» Openbaar » Verkeersbeleid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 457.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 2  [ 79 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De meest vervuilende en ongezondste voertuigen mogen straks Amsterdam niet meer in. Zo worden er de komende jaren milieuzones ingevoerd voor bestelvoertuigen, taxi’s, touringcars en brom- en snorfietsen.

B&W hebben de plannen hiervoor ter inspraak vrijgegeven. Daarin staat onder meer dat vanaf 1 januari 2017 bestelvoertuigen met een dieselmotor gebouwd voor 1 januari 2000 de milieuzone niet meer in mogen.

Vanaf 1 januari 2018 zijn alleen nog taxi’s welkom gebouwd vanaf 1 september 2009 en mogen enkel touringcars gebouwd vanaf 1 januari 2005 de stad nog in. Ook vanaf 1 januari 2018 mogen brom- en snorfietsen ouder dan 1 januari 2011 Amsterdam niet meer in.

Benzineauto’s die voor 1992 zijn gebouwd krijgen straks geen parkeervergunning meer. Voor auto’s die op diesel rijden ligt de grens op 2005. De bedoeling is dat deze regel al op 1 september wordt ingevoerd. De nieuwe regels zullen gaan gelden voor nieuwe voertuigen en nieuwe inschrijvingen op de wachtlijsten. Voor huidige vergunninghouders en mensen op de wachtlijst verandert er niets.

Bron: http://www.verkeersnet.nl/18195/amsterd ... es-bekend/

Iemand heeft de cursus "Hoe maak ik een stad kapot" gevolgd. :loco: :loco:

Een snellere methode is alle palen onder Amsterdam doorzagen.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
En weer (net als in Utrecht) wordt er alleen op bouwjaar geselecteerd, niet op werkelijke uitstoot :boos:

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Maserati Teun schreef:
Ook vanaf 1 januari 2018 mogen brom- en snorfietsen ouder dan 1 januari 2011 Amsterdam niet meer in.
Als dat er letterlijk staat, zit je wel veilig. Een bromfiets van 2011 jaar oud heb ik nog nooit gezien... :x

Aanhanger
Master
 Bericht 
Wat ik nou nooit begrepen heb is waarom er (landelijk/Europees) niets gedaan wordt aan die 2-tact scootertjes.
Zo moeilijk is het toch niet om die dingen op z'n minst uit te faseren?
Geen nieuwe meer verkopen en dan sterft de boel in ieder geval langzaam uit.

Waarom lijkt het alsof er helemaal niets gebeurt, of ligt dat aan mij, heb ik belangrijke wijzigingen gemist?
Je kunt zeggen wat je wilt maar die dingen zijn een drama, puur vergif wat uit de uitlaat komt.

ericj
Die hard
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Wat ik nou nooit begrepen heb is waarom er (landelijk/Europees) niets gedaan wordt aan die 2-tact scootertjes.
Zo moeilijk is het toch niet om die dingen op z'n minst uit te faseren?
Geen nieuwe meer verkopen en dan sterft de boel in ieder geval langzaam uit.

Duurt lang inderdaad, maar als het goed is moeten nieuwe types vanaf 1/1/2017 en nieuwe registraties vanaf 1/1/2018 voldoen aan de Euro 4 norm, waaraan 2-takt naar verwachting niet zal kunnen voldoen.

Bron

Scooterfabrikanten hebben een goede lobby in Europa denk ik dat ze het zo lang hebben weten te rekken.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Bedankt voor de info.
Bizar ja, het is al minstens 10 jaar bekend dat die dingen een volstrekt disproportioneel groot deel van de luchtvervuiling veroorzaken, terwijl de oplossing tegelijkertijd makkelijk/voor de hand liggend is.

zandbak
Master
 Bericht 
Triest voor de mensen die nog een 2-takt hebben en geen andere kunnen betalen.

CVPI
Respect
 Bericht 
Rij eens een rondje over de grachtengordels in de stad.
Wat tref je daar in vele mate op de parkeerplaatsen? (Oude) Jags, Range Rovers, Mini's, Fiatjes 500, Citroën DS, SM, 2CV, Rover, Volvo Estate & sedans, enzovoorts en nog wat Yuppen "auto voor erbij" bakken met (vooral) blauwe kentekens. Die moeten dus allemaal weg?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
zandbak schreef:

Ik denk niet dat je het helemaal goed begrepen hebt. Wat je hebt mag je houden.

Zelfde regeling is met buitenboordmotoren. Die worden inmiddels ook niet meer 2takt uitgevoerd. Ik ben het daar wel mee eens. Het verschil in vervuiling is enorm.

Bovendien bespaar je met 4takt op termijn enorm op brandstofkosten. Initiële aanschaf is wel duurder ja.

Denman
Master
 Bericht 

CVPI schreef:
Die moeten dus allemaal weg?

In Utrecht is een ontheffing mogelijk voor oldtimers:
Citaat:
1. Langdurige ontheffing oldtimer (dieselauto van 40 jaar of ouder)
Eigenaren van oldtimers op diesel uit Utrecht en de rest van Nederland kunnen op verzoek een
langdurige, voertuig
-
en persoonsgebonden ontheffing krijgen. Oldtimers zijn auto’s van 40 jaar
en
ouder.

Bron: Ontheffingen Utrecht

Guppenklup
Master
 Bericht 
Bizar dat bezitters van oude voertuigen moeten bloeden voor een volstrekt falend beleid :loco:

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
De ambtenaren van de gemeente A'dam hebben een duidelijke boodschap voor automobilisten:
- Kom niet met de auto naar A'dam
- Autobezitters moeten niet in deze stad komen wonen
- Ben je eigenwijs, dan kleden wij je financieel uit

Ik vind het prima en mijd die zwaar overrated stad als de builenpest, ik geef mijn geld wel in een andere stad en liefst in een ander land uit :dag:

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Guppenklup schreef:
volstrekt falend beleid :loco:
Tsja, ik moet wel eens bij het Olympisch stadion zijn. Vanaf Knooppunt Badhoevedorp tot de afrit bij Zuid heb ik regelmatig net zo lang en soms zelfs minder lang nodig als dat ik nodig heb de paar honderd meter vanaf de afrit naar het Stadion (dan ga ik meteen na de snelweg linksaf erin, richting de sporthallen en het stadion.

zandbak
Master
 Bericht 
Dave schreef:
zandbak schreef:

Ik denk niet dat je het helemaal goed begrepen hebt. Wat je hebt mag je houden.

Maserati Teun schreef:
Ook vanaf 1 januari 2018 mogen brom- en snorfietsen ouder dan 1 januari 2011 Amsterdam niet meer in.

Dat haal ik er niet uit.

Tweebel
Master
 Bericht 
Hmm, dat gaat ook wel wat taxi's problemen opleveren.

Spook
Master
 Bericht 
Wat ik voor gewone auto's lees is dat je er als bewoner geen meer kwijt kunt omdat je geen vergunning krijgt. Als bezoeker van de stad kun je nog wel de zone in met een personenwagen, itt zoals het in Utrecht is geregeld.

Nog steeds idioot uiteraard.

ericj
Die hard
 Bericht 
Erg handig ook dat iedere stad zijn eigen criteria / grensjaren hanteert. Met een wat oudere auto heb je straks een appje nodig om te weten of je een milieuzone in mag of niet.

Tweebel
Master
 Bericht 
ericj schreef:
Met een wat oudere auto heb je straks een appje nodig om te weten of je een milieuzone in mag of niet.

Ik ben bang dat ze straks hier in de omgeving (Havanna aan de Waal) alleen maar auto's vanaf bouwjaar 2020 gaan toestaan.

Spook
Master
 Bericht 
En ondertussen betaal je natuurlijk wel het volle pond aan wegenbelasting. Je mag een auto hebben, maar je mag niet de straat uit!

Aanhanger
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Hmm, dat gaat ook wel wat taxi's problemen opleveren.
Voor taxi's ouder dan 8 jaar? Is dat een probleem dat die ouwe wrakken niet meer als taxi mogen fungeren?

Spook
Master
 Bericht 
Over een paar jaar vallen daar ook de 1e Model S'en onder. Als ze die grens blijven optrekken.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Hop in de shedder met die ouwe meuk.
Die accu's kun je dan geloof ik nog in je meterkast hangen.

Tweebel
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Is dat een probleem dat die ouwe wrakken niet meer als taxi mogen fungeren?

Voor mij niet, voor die chauffeurs wel.
Maargoed, die hebben het eigenlijk wel verdiend om door de gemeente genaaid te worden na decennia wangedrag.

djee
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
De meest vervuilende en ongezondste voertuigen mogen straks Amsterdam niet meer in.

Dus bijna geen scheepvaart meer in Amsterdam?

bmw320d
Die hard
 Bericht 

Dikke Dakduif schreef:
De ambtenaren van de gemeente A'dam hebben een duidelijke boodschap voor automobilisten:
- Kom niet met de auto naar A'dam
- Autobezitters moeten niet in deze stad komen wonen
- Ben je eigenwijs, dan kleden wij je financieel uit

Ik vind het prima en mijd die zwaar overrated stad als de builenpest, ik geef mijn geld wel in een andere stad en liefst in een ander land uit

Er staat nergens dat je niet met een oude auto de stad niet meer in mag. Het is alleen een probleem voor de bewoners, je krijgt geen parkeervergunning meer.

Aanhanger
Master
 Bericht 
djee schreef:
Dus bijna geen scheepvaart meer in Amsterdam?
De rondvaartbranche wordt inderdaad ook flink opgeschoond. Mocht ook wel eens met die blauwe rookwolken blazende ouwe diesels op de grachten. Maar die verdwijnen snel. Nieuwe spul is allemaal elektrisch of op gas.
Binnenhavengeld wordt nu ook gedifferentieerd naar aandrijving.

djee
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
De rondvaartbranche

Heb het meer over de grotere/grootste vervuilers: beroepsvaart/vrachtvaart/cruiseschepen e.d.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Het IJ/Noordzeekanaal/Amsterdam Rijnkanaal vallen niet onder het binnenwater en daar heeft de stad weinig of niets over te zeggen, maar ook daar wordt de regelgeving strenger.
De invloed daarvan op de luchtkwaliteit in de binnenstad daarvan is overigens gering in tegenstelling wat jij beweert.

Bussloo
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
En weer (net als in Utrecht) wordt er alleen op bouwjaar geselecteerd, niet op werkelijke uitstoot

Kom je aan met je elektrische scooter...

bert65
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Tsja, ik moet wel eens bij het Olympisch stadion zijn. Vanaf Knooppunt Badhoevedorp tot de afrit bij Zuid heb ik regelmatig net zo lang en soms zelfs minder lang nodig als dat ik nodig heb de paar honderd meter vanaf de afrit naar het Stadion (dan ga ik meteen na de snelweg linksaf erin, richting de sporthallen en het stadion.

Dat is inderdaad een stuk waar mijn haren van overeind gaan staan. Hoe krijgt de gemeente het voor elkaar om op zo'n kort stukje zoveel verkeerslichten te plaatsten én deze dan zo af te stellen dat je overal roodlicht hebt. :loco:

Aanhanger
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Dat is inderdaad een stuk waar mijn haren van overeind gaan staan. Hoe krijgt de gemeente het voor elkaar om op zo'n kort stukje zoveel verkeerslichten te plaatsten én deze dan zo af te stellen dat je overal roodlicht hebt. :loco:
Wat vind je zelf eigenlijk van dat taxiverhaal Bert? 8 jaar en een beetje lijkt me toch wel te doen als je auto het primaire bedrijfsmiddel is.

djee
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Het IJ/Noordzeekanaal/Amsterdam Rijnkanaal vallen niet onder het binnenwater en daar heeft de stad weinig of niets over te zeggen,
en de kostverlorenvaart? Dwars door de stad?

Tweebel
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
8 jaar en een beetje lijkt me toch wel te doen als je auto het primaire bedrijfsmiddel is.

Ik heb een taxichauffeur (zelfstandig) in de buurt wonen en die heeft als nieuwe taxi een paar maanden terug een tweedehands E-klasse gekocht uit 2010 ofzo. Z'n vorige was nog veel ouder.
Dus ik denk dat er best veel taxi's wel over die 8 jaar gaan.

Aanhanger
Master
 Bericht 
djee schreef:
en de kostverlorenvaart? Dwars door de stad?
Weet ik zo gauw ook niet, zou ik op moeten zoeken. Maar cruiseschepen en ander groot spul komt daar sowieso niet, alleen kleinere binnenvaart en niet zo heel veel.

bert65
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Wat vind je zelf eigenlijk van dat taxiverhaal Bert? 8 jaar en een beetje lijkt me toch wel te doen als je auto het primaire bedrijfsmiddel is.

Eerlijk gezegd vind ik dit erg oud. De eigenaren van dit soort voertuigen zijn ook de types waar de gemeente graag vanaf wil, die niet voor een hotel mogen staan, die de standplaats op Schiphol niet op mogen rijden en, niet onbelangrijk, die de klanten onheus bejegenen. Daar komt bij dat, als ze keurig op de meter rijden, het zelfde tarief hanteren als de chauffeur met zijn nieuwe E-klasse.
Bij het bedrijf waar ik werk gaan ze er met 3 tot 5 jaar uit en staat er tussen de 400.000 en 700.000 km op de teller.
Wat wel een nadeel is, is dat er bedrijven zijn die wat andere voertuigen hebben. Voertuigen waar af en toe vraag naar is en deze blijven dan ook langer in bezit. Die voertuigen kan je binnenkort niet gebruiken want de klanten zitten in de hotels die natuurlijk in de milieuzone liggen.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

bert65 schreef:

Afrit verder, om bij de VU en de Boelelaan te zijn, is niet veel beter. Onnodig rondjes rijden, om de haverklap sta je stil, etc.

zandbak
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Dus ik denk dat er best veel taxi's wel over die 8 jaar gaan.

Er rijden bosjes taxi's rond in Amsterdam die ouder dan 8 jaar zijn.

Aanhanger
Master
 Bericht 
En dat is prima dat die straks weg zijn.
Alleen is de milieuwetgeving daar niet voor bedoeld, maar in dit geval is het een mooie bijkomstigheid.

bert65
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
En dat is prima dat die straks weg zijn.
Alleen is de milieuwetgeving daar niet voor bedoeld, maar in dit geval is het een mooie bijkomstigheid.

Als ze de eigenaar ook meteen verwijderen...

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Vliegtuigen mogen dus niet meer over dat gat vliegen.

bert65
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Vliegtuigen mogen dus niet meer over dat gat vliegen.

Daar is schijnbaar ook aan gedacht, dat wordt anders opgelost:
Citaat:
Regels voor CO2-uitstoot luchtvaart stap dichterbij
De internationale luchtvaartsector is het eens over een uitstootlimiet voor nieuwe vliegtuigen. De 170 experts van de International Civil Aviation Organization (ICAO) stemden unaniem voor de voorschriften, die het bestuur nu nog moet goedkeuren.

In Parijs werd de internationale luchtvaartsector nog buiten het klimaatakkoord gehouden. In Montreal is deze weken de International Civil Aviation Organization (ICAO), onderdeel van de Verenigde Naties, bijeen om toch afspraken te maken over regels voor CO2-uitstoot van het internationale vliegverkeer.

Tot nu toe waren er geen voorschriften voor de maximale uitstoot van een vliegtuig. Die zullen er met ingang van 2028 wel zijn voor nieuwe vliegtuigen. Over de regels voor bestaande vliegtuigtypes werd het felst onderhandeld, aldus Europa Nu.

De rest staat hier.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Dat is klimaattechnisch en heeft niets met de luchtkwaliteit in de binnenstad te maken.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
zandbak schreef:
Dat haal ik er niet uit.

Excuus dat was mij ontgaan. Goede zaak dan 8)

JohnnyDuijvis
Respect
 Bericht 

Selecteren op bouwjaar... :lol:

Toolman30
Master
 Bericht 
Citaat:
Amsterdam verbiedt tweetaktmotor in grachten

Amsterdam gaat vervuilende tweetaktmotoren voor plezierboten verbieden. Per 1 januari 2017 moeten alle Amsterdamse botenbezitters een schonere motor hebben. Wie dan nog een tweetaktmotor heeft, riskeert een boete.
Dat maakte de gemeente woensdag bekend.

Een tweetaktmotor is een motor waarin een mengsel van olie en benzine wordt verbrand. Het verbod moet leiden tot een betere luchtkwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat andere motoren een veel lagere uitstoot van luchtverontreinigende stoffen hebben. Dit geldt met name voor fijnstof, koolstofmonoxide en koolwaterstof. ,,We streven naar een betere luchtkwaliteit en gezondheid voor alle Amsterdammers, daarom gaan we de zwaar vervuilende tweetaktmotoren op het water verbieden'', aldus wethouder Udo Kock (Waterbeheer).

Waternet
Het waterbedrijf Waternet gaat actief handhaven op het verbod. Naar schatting hebben 1000 tot 1500 boten nog een tweetaktmotor. Booteigenaren zullen in mei en december per brief worden geïnformeerd.

AD.nl

Aanhanger
Master
 Bericht 
Hoera, ik ben voor.
Nou die scooters nog en een beetje snel graag.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dave schreef:
Zelfde regeling is met buitenboordmotoren. Die worden inmiddels ook niet meer 2takt uitgevoerd. Ik ben het daar wel mee eens. Het verschil in vervuiling is enorm.
Bovendien bespaar je met 4takt op termijn enorm op brandstofkosten. Initiële aanschaf is wel duurder ja.

Grootste nadeel van 4-takt bb is dat ze zwaarder zijn en olie kunnen lekken bij vervoer. Zeker omdat er niks aan de ongebreidelde diefstal van de voornamelijk kleine motoren wordt gedaan, nemen veel mensen die mee naar huis. Dan is een 2-takt een stuk beter te hanteren dan een 4-takt van hetzelfde vermogen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Het soort bootjes dat een motortje heeft "om mee te nemen" zie je steeds vaker met een elektromotortje.
Op zich niet gek want goedkoop en bijna onderhoudsvrij. Wel gezeul met accu's, zie vaak mensen met zo'n steekwagentje waar men vroeger inderdaad ook de 2-takt aan hing.

Olie lekken bij vervoer is het ergste niet; een tweetakt lekt olie iedere seconde dat hij draait.

Overigens differentieert Waternet het binnenhavengeld al een tijdje naar aandrijvingstype waarbij elektrisch heel veel goedkoper is dan overige brandstof: https://www.waternet.nl/varen-en-wandel ... havengeld/
Ik had eerder verwacht dat ze een extra hoog tarief voor 2-takt zouden invoeren, maar nu wordt het er in 1x helemaal uitgegooid, best radicaal.

Masterdam
Master
 Bericht 
vw-driver
Master
 Bericht 
Toolman30 schreef:
Amsterdam gaat vervuilende tweetaktmotoren voor plezierboten verbiede

Gemeentewerken ook al zijn 2-takt gereedschap aan de wilgen gehangen en over op elektrisch gereedschap? Motorzaag, veegwagens, bestelbusjes, heggeschaar enz?

Pagina 1 van 2 [ 79 berichten ]