» Off-"Flitsservice" » Techniek   

Pagina 14 van 15  [ 709 berichten ]
Griffin
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Dat voorbeeld van Griffin is prima.

Deze panelen zijn uitgezocht op opbrengst zowel als uiterlijk. Dit zijn monokristal panelen van LG, op zwarte EVA plaat en dito aluminium randen. Het gevolg is dat je nauwelijks van die lelijke "omlijste vakjes" zichtbaar zijn.

Ze zijn zo'n 10% duurder per paneel dan de gebruikelijke varianten maar leveren meer energie per m²: 320 Wp. Halen we dat in de praktijk? Mwoah, ik heb sinds ze er liggen (begin juni dit jaar) een piek van 5 kW gezien op 15 panelen, maakt 333 Wp per paneel. Meestentijds pieken ze in de zomer zo rond de 4 tot 4,5 kW heb ik gezien.

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
Op die BVA auction laatst heeft een vriend van mij 10 panelen gekocht voor 1154 euro, het zijn 250Wp panelen en met deze prijs kan je niet snel fout gaan met nieuwe panelen.

Op mijn eigen huis liggen 20 panelen van 250Wp op een plat/schuin dak onder 10 graden en er valt nooit schaduw op. Ze liggen er sinds 2 1/2 jaar op en ieder jaar heb ik ongeveer 300 kWh 'over'. Dit is ingecalculeerd omdat je ieder jaar een klein beetje minder opbrengst hebt uit de panelen en mijn kinedren worden ook groter (nu 5 en 7) waardoor ze op termijn meer electriciteit gaan consumeren.

De omvormers zijn van Hosola en alle onderdelen zijn zelf gekocht en geplaatst, dit zorgt ervoor dat ik netto rond de 4100 heb uitgegeven - na teruggaaf BTW - en dat ik na 5 jaar quitte sta.

Panelen kopen en op korte termijn terugverdienen kan dus prima, mits je bereid bent zelf initiatief te nemen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Monkey_See schreef:
en met deze prijs kan je niet snel fout gaan met nieuwe panelen.

was die prijs inclusief alle kosten? Niet echt veel goedkoper dan bijvoorbeeld ene Jan; https://link.marktplaats.nl/m1213339605

260 Wp a 135 Euro.. Nouja.. Ach.

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
@Dave: ja dat was de prijs die hij afrekende, dus inclusief 17% veilingkosten en 21% BTW.

10 * 135 = 1350 dus 1350/11.54 = 17% duurder. Best wel geld dus al heb je 100Wp meer.

Ik ben van mening dat zonnepanelen een prima investering zijn want ik heb mijn investering eruit als in 2023 de salderingsregeling vervalt en daarna heb ik in de jaren die daarop volgen structureel goedkopere stroom, tel dat op bij een jaarlijkse wissel van nutsbedrijf - hallo welkomstkorting a 240 euro! - en betaal ik nu nog maar 460 euro per jaar om mijn huis (190m2, 500m3) van stroom (4600kWh) en gas (1000m3) te voorzien.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Monkey_See schreef:
17% duurder.

Ik heb niet echt mn best gedaan met Marktplaats, eerste de beste advert eruit geplukt wat in de richting kwam.

Maar omdat ik ook nogal geïnteresseerd was/ben wat er bij dat BVA gebeurt, ben ik blij met een rapportage van een echte ervaring ;)

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
Er valt ook geen peil op te trekken bij veilingsites want de meeste bieders betalen veels te veel. Op eBay.de staan ook vaak aantrekkelijke restpartijtjes voor lage prijzen. Voordeel is dat je weet wat je betaalt aangezien het doorgaans vaste prijzen zijn. Vaak kan je er wel een prijsvoorstel aan de verkoper sturen en is er iets te spelen met de prijs.

zerty
Master
 Bericht 
Monkey_See schreef:
als in 2023 de salderingsregeling vervalt

Misschien word die wel verlengt. (laten we het hopen)

NoCashCow
Master
 Bericht 

Afschaffen in 2023 is wellicht nog het beste. Want anders moet er linksom of rechtsom toch dezelfde som aan energiebelasting en andere ongein worden binnengeharkt. Ik ben al niet blij dat het gas duurder wordt. Straks moet ik nog een LPG tank in de tuin zetten...
(nou zou dat met Belgisch gas van minder dan 40ct per liter nog wel te doen zijn)

zandbak
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Want anders moet er linksom of rechtsom toch dezelfde som aan energiebelasting en andere ongein worden binnengeharkt.

Dat zal toch wel gebeuren als er steeds meer mensen zonnepanelen gaan nemen. Op papier geen verbruik is ook geen energiebelasting betalen. Gratis kan natuurlijk niet in dit land.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Waar de overheid eens naar moet kijken is de "vermindering energiebelasting". Die krijgt iedereen nu terug en staat gelijk aan de energiebelasting zo'n 2900 kWh. Dus iedereen die met zonnepanelen 0 kWh verbruikt krijgt nog altijd die teruggave. Dat moeten ze dan maar eens maximeren naar het daadwerkelijke verbruik. Dus als je maar 1000 kWh verbruikt dat je dan ook alleen de energiebelasting van die 1000 kWh terug krijgt.
Ik snap niet dat daar nooit over nagedacht is.

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
Je weet nooit hoe de politiek rolt dus af de regeling in 2023 vervalt, of hij wordt verlengd of aangepast? Als je het weet mag je het zeggen, en kan je mij ook vertellen welk staatslotnummer ik moet kopen.

Waarom is de energiebelasting degressief ipv progressief?

denprutsert
Respect
 Bericht 

Ja hallo... Willen we nou verduurzamen of gaat het alleen om het geld?

/naïefmodus off

maarten28
Die hard
 Bericht 

Monkey_See schreef:
Waarom is de energiebelasting degressief ipv progressief?

Om bedrijven ter wille te zijn. Geen burger (in Nederland tenminste) die 10.000 kWh per jaar verstookt (goed afgezien van die paar miljonairs).

zandbak
Master
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
ABN Amro: stroomrekening gaat stijgen

Amsterdam - De consument zal zijn stroomrekening de komende jaren gestaag zien oplopen, blijkt uit een nieuw rapport naar de stroommarkt van ABN Amro. De energietransitie leidt niet alleen tot hogere kosten voor het netbeheer en andere duurzama maatregelen die via de energierekening betaald worden, ook de kale prijs van energie loopt de komende jaren waarschijnlijk op.
Hoewel de toename van duurzame stroomopwekking zorgt voor nieuw aanbod, denkt sectoreconoom Hans van Cleef ziet de komende jaren de prijs oplopen, omdat ook de vraag naar elektriciteit zal toenemen. Maatregelen om co2 terug te dringen zorgen ervoor dat huishoudens en industrie gas zullen inruilen voor stroom, voorziet hij.

Honderden euro’s per jaar

Voor de huishoudens komen daar op de energierekening extra lasten bij vanwege de maatregelen die nodig zijn om het energiesysteem aan te passen. Zo zal de Opslag Duurzame Energie waar het gemiddelde huishoudens nu nog enkele tientjes, in 2023 een paar honderd euro per jaar kosten.

Van Cleef ziet in het regeerakkoord een ’stevige aanzet om de energietransitie na 2023 verder door te zetten’. Dat zal echter wel het nodige kosten. „Maar hierbij moet wel rekening gehouden worden met het verdelen van de lasten. Een intense samenwerking met de omringende landen is hierbij cruciaal om de concurrentiepositie niet negatief te beïnvloeden, en om energiearmoede onder de huishoudens te voorkomen”, zegt hij.

Nog maar wat investeren in tig zonnepanelen?

zerty
Master
 Bericht 
denprutsert schreef:
Willen we nou verduurzamen of gaat het alleen om het geld?

Het geld en meer comfort. (airco, zwembadverwarming)
Ik doe niet mee aan de co2 hoax. :nothanks:

liquid_force
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Nog maar wat investeren in tig zonnepanelen?

en een Tesla Powerwall of een Sonnenbatterie om je stroom op te slaan.

HypHyper
Master
 Bericht 
denprutsert schreef:
Ja hallo... Willen we nou verduurzamen of gaat het alleen om het geld?

1. geld
2. vind de techniek etc. leuk (gadgetfreak ook)
3. milieu

Feitelijk
Master
 Bericht 
Opbrengst van 2000W panelen met 1600W omvormer
Afbeelding

zerty
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
1600W omvormer

Waarom maar 1600? Nu heb je verlies op zonnige dagen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Had 8 panelen besteld, maar de installateur had er 9 in zijn bus. 8)

De 2100 omvormer was overigens economisch nog steeds een slechtere keus bij 9 panelen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

zerty schreef:
Waarom maar 1600? Nu heb je verlies op zonnige dagen.

In Nederland op een hellend dak heb je geen 100% theoretische opbrengst. Verder is het maximale effectieve ingangsvermogen ook hoger dan het gespecificeerde uitgangsvermogen (die 1600W).
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je gemiddeld gezien zo hoog mogelijk in de specificatie van de omvormer moet zitten omdat het rendement van de omvormer dan het beste is.

zandbak
Master
 Bericht 
liquid_force schreef:
en een Tesla Powerwall of een Sonnenbatterie om je stroom op te slaan.

Die krengen zijn niet zo duur gelukkig. :[
Die 100 zonnepanelen in je tuin gaan je straks ook niet meer redden, ze verzinnen vast wel weer iets leuks als je in de winter te weinig eigen stroom opwekt.
Of toch maar wat mini windmolens in je tuin?

zerty
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
De 2100 omvormer was overigens economisch nog steeds een slechtere keus bij 9 panelen.

Ok.

NoCashCow schreef:
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je gemiddeld gezien zo hoog mogelijk in de specificatie van de omvormer moet zitten omdat het rendement van de omvormer dan het beste is.

Ik heb een 2100w omvormer voor 2350wp, daarom vind ik 400w best wel veel verschil.
Lijkt me ook niet goed voor de omvormer als hij steeds max moet werken ook ivm warmteontwikkeling.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Om bedrijven ter wille te zijn. Geen burger (in Nederland tenminste) die 10.000 kWh per jaar verstookt (goed afgezien van die paar miljonairs).

Echt wel, als je op zolder als hobby plantjes kweekt zit je daar zo aan. De meesten doen dat dan met stroom van voor de meter, dat schijnt beter te werken.

zerty
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
De meesten doen dat dan met stroom van voor de meter

Dat noemen ze groene stroom. :lol: :lol:

zadkine
Master
 Bericht 
10000 KWH is 60000 kilometer rijden :x (ca 50000 met een Tesla)
Dan je huis er nog bij uiteraard.

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
Voor mij was de keuze eenvoudig:
* 5 jaar terugverdientijd
* geen bijdrage leveren aan de boni van de managementleden van de nutsbedrijven

En misschien koop ik volgend jaar een BMW i3 waardoor ik helaas wel weer een betalende klant wordt van die boevenbende, maar dat is een ander verhaal.

Postduif
Master
 Bericht 
Hier zitten wel wat experts zo te zien, wij kopen een huis waar nu zonnepanelen op liggen. Zijn laatste halfjaar 2016 geplaatst. Dus jaar oud ongeveer.
Zijn er totaal 17, de huidige eigenaar geeft aan dat deze ongeveer 4250 kwh per jaar opleveren.

Ik heb nog nooit zonnepanelen gehad, maar waar moet ik op letten? Nog specifiek iets in de gaten houden, moet ik jaarlijks onderhoud laten plegen of hebben jullie nog handige praktijk tips?

Is er nog specifiek iets waar ik op moet letten bij het kiezen van een energieleverancier?

Kami
Master
 Bericht 
Postduif schreef:
Is er nog specifiek iets waar ik op moet letten bij het kiezen van een energieleverancier?

Dat ie saldering toepast op hetgeen je teruglevert aan het net.
En dat ie de goedkoopste is.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Kami schreef:
En dat ie de goedkoopste is.

Dat ligt eraan of je meer of minder dan je verbruik teruglevert

Bramdaman
Master
 Bericht 
Postduif schreef:
Hier zitten wel wat experts zo te zien, wij kopen een huis waar nu zonnepanelen op liggen. Zijn laatste halfjaar 2016 geplaatst. Dus jaar oud ongeveer.
Zijn er totaal 17, de huidige eigenaar geeft aan dat deze ongeveer 4250 kwh per jaar opleveren.

Ik heb nog nooit zonnepanelen gehad, maar waar moet ik op letten? Nog specifiek iets in de gaten houden, moet ik jaarlijks onderhoud laten plegen of hebben jullie nog handige praktijk tips?

Ik zou aangeven dat die dingen voor jou geen waard hebben. Dan is je terugverdientijd lekker kort.

zandbak
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Dat ie saldering toepast op hetgeen je teruglevert aan het net.

Dat is ook peanuts wat je daar voor terug krijgt. Gemiddeld zo'n 7 cent per Kwh

zerty
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
at is ook peanuts wat je daar voor terug krijgt. Gemiddeld zo'n 7 cent per Kwh

Daarom moet hij ook opletten of het gesaldeerd word.

VFred
Master
 Bericht 

Nieuwe kabinet heeft salderingsregeling ingekort tot 2020. Daarna komen hiervoor nader uit te werken maatregelen in de plaats, welke de burger zullen aanmoedigen zuiniger met energie om te gaan.
Staat in regeerakkoord te lezen O:)

djee
Master
 Bericht 
VFred schreef:
Daarna komen hiervoor nader uit te werken maatregelen in de plaats, welke de burger zullen aanmoedigen zuiniger met energie om te gaan.

Nog meer belasting op stroom :fp:

Bussloo
Master
 Bericht 
djee schreef:
Nog meer belasting op stroom

Hoezo? De belasting op stroom gaat naar beneden en die aan gas gaat omhoog. En dat zal nog wel vaker gaan gebeuren.
De opslag duurzame energie gaat voor beide wel omhoog.

Mijn vermoeden is dat je straks de ODE nog wel mag salderen maar de REB niet. Dan mag je een accountant inhuren om je energierekening te controleren.

VFred
Master
 Bericht 

De overheid wil graag dat we met z'n allen onze zelf opgewekte energie gaan opslaan. Daarbij past een beleid van duurdere stroom en subsidie op duurzaam opgewekte stroom en op accusystemen. En, oh wat een toeval, de salderingsregeling stopt tegen de tijd dat men de eerste betaalbare accu opslag systemen op de markt verwacht

NoCashCow
Master
 Bericht 

Daarom zet ik ook in op zelf verbruiken van de opgewekte electriciteit. Dan ben ik niet afhankelijk van de onbetrouwbare roverheid.

zadkine
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Daarom zet ik ook in op zelf verbruiken van de opgewekte electriciteit. Dan ben ik niet afhankelijk van de onbetrouwbare roverheid.

Ook dat verijst stroom opslag (als je jezelf wilt loskoppelen van het net).
Want zon overdag, verbruik 's nachts.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Salderen is ook een vreemde vorm van subsidie. Stroom wordt opgewekt op een plaats/tijd dat het weinig verbruikt wordt en afgenomen als de zon niet schijnt. Maakt het er voor de netbeheerders/centrales niet makkelijker op om efficient te werken.

zadkine
Master
 Bericht 
Valt wel mee zolang de plaatselijk opgewekte zonnestroom bij een ander in hetzelfde stukje netwerk segment weer afgezet wordt.
Scheelt de leveranciers en netbeheerders de transport en transformatie verliezen.

Als je op grote schaal zonnestroom gaat opwekken, veel meer dan in de regio gebruikt wordt, zoals je bij de oosterburen wel ziet....dan heb je inderdaad wel moeilijk oplosbare issues.
En dan ga ke wel lokale opslag nodig hebben om eea efficiënt te krijgen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

@zadkine: ik wil de stroom gebruiken voor b.v. airco's. Daarvan komt gebruik en opwekking overeen.
Helemaal van het net af is een utopie. Of ik zou op lpg moeten overgaan en ook meteen van het aardgas af.

zadkine
Master
 Bericht 
Je kan de airco omdraaien....dan is het een warmtepomp. En die kun je inzetten voor zowel verwarming als koeling
Dat scheelt als de aardgas connectie.
(Koken op inductie)

Bramdaman
Master
 Bericht 
Crypto minen kost ook een hoop stroom.

Walker
Master
 Bericht 
Maar levert wel warmte op. O:)

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ja, met een beetje zon in voor en najaar kun je ook net ff lekker bijstoken met je airco in omgekeerd gebruik.
Zal me benieuwen of er op een zonnige dag in de winter nog stroom van betekenis kan worden gewonnen. Al is het maar om de cv ketel van elektriciteit te voorzien.
Zal ook eens kijken wat de opties zijn voor een eigen warmtekracht installatie voor thuis.

Monkey_See
Nieuwkomer
 Bericht 
Ik ben net geswitched van Engie naar Qurrent, bij de eerste kregen we 7 cent per kWh terug en bij de laatste 10. Daarnaast krijgen we een welkomstpremie van 240 euro waardoor ik nog maar 460 euro betaal voor +- 4500 kWh en 1000m3 gas.
Mijn vertrouwen in de overheid is nihil, daarom doe ik het vooral voor mezelf en ga ik over een jaar of 5 tot 10 een nieuwbouwhuis betrekken dat de overtollige electra als warmte opslaat in 20 tot 30 m3 water zodat ik in de winter alleen warm water mijn huis hoef door de pompen, en dat kan ik uit de dagopbrenst halen en 's nachts uit de accu. Het resultaat zal zijn dat ik niets teruglever en niets hoef in te kopen, kortom, f*ck de overheid!

Afbeelding
Afbeelding

zadkine
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Zal me benieuwen of er op een zonnige dag in de winter nog stroom van betekenis kan worden gewonnen.

Paardagen geleden 1 fatsoenlijke zonnige dag, beetje lichte hoge nevel nog.
Piek opbrengst volgens fabriek 5KW. (20 panelen 250 WP)
Werkelijke opbrengst, minimaal 4 uur lang tussen 2,5 KW en 3,7KW (hoogste waarde met zon pal op zuid, hoek zonnecellen 45 graad.
Ook nog een paar uur opbrengst tussen 1,5 en 2 ,5KW.

Ja , ook 's in herfst/winter bij zon nog opbrengst...alleen veel korter per dag dan in de zomer.

Rendement van een warmtepomp (airco) kan 500-600% zijn...dus 5-6 keer zoveel warmte afgifte als wat er aan strroom in gaat.
Inderdaad leuk bijstoken met je airco in omgekeerde schakeling.

Griffin
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Paardagen geleden 1 fatsoenlijke zonnige dag, beetje lichte hoge nevel nog.
Piek opbrengst volgens fabriek 5KW. (20 panelen 250 WP)
Werkelijke opbrengst, minimaal 4 uur lang tussen 2,5 KW en 3,7KW (hoogste waarde met zon pal op zuid, hoek zonnecellen 45 graad.
Ook nog een paar uur opbrengst tussen 1,5 en 2 ,5KW.

Hier ook zoiets. Volgens spec 4800Wp (15 panelen x 320 Wp). Gisteren een dieptepunt met nog geen 0,5 kWh opbrengst maar vandaag weer bijna 10,5 kWh. Deze maand tot nu toe een dikke 97 kWh.

zadkine schreef:
Ja , ook 's in herfst/winter bij zon nog opbrengst...alleen veel korter per dag dan in de zomer.

Niet alleen de kortere dagen maar ook de lagere zonnestanden, de grotere vervuiling van de atmosfeer en vocht zorgen voor een lagere opbrengst.

djee
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Rendement van een warmtepomp (airco) kan 500-600% zijn.

Wij zijn bezig met een nieuw huis en om aan de ongezonde epc te komen, moeten we iets duurzaams gaan doen, nu zit ik zelf te denken aan een warmtepomp (water - water) en geen gas te nemen, ivm comfort van verwarmen en zomers koelen. Architect gaf hierbij aan dat het warmwater (tap water) in de knel kan komen (wel weer op te lossen met een boiler).
Kan hier iemand iets zinnigs over zeggen?

Pagina 14 van 15 [ 709 berichten ]