» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 46 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 10 van 15  [ 709 berichten ]
maarten28
Die hard
 Bericht 

Ten eerste: zolang je in Nederland gewoon mag salderen is het (autonoom zijn of een Tesla Powerwall kopen) financieel niet zinvol.
Maar een Powerwall van 10 kWh is verdomd weinig. Alles hangt af van je dagelijkse verbruik en hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt liggen, maar als ik weer naar mijn eigen opwekgegevens kijk, dan is er dit jaar in januari een periode van 8 dagen geweest dat ik totaal maar 1,7 kWh heb opgewekt (met 1920 Wp aan zonnepanelen).
Met 6,8 kWh/dag gemiddeld zou ik dus elke dag zo'n 6,6 kWh tekort gekomen zijn, dik 52 kWh totaal.
Daar helpt een 10 kWh powerwall natuurlijk ook niet mee. Dan moet ik er al 6 kopen of 30x meer panelen op het dak leggen om die periode te overbruggen. Voor dat laatste heb ik de ruimte niet, en met 6 powerwalls overbrug ik de winter ook niet.

Een windmolen neerzetten helpt dan iets, maar de opbrengst van kleine windmolens is nu niet bijster geweldig. Bijvoorbeeld een skystream van 3,7 meter (rotordiameter! dat is voor in je tuin al een akelig groot ding) kost 10.000 euro en lever 2.000 kWh op als die in het veld staat (in een woonwijk uiteraard minder). Zonnepanelen voor 2.000 kWh hoeft je geen 4.000 euro te kosten. Zon en wind vult elkaar dan wel redelijk aan, dus het zal zeker helpen om in de winter nog een redelijke hoeveelheid energie op te wekken, maar het kost dus wat.

Technisch zal het zeker kunnen, maar het is financieel niet aantrekkelijk (als in: duurder dan gewoon stroom uit de muur trekken).

@zandbak: de prijzen van zonnepanelen zijn tot nog toe harder gezakt dan de prijzen van stroom, dus de terugverdientijd is tot nog toe ook elk jaar minder geworden. De prijs van omvormers daalt echter veel minder hard, dus dat wordt een steeds groter deel van de prijs van je totaalsysteem en daardoor (en uiteraard omdat panelen zo goedkoop worden) zal de prijsdaling steeds langzamer gaan.
Desalniettemin: als je het geld hebt liggen is het investeren in zonnepanelen lucratiever dan het op de bank zetten. Zelfs als je nog 1,5% rente trekt heb je je geld in 10 jaar terug.

NoCashCow
Master
 Bericht 

VTEC_Driver schreef:
100% autonoom, los van het net, is dat dan te realiseren?

Als je plek hebt voor een flink aggregaat en bijbehorende brandstoftank moet het wel lukken. Heb zelf wel eens zitten denken aan een (auto)motor op aardgas. Die kan makkelijk je piekstroom leveren (zeg 20kW). Restwarmte kun je dan gebruiken voor warm water en verwarming. Je hebt wel een flinke accubuffer nodig om efficiënt de uren met weinig verbruik door te komen. Want je wilt niet 24/7 die motor hebben draaien.
Afhankelijk van je verbruik en investeringsvermogen kun je dan nog zonnecellen bijplaatsen. Met je accu compenseer je dan het gemis van het salderen. Ook kun je b.v. al een flinke voorraad warm water maken overdag voor als je thuis komt en verwarming en douche gebruikt gaan worden.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Dan kun je net zo goed een HRe ketel gebruiken.
Maar goed, zelfvoorzienend is het niet omdat je dan nog altijd gas verstookt.

zandbak
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Desalniettemin: als je het geld hebt liggen is het investeren in zonnepanelen lucratiever dan het op de bank zetten. Zelfs als je nog 1,5% rente trekt heb je je geld in 10 jaar terug.

Ze komen hier gratis op het dak te liggen. Dus alleen maar voordeel.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Leuk om het rendement te vergelijken met rente op een spaarrekening. Bij die sommetjes wordt alleen vaak vergeten dat je bij een spaarrekening je investering zo weer op kan nemen. (Los nog van diverse al dan niet speculatieve aannames over energie prijzen en teruglever voorwaarden)
Ik kan me wel voorstellen dat het interessant is als je geld hebt staan waarover je vermogensrendementheffing moet betalen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

maarten28 schreef:
Dan kun je net zo goed een HRe ketel gebruiken.
Maar goed, zelfvoorzienend is het niet omdat je dan nog altijd gas verstookt.

HRe is maar 1 of 2 kW elektrisch vermogen. Dat is prima als je het net nog als backup hebt.

zandbak schreef:
Ze komen hier gratis op het dak te liggen. Dus alleen maar voordeel.

Gratis bestaat niet. Dus ergens heb je ervoor betaald of ga je ervoor betalen.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Je hebt wel een flinke accubuffer nodig om efficiënt de uren met weinig verbruik door te komen.

Daar gebruik je de 'overtollig' opgewekte energie voor. Maar hoe doe je dat op een mooie zomerdag? De accu's zijn vol, je verbruik laag en de zonnepanelen blijven maar power leveren, waar laat je dat als je autonoom draait?
Moet ik dan weerstandsbanken gaan plaatsen om de energie in 'op te stoken'?

Autonoom van het net is toch wel lasting om te realiseren

Spook
Master
 Bericht 
Dikke airco?

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
En dan in de zomer in een ijspaleis zitten om de energie maar op te maken.

Andere optie is zwembad verwarmen of distilleerketel

Kiwi45
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Moet ik dan weerstandsbanken gaan plaatsen om de energie in 'op te stoken'?

Waterstof van maken. Dat stook je dan weer op als je het nodig hebt.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Elektrische auto, alleen dan moet je wel een dikke buffer hebben omdat je wsl dan op je werk bent. Voordeel is wel dat je el. auto ook veel verbruikt omdat je de airco aan hebt.
De elektrische energie hoef je niet op te maken. Dus "over" heb je ze nooit. Verder is een flink aantal kW opstoken geen probleem. Gewoon wat bouwlampen aanzetten. Die gaan met 500W per stuk...
Overigens moet je in de zomer eerder je zwembad koelen dan verwarmen als het echt goed warm is gedurende een week of zo.
Desnoods maak je er maar een terrasairco mee. Is eens wat anders dan een terrasverwarmer die je doorgaans nodig hebt.

zandbak
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Gratis bestaat niet. Dus ergens heb je ervoor betaald of ga je ervoor betalen.

Ik geloof dat ze 4 euro per maand rekenen, voor dakisolatie vernieuwen en spouwmuurisolatie, en de zonnepanelen krijg je er dan voor niets bij, in het kader van de huizen energiezuiniger maken.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Huurhut?

zerty
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Maar hoe doe je dat op een mooie zomerdag? De accu's zijn vol, je verbruik laag en de zonnepanelen blijven maar power leveren, waar laat je dat als je autonoom draait?

Voor autonome systemen heb je natuurlijk andere omvormers.

En even een vraag:(om je aan het denken te zetten over dat overschot aan 'power') als ik een zonnepaneel koop zit dat dan verpakt in zwart plastic? Staat er een waarschuwing op dat je ze eerst moet aansluiten en dan pas de plastic mag verwijderen?
VTEC_Driver schreef:

De techniek is er al, maar het is natuurlijk goedkoper om gewoon op het net te blijven.
http://www.sma.de/home-systems/solaranlage-autark.html#c106802
NoCashCow schreef:
Als je plek hebt voor een flink aggregaat en bijbehorende brandstoftank moet het wel lukken. Heb zelf wel eens zitten denken aan een (auto)motor op aardgas. Die kan makkelijk je piekstroom leveren (zeg 20kW)

Zo gemakkelijk is dat niet. Wat voor dynamo ga je gebruiken? Hoe zorg je dat die motor op toeren blijft bij veel afname?
Hoe ga je de kleppen regelen voor het opwarmen van je warmwaterbuffer en het gebruik voor je cv?
En als het water dan koud is, moet je dan de motor laten draaien om het op te warmen?
Of gaat dan de verwarmingsketel aan en zit je ook die buffer op te warmen?
Vergeet ook niet dat een cv op druk staat, dus er moet ook nog een warmtewisselaar tussen.
Ik heb ook vaak aan dit soort dingen gedacht. :kniktja:
Maar er komt zoveel bij kijken, dat je er beter niet aan kan beginnen :nothanks: .

maarten28
Die hard
 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Leuk om het rendement te vergelijken met rente op een spaarrekening. Bij die sommetjes wordt alleen vaak vergeten dat je bij een spaarrekening je investering zo weer op kan nemen. (Los nog van diverse al dan niet speculatieve aannames over energie prijzen en teruglever voorwaarden)
Ik kan me wel voorstellen dat het interessant is als je geld hebt staan waarover je vermogensrendementheffing moet betalen.

Goed, je beschikt 10 jaar lang niet over het volledige bedrag (elk jaar krijg je 1/10e terug door het minder hoeven betalen voor je stroomrekening), maar na 10 jaar heb je met 1,5% rente 1160 euro op je spaarrekening staan terwijl je na 10 jaar 1200 euro hebt bespaard.
Na 11 jaar is dat 1177 en 1320 euro.
(gerekend met 1,5 euro/Wp, 0,9 Wh/Wp en 20 cent/kWh)

Zoals ik zeg: investeren in zonnepanelen is lucratiever dan geld op de bank zetten.

Spook
Master
 Bericht 
Moet je wel de vermindering in opbrengst van de verouderende panelen afzetten tegen de zeer aannemelijk verder stijgende stroomkosten. Maar dan nog haal je wel winst.

Best lullig voor huurders van een flatje. Die kunnen niks zo.

zadkine
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Goed, je beschikt 10 jaar lang niet over het volledige bedrag (elk jaar krijg je 1/10e terug door het minder hoeven betalen voor je stroomrekening), maar na 10 jaar heb je met 1,5% rente 1160 euro op je spaarrekening staan terwijl je na 10 jaar 1200 euro hebt bespaard.Na 11 jaar is dat 1177 en 1320 euro.(gerekend met 1,5 euro/Wp, 0,9 Wh/Wp en 20 cent/kWh)Zoals ik zeg: investeren in zonnepanelen is lucratiever dan geld op de bank zetten.

Houd je met je berekening rekening dat je na 1 jaar al weer 10% op je spaarrekening hebt staan en dus ook daarover 1,5% rente gaat krijgen?...na 2 jaar 20% etc...

maarten28
Die hard
 Bericht 

En de rente op het mindere geld dat je voor je stroomrekening moet betalen (wat je natuurlijk op je spaarrekening zet) heb ik ook niet meegenomen. Maar dat is allemaal maar peanuts.
Overigens blijkt dat er van die vermindering in opbrengst ook weinig terechtkomt Er wordt nu zelfs al over 0,1% gesproken. Niet alleen nieuwe panelen, maar ook de panelen die al 10-20 jaar geleden geïnstalleerd werden blijken nauwelijks degradatie te hebben. Zeker niet in de orde van 2% die de pessimistische schattingen aangaven.

zandbak
Master
 Bericht 
En hopen dat je omvormer het al die tijd uit houdt, anders heb je daar weer een flinke kostenpost aan

NoCashCow
Master
 Bericht 

zandbak schreef:
En hopen dat je omvormer het al die tijd uit houdt, anders heb je daar weer een flinke kostenpost aan

Omvormers gewoon goedkope nemen en erop rekenen dat je die na 5 jaar vervangt. Als je dure neemt, dan verdien je dat niet terug in die tijd.

zerty
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Houd je met je berekening rekening dat je na 1 jaar al weer 10% op je spaarrekening hebt staan en dus ook daarover 1,5% rente gaat krijgen?...na 2 jaar 20% etc...

Dus men kan beter geen nieuwe hr ketel/ dubbel glas/ isolatie/ ledverlichting enz. kopen? Maar dat geld op de bank zetten.
En geen idee hoelang het duurt voor ik mijn investering voor de kunststof kozijnen met dubbel glas heb terugverdiend. :schudnee: Dat was een vele grotere investering, en als men daar terugreken modellen van heeft, is dat helemaal onzin. Net alsof ze de temp. en de gasprijs kunnen voorspellen. :loco:
Maar toch hoor ik hier steeds het argument van een dalende stroomprijs om geen panelen te nemen.

zadkine
Master
 Bericht 
zerty schreef:
Dus men kan beter geen nieuwe hr ketel/ dubbel glas/ isolatie/ ledverlichting enz. kopen? Maar dat geld op de bank zetten.

????

Ik geef aan dat je met een dergelijke investering dus niet moet rekenen met rente verlies over de gehele looptijd van het investerings bedrag maar slechts over jaarlijks dat bedrag van de investering dat je nog niet hebt terugverdient.

Waarmee je juist eerder tot aanschaf van zoiets over gaat omdat het sneller rendabel wordt.

Uiteraard kan ik niet berekenen hoe lang je doet over het terugverdienen van je kunststof kozijnen bv.
Want daar komen ook besparingen bij omdat je niet elke 5 jaar een schilder hoeft te laten verschijnen...of hoe je je eigen arbeid voor schilderen wenst te berekenen.... en is van belang wat de investerings kosten van de andere alternatieven (hout, hardhout, aluminium) zijn.
Maar ik kan wel garanderen dat kunststof kozijnen geen energie zullen besparen tov houten. (Het dubbel glas kan je meestal ook laten plaatsen in de reeds aanwezige houten kozijnen per slot).
Maar als je kozijnen voor onderhoud sowieso vervangen moeten worden, verrotte oude kozijnen dus, gaat een investerings berekening er heel anders uitzien dan als je alternatief is om de oude kozijnen te gebruiken voor dubbel glas met slechts wat nieuwe glaslatjes.
Ik heb in mijn vorige huis gekozen voor aluminium gemoffeld met koude brug.
Dit huis beschikte al over hardhouten kozijnen die nog in uitstekende staat zijn....slechts het glas vervangen door isolatie glas.
En mijn HR ketel zit er on omdat de vorige (ook hr) ketel gewoon aan vervanging toe was. Maar nu gecombineerd met een zonneboiler van 300 liter en 3 collectoren op het dak en elke radiator buiten de woonkamer een eigen thermostaat kraan. Die collectoren en thermostaat kranen leveren ca 600 euro besparing per jaar bij mijn gasrekening (incl energie belasting).
Meerprijs zonneboiler en elke kamer voorzien van eigen (radiator) thermostaat om alle kamers apart te kunnen instellen ca 6000 euro inclusief plaatsing.

En het argument van dalende stroomprijs heb je niet in mijn stukjes kunnen terugvinden :)

ps . Ik lees ook overal dat spouwmuur, dak en vloerisolatie een gunstige terugverdien tijd heeft. Heeft mijn gas verbruik in ieder geval zeer aanzienlijk verlaagd.

zerty
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
En het argument van dalende stroomprijs heb je niet in mijn stukjes kunnen terugvinden

Het was eigenlijk ook niet echt een persoonlijke vraag. (f)
Was algemeen bedoeld.

Turkosariba
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
En mijn HR ketel zit er on omdat de vorige (ook hr) ketel gewoon aan vervanging toe was. Maar nu gecombineerd met een zonneboiler van 300 liter en 3 collectoren op het dak en elke radiator buiten de woonkamer een eigen thermostaat kraan. Die collectoren en thermostaat kranen leveren ca 600 euro besparing per jaar bij mijn gasrekening (incl energie belasting).

Wauw, dat is wel een heel grote besparing... 600 euro... dat is een besparing van ruim 900 m³ aardgas ofwel meer dan mijn volledige aardgasverbruik per jaar. :o Ik zeg niet dat het niet kan maar je gasverbruik moet wel enorm hoog zijn om zoveel te besparen met een zonneboiler (doorgaans niet rendabel voor gemiddeld gezin) en enkele thermostaatkranen.

zadkine
Master
 Bericht 
Turkosariba schreef:
Wauw, dat is wel een heel grote besparing... 600 euro... dat is een besparing van ruim 900 m³ aardgas ofwel meer dan mijn volledige aardgasverbruik per jaar. Ik zeg niet dat het niet kan maar je gasverbruik moet wel enorm hoog zijn om zoveel te besparen met een zonneboiler (doorgaans niet rendabel voor gemiddeld gezin) en enkele thermostaatkranen

Hoe kom jij aan warm water? En voor hoeveel personen? Hoe kook je (electrisch of op gas)
En wat voor huis heb je?

(Vergelijk: Vrijstaand huis, 650 m^3 groot, 4 personen.)
Mijn verbruik is nu <2000 m^3.
Was >4000 m^3 15 jaar terug voor isolatie en zonneboiler.

zandbak
Master
 Bericht 
Mijn 10 zonnepanelen hebben mijn elektriciteitsverbruik laten dalen tot 0. Ik heb zelfs nog 200kWh terug geleverd. Niet dat dat de moeite is qua geld.
Ik krijg 425 euro terug dit jaar.

zerty
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Mijn 10 zonnepanelen hebben mijn elektriciteitsverbruik laten dalen tot 0. Ik heb zelfs nog 200kWh terug geleverd.

:thumb:

Brave Hendrik
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Ik krijg 425 euro terug dit jaar.
Klinkt leuk, maar zegt niets. Meestal als je iets terug krijgt, heb je het teveel betaald. D.m.v. niet aangepaste voorschotbedragen, koude/"warme"winter o.i.d.
Ik pas altijd liever zelf op m'n geld, dan dat ik het -meestal renteloos- een ander laat doen. 8)

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Ik betaal bewust te veel. Krijg dit jaar waarschijnlijk een kleine 1000 euro terug.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Brave Hendrik schreef:
Klinkt leuk, maar zegt niets. Meestal als je iets terug krijgt, heb je het teveel betaald. D.m.v. niet aangepaste voorschotbedragen,

Dat dacht je, maar dat is niet zo. Veel, zo niet alle, energieleveranciers willen een minimumbedrag als voorschot houden. 5 euro is tot nu toe het laagste dat ik ben tegengekomen. En zelfs als je 0 kWh verbruikt krijg je nog altijd € 377,33 aan heffingskorting terug. In mijn voorbeeld krijg je dus € 437,33 terug terwijl je alleen maar het minimum aan voorschot hebt betaald.

Turkosariba
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Hoe kom jij aan warm water? En voor hoeveel personen? Hoe kook je (electrisch of op gas). En wat voor huis heb je?
(Vergelijk: Vrijstaand huis, 650 m³ groot, 4 personen.) Mijn verbruik is nu <2000 m³, was >4000 m³ 15 jaar terug voor isolatie en zonneboiler.
Onze woning is zo'n 250m² (700m³), 3 personen en regelmatig buitenlandse gasten (familie/vrienden) die langere tijd blijven logeren. Ons verbruik in 2005 was 2.900m³ gas en 6.200 kWh stroom. Wij koken elektrisch (inductie met hooikist) en het is een twee-onder-twee-kap-woning.
Ons huidige verbruik is 3.000 kWh stroom en 850 m³ gas per jaar. Wij gebruiken ook een zonneboiler, zelfbouw voor slechts 350 euro en besparen daarmee jaarlijks zo'n 100 m³ gas. We zijn zuinig met warm water, gebruiken een goedkope waterbesparende douchekop (Bestsaver € 10 inmiddels 20 jaar oud) en douchen bewust kort.

De woning is stevig geïsoleerd, in het dak 30cm steenwol, de spouwmuur met 4cm glaswol is nageïsoleerd en voorzien van wandverwarming in leemafwerking, de vloer is vanuit de kruipruimte geïsoleerd met 12cm gespoten PUR-schuim. De ruiten (dubbel op BG en enkel op verdieping en zolder) zijn vervangen door 1.0-glas. De gasketel en gasboiler zijn in 2001 vervangen door een HR-combi-ketel.

Naast de gasketel hebben we ook een houtkachel (inbouwcassette), jaarlijks verstoken we zo'n 2 m³ hout tijdens de koudste dagen.

Walker
Master
 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Ik pas altijd liever zelf op m'n geld, dan dat ik het -meestal renteloos- een ander laat doen.

hier ook :thumb:

dikkydik
Master
 Bericht 
Turkosariba schreef:
De woning is stevig geïsoleerd, in het dak 30cm steenwol,

Gewoon, omdat je de ruimte had, of heb je het bewust zo diep gemaakt?

zerty
Master
 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Klinkt leuk, maar zegt niets.

Brave Hendrik schreef:
Ik pas altijd liever zelf op m'n geld, dan dat ik het -meestal renteloos- een ander laat doen. 8)

Vertel. hoeveel rente heb je gekregen, door een lager voorschot te betalen. 8)

Turkosariba
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Gewoon, omdat je de ruimte had, of heb je het bewust zo diep gemaakt?

Ruimte zat, zelfs met die isolatie en afwerking heb ik een ruime woonzolder, slaapkamer en badkamer met een beloopbare oppervlakte van totaal 4x11 m². Vroeger een koude en tochtige ruimte, nu een heerlijke leefruimte voor gasten.

zadkine
Master
 Bericht 
2 m^3 hout is best een aardige energie voorraad voor verstoken.
Methaangas levert 8,8 Kwh per kuub.
Eikenhout ca 2100 KWh (per ruwe kuub)
2 kuub hout is daarmee een equivalent van ca 475 kuub aardgas.

Spook
Master
 Bericht 
Maar hoeveel KWh haal je uit een kuub methaan bij dezelfde dichtheid als eikenhout?

Turkosariba
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
2 m^3 hout is best een aardige energie voorraad voor verstoken.
Methaangas levert 8,8 Kwh per kuub.
Eikenhout ca 2100 KWh (per ruwe kuub)
2 kuub hout is daarmee een equivalent van ca 475 kuub aardgas.

Dat valt best tegen, met een 2 kuub hout bedoel ik niet 2 kubieke meter massief hout maar los gestapeld hout, met goed eikenhout van de stam heb je theoretisch een warmteopbrengst van 1.200 kWh (133 m³ gas) maar de kachel haalt een rendement van zo'n 60%, dus met die 2 kuub goed eikenstamhout bespaar je hooguit 1.440 kWh (160 m³ gas.

Ons hout is een mengeling van eikenhout, esdoorn, beuken en kastanje, de precieze warmteopbrengst is dan ook lager dan die 160m³ gas...

zadkine
Master
 Bericht 
Voor methaan heb ik de kwh verbrandingswaarde opgegeven bij standaard gas. Dus niet echt samen geperst.
Voor hout was de waarde voor min of meer los gestort hout ca 2 kuub.
Dus niet als massief blok van een kuub.
Wat het rendement van je kachel is doet eigenlijk niet terzake voor wat betreft je verbruik.
Wel voor wat betreft de gas besparing....mits je dan ook het rendement van je ketel mee gaat rekenen (90-95% voor HR)

Turkosariba
Master
 Bericht 
Ik bedoel dat we niet optimaal hout stoken: we stoken langzaam op relatief lage temperatuur terwijl juist snel op hoge temperatuur gestookt moet worden. Het is ook meer voor de gezelligheid dan om een gat in het gasverbruik te slaan maar het bespaart wel degelijk gas en daarom vermeldde ik het ook bij het verbruik.

zerty
Master
 Bericht 
Turkosariba schreef:
maar de kachel haalt een rendement van zo'n 60%,

Hoe kan je dat meten/ berekenen? Of is dat opgegeven door de fabrikant?
Ik heb een oude kolenhaard uit de jaren 60. Die is van mijn ouders geweest. Ik heb daar de "kolentrechter" uitgehaald en stook daar hout in. Daar komt flink wat hitte vanaf, maar ik heb geen idee wat het rendement zou zijn of is.
Turkosariba schreef:
dus met die 2 kuub goed eikenstamhout bespaar je hooguit 1.440 kWh (160 m³ gas.

Dat lijkt me erg weinig. Ik stook pallethout wat 4keer zo snel weg is. Maar met een kuub of 4 bespaar ik zeker 1000 m3 gas.
Ik denk dat je in het voor en najaar een vele grotere besparing kan krijgen tov CV. Dan moet je heel het systeem warm stoken, om het in de huiskamer 1 graad warmer te krijgen. Daarna staat al dat warme water in de leidingen ongebruikt af te koelen.
Daarom gebruik ik in het voor en najaar, ook de airco om te verwarmen. Met de kachel aan word het dan ook meteen veel te warm.

zadkine
Master
 Bericht 
zerty schreef:
Ik heb een oude kolenhaard uit de jaren 60. Die is van mijn ouders geweest. Ik heb daar de "kolentrechter" uitgehaald en stook daar hout in. Daar komt flink wat hitte vanaf, maar ik heb geen idee wat het rendement zou zijn of is.

Zo'n haard stond in het huis waarin ik opgegroeid ben. Die waren best efficient.
Zou me niks verbazen als die ook rond de 60-70% rendement halen.

zerty
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Zo'n haard stond in het huis waarin ik opgegroeid ben. Die waren best efficient.
Zou me niks verbazen als die ook rond de 60-70% rendement halen.

:thumb: Bedankt voor het antwoord. Maar nu heeft hij een rendement van 0%. Een kraaiennest in de schoorsteen. :boos:

zadkine
Master
 Bericht 
zerty schreef:
Maar nu heeft hij een rendement van 0%.

technisch gesproken 100%....want geen enkel energie verlies op brandstof.

Iets met 0/0)

Spook
Master
 Bericht 
Technisch is 0 gedeeld door 0 geen 0 maar NaN.

zerty
Master
 Bericht 
zadkine schreef:

:lol: :lol: Zo kan je het ook bekijken.

dikkydik
Master
 Bericht 
zadkine schreef:

Als je het rookkanaal sluit, kom je aan een eind. O:)

zadkine
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Als je het rookkanaal sluit, kom je aan een eind.

Dergelijke haarden sluiten het luchtkanaal al af.....althans die van mijn ouders.
Ook moderne houtbranders sluiten het rookgas kanaal af, en kunnen ook nog de lucht voor verbranding van buiten halen via een eigen luchtinlaat.

dikkydik
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Dergelijke haarden sluiten het luchtkanaal al af.....althans die van mijn ouders.
Ook moderne houtbranders sluiten het rookgas kanaal af, en kunnen ook nog de lucht voor verbranding van buiten halen via een eigen luchtinlaat.

Waar gaan de rookgassen dan naartoe?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Terug de inlaat in natuurlijk, zodat er minder NOxen worden uitgestoten. O:) :x

Pagina 10 van 15 [ 709 berichten ]