» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Postingstijd interval gedetecteerd van 569.7 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 11 van 12  [ 592 berichten ]
zerty
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Dergelijke haarden sluiten het luchtkanaal al af.....althans die van mijn ouders.

Die van mij ook. Er zit geen klep op de rookafvoer.
De luchttoevoer kan je bijna helemaal dicht zetten. Tussen de deuren zit een koord wat luchtdicht afsluit.
Lijkt me eigenlijk wel normaal voor zo'n oude kolenhaard. Je kon hem s'avonds dicht zetten,zodat hij minimaal bleef branden. Als je de afvoer kan afsluiten heb je kans dat er schadelijke verbrandingsgassen, via de luchtinlaat, in je huis komen.
Ook hoef je hem dan s'morgens niet opnieuw aan te maken.
Gewoon de luchtschuif open zetten en hij begint weer harder te branden.

zerty
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:

Waar gaan de rookgassen dan naartoe?

Die word natuurlijk niet helemaal afgesloten. :fp:

dikkydik
Master
 Bericht 
zerty schreef:
Als je de afvoer kan afsluiten heb je kans dat er schadelijke verbrandingsgassen, via de luchtinlaat, in je huis komen.

zerty schreef:
Die word natuurlijk niet helemaal afgesloten. :fp:

Goh, je meent het.

zerty
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Goh, je meent het.

Nee, jij haalt een citaat aan, wat er niks mee te maken heeft.
Die bovenste gaat over een oude kolenhaard.

dikkydik
Master
 Bericht 
zerty schreef:
Nee, jij haalt een citaat aan, wat er niks mee te maken heeft.
Die bovenste gaat over een oude kolenhaard.

Laat maar lekker zitten. :duh:

zerty
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Laat maar lekker zitten. :duh:

:thumb: Precies, gewoon je mond houden als de grote mensen praten.

dikkydik
Master
 Bericht 
:lol:

zerty
Master
 Bericht 
Maak eens een foto van jou kachel en post hem hier. :applaus:

dikkydik
Master
 Bericht 
Tegen het zolderplafond zit nu een laag steenwol isolatie met aluminiumfolie (12cm).
Afgewerkt met gipsplaat

Er is nog ruimte over, dus ik denk erover om de resterende 10 cm ook te gaan isoleren.

Huidige gipsplaten zien er niet meer uit, dus die gaan weg, maar kan ik een nieuwe laag steenwol met alufolie over die oude laag aanbrengen?

De oude alufolie-laag komt dan namelijk in het midden te zitten van de hele isolatielaag. Gaat dit gelazer geven in de vorm van condensatie oid?

Brave Hendrik
Master
 Bericht 
'Nieuwe regels pakken gunstig uit voor stroomconsument'
Doordat het makkelijker wordt stroom over de grens in te kopen, neemt de concurrentie toe. Dat kan gunstig uitpakken voor de stroomprijs die consumenten en bedrijven betalen.

dikkydik
Master
 Bericht 
Mooi, meer ruimte om extra belasting te heffen, want opwarming, co2, ach je weet wel, gewoon omdat het lekker oplevert. :lol:

Aanhanger
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Tegen het zolderplafond zit nu een laag steenwol isolatie met aluminiumfolie (12cm).
Afgewerkt met gipsplaat

Er is nog ruimte over, dus ik denk erover om de resterende 10 cm ook te gaan isoleren.

Huidige gipsplaten zien er niet meer uit, dus die gaan weg, maar kan ik een nieuwe laag steenwol met alufolie over die oude laag aanbrengen?

De oude alufolie-laag komt dan namelijk in het midden te zitten van de hele isolatielaag. Gaat dit gelazer geven in de vorm van condensatie oid?
ik zou die oude gipsplaten lekker laten zitten, die zitten toch niet in de weg als je er een extra laag overheen zet?

wellproc
Master
 Bericht 
Gelazer krijg je als de folie die dampdicht is op een verkeerde plek in de constructie komt. Dan sluit je vocht op.
Als ik het goed heb moet de dampdichte folie aan de binnenzijde en een dampopen aan de buitenzijde.
Als je nu dus een dampdichte folie achter je gips hebt zitten en je zet daar opnieuw een laag isolatie met een dampdichte folie overheen, dan krijg je een stuk isolatie ingesloten tussen twee lagen dampdichte folie. Ik weet niet of dat wel goed gaat...

Zie ook: http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampscherm.shtml
En dan dit plaatje met name:
Afbeelding
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgd/dampremmende_laag_2_dak_vocht_damp_folie_www_meuwissen_nl.gif

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Schop O:)

Kommm maar naar beneden en sla je slag...

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/27131

Lijkt allemaal heel goedkoop. Zit hier nog goed spul bij? Of is het niet voor niets zo goedkoop?

R
Master
 Bericht 
djee
Master
 Bericht 
Uiteindelijk iets kopen voor marktwaarde zonder garantie....

R
Master
 Bericht 
NoCashCow
Master
 Bericht 

De VEH is nu ook bezig met een actie. Wellicht interessant.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Zonder subsidie is het niet interessant. En alleen de zonnepanelen zijn de kosten niet. Ga eens kijken wat een goeie (MPPT) omvormer kost. :-?

---
Hhmm het is wel een hele lading aan zonnepanelen zie ik nu :x

maarten28
Die hard
 Bericht 

Sander schreef:
Lijkt allemaal heel goedkoop. Zit hier nog goed spul bij? Of is het niet voor niets zo goedkoop?

Hou er rekening mee dat hier in totaal nog 41,57% aan veilingkosten en BTW bij komt. Dan zit je op ongeveer de helft van een normale marktwaarde.

Maar: garantie tot de deur en succes om garantie bij de fabrikant te claimen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

En success met het vinden van een installateur die zelf aangekocht materiaal gaat installeren.
Omvormer valt toch wel mee? Gewoon een goedkope nemen en na 10-15 jaar vervangen.

adinsx
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Omvormer valt toch wel mee? Gewoon een goedkope nemen en na 10-15 jaar vervangen.

Een duurder type omvormer heb je vaak toch profijt van. Er is een verschil met omvormers meen ik met:
Optie 1) Wanneer een paneel in de schaduw valt trekt hij alles naar beneden
Optie 2) Wanneer een paneel in de schaduw valt blijft de rest gewoon normaal presteren

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dat is alleen het verschil of je 1 of meerdere omvormers gebruikt. In het ideale geval gebruik je 1 omvormer per paneel.

adinsx
Master
 Bericht 
Ah dat dus. M'n ouders hebben 26 panelen liggen met elk een omvormer inderdaad. Levert flink wat stroom op, bijna geheel zelfvoorzienend. (dubbel woonhuis, dat wel ;) )
April: 730 kWh
Heel 2016: 6,9 MWh
Piek op 1 dag lag in juni 2016, 44,3 kWh
Nu actueel met bewolking:
Afbeelding

NoCashCow
Master
 Bericht 

Wij gebruiken pakweg 5MWh op een jaar. Momenteel is dat met salderen nog 100% af te dekken met panelen. Moet ik er dus heel wat leggen.
Denk dat ik vooral ga berekenen op wat ik daadwerkelijk kan verstoken. Dus met name de nog te plaatsen airco's. Elektrische kookplaat en andere grootverbruikers kun je toch vaak niet uit eigen panelen voeden door hoog piekvermogen en ongunstig tijdstip (koken als de zon al zwakker is).

dvdouden
Die hard
 Bericht 
Spul ligt er morgen precies een jaar op (zes stuks), vanavond eens kijken waar de teller op staat :D

R
Master
 Bericht 
Als belasting op energie nóg verder stijgt (Gr links) en je bijna niks terugkrijgt voor teruglevering, wordt het lonend een paar plantjes belicht in je huis te zetten. Want verse groenten uit eigen huis smaken goed en kost dan bijna niks omdat die stroom toch 'over' is.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dacht toch even aan andere plantjes...

SuperChinees
Die hard
 Bericht 
dvdouden
Die hard
 Bericht 
dvdouden schreef:
vanavond eens kijken waar de teller op staat :D
1088KWh in een jaar tijd, waarvan 616 teruggeleverd aan het net. Vooralsnog zijn we aardig op koers om over 8 jaar quitte te draaien :)

zadkine
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Dat is alleen het verschil of je 1 of meerdere omvormers gebruikt. In het ideale geval gebruik je 1 omvormer per paneel.

Is volgens mij ook een kwestie van parallel of serie schakelen van panelen....
Of zien dat je iets als Sabine kan gebruiken.

Als dat tenminste al op de markt is gebracht (was indertijd wel commerciele belangstelling voor)

Griffin
Master
 Bericht 
Wij hebben zojuist ook zonnepanelen gekozen. Worden over drie weken geleverd. 15 panelen van LG, berekende bruto opbrengst 4800 kWh per jaar. Ben benieuwd.

zadkine schreef:
Is volgens mij ook een kwestie van parallel of serie schakelen van panelen....

Nee, in serie schakelen heb je een andere omvormer voor nodig dan parallel (serie: hoog voltage, lage stroom. Parallel: laag voltage, hoge stroom). Maar nog steeds 1 omvormer per x panelen (wordt bepaald door het vermogen dat de omvormer aan kan).

Parallelschakeling heeft als voordeel dat ieder paneel z'n individuele opbrengst levert terwijl panelen in serie de totale effectiviteit bepaald wordt door het slechtst presterende paneel. Als er dus bijvoorbeeld 10% schaduw overheen valt gaat de totale opbrengst direct met 10% achteruit. Nadeel van parallel is de duurdere bekabeling en optimizers.

Bramdaman
Master
 Bericht 
Ik hoop niet dat je veel hebt betaald want ik heb 12 panelen nu 4 jaar en die hebben slechts 10k kwh opgeleverd. De stroomprijs daalt elk jaar verder dus die 4500.- is nog lang niet in zicht.

Griffin
Master
 Bericht 
Die LG panelen zijn hagelnieuw, 320 Wp. per stuk. Komen te liggen op een exact 45* dakhelling, ZZO georienteerd en geen schaduwwerking. We gaan het meemaken, als ze niet voldoende opleveren is dat vooral jammer voor het zwemseizoen :[ .

Vier jaar terug, 12 panelen voor €4500? Hokkietokkiepanelen zullen niet veel doen nee... O:) .

dvdouden
Die hard
 Bericht 
Griffin schreef:
10% achteruit

Maak daar maar rustig 50% van...
Link

Een klein beetje schaduw op 1 van de panelen in een seriestring kan je opbrengst behoorlijk verpesten. Kijk dus goed uit met zaken als schoorstenen en andere uitsteeksels op je dak.

Bramdaman schreef:
4500
als je het tegen mij had: ik was 2K kwijt voor de hele installatie. Bij 20 ct per kWh ben ik met 10K kWh uit de kosten. Je zou ook kunnen stellen dat ik voor de komende 15 jaar alvast 1100 kWh per jaar ingekocht heb voor 12 ct per kWh ;)

Bramdaman
Master
 Bericht 
het is leuk die panelen maar alleen als de ligging tegen optimaal aanzit en je een goed prijs betaalt. Daarnaast hangt het afschaffen van het salderen nog boven de markt (Klaver is tegen, dat is misschien het enige positieve aan dhr Klaver in de regering).

Griffin
Master
 Bericht 
Tsja, salderen. Ik pomp de extra energie wel het zwembad in als het zo ver komt (of de accu's van Mrs Griffin's leasebak tegen die tijd).

maarten28
Die hard
 Bericht 

Sander schreef:

Ik heb er nog eens aan gerekend, maar als je de goedkoopste prijs krijgt en als je dan nog alle dingen eromheen bij moet kopen kom je toch al gauw aan € 1,10 / Wp. Als je naar commerciële aanbieders gaat dan ben je voor € 1,30 / Wp ook klaar.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik wacht wel even tot ze klaar zijn met die importheffingen op Chinese panelen en accessoires, eerder begin ik niet aan een (groot) zonnepaneelproject ..

zadkine
Master
 Bericht 
Ik ga wel wat panelen neerleggen.
Zou voor 4-5K kwh goed moeten zijn (ideale ligging). En 3 fasen omvormer erachter.
Met saldering kom ik een heel eind met terugverdienen , ca 7 jaar.

Griffin schreef:
Nee, in serie schakelen heb je een andere omvormer voor nodig dan parallel (serie: hoog voltage, lage stroom. Parallel: laag voltage, hoge stroom). Maar nog steeds 1 omvormer per x panelen (wordt bepaald door het vermogen dat de omvormer aan kan).

Klopt, maar als je beging met zo; n project houdt je gewoon rekening met je omvormer(s) wat voor schakeling de voorkeur heeft....maar ik kies liever voor parallel schakelen dan serie. (Deden ze met de solarwagen ook...en dan nog per paar cellen ipv per paneel...rekening houdend met de schaduw van de cockpit over de auto heen ipv per paneel.)

En ik ga echt uit van wat die mensen bedenken....want die gaan voor maximale opbrengst.
Zie verder de genoemde Sabine (in vorige post met link eronder)

Alleen met een dak waar de hele dag geen schaduw op valt, zelfs niet van een vogel, kan je fatsoenlijk seruie schakelen.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Probleem is, hoe lang kan je nog fatsoenlijk salderen? Elk jaar wordt die regeling weer versoberd. Kans is groot dat je over 5 jaar voor jan lul die dingen heb liggen.

zadkine
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Probleem is, hoe lang kan je nog fatsoenlijk salderen? Elk jaar wordt die regeling weer versoberd. Kans is groot dat je over 5 jaar voor jan lul die dingen heb liggen.

Ik heb hier weinig met de nederlandse regering te maken.
En met 2 electrische auto's kan ik zelf ook wel aardig stroom opslaan.
Moet alleen geregeld worden dat wat ik overdag opsla 's nachts weer uit de accu gehaald kan worden vzv ik niet ver weg hoef met de auto.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Probleem is, hoe lang kan je nog fatsoenlijk salderen? Elk jaar wordt die regeling weer versoberd.

Je moet ook niet voor de verkoop van stroom gaan, alleen eigen gebruik incalculeren. Dan ben je met een paneeltje of acht wel klaar (als je geen Tesla hebt staan en/of powerbank). Inpluggen op het net, easy.

Mensen die zich rijk aan het rekenen zijn door te denken te kunnen verkopen aan het net, zijn niet helemaal realistisch.

Stroom kost al niet zoveel. Ja, in Nederland dan.. Vanwege tienmiljoen belastingheffingen maar de kale stroomprijs is goedkoop. Een mobiele telefoon is duurder op halfjaarbasis dan jaarlijks energieverbruik (Nederlandse belastingen niet meegerekend want die zijn absurd hoog).

zadkine
Master
 Bericht 
Klopt Dave...Wat ik inplan is ca 80% vh huidige verbruik aldaar.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
We reageren tegelijk en ik ben even kwijt waar 'aldaar' is maar we hebben dezelfde gedachtegang :thumb:

zadkine
Master
 Bericht 
Aldaar.....ik heb in nederland niet de gewenste zon op mijn huis. Bomen en schaduw ed....
Aldaar is een land waar ik ook mag salderen.....maar uitsluitend als ik een meer verbruik dan dat ik lever aan het net.
Lijkt me redelijk bekend in welk land ik nogal regelmatig kom.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Salderen moet juist wel. Want je wilt de stroom niet zelf opslaan

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Hoezo niet.. Bederft het dan?

zadkine schreef:
Lijkt me redelijk bekend in welk land ik nogal regelmatig kom.

Eehhhhhrrmmm... Ik ben het even kwijt. Polen?

Ik schrijf niet van iedereen op wat men privé allemaal doet. :lol:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ja accus zijn niet 100% en duur. Beter aan de buren leveren en dan evenveel terugkrijgen van de nuon

zadkine
Master
 Bericht 
Waarom? Dat is , economisch gezien, van meer afhankelijk dan alleen rendement.
Al helemaal op afgelegen plekken.

Pagina 11 van 12 [ 592 berichten ]