» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 12 van 12  [ 589 berichten ]
Feitelijk
Master
 Bericht 
Ging over salderen toch? Nou dan

Aanhanger
Master
 Bericht 
Salderen doe je juist voor eigen gebruik, niet om te verkopen.

maarten28
Die hard
 Bericht 

KanarieVW schreef:
Probleem is, hoe lang kan je nog fatsoenlijk salderen? Elk jaar wordt die regeling weer versoberd. Kans is groot dat je over 5 jaar voor jan lul die dingen heb liggen.

Heb ik wat gemist? Hoe is deze regeling elk jaar versoberd? Volgens wikipedia is de regeling zelfs verruimd, van maximaal 3000 kWh naar maximaal 5000 kWh naar onbeperkt.
En pas vanaf 2020 gaat de regeling op de schop. Hoe, is koffiedik kijken.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Als je zelf stroom op gaat wekken, waarom zou je dan uitgaan van je huidige gebruik?
Ineens kan een electrische of stekker hybride auto een stuk aantrekkelijker worden. Of waarom nog koken op betaald gas als het ook electrisch kan. Net als die boiler die nu gas verbrandt.

Wat betreft het salderen, dat is iets typisch Nederlands. De rest van de wereld is bezig accu's te ontwikkelen waarmee overdag opgewekte stroom 's avonds verbruikt kan worden. Die oplossingen komen straks ook bij ons beschikbaar.

Alles bij elkaar.... ik heb ieder jaar wel een twijfelmomentje maar ik denk dat het nog net niet aantrekkelijk is om die panelen op het dak te leggen. Maar het moment om het wel te doen komt wel dichterbij. Mijn dak ligt er in elk geval erg gunstig voor dus als de techniek nog een klein beetje verder ontwikkelt en de prijzen nog iets dalen....

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik denk dat hij doelt op de hoogte van de terugleververgoeding en niet de grens op zichzelf waar jij het over hebt.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ik denk dat hij doelt op de hoogte van de terugleververgoeding en niet de grens op zichzelf waar jij het over hebt.

Dat dus. Het uiteindelijke doel is toch voor iedereen om er financieel beter van te worden neem ik aan. Vind het maar vreemd dat een terug geleverde KWh minder waard is dan een die je bij je leverancier afneemt. Overdag ben ik niet thuis dus heb ik het minst aan de opbrengst van die panelen. Zolang er geen betaalbare manier is om energie op te slaan komen er geen panelen op het dak.

djee
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Vind het maar vreemd dat een terug geleverde KWh minder waard is dan een die je bij je leverancier afneemt.

Waarom? De leverancier moet jou ten alle tijden voorzien van stroom,wanneer je woon vraagt, jij levert alleen als je een overschot hebt. Alleen daarvoor mag er al een prijsverschil zijn.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Ik zit bij vandebron en daar levert een kwh dat je overhebt meer op dan het levertarief. Een overschot is daar dus geld waard.

zandbak
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Vind het maar vreemd dat een terug geleverde KWh minder waard is dan een die je bij je leverancier afneemt.

Een KWh kost natuurlijk maar ca 7 eurocent, de rest bestaat uit belastingen. De andere 15 cent bestaat uit belastingen.
En daar betaal je je dan weer blauw aan uiteindelijk.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Dave schreef:

Volgens mij was de terugleververgoeding in het begin 0. Daarna is hij door de overheid gezet op "een redelijke terugleververgoeding" wat in de praktijk maximaal de kale stroomprijs is.
Volgens mij is dat dus ook niet (en zeker niet elk jaar) versoberd.

En ik vind dat best redelijk ja. Als je meer teruglevert dan je afneemt (op jaarbasis), waarom zou je daar dan meer voor moeten vangen als dat producenten er voor krijgen?

KanarieVW
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Een KWh kost natuurlijk maar ca 7 eurocent, de rest bestaat uit belastingen. De andere 15 cent bestaat uit belastingen.
En daar betaal je je dan weer blauw aan uiteindelijk.

Dat is natuurlijk ook zo. Even niet aan gedacht.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Conclusie, je wordt niet rijk van zonnepanelen dus nogmaals, het lijkt mij het beste dat je je eigen verbruik reduceert met die dingen en dat is het dan wel ongeveer. Het wordt nog steeds overdreven duur gemaakt die hele zonnepaneel business; groene doelstellingen en klimaatverbetering door mega importheffingen van de EU dat rijmt lekker met elkaar.

Het is allemaal extra triest dat zo'n zonnepaneel in principe door massaproductie erg weinig meer kost om te produceren.

Maar geef gratis energie aan een bevolking en het loopt helemaal uit de klauwen, daar zit de angst.

zandbak
Master
 Bericht 
Een veelvoud aan zonnepanelen leggen heeft inderdaad weinig zin. Dat weegt niet op tegen wat je daar aan "verdient".
Zonnepanelen zijn natuurlijk wel al flink in prijs gedaald de laatste 10 jaar. En de efficiëntie wordt ook steeds hoger.

Wat gaan ze (bedrijven/overheden) doen om het gemis aan inkomsten op te vangen...
Enerzijds groene stroom promoten, maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de inkomsten.

Leg alle daken maar vol met zonnepanelen, beter dan al die foeilelijke windmolens overal.

djee
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Maar geef gratis energie aan een bevolking en het loopt helemaal uit de klauwen, daar zit de angst

Ja met hun melk ideeën, stel je voor dat men een 100% elektrische auto koopt en ook veel zonnepanelen heeft :-o hoe moet je ze dan extra gaan uitknijpen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Dave schreef:
het lijkt mij het beste dat je je eigen verbruik reduceert met die dingen

Zo lang de salderingsregeling er is kan dat ja.
Als je een jaarverbruik hebt van 2000 kwh en je panelen leveren 1500 kwh dan betaal je nu maar 500 kwh.
Straks mag je niet meer salderen en wat je overdag in het net stopt levert geen drol meer op en mag je niet meer aftrekken van je verbruik. De vaatwasser die 's nachts draait loopt dan alsnog op duurbetaalde want zwaar belaste netstroom.
Kortom je overschotten overdag en in de zomer leveren niets op en je tekorten 's nachts en in de donkere bewolkte maanden moet je verplicht duur inkopen.
Je profiteert dus alleen nog als je direct kunt verstoken wat je produceert, dus was draaien/vaatwasser als de zon schijnt.
Opslaan in accu's kan wel, maar is peperduur. Opslaan in je auto is alleen leuk als die auto overdag, wanneer je productie hebt, voor de deur staat. Iets voor in het weekend dus of voor pensionado's, maar niet bruikbaar voor de gemiddelde forens.

Zonder accu's zou het me verbazen als je met panelen meer dan een kwart tot een derde van je eigen stroomproductie weet te consumeren, simpelweg omdat de productie niet op het juiste moment van de dag/jaar is waarop je het nodig hebt. De rest lever je terug en is in principe verloren als je niet mag salderen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik wacht wel op een mooie tekening van Feitelijk.. Dit soort zaken kun je prima in een grafiek zetten..

Of de NRC ofzo... Ohnee die hebben het heel druk met virtueel verkrachte vrouwen

zandbak
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Zonder accu's zou het me verbazen als je met panelen meer dan een kwart tot een derde van je eigen stroomproductie weet te consumeren,

Dan hoef je ook geen zonnepanelen meer aan te schaffen, als de terugverdientijd opeens 25+ jaar wordt.

zadkine
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Zonder accu's zou het me verbazen als je met panelen meer dan een kwart tot een derde van je eigen stroomproductie weet te consumeren, simpelweg omdat de productie niet op het juiste moment van de dag/jaar is waarop je het nodig hebt. De rest lever je terug en is in principe verloren als je niet mag salderen.

Je kunt je warmtepomp zodanig programmeren dat die de water buffer opwarmt als er eigen stroom is.Mits je zo'n pomp hebt natuurlijk met buffer...en dit is wel een groot verbruiker in je huis.

Warmwater boiler voor kraanwater gebruik ook omzetten van nachtstroom naar dag stroom, en niet meer op gas.
En het zal dan niet lang duren voor er wat intelligenter koelkasten komen welke een beetje extra koelen als je paneel oplevert (gekoppelde info dus) en niet koelen in de nacht.
Koelkasten kunnen tegenwoordig toch al vaak 24 uur zonder koeling nog voldoende koud blijven.

Verder kost dagelijkse stroomopslag niet erg veel. Voor tussen de 500 en 1000 euro kun je genoeg KWH voor een etmaal opslaan.(Gewoon huishoudelijk gebruik).
Wordt anders als je ook 's avonds een auto wil gaan opladen aan overdag opgeslagen stroom....
Dan kom je al gauw bij 5000 aan investering een goede lood accu's (geschikt voor "diep ontladen")...geschat een 60 kwh aan opslag voor die prijs....waarvoor je dan natuurlijk ook gemiddeld 60KWH+ moet produceren per dag. Oftewel 66000 wattpiek aan cellen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Natuurlijk, maar dat zijn allemaal hele forse investeringen in opslag.
Het komt er min of meer op neer dat wanneer de salderingsregeling ophoudt je zonnepanelen een groot deel van hun waarde verliezen, of dat je een hoop geld in opslag moet gaan steken om er nog wat aan te hebben.
Linksom of rechtsom gaat het geld kosten.

dvdouden
Die hard
 Bericht 
Aanhanger schreef:
meer dan een kwart tot een derde van je eigen stroomproductie weet te consumeren
40% geconsumeerd en 60% teruggeleverd, maar mijn installatie wekt nog niet de helft van m'n totale consumptie op...
Er valt denk ik nog wat te winnen door de vaatwasser en wasmachine vaker midden op de dag te laten draaien, maar zolang ik nog gewoon mag salderen ga ik me daar niet in verdiepen O:) Verder is de meeste verlichting in huis ondertussen vervangen door LED, dus dat zou moeten schelen in het verbruik tijdens de avonduren.

maarten28
Die hard
 Bericht 

zadkine schreef:
Verder kost dagelijkse stroomopslag niet erg veel. Voor tussen de 500 en 1000 euro kun je genoeg KWH voor een etmaal opslaan.(Gewoon huishoudelijk gebruik).

Dat soort opslag gaan de elektricteitsbedrijven gewoon inzetten. Is voor hun dan ook veel goedkoper om in piektijden de elektrische opslag aan te spreken dan de centrale harder te laten draaien. Als je dan ook nog voldoende van dit soort opslag hebt scheelt je dat ook nog eens een centrale.

hneel
Master
 Bericht 
Wat is nu tegenwoordig een reële terugverdientijd? Ik zag laatst in advertenties tijden a'la 3 jaar langskomen, maar hoe realistisch is dat? Zijn dan de kosten voor de omvormer en de installatiekosten wel meegerekend?

Zelf hebben we 4 jaar geleden 10 panelen van elk 245W geplaatst. Kosten alle bij elkaar (incl omvormer, montage, subsidie) 4000 euro.
Na 4 jaar stond er 9200 kWh op de teller, oftewel 9200*0.23=2116 euro verdiend. In totaal zal het dus zo'n 8 jaar duren voordat we het terug verdiend hebben, en dat is ook wat we bij aanvang hadden verwacht.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Volgens mij zit dat nu op 7 a 8 jaar. Maar tegen die tijd is je omvormer ook aan vervanging toe dus dan moet je weer investeren voor je kunt gaan verdienen.

Bramdaman
Master
 Bericht 
Betaal jij 0,23/kwh? Ik zit op 0,18. Daardoor gaat de tvt verder omhoog

hneel
Master
 Bericht 
Bij navraag (vrouwlief) blijken we inmiddels sinds kort op 18.41 cent te zitten. We hebben wel (te) lang op die 23 cent vast gezeten.

zandbak
Master
 Bericht 
Dat boeit verder niet zo, zolang je panelen maar meer opwekken dan je verbruikt.
Bij het switchen naar een energieleverancier is de gasprijs interessant, daar kan je dan nog op besparen.

Blaataap
Master
 Bericht 

zandbak schreef:
Bij het switchen naar een energieleverancier is de gasprijs interessant, daar kan je dan nog op besparen.

Nog meer zelfs als je gas de deur uit trapt :lol:

zadkine
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Volgens mij zit dat nu op 7 a 8 jaar. Maar tegen die tijd is je omvormer ook aan vervanging toe dus dan moet je weer investeren voor je kunt gaan verdienen.

Mee eens. Maar onder voorbehoud.
Hier is namelijk ook de energie belasting besparing bij ingecalculeerd.
Bij op grote schaal inzetten door particulieren van zonnecollectoren zal de overheid de gederfde belasting inkomsten elders gaan halen dus gaat een andere belasting waarschijnlijk weer omhoog. Uiteraard betalen dan anderen die geen zonnepanelen hebben gekocht ook mee aan die vervangende heffingen dus hou je wel wat meer dan die 7 cent over....
Maar uitgaand van een werkelijke stroomprijs van ca 7 cent is de terugverdientijd ca 3 keer langer, dus ruwweg de levensduur van die panelen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Net ff ingeschreven bij de zonnepanelenactie van Vereniging Eigen Huis. Bij de indicatieprijs moet je denken aan een terugverdientijd van 10 jaar. Denk dat het vooral interessant is om box 3 geld boven de vrijstellingsgrens af te bouwen. Verder nog wat direct verbruik van airco e.d. en verder niet.

exroosje
Pro
 Bericht 

Ik heb zojuist voor 1860 euro 8 panelen a 265Wp, omvormer 2000Wp en plat dak montage beugels gekocht. Ballast tegels heb ik bij buren uit de tuin gehaald en montage doe ik zelf. Tot 2000Wp hoef je tegenwoordig geen aparte groep meer te laten aanmaken en bij tweakers kun je 500 forum paginas aan tips vinden. BTW ga ik terugvragen, dan kom ik op 1600 euro uit. Ik heb alleen nog wat uitgegeven aan aarde kabel, mantelbuis etc, max een paar tientjes.

Er van uitgaande dat ik 2000Kwh per jaar hiermee opwek (ik kan ze optimaal plaatsen) a 18 cent = 360 euro, heb ik het dus binnen 5 jaar terugverdiend. Ik heb het juist nu gedaan zodat de salderingsregeling en energiebelasting nog loopt, zodat de panelen ongeveer afbetaald zijn als de regeling ook afloopt.

Ik wek overigens minder op als ik verbruik, dus ook bij een andere regeling verwacht ik het grootste deel van mijn opbrengst zelf te gebruiken . En ik laat natuurlijk geen slimme meter installeren....

In mijn vorige huis heb ik in 2013 panelen laten plaatsen, dat kostte toen nog zo'n 4000 euro inclusief montage voor vrijwel hetzelfde vermogen. Ik heb ze echter in 2015 met het huis mee verkocht (daar vreesde ik qua verkoop voor, maar dat ging juist vrij makkelijk omdat daarmee het huis van B naar A label ging).

NoCashCow
Master
 Bericht 

Wat zou de montage van zoiets kosten? Want ik heb geen zin om zelf op het dak aan de gang te gaan.

dvdouden
Die hard
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Wat zou de montage van zoiets kosten?
Paar honderd euro moet je denk ik wel op rekenen? Hangt natuurlijk af van het aantal, type dak, of er electra aangelegd moet worden, enz. Bij mij zou het dacht ik 400 euro kosten (6 panelen, schuin dak). Heb het in een middagje zelf gedaan met wat hulp van familie.

R
Master
 Bericht 
Het is op zich niet veel werk maar het maakt wel uit hoe toegankelijk het dak is.
Een paar horizontale leggers monteren op de balken, waar de panelen op bevestigd worden en koppelen en draad naar binnen. Veel meer is het buiten niet.

exroosje schreef:
plat dak montage beugels gekocht. Ballast tegels heb ik bij buren uit de tuin gehaald en montage doe ik zelf.

Ietsje meer werk maar weer geen gevaarlijke klus.

wellproc
Master
 Bericht 
Hoe doe je de kabel van plat dak naar binnen zonder lekkage te krijgen? O:)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Kabel ergens langs de gevel naar beneden laten afdalen natuurlijk, met een lusje erin.

wellproc
Master
 Bericht 
Tsja, dan moet ie van het dak (plat dak uitbouw) over de dakrand, langs de boei, langs de gevel...
Ziet er niet uit enzo.
Liever gewoon door het dak naar de schuur en daar via een loze leiding naar de meterkast. Maar dan moet er wel iets van een dakdoorvoer komen...

(Uiteraard hypothetische situatie, ik heb nog geen zonnepanelen gekocht maar wellicht in de toekomst.)

dvdouden
Die hard
 Bericht 
PVC pijpje door het dak, flink dichtkitten, en bovenop de pijp een U bocht (zodat de opening naar beneden zit). Dan heb je in ieder geval geen last van direct inregenen.
Dit dus:
Afbeelding
(wel erg lelijk trouwens, maar het gaat om het idee)

Aanhanger
Master
 Bericht 
Trek hem dan gelijk door het cv-kanaal.

wellproc
Master
 Bericht 
dvdouden schreef:
wel erg lelijk trouwens

Dank voor de foto en ja: erg lelijk :kniktja:

Aanhanger schreef:
Trek hem dan gelijk door het cv-kanaal.

CV-kanaal zit in het dak van het huis (schuin dak), ik wil de zonnepanelen op het dak van de uitbouw. Dat dakvlak ligt heel mooi op het zuiden zonder schaduw uit de omgeving (buren hebben geen bomen :respect: ).
Als ik de panelen op het schuine dak van het huis leg pakken ze een groot deel van de dag geen zon. Bovendien kan ik daar weinig kwijt, alleen rond de dakkapel (en die moet ook nog een keer vervangen).

Allemaal dingen die je eerder niet kon weten, vandaar wat uitleg ;).

Pagina 12 van 12 [ 589 berichten ]