» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
Ogre
Master
 Bericht 
RTL Nieuws schreef:

Om het aantal ongelukken met oudere automobilisten terug te dringen, zouden kruispunten 'seniorproof' moeten worden gemaakt.

Dat is een van de aanbevelingen van de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, om het verkeer voor ouderen veiliger te maken.

Contrasterende belijning

Volgens de SWOV zijn ouderen relatief vaak betrokken bij ongelukken. En het aantal automobilisten van boven de 75 zal de komende tijd alleen maar toenemen. Tijd voor maatregelen, vindt de SWOV​.

Het 'seniorproof' maken van kruispunten, zoals de stichting voorstelt, kan door ze 'begrijpelijker' te maken. Ze moeten in ieder geval worden voorzien van duidelijk contrasterende belijning, zegt SWOV-onderzoekster Ragnhild Davidse in de Stentor.

Stoplichten aanpassen

Ook moeten verkeerslichten op kruispunten zo worden afgesteld dat verkeer dat elkaar kan kruisen, niet op hetzelfde moment groen licht krijgt. Volgens Davidse zijn oudere automobilisten namelijk vaak betrokken bij ongelukken die gebeuren bij het links afslaan op kruispunten.

Ook moet er beter gecontroleerd worden of oudere automobilisten überhaupt nog wel geschikt zijn om aan het verkeer deel te nemen. Vanaf 75 jaar moeten ouderen zich elke vijf jaar laten keuren. Zo'n keuring duurt een minuut of tien, bij een onbekende arts.

Als het aan de SWOV​ ligt, wordt die keuring voortaan gedaan door de eigen huisarts van de oudere automobilist, die een veel beter beeld heeft van diens 'verkeersgeschiktheid'.

VFred
Master
 Bericht 

Onzin, als je niet meer mee kunt in het verkeer, moet je stoppen met zelf rijden. En de eigen huisarts zeker niet zelf laten keuren. Die van mijn ouders is een vriend van de familie, dus die zal zo'n beetje alles verklaren dat mijn moeder hem dicteert. :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
En de snelheidslimiet overal op 20. Want dat is ook veiliger

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Ik merk dat belijning tegenwoordig steeds vaker weggehaald wordt. Want dan ga je langzamer rijden en dat is veiliger O:)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Want dan ga je langzamer rijden en dat is veiliger

Hebben ze hier ook gedaan, resultaat: ik vind het er persoonlijk de weg nu veel breder lijken en ga er juist harder van rijden :lol:

Signum
Master
 Bericht 
VFred schreef:
Onzin, als je niet meer mee kunt in het verkeer, moet je stoppen met zelf rijden. En de eigen huisarts zeker niet zelf laten keuren. Die van mijn ouders is een vriend van de familie, dus die zal zo'n beetje alles verklaren dat mijn moeder hem dicteert.

De maatregel is zo effectief als de handhaving hierop, dus het zal echt helemaal niks helpen. De politie is toch te druk met andere dingen die een hogere prioriteit hebben. Hoe dun een pannenkoek ook is, hij heeft altijd twee kanten.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Wat een waanzin van de Stichting Waanzin Over Verkeer.

RRL
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Ook moet er beter gecontroleerd worden of oudere automobilisten überhaupt nog wel geschikt zijn om aan het verkeer deel te nemen

Het enige zinnige aan de hele tekst.

Vind de borden die andere snelheden dan 130 op de snelweg aangeven ook maar verwarrend, weg er mee!

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Moet je voor de gein de reacties op bijvoorbeeld RTL eens lezen. Meteen weer wijzen naar de jongeren, in 37 jaar tijd nog nooit een ongeluk gehad, etc.

Parkeervak
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Vind de borden die andere snelheden dan 130 op de snelweg aangeven ook maar verwarrend, weg er mee!

Wilt u ook rubberen tegels op de vluchtstrook? Mocht u pech krijgen.. :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
in 37 jaar tijd nog nooit een ongeluk gehad, etc.

Nee omdat de rest wel in de remmen kan, zegt m'n opa ook altijd. 'nog nooit een ongeluk gehad' en vervolgens met z'n Splash met 100km/h overal voorsmijten op de snelweg.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Zo weet ik er ook wel 1. Scherm alle wegen buiten de oversteekplaatsen en kruisingen met hekken af, zodat kinderen niet meer onder een auto kunnen komen. Daarmee komt men dan tegemoet aan de snellere autobestuurder in de bbk.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Citaat:
vaak betrokken bij ongelukken die gebeuren bij het links afslaan op kruispunten.

Links afslaan afschaffen scheelt ook een hoop. Drie keer rechts is ook links!

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Vind ik ook gewoon 3x rechts ipv 1x links. veel veiliger.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Maar dat is slecht voor het milieu.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dan ga jij maar 3x rechts fietsen! :boos:

basjuh1981
Master
 Bericht 
He, daar heb ik geen leaseauto voor :nothanks:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Milieuvervuiler! egoïst! GroenLinks forever! :boos:

:roflol:

snovvdog
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Ook moeten verkeerslichten op kruispunten zo worden afgesteld dat verkeer dat elkaar kan kruisen, niet op hetzelfde moment groen licht krijgt.

Natuurlijk, het verkeer nog dommer maken.

liever vaker groen voor rechtdoor dan 5x zo lang wachten totdat een achterlijk verkeerslicht groen geeft.

Ik vind het in Berlijn veel relaxter rijden, ja je moet vaak midden op het kruispunt wachten bij links afslaan, daar tegenover staat dat je veel vaker groen hebt. Totale wachttijd is een stuk lager.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Laat ze dan maar eens beginnen om rotondes die door fietsers beide kanen om gereden mogen worden te verbieden, want ook als niet-senior moet je al erg alert zijn om fietsers van rechts op tijd in de gaten te hebben. Vooral als die zonder hand uitsteken opeens vlak voor je de rotonde op draaien. Als ze van links komen zie je ze toch van wat verder aankomen.

RRL
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik vind het in Berlijn veel relaxter rijden, ja je moet vaak midden op het kruispunt wachten bij links afslaan,

Werkt in NL niet, krijg je paniek. Zat eens bij een vriendin in de auto, ze kende alleen conflictvrij linksaf. Ze zou zo linksaf willen gaan, schrok dat tegemoetkomend verkeer ook begon te rijden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Terwijl er toch nog wat voorbeelden in de grote steden zijn, hier in de buurt ken ik er al een paar uit mijn hoofd (langs de Jonker Fransstraat bijvoorbeeld).

En inderdaad, dan krijg je mensen die gaan klagen dat het te chaotisch is, pleurt op denk ik dan, alles wat tot een kortere wachttijd leidt is in mijn ogen positief, ook al moet je dan zelf meer doen/nadenken.

RRL
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
hier in de buurt ken ik er al een paar uit mijn hoofd

Idem, waaronder eentje waar je de locals duidelijk herkent. Geen voorsorteervakken, maar met wat inschikken kan je prima opstellen in 2 rijen. Zit er altijd wel een tussen die in het midden blijft staan en daarmee de doorstroming verpest.

keokiracer
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
ook al moet je dan zelf meer doen/nadenken.

Maar das moeilijk! :boos: :duh:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Kunnen we alles ook wel alcombilist proof maken. Scheelt ook een hele hoop. Of nergens fietser en voetgangers meer laten oversteken. Of alle verkeerslichten op rood laten. Geen enkele gelijkwaardige kruising meer.

OF JE LET GEWOON OP OF BLIJFT THUIS! :fp: :loco:

maarten28
Die hard
 Bericht 

Wat een onzinartikel zeg. Ik merk het gewoon aan mijn pa. Is nu 72, heeft zijn leven lang autogereden, nooit schade gereden, altijd (in mijn ogen) een goede chauffeur geweest, maar de aftakeling is bezig hoor. Haakse bochten in de 1e versnelling, bij een rotonde wachten als er verkeer rijdt met het knipperlicht naar rechts aan (ja, ik vertrouw dat niet zo :fp: ). Algemeen langzamer, weifelachtiger, minder zeker rijden.

Wetgevers: accepteer gewoon dat de als de mens ouder wordt ook zijn brein achteruit gaat. Daar helpt geen contrasterende strepen tegen, daar helpt maar één ding tegen: als iemand niet kan autorijden moet je zijn rijbewijs afnemen.

zadkine
Master
 Bericht 
bernardo A. schreef:
Zo weet ik er ook wel 1. Scherm alle wegen buiten de oversteekplaatsen en kruisingen met hekken af, zodat kinderen niet meer onder een auto kunnen komen. Daarmee komt men dan tegemoet aan de snellere autobestuurder in de bbk.

Zoiets? 8)

zadkine
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Als ze van links komen zie je ze toch van wat verder aankomen.

Zou ervoor pleiten om fietsers altijd de rotonde andersom te laten nemen.... :x O:)

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dan zijn ze beter frontaal te raken?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Ogre schreef:
Als het aan de SWOV​ ligt, wordt die keuring voortaan gedaan door de eigen huisarts van de oudere automobilist, die een veel beter beeld heeft van diens 'verkeersgeschiktheid'.
Bullshit. Dat kan een huisarts niet bepalen. Die kan alleen lichamelijke fitheid constateren. Rijgeschiktheid moet d.m.v. een "examinator" bekeken worden.

Raaf
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Werkt in NL niet, krijg je paniek.

Ik heb nog geleerd dat bij een pijl stoplicht je nooit kruisend/conflicterend verkeer kon hebben. Bij een bol kon dat wel het geval zijn.
Zelf kan ik prima overweg met de oostblok manier van kruisingen. Maar ik ben dan ook assertief genoeg. Snap ook wel dat niet ieder hertje dat moet willen.

Walker
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Drie keer rechts is ook links!

Zei Jesse Klaver tegen Mark Rutte.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Zou ervoor pleiten om fietsers altijd de rotonde andersom te laten nemen

You naughty :applaus:

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik stel voor dat we gewoon alle kruispunten ongelukken-proof maken. Dan kan iedereen mee blijven doen :fp:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ik stel voor dat we gewoon alle kruispunten ongelukken-proof maken. Dan kan iedereen mee blijven doen :fp:
Ik stel voor dat we mensen weer echt leren autorijden. En pas de rijopleiding aan aan de toegenomen verkeersdrukte. En wees strenger qua rijvaardigheid. Dat zorgt juist voor kneus gedrag. Veel te veel mensen die eigenlijk het rijbewijs niet verdienen maar toch hebben gekregen.

dabeetle
Master
 Bericht 
Citaat:
Links afslaan afschaffen scheelt ook een hoop. Drie keer rechts is ook links!

Daar hebben ze de rotonde al voor ingevoerd, hoef je alleen nog maar rechtsaf te slaan...

JWS
Laat zich horen
 Bericht 
Scaniafan
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar dat is slecht voor het milieu.

Heulemaal niet waar...

http://edition.cnn.com/2017/02/16/world ... eft-turns/

Ok, dan moet er wel e.e.a. veranderen aan de kruisingen om rechtsaf vrij te maken, maar goed :[

Pagina 1 van 1 [ 38 berichten ]