloud. Ik zeg overigens nergens dat ik het eens ben met het beleid van Microsoft, maar als je ziet hoe gemakkelijk een Apple of Google (of Facebook) overal mee wegkomt, waarom zou je als Microsoft die kans dan laten liggen? Daarbij is de AMD vooral gericht op gaming en Intel zelf levert ook geen driverondersteuning voor de Kaby Lake anders dan voor W10. Zo werelschokkend is het dus niet. Daarbij kan ik me goed voorstellen dat Microsoft niet het ellendige voortslepen van een OS nog een keer wil meemaken. De XP ellende is meer dan genoeg geweest.

Spook
Master
 Bericht 
Je vertelt niks nieuws. Dat maakt het nog niet OK. Zeker voor bedrijven is Win10 vaak gewoon geen optie omdat het niet kan voldoen aan HIPAA e.d. dus ik ben echt heel benieuwd wat men de komende jaren gaat doen. Zeker nadat Win7 extended support ophoudt. Men kan dus sowieso geen hardware upgrades doen. Zelf ben ik steeds serieuzer naar Linux aan het kijken. Daar zijn de mensen voor wie ik de PC's beheer nog niet mee geholpen want die maken die stap niet.

Als MS wil dat iedereen uniform op het laatste OS zit, inclusief power users en bedrijven, hoeven ze alleen maar de controle terug te geven aan de consument. Ze kunnen het. Ze willen het niet.

Dit topic heet 'Wil ik naar Windows 10?'. En er zijn dus legio redenen aan te dragen waarom je dat niet zou willen. Er worden steeds meer fratsen ontdekt die het vertrouwen in MS ondermijnen. Je hoort iig op de hoogte te zijn van de praktijken voordat je besluit over te stappen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Zeker voor bedrijven is Win10 vaak gewoon geen optie omdat het niet kan voldoen aan HIPAA e.d. dus ik ben echt heel benieuwd wat men de komende jaren gaat doen.

Als het goed is gaan we hier binnen nu en 3 maanden over naar Windows 10, en dat wordt echt wel grondig gecontroleerd, men is al een ruim jaar aan het testen (f)

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Je vertelt niks nieuws. Dat maakt het nog niet OK
Jij ook niet :lol:

Maar daar gaat het niet om. Ik ben ook anti Facebook, Twitter, Snapchat en al dat soort meuk. Kan willen wat ik wil, maar die onzin gaat gewoon door. Kan me druk en boos maken of maar gewoon met de flow mee. Dat geldt voor gebruikers van Microsoft Windows ook. En het is niet alleen Microsoft. Zoals gezegd, Intel levert op de laatste chip ook geen ondersteuning meer anders dan voor W10. Deal with it 8)

Spook
Master
 Bericht 
Ik noem steeds nieuwe zaken die aan het licht komen. Jij komt steeds met hetzelfde riedeltje dooddoeners. Dat is een groot verschil. Dit topic is er om te bepalen of je over wilt of niet. Vandaar mijn inbreng bij nieuwe ontwikkelingen :roll:

Kwibus
Master
 Bericht 
Nieuwe zaken? Het is gewoon meer van hetzelfde: Microsoft wil de gebruikers naar Windows 10 hebben (of liever, af van alles wat geen Windows 10 is). Er zullen echt geen ontwikkelingen komen waardoor de overstap naar W10 (alsnog) aantrekkelijker gaat worden.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Heb een paar weekjes terug een nieuwe pc in elkaar gezet en er een originele Windows 10 op gezet.
Nu zie ik dat OneDrive geïntegreerd zit. Heb het voorlopig uitgeschakeld, maar wellicht is het wel handig als vervanger voor mijn Dropbox.
1. Waardige opvolger?
2. Ik heb mijn Windows 10 login met mijn Gmail account geschakeld. Kan ik dan online via datzelfde login account bij deze OneDrive?

Morbid Angel
Master
 Bericht 
Tweakers.net schreef:
Microsoft heeft informatie online gezet over een foutmelding die gebruikers van Windows 8.1 of Windows 7 kunnen verwachten als ze systemen hebben met de laatste Intel-, AMD- of Qualcomm-processors. Ze lijken dan geen updates van het OS meer te kunnen ontvangen.

Het recent gepubliceerde Knowledge Base-artikel beschrijft de symptomen van een Unsupported Hardware-melding, die gepaard gaat met de tekst: "Jouw pc gebruikt een processor die niet ondersteund wordt op deze versie van Windows en je ontvangt geen updates". De oorzaak van die foutmelding ligt bij het feit dat nieuwe processorgeneraties de laatste Windows-versie vereisen voor updates.

Microsoft verduidelijkt dat Intels zevende generatie processors, oftewel Kaby Lake, AMD Bristol Ridge en Qualcomm 8996, oftewel de Snapdragon 820, of latere generaties van deze processors Windows 10 vereisen voor ondersteuning. De mogelijkheid bestaat volgens de softwaremaker dat Windows 8.1- en Windows 7-systemen met die chips niet meer op updates scannen of updates niet meer binnenhalen via Windows Update of Microsoft Update.

De beëindiging van de ondersteuning maakte Microsoft begin januari 2016 al bekend, maar de bewoordingen lijken te suggereren dat de updates ook helemaal niet binnengehaald kunnen worden. Bij eerdere beëindigingen van ondersteuning, konden de updates wel geïnstalleerd worden op bepaalde hardware, maar gaf Microsoft simpelweg niet de garantie dat die werkten, omdat ze niet getest waren.

Voor systemen met Intel Skylake-processors heeft Microsoft de Windows 7- en Windows 8.1-ondersteuning uitgebreid tot 17 juli 2018. Tot die tijd krijgen gebruikers van Windows 7 kritieke beveiligingsupdates. Windows 8.1-gebruikers zouden in theorie ook nieuwe functionaliteit via updates kunnen ontvangen, al lijkt dit in de praktijk niet waarschijnlijk. Voor Windows 8.1 is er nog tot januari 2018 mainstream-ondersteuning. De uitgebreide ondersteuningsperiode voor Windows 7 loopt op 14 januari 2020 af, die van Windows 8.1 op 10 januari 2023.

Klopt dus.
Link naar het knowledge base artikel.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Aluhoedjes kunnen dus weer af. Aangekondigde stop van ondersteuning. Ongeteste en halfwerkende zut moet je niet willen, want het is toch altijd Microsofts schuld. Verder is het ook logisch dat de chipbakkers ook geen geld meer steken in drivers voor verouderde besturingssystemen. Het is gewoon ontzettend duur om drivers te schrijven, te testen en te onderhouden voor de complexe hardware van tegenwoordig.

Dat MS alle updates afhoudt is een logisch gevolg van de keuze om iets niet te ondersteunen: dan kan er ook geen vals idee van "het werkt toch" ontstaan.

Voor bedrijven is het zeker lastig. Nieuwe hardware moet soms worden gekocht als (ongeplande) vervanging of uitbreiding. Aangezien Windows 10 nog niet zo lang uit is en Windows 7 vaak prima voldoet is het ook niet logisch dat bedrijven massaal overstappen. Zeker als je als groot bedrijf maar 1 versie van je client software wilt hebben. Een overstap naar Windows 10 is dan niet alleen een vervanging van prima Windows 7 machines waarvoor geen Win10 support is, maar ook overstappen naar een nieuwe Office en alle andere programmatuur die binnen het bedrijf gebruikt wordt moet dan ook met Win10 overweg kunnen.

De meest logische oplossing is dan hardware te kopen met een oudere generatie processor. Ik zit bijvoorbeeld nu te typen op een splinternieuwe Dell Latitude E5570 met een i5 Skylake. Die komt met Windows 10 (en dat gebruik ik ook), maar kan in ieder geval tot half 2018 met Windows 7 draaien (Dell ondersteunt Win 7 en Win 8.1). Dan is Windows 10 3 jaar uit en mag je toch wel verwachtten dat Windows 7 eruit kan.

Natuurlijk blijft het lastig, maar bedrijven die hier erg tegenaan lopen, moeten toch al eens over hun it policies gaan nadenken. Vaak lopen ze heel erg achter met het bijwerken van alle binnen het bedrijf gebruikte software. Dat is tegenwoordig een groot veiligheidsrisico.

Walker
Master
 Bericht 
Heeft er al iemand ervaring met de Ockel Sirius B?

Spook
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Er zullen echt geen ontwikkelingen komen waardoor de overstap naar W10 (alsnog) aantrekkelijker gaat worden.

Dit kan voor iemand de doorslag geven om NIET over te stappen naar 10, en alternatieven te zoeken. En daarmee is het per definitie al anders dan jouw hangende plaat. Dit topic is het verzamelpunt voor argumenten voor en tegen. Deal with it ;)

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik heb geen moeite met het beleid van Microsoft aangaande Windows 10 noch met mensen die dat wel hebben 8)

IsIkke
Master
 Bericht 
Ik ben heel blij met windows 10.. maar het is al de tweede keer dat ik de search om zeep heb geholpen. Vorige keer was het gewoon op mijn normale PC na een update.. .nu probeerde ik Cortana uit haar lijden te helpen (wat blijkbaar dus ook met search samengeweven zit :duh: )

maar verder is het wel eeh top os :)

Spook
Master
 Bericht 
Fijn om te weten dat als er over bv. een maand weer wat boven water komt dat mensen willen weten, je weer hetzelfde zult zeggen. Dan snap je het dus gewoon niet.

IsIkke
Master
 Bericht 
:huh:

Spook
Master
 Bericht 
Was een reactie op Kwibus. Je zat ertussen.

Blijkbaar moet elke openbaring hier die vraagtekens zet bij het beleid van MS gevolgd worden door een standaardreactie vol bagatellisatie.

IsIkke
Master
 Bericht 
aah ok! duidelijk

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Dan snap je het dus gewoon niet.
Wat snappen we hier niet? Microsoft doet er alles aan om gebruikers naar Windows 10 te krijgen en doet dat mede/vooral om op die manier grote hoeveelheden systeem- en gebruikersinformatie te krijgen om daarmee via de inmiddels bekende big-data manier geld mee te verdienen. Net zoals Apple of Google. Dat snapt iedereen echt wel. De vraag is even of je je daar overheen kunt/wilt zetten, al dan niet door b.v. O&O Shutup te gebruiken, of niet. Als je nu nog steeds niet over bent, dan ga je in de komende tijd alleen maar meer argumenten krijgen waarom je naar een ander OS zult moeten.

Spook
Master
 Bericht 
Je snapt het niet nee. ShutUp timmert niet alles dicht, en is sowieso een lapmiddel. Jij komt elke keer met een riedeltje dat neerkomt op "slik het maar, ze doen het allemaal". Dat is een dooddoener. Dat hoef je niet te blijven herhalen want dat voegt niets toe. In tegenstelling tot inhoudelijk nieuwe ontwikkelingen omtrent Win10 die voor mensen relevant zijn in hun afwegingen. Ik vind het belangrijk dat die informatie gebundeld beschikbaar is voor mensen die het willen weten. Ik snap echt niet waarom je meent elke keer weer te moeten herhalen wat net zo goed ook iedereen al weet. Je hebt je zegje gedaan. Als je niks nieuws te melden hebt zou je ook kunnen besluiten om dan daar bij te laten. Je doet nu niet meer dan de discussie steeds offtopic trekken en in herhaling te laten vallen. Terwijl het juist over de nieuwe ontwikkelingen moet gaan.

Het lijkt wel alsof je liefst hebt dat, omdat het beleid van MS bekend is, dergelijke nieuwe 'features' maar onbenoemd moeten blijven. Want als je daar geen moeite mee hebt, is het ook niet nodig om het steevast te volgen met 'ja maar dat is nu het beleid, en google doet het ook'. :roll:

Ik verwacht niet dat het beleid gaat veranderen. Daar plaats ik zulk nieuws niet voor. Dus je antwoord dat dat niet gaat veranderen is overbodig. Het gaat om het op de hoogte blijven van wát dat beleid dan precies in de praktijk inhoudt. Als je meent dat dat niet meer belangrijk is omdat het toch een alles of niets deal is, dan nogmaals, snap je het echt niet.

Kwibus
Master
 Bericht 
Oké. Microsoft is sneaky bezig. Dat weten we. Elke keer meld jij weer iets waaruit wederom blijkt dat Microsoft nog sneakier bezig is dan al gemeld. Jij wil maar blijven bewijzen dat Microsoft de grote boosdoener is en dat je daar bij voorkeur dus niet aan toe zou moeten geven. Prima, maar daarmee doe je eigenlijk gewoon precies hetzelfde als ik. Maar vooruit, bij deze de toezegging dat als jij weer eens iets hebt gevonden in de categorie "oh mijn hemel wat Microsoft nou weer heeft gedaan" dat ik me dan me van commentaar zal onthouden.

Spook
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Jij wil maar blijven bewijzen dat Microsoft de grote boosdoener is

Je snapt het dus echt niet imo. Ik denk niet dat het nog zin heeft om het te proberen uit te leggen, want het lijkt wel alsof je compleet een andere discussie aan het voeren bent. Langs elkaar heen of zo. Ik kan daar niks mee. Het lijkt me beter, voor iedereen, om daar dan geen tijd meer in te steken. (f)

Rover
Master
 Bericht 
Zo leuk dat iedereen zo moeilijk doet over Microsoft omtrent privacy, maar een groot gedeelte van die mensen wel een iPhone gebruiken of een Android met een daaraan gekoppeld Google account...

Spook
Master
 Bericht 
Not this shit again.

Kwibus
Master
 Bericht 
Of dat men maar verwacht dat Microsoft zich maar moet aanpassen aan de afnemers van hun producten. Misschien dat de gebruikers van Microsoft producten gewoon wat sneller mee moeten met de ontwikkelingen :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Dat hele 'verwachten' zuig je uit je duim. Ik heb dat niet gezegd iig. Ik betreur het wel. En ik vind het ook vreemd om je (grote) klanten niet te geven wat ze willen. Per saldo is het een afname van functionaliteit en controle. Dat is een achteruitgang. Dat voor de massa bepaalde instellingen aan staan, soit, maar MS negeert power users massaal, en bedrijven hebben echt een probleem. Aan de wet voldoen gaat niet (meer) samen met Windows, en migreren is duur en langzaam. MS zou er zelfs dik aan kunnen verdienen om die controle terug in te bouwen. Goed verstopt maar wel aanwezig. Het gros van de installaties blijft op de default stand staan en daarmee hebben ze hun doel dan al ruimschoots bereikt.

Dit laatste mbt support voor CPU's is voor het grootste deel ook echt flauwekul. En nieuw. Kaby Lake kan echt wel Win7/8 draaien. Minus een paar power management details. Nou dan is de support daar beperkt tot legacy mode. Voor PC's geen ramp. Updates hebben voor 99% niets met die features te maken. Laat mensen maar een 'OK ik begrijp het' aanvinken, of 'Ik zie af van support' en vervolgens gewoon hun gang gaan.

Kwibus
Master
 Bericht 
En dan aangeklaagd worden omdat er een mega-hack plaats heeft gevonden? Ik denk dat het verstandigste is wat Microsoft kan doen, het dichttimmeren van vrijblijvend updaten is. Een vinkje "ik zie af van" gaat echt geen stand houden bij een rechter als de poep de ventilator raakt.

Spook
Master
 Bericht 
Geef dan iedereen een rubberen tegel ipv een laptop.

Spook
Master
 Bericht 
https://www.neowin.net/news/windows-10- ... ions-again

Dit was al eerder zo maar nu is het verduidelijkt: als je Win10 draait en metered connections aan hebt staan omdat je op een dataplan zit, bv. mobiel oid, dan kan het zo zijn dat MS alsnog updates naar je machine duwt. En als die honderden MB's zijn dan is het opletten geblazen of je geen extra kosten maakt. Dus ben er alert op.

Pazo
Pro
 Bericht 
Afbeelding

JBHC
Master
 Bericht 

@Spook:

Respect voor de manier waarop je hier door blijft gaan tegen W10 :thumb:
Ik heb het min of meer opgegeven, Iedereen zoekt het maar lekker uit.

Ondertussen ben ik compleet over naar Linux Mint waar ik gewoon af en toe wat geld aan doneer (net zoals aan Mozilla en Wikipedia).

Ik heb trouwens spijt dat ik een paar maanden voordat W10 uit kwam een aantal Windows licenties heb aangeschaft. Ik had dat geld beter aan open source projecten kunnen doneren.

Kwibus
Master
 Bericht 
snovvdog
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Dit laatste mbt support voor CPU's is voor het grootste deel ook echt flauwekul. En nieuw. Kaby Lake kan echt wel Win7/8 draaien

Het is belachelijk dat ze het ook zo uitleggen.

Mijn vader werkt nog vrolijk op xp x64, op een Skylake cpu...

Snapte sowieso niet hoe ze iets incompatibel willen maken, als een cpu de instructies slikt van het OS, wat is het probleem dan?

Unkki
Respect
 Bericht 
JBHC schreef:
Ondertussen ben ik compleet over naar Linux Mint waar ik gewoon af en toe wat geld aan doneer (net zoals aan Mozilla en Wikipedia).
Als je écht om privacy geeft zul je naar een oplossing moeten gaan waarbij je gehele computer volledig open source is. Dan zul je dus hardware moeten aanschaffen die kunnen draaien i.c.m. Coreboot/Libreboot en Qubes OS. Niet vergeten ook dd-WRT of OpenWRT op je router te zetten. Misschien ook eens kijken naar PfSense.

Door alleen naar Linux, en andere open source software, over te stappen zorg je er wel voor dat er (mogelijk) minder van je wordt gemined en dat je software over het algemeen vrij up-to-date is en er geen (bekende) backdoors in zitten, maar zolang je hardware nog met closed source werkt blijft dat natuurlijk nog gewoon een veiligheidsrisico.

Kwibus
Master
 Bericht 
En dan wel op je Linux gebakje naar Google.nl gaan :lol:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Unkki schreef:
Niet vergeten ook dd-WRT of OpenWRT op je router te zetten.

Hoezo dat dan? Hoor alles en iedereen er maar over praten maar ik kan het tot nog toe prima af met de gewone firmware.

Unkki
Respect
 Bericht 
Kwibus schreef:
En dan wel op je Linux gebakje naar Google.nl gaan :lol:
Wat dat betreft kan ik searx.me aanraden!

Dave schreef:
Hoezo dat dan? Hoor alles en iedereen er maar over praten maar ik kan het tot nog toe prima af met de gewone firmware.
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt. Feit is dat je meer configuratie mogelijkheden hebt, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van je kennis en/of wil om die kennis te vergaren. Wat voor mij daarnaast een rol meespeelt is dat het open source software is waardoor er transparantie van de software is, oftewel de kans op een backdoor is een stuk minder aanwezig! Open source heeft in dat opzicht ook het voordeel dat er veel vaker updates verschijnen.

Als je dus voor veiligheid en privacy wilt gaan dan is mijn inziens open source wel een must.

Spook
Master
 Bericht 
https://www.bleepingcomputer.com/news/m ... s-another/

Citaat:
it appears that Edge will display one set of numbers on the screen, but will send another set of numbers to the printer, effectively replacing content on your documents.

Handig. Edge is op Windows 10 de standaardapplicatie voor PDF's.

Knap ook: het hele idee achter PDF is dat het compleet onafhankelijk van het platform hetzelfde blijft. Goed bezig.

Kwibus
Master
 Bericht 
Lekker dan. Zit je met je medicatieoverzicht / wetenschappelijke data / boekhouding :lol:

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik snap dat er soms bugs bij een klein projectje of klein bedrijfje doorheen komen waar misschien niet, kort, of door weinig mensen getest is.

Maar betekent dit in feite, dat de functionaliteit niet goed getest in een bedrijf waar 100.000+ man werken, en waar miljoenen gebruik van maken.

Schandalig, ze zouden een team van ten minste 1000 man enige tijd moeten laten testen met verschillende hw configs als ze core features gaan zitten aanpassen...

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook
Master
 Bericht 
Heeft niks met Win10 te maken.

Kwibus
Master
 Bericht 
Beter hier dan in een eigen topic

Spook
Master
 Bericht 
In het kader van; gedrag dat Win10 ook vertoont.

Signum
Master
 Bericht 
Citaat:
NHS services in England and Scotland hit by global cyber-attack

At least 16 NHS trusts and as many as 74 countries affected as Theresa May confirms ransomware attack is part of wider international incident

The NHS has been hit as part of a global cyber-attack that threw hospitals and businesses in the UK and around the world into chaos.

The unprecedented attacks appeared to have been carried out by hackers using a tool stolen from the National Security Agency (NSA) in the US. They affected as many as 74 countries and at least 16 NHS trusts in the UK, compromising IT systems that underpin patient safety. Staff across the NHS were locked out of their computers and trusts had to divert emergency patients.

As the prime minister, Theresa May, confirmed that the NHS disruption was part of a wider international event, the attack was declared a major incident by NHS England. In Scotland, the first minister, Nicola Sturgeon, chaired a resilience meeting on the issue.

https://www.theguardian.com/society/201 ... ber-attack

Rest van het artikel maar niet gequote. NHS computers draaien nog op Windows XP. Die hadden dus wel naar Windows 10 gemoeten :roll:

Spook
Master
 Bericht 
Medische gegevens + Win10 telemetrie = recept voor gelazer.

Kwibus
Master
 Bericht 
Nou...

Quote:

"Microsoft bracht in maart al een update uit voor Windows die het beveiligingslek heeft gedicht waarvan WannaCry gebruikmaakt. Desondanks wist de malware wereldwijd op grote schaal computers te infecteren, omdat deze nog niet geüpdatet waren of op een verouderde versie van Windows draaiden. Het Amerikaanse techbedrijf bracht vrijdag daarom bij uitzondering ook een beveiligingsupdate uit voor het niet langer ondersteunde Windows XP om de kwetsbaarheid te dichten."

Dit is dus 1 van de redenen waarom Microsoft updates gewoon door je strot ramt. Gezien de massale impact van deze aanval, geef ze eens ongelijk.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Als de kwaliteit van de updates eens wat beter was, dan was het ook niet zo een probleem. Mijn Linux desktops en servers draaien ook automatische updates. Bij de productieversies gaat dat ook altijd vlekkeloos. Ik draai zelfs testupdates op mijn desktop en dat gaat vrijwel altijd goed.
Ik vrees echter dat dit peil niet meer te bereiken is met Windows. Het is gewoon een veel te grote kluwen van van alles en nog wat geworden.
Overigens vind ik dat je nog altijd baas bent over je eigen computer. Dat het standaard aan staat, vind ik prima. Maar ik wil wel handmatig de controle, liefst per categorie (high,medium,low security, enhancement etc).
Ik kan me ook goed voorstellen dat je binnen een organisatie bepaalde systemen niet automatisch patcht. Zeker als de risico's gering zijn.

Cweepz
Master
 Bericht 
Afgelopen vrijdag was wel een gruwelijke uitbraak zeg :o

Kwibus
Master
 Bericht 
Aantal slachtoffers ransomware WannaCry loopt op tot 200.000.

Het aantal slachtoffers van de grote ransomware-aanval WannaCry is zondag opgelopen tot ruim 200.000 in zeker 150 landen. Er wordt gevreesd voor een nieuwe golf aanvallen op maandag, als de meeste mensen weer aan het werk gaan en hun computers aanzetten.

Cweepz
Master
 Bericht 
Maandag nog maar eens wat preventieve controles uitvoeren. Kantoor dames zijn inmiddels goed afgericht 8)

Pagina 23 van 24 [ 1180 berichten ]