» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Citaat:
Nieuwe bomen langs de weg mogen niet dikker meer zijn dan 10 cm en daar is een goede reden voor

De typisch Vlaamse gewestweg, met aan beide kanten uit de kluiten gewassen bomen, verdwijnt. Wegen en Verkeer plant voortaan enkel nog traaggroeiende boompjes aan. En mochten die na enkele jaren toch dikker worden dan 10 centimeter diameter, dan worden ze tot bijna tegen de grond gesnoeid. “Dat moet onze wegen veiliger maken.” Een botsing met een volgroeide boom loopt immers zelden goed af.
De Vlaamse overheid wil onze wegen “vergevingsgezinder” maken. “Mogelijk fatale obstakels langs de weg moeten we zo veel mogelijk vermijden”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). Dus komen ook de bomen langs de Vlaamse gewestwegen in het vizier, in het bijzonder bomen met een indrukwekkende stamomtrek.

Dat beeld behoort op termijn tot het verleden. Waar gewestwegen worden heraangelegd, of waar nieuwe bomen worden aan­geplant, zullen alleen nog traaggroeiende boompjes een plaats krijgen. Zodat een botsing minder dramatisch afloopt.

“Bomen groeien uiteraard”, zegt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Maar als ook de traaggroeiende boompjes toch te stevig dreigen te worden – als de stamdiameter meer dan 10 centimeter bedraagt – zullen we ze snoeien tot iets boven de grond, waarna de boom weer kan opschieten.”

Voor alle duidelijkheid: de stevige bomen die vandaag langs gewestwegen staan, blijven daar staan. “Het is niet haalbaar en wenselijk om al deze bomen te verwijderen”, zegt Weyts.

Dat vindt ook Vlaams parlementslid Lorin Parys (N-VA), die de minister hierover ondervroeg. “Het is een brug te ver om een kaalslag te gaan organiseren. Maar daar waar het wél kan, lijkt het mij een zeer gezonde houding om voortaan kleine boompjes te planten én die klein te houden”, aldus Parys. “Zo vermijden we dat weggebruikers verschrikkelijke gevolgen ondervinden, wanneer ze bijvoorbeeld door een moment van onoplettendheid van de weg geraken, en tegen zulke zware bomen botsen.”

Motorrijders hadden liever gehad dat de overheid nog een stap verder ging, door gewoon geen bomen meer aan te planten. “Voor automobilisten kan een botsing met zo’n klein boompje inderdaad veel minder erge gevolgen hebben. Maar motor­rijders kunnen nog altijd zeer ernstig gewond raken”, beklemtoont Theo Beelden, voorzitter van de Motorcycle Action Group (MAG). Hij vraagt zich ook af waarom bomen – “ook kleine boompjes” – langs drukke wegen vandaag de dag nog zo nodig zijn. “Vele decennia geleden werden ze aangeplant om paard en kar de nodige schaduw te geven. Die noodzaak lijkt me vandaag compleet overbodig.”

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170601_0290 ... reden-voor

Vindt die laatste opmerking van de MAG wel een beetje vreemd... Ik vindt het als motorrijder juist heerlijk om op een warme dag onder zo'n bomenrij door te rijden... En ja, als ik onderuit ga dan kan het fataal zijn. Maar dat is het risico van motorrijden. Of zou die MAG voorzitter misschien op teenslippertjes in een korte broek met t-shirtje op een plopper rijden in de zomer?

Gelukkig dat ze de bomen niet massaal nu gaan weghalen.

Wachten op de reacties dat bomen sowieso niet buiten een bos hoeven te komen :honger:

Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
 Bericht 
Bomen zijn mooi, maar een beetje gepaste afstand tot het wegdek kijkt mij niet verkeerd. Hier in de achterhoek staan ze op sommige plekken gewoon tegen het asfalt aan.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Kanariespeed schreef:
Hier in de achterhoek staan ze op sommige plekken gewoon tegen het asfalt aan.

Hier in België ook. En ja, er klapt af en toe een dronken lor tegen een boom. Dat heet Darwinisme :x

Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
 Bericht 
Vind het alleen zo jammer dat, mocht je zelf eens moeten uitwijken, of een klein foutje maakt, het ernstig kan aflopen...

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ja laten we de hele wereld rubberbetegelen, want er zijn motorrijders.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ik vraag m af wat voor auto je moet rijden om een aanrijding met een 10cm dikke gezonde boom te overleven bij meer dan 50km/u. Meestal blijft de boom gewoon staan en splitst die de auto in tweeën, niet zelden tot aan de achterbank...

Voor de algemene veiligheid zou ik liever zien dat ze geleide planken plaatsen.

R
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ik vindt het als motorrijder juist heerlijk om op een warme dag onder zo'n bomenrij door te rijden... En ja, als ik onderuit ga dan kan het fataal zijn.

:lol: Het is waar je je prioriteiten legt.
Zonneschermpje op je helm? Gewoon wat sneller rijden voor de rijwind.

R
Master
 Bericht 
Kanariespeed schreef:

Vind het alleen zo jammer dat, mocht je zelf eens moeten uitwijken, of een klein foutje maakt, het ernstig kan aflopen...

Het wordt weer een hele discussie hier maar dit soort dingen gebeuren de voorstanders van bomen nooit :lol:
Evenals dat ze meerijden met iemand die zo'n foutje maken.
Evenals dat een ander een fout maakt en jou tegen een boom aanrijdt.

Lang leve bomen en kersenbomen in je achtertuin en en Belgen die nadenken.

Slimme Belg schreef:
“Vele decennia geleden werden ze aangeplant om paard en kar de nodige schaduw te geven.

Scaniafan
Master
 Bericht 
R schreef:
Het is waar je je prioriteiten legt.
Zonneschermpje op je helm? Gewoon wat sneller rijden voor de rijwind.

Jup.

En ik kies er voor om niet sneller te rijden omdat de omstandigheden dat niet toelaten. Schoolgaande kinderen op de fiets, pakketbezorger die frequent stopt, bushaltes etc.

Dan kan ik door niet sneller te rijden toch goede inschattingen maken waardoor ik geen boom terug hoef te koppen.

Ik ben geen directe voorstander van bomen langs een weg, maar ik vind ook wel dat je ergens een grens moet trekken. Straks is het geen stenen muurtjes meer langs wegen. Dan mogen er geen huizen meer gebouwd worden langs wegen. Dan moet dit weg en dat weg en zus weg en zo weg. Dan eindig je met dit soort omgevingen. Geef mij dan maar een wat groenere, diversere omgeving met wat meer risico's

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ik vindt het als motorrijder juist heerlijk om op een warme dag onder zo'n bomenrij door te rijden

Ik vind het in de auto vreselijk. Constant die flikkerende zon vanaf de zijkant.

Kanariespeed schreef:

Zo'n weg ken ik ook hier, Dit is ong. het ruimste stukje. Bij elke trekker/vrachtwagen kan je de berm in...maar dat wil haast niet want bomen
https://www.google.nl/maps/@52.7641087, ... 312!8i6656

HypHyper
Master
 Bericht 
Gewoon banden om elke boom heen zoals bij de F1 :P

R
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:

Hm :woop: niet slecht.

TommyGun
Master
 Bericht 
Zo'n weg ken ik ook hier, Dit is ong. het ruimste stukje. Bij elke trekker/vrachtwagen kan je de berm in...maar dat wil haast niet want bomen
https://www.google.nl/maps/@52.7641087, ... 312!8i6656

Waarom maken wegbeheerders/gemeenten/whatever het zichzelf onnodig moeilijk door bomen te plaatsen? Als je ooit zo'n weg wilt verbreden of verleggen dien je eerst alles te kappen of te verplaatsen. De wortels zorgen ook weer voor oneffenheden in het wegdek. Nee, weg ermee. Of zet ze lekker op 5 meter afstand of zo van het asfalt. Kun je er eventueel nog een geleiderail plaatsen, weg verbreden, kunnen we harder rijden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Tja, je kunt hier rechts de sporen van bermrijden al zien...
https://www.google.nl/maps/@52.7628128, ... 312!8i6656

TommyGun
Master
 Bericht 
Bij ons hebben ze vorig jaar nog de boel opgevuld met grind of wat het ook moge zijn. Is nu natuurlijk weer grotendeels eruit gereden.

https://goo.gl/maps/ipBTzVxkR8k
https://goo.gl/maps/vehLbEz4DFJ2
https://goo.gl/maps/5CLoUnbmUEp

Scaniafan
Master
 Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
ja? dat is toch een weg die breed zat is?

zadkine
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Ja laten we de hele wereld rubberbetegelen, want er zijn motorrijders.

Nee dank je....veel te stroef. Glij je bij een val niet rustig een eind door wat toch aardig verwondingen scheelt (mits je leren motorpak sterk genoeg is)

Scaniafan
Master
 Bericht 
ja? dat is toch een weg die breed zat is?

Dit is een weg die ik bedoel met fietsers, bushaltes etc. waar het met warm weer wel lekker is om onder de bomen te rijden. Omdat ze zo groot zijn heb je dat flikkereffect van de zon helemaal niet...

Maar daar zouden deze bomen ook op termijn (bij heraanleg) verdwijnen en van die kleine k*tboompjes neergezet worden. Waar vervolgens 3 paaltjes ter stevigheid omheen komen te staan :[

Ik zou het zelf dan zoeken in het fietspad een andere route te laten volgen, tussen de velden door. Bredere berm maken en klaar

zandbak
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Zo vermijden we dat weggebruikers verschrikkelijke gevolgen ondervinden, wanneer ze bijvoorbeeld door een moment van onoplettendheid van de weg geraken, en tegen zulke zware bomen botsen.”

Kijkend op hun smartphone zeker? Liever tegen een boom dan tegen mij aan.

Om nou de bomen de schuld te geven omdat een automobilist of is afgeleid of een domme verkeersactie begaat is wat ver gezocht.
De verongelukte motorrijders eindigen eerder tegen een auto/vrachtwagen dan tegen een boom gok ik zo.

WimLex
Master
 Bericht 
Zo'n weg ken ik ook

ik ook, prachtig stukje weg, rij hier veel liever dan de N48 :kniktja:
https://www.google.nl/maps/@52.6997347, ... 312!8i6656

Masterdam
Master
 Bericht 
Kanariespeed schreef:

Of ligt het asfalt gewoon tegen de bomen aan?

Walker
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
rij hier veel liever dan de N48 :kniktja:

Mijn oude dorp.... Vroeger toen je hier nog 80 mocht ( en ik nog wilde haren had) regelmatig 's avonds laat met hoogst illegale snelheden gereden. De Carstensdijk richting Elim is ook zo'n weg waar de bomen inmiddels tegen het asfalt staan. Op beide wegen trouwens veel bomen met littekens van auto's. Meestal liep dat voor de bestuurders slecht af.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
N48 is ook gewoon een k weg,

Doe mij deze sluiproute maar O:)
https://www.google.nl/maps/@52.7345568, ... 312!8i6656

zandbak
Master
 Bericht 
N273 in Limburg. Voordat de A73 er was altijd goed voor tig ongelukken van ongeduldige mensjes die alles en iedereen moesten inhalen.

https://www.google.nl/maps/@51.2873763, ... 312!8i6656

En die wegen hierboven idem dito. Mensen met haast/idioot weggedrag krijgen dan opeens een bloemetje en een foto bij een boom.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Gepaste afstand van de weg lijkt mij wel fijn. Je moet soms ook kunnen uitwijken

zandbak
Master
 Bericht 
Voor een overstekend konijn?

keokiracer
Master
 Bericht 
Als je op de voormalige N259 de eerste rij mist bij een ongeluk dan knal je wel tegen de tweede rij aan.
https://www.google.nl/maps/@51.5508741, ... 312!8i6656

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het is een begin. Die Belgen zijn zo gek nog niet.

zandbak
Master
 Bericht 
Alle bomen weg zodat je tenminste nog meer risico's kan nemen op de weg. Fijn zo'n kamikazepiloot op mijn motorkap. Dan heb ik liever dat die tegen een boom aan plakt.

Schoenzool
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Voor een overstekend konijn?

Of een fiets die de weg op komt, of een auto die een foute inhaalmanouvre maakt

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
zandbak schreef:
ik

Ik. Jaja..

zandbak
Master
 Bericht 
Misschien heb jij liever dat ze vol op jouw motorkap rijden? Kan zomaar heh

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee dat kan dus niet, ik heb namelijk alles in de smiezen

Kwibus
Master
 Bericht 
Of blijft iedereen op basis van je rijgedrag op gepaste afstand O:)

357kurt
Die hard
 Bericht 
Bomen en wallen zijn windbrekers van oudsher, helaas doen ze pijn als je er tegen aan rijdt en is het veels te kostbaar om land aan te kopen en bomen op gepaste afstand te plaatsen, makkelijker is er een 60 zone van te maken en keihard te handhaven, levert immers geld op en redt mensenlevens, aight?!

zandbak
Master
 Bericht 
357kurt schreef:
en keihard te handhaven

Grappen op de vroege ochtend.

Superkoe
Master
 Bericht 
357kurt schreef:
Bomen en wallen zijn windbrekers van oudsher, helaas doen ze pijn als je er tegen aan rijdt en is het veels te kostbaar om land aan te kopen en bomen op gepaste afstand te plaatsen, makkelijker is er een 60 zone van te maken en keihard te handhaven, levert immers geld op en redt mensenlevens, aight?!

Niemand wordt verplicht met de maximale snelheid of meer langs die bomen te scheuren (al dan niet met een slok op, whatsappend et cetera).

R
Master
 Bericht 
Superkoe schreef:
Niemand wordt verplicht met de maximale snelheid of meer langs die bomen te scheuren (al dan niet met een slok op, whatsappend et cetera).

Vind altijd mooi, die mensen die alleen de eigen mogelijkheid meenemen in de eigen gedachtegang om een oordeel te hebben. Daarbij ook zeker de andere mogelijkheden, nog wel op een presenteerblaadje aangeleverd in dit en andere topics over bomen, niet meenemende.

Zonder bomen op plekken waar het niet hoort, wordt alles veiliger.

Nog eens uit de op: “Vele decennia geleden werden ze aangeplant om paard en kar de nodige schaduw te geven. Die noodzaak lijkt me vandaag compleet overbodig.”

Noem nog iets van vroeger wat overbodig is maar wat nog steeds is?

Scaniafan
Master
 Bericht 
R schreef:
Noem nog iets van vroeger wat overbodig is maar wat nog steeds is?

Woonboerderijen. Staan over het algemeen ook langs de weg en met de nodige snelheid weet je ze ook te raken en de boerderijfunctie hebben ze allang niet meer.

Weghalen dus, nergens voor nodig.

Of windmolens om polders droog te malen. Nergens voor nodig. Alleen maar lastig als je op de Molenkade hard wil rijden. Beter weghalen, functie heeft het niet meer.

Of laten we dingen staan omdat ze onderdeel zijn van ons landschap?

R
Master
 Bericht 
357kurt schreef:
Bomen en wallen zijn windbrekers van oudsher, helaas doen ze pijn als je er tegen aan rijdt en is het veel te kostbaar om land aan te kopen en bomen op gepaste afstand te plaatsen

Ik houd van bomen, overal en altijd, behalve precies daar waar ze meer kwaad dan goed doen. Het van oudsher argument vind ik onzin. Dan zou dat nog eeuwen zo blijven. Ben het met 357Kurt eens.
Met zelfrijdende en niet crashende auto's en hyperloops is dat probleem op termijn wel verminderd, bedenk ik me nu.

In een woonboerderij kan je dan weer heel luid muziek draaien of hulp halen als je GSM kapot is gegaan door aanrijding met boom.

Pagina 1 van 1 [ 41 berichten ]