» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
TommyGun
Master
 Bericht 
'Bereikbaarheid Brabant onder druk', Brabantse bestuurders sturen brief aan kabinet

EINDHOVEN - De bereikbaarheid van onze provincie komt de komende decennia steeds meer onder druk te staan. Ondanks de inzet om knelpunten op te lossen, krijgt Brabant een groeiende filedruk te verwerken. Reden voor de provincie Noord-Brabant om het nieuwe kabinet te vragen hier op in te spelen.

Als er geen maatregelen worden genomen, nemen de files toe, de treinen raken overvol en ook de beroepsvaart krijgt te maken met langere wachttijden. Dat is een conclusie uit een analyse van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat maandag gepresenteerd is.

Lees ook: Schade door files op A67 en A58 met miljoenen toegenomen

De provincie en de gemeenten Breda, Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en Helmond luiden daarom de noodklok.

Uitbreiding A2 en A58

Volgens de provincie en de gemeenten zijn diverse maatregelen noodzakelijk om de Brabantse verkeersproblemen op te lossen. Uitbreiding van de A2 tussen Deil en Vught en de A58 tussen Tilburg en Breda, verbetering van de spoorverbindingen op de trajecten Eindhoven-Helmond en Breda-Rotterdam én een programma voor de bereikbaarheid van steden zijn hard nodig, vinden zij.

Lees ook: Brabant telt op één provincie na de meeste knelpunten

Aan het eind van elke kabinetsperiode stelt het ministerie de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse op. Dit is een overzicht van de knelpunten die de komende decennia te verwachten zijn op snelwegen en op het spoor. De uitkomsten van de analyse zijn voor de Brabantse bestuurders een teken dat de bereikbaarheid van onze provincie flink onder druk blijft staan. Als er niks wordt ondernomen, nemen incidenten toe en lopen belangrijke routes vast.

Bereikbaarheid van steden

De A2 van Den Bosch naar Utrecht staat volgens de analyse in 2030 op nummer 1 in de file top 50. De bestuurders vinden dat zo’n belangrijke verbinding niet verstopt mag raken. “Niet alle knelpunten in Brabant kunnen bovenaan het prioriteitenlijstje van het kabinet staan. Maar de focus mag niet alleen op de Randstad liggen. Dan doet het kabinet Brabant te kort”, zo schrijft de provincie.

Lees ook: A2 en A58 in top drie van knelpunten op snelwegen

Niet alleen de uitbreidingen van de A2 en A58 én verbetering van de spoorverbindingen zijn prioriteit, ook de bereikbaarheid van de steden is van belang. De Brabantse bestuurders denken aan oplossingen als aansluiting van regionaal openbaar vervoer, uitbreiding van fietsenstallingen en transfermogelijkheden bij stations en knooppunten.

'Erken de problemen'

Het belangrijkste is echter dat Brabant niet op de rem komt te staan en dat het nieuwe kabinet de problemen erkent. “We willen afspraken maken met de nieuwe minister en staatssecretaris om onderzoeken te starten en geld vrij te maken.”

Tja, het is geen Randstad dus niet interessant voor de landelijke politiek :zzz: :boos: :thumb_d:

keokiracer
Master
 Bericht 
Kwibus
Master
 Bericht 
Brabant moet niet zeuren, daar kan het blijkbaar nog dichtslibben. In de Randstad is dat punt jaren geleden al bereikt :x

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Opvallend dat we ineens allemaal van dit soort berichten horen nu de kilometerheffing weer uit de koelkast lijkt gehaald... :boos: :x

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Sander schreef:
Opvallend dat we ineens allemaal van dit soort berichten horen nu de kilometerheffing weer uit de koelkast lijkt gehaald... :boos: :x

Ja, we moeten toch draagkracht creeëren voor de invoering ervan?

Masterdam
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Tja, het is geen Randstad dus niet interessant voor de landelijke politiek
Als ik denk aan de plekken waar extreem veel files staan, denk ik niet meteen aan Brabant. Sterker nog, dan denk ik meteen niet aan Brabant.

Amsterdam hebben we nu redelijk gehad. Laten we ons nu focussen op Utrecht en Rotterdam.

Disclaimer: ...en nog heeeeeeel veel andere plekken die écht prioriteit moeten hebben, maar ik houd het even simpel.

WimLex
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
De bereikbaarheid van onze provincie komt de komende decennia steeds meer onder druk te staan. Ondanks de inzet om knelpunten op te lossen, krijgt Brabant een groeiende filedruk te verwerken. Reden voor de provincie Noord-Brabant om het nieuwe kabinet te vragen hier op in te spelen.

Moeten ze maar niet alle werk uit het hele land naar brabant trekken, wel de lusten niet de lasten :loco: :nothanks:

Kwibus
Master
 Bericht 
Jij wil toch een grote jongen zijn? Nou, dan krijg je de grote jongensproblematiek er ook bij :thumb:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Welke problematiek.. Hij zit 2000 km verderop :lol: :fp:

Kwibus
Master
 Bericht 
Nee, niet WL. Brabant natuurlijk :fp:

bernardo A.
Master
 Bericht 

Masterdam schreef:
ls ik denk aan de plekken waar extreem veel files staan, denk ik niet meteen aan Brabant. Sterker nog, dan denk ik meteen niet aan Brabant.

A58 Eindhoven - Tilburg in 2 richtingen file in de spits. A2 Weert - Eindhoven is fileleed. A67 is problematisch. A50 Eindhoven - Ravenstein is in de spits stop & go. En dan vooral meer stop. Er gaat heel wat internationaal- en vrachtverkeer door Brabant.
Dat moet gewoon 6-baans worden.

Op het spoor is er een intensieve dienstregeling, die bij de minste vertraging van 1 trein flink in het 100 loopt.
Tussen Eindhoven en Boxtel is het spoor 4-baans, Tussen Vught en Den Bosch gaat dat ook gebeuren. Daar is het spoor theoretisch maximaal benut. in praktijk is het erg storingsgevoelig.

En Rotterdam, in de avondspits rol je er best goed doorheen. In de avondspits wel. Er is daar wel oponthoud, maar dat valt in het niet, vergeleken bij de wegen die ik hierboven noemde. Alleen de A15 moet over de hele lengte 6-baans worden.

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik zeg niet dat er geen file staat. De ervaring leert echter dat het een hel moet zijn, voordat er iets gebeurt. En als we dan keuzes moeten maken, zeg ik dat Brabant nog even mag wachten.

Kwibus
Master
 Bericht 
bernardo A. schreef:
En Rotterdam, in de avondspits rol je er best goed doorheen. In de avondspits wel. Er is daar wel oponthoud, maar dat valt in het niet
Rotterdam in Schenectady County, New York, United States dan zeker. Niet Rotterdam, NL.

keokiracer
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
En als we dan keuzes moeten maken, zeg ik dat Brabant nog even mag wachten.

En is dat dan omdat je niet weet hoeveel file er staat in Brabant of omdat je er nooit/zelden komt en het je niks uitmaakt? :P

Om als voorbeeld te nemen; de A4 langs Bergen op Zoom staat ook elke dag file, vooral tijdens de avondspits. Echter, tenzij er een ongeluk is zul je de file nooit gemeld zien worden door de VID door gebrek aan lussen in het MoniCa-systeem (aka geen signalering = zeer slechte melding van files). Nu ga ik ook nergens beweren dat de A4 langs Bergen op Zoom het grootste en meest dringende knelpunt is, maar andere wegen in Brabant (en ook elders buiten de Randstad) hebben hier ook last van. Denk bijvoorbeeld aan de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch, de A67 ten oosten van Asten, de A2 ten zuiden van Weert-Noord, de A50 Eindhoven-Ewijk. De A16 Hazeldonk-Galder is ook nog een leuke, vooral omdat die file (vanwege A58 Galder-Ulvenhout) nogal eens terugslaat op Belgisch grondgebied.

snovvdog
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Als ik denk aan de plekken waar extreem veel files staan, denk ik niet meteen aan Brabant. Sterker nog, dan denk ik meteen niet aan Brabant.

Tja, ik moet vaak richting Limburg en regio Eindhoven, de A15 is ellende soms, en de A58 ook.
Zijn ook van die wegen, dat als er ook maar 1 klein dingetje gebeurt, je gelijk een half uur stil staat.

Het is niet zo erg als R'dam noord en oost, en ring Utrecht (mn. avondspits richting west), maar het mag wel verbeterd worden. De A15 gaat alleen nog maar dramatischer worden als deze wordt doorgetrokken naar de A12...

Masterdam
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
En is dat dan omdat je niet weet hoeveel file er staat in Brabant of omdat je er nooit/zelden komt en het je niks uitmaakt? :P

Ik zeg niet dat er niets hoeft te gebeuren. Stilstand is achteruitgang, dus er moet in heel het land eea gebeuren. Maar als je me vraagt of er bij BOZ iets moet gebeuren, of op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, dan kan Brabant toch echt nog een tijdje wachten.

Je moet een afweging maken tussen de ernst van de problemen. Maar je moet ook kijken naar de economische schade. En die is naast Schiphol toch echt groter dan in de regio rondom één of andere peperbus.

keokiracer
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Maar als je me vraagt of er bij BOZ iets moet gebeuren, of op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, dan kan Brabant toch echt nog een tijdje wachten.

Ik noem specifiek de A4 omdat ik daarvan weet wanneer er file staat en noem ook specifiek dat ik dat niet het beste voorbeeld vind, beetje flauw om het dan als 'het voorbeeld' voor Brabant te nemen. Vergelijk de A4 Amsterdam-Den Haag nou eens met de A58 Breda-Eindhoven? Of de A50-Oss-Bankhoef? Of de A27 Oosterhout-Gorinchem?

Masterdam
Master
 Bericht 
Dat verandert niets hoor.

Zoiets als Schiphol moet perfect bereikbaar zijn. Te allen tijde. En daar profiteert het hele land van. En dat geldt ook voor een havenstad als Rotterdam.

Ik zeg niet dat Eindhoven niets voorstelt, in tegendeel. Maar het is een kwestie van prioriteiten stellen.

keokiracer
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Ik zeg niet dat Eindhoven niets voorstelt, in tegendeel. Maar het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Eens. Alhoewel ik niet zeker weet dat 'de overheid' je mening voor wat betreft Eindhoven deelt, het is nogal een trekpleister voor bedrijven met de 'Brainport' daar. Eerlijk gezegd vermoed ik dat men zo onderhand de Brainport als 'derde mainport' gaat zien, daarmee zou die gelijk komen te staan met Schiphol en de Rotterdamse haven.

Kami
Master
 Bericht 
De snelwegen van en naar Eindhoven zijn in de spits eenvoudig overbelast.
Zie ook de A50, dat is in de spits een dagelijkse file van Son en Breugel naar Uden en andersom.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Zoiets als Schiphol moet perfect bereikbaar zijn. Te allen tijde.

Voor wie dan? Voor de randstedelingen? Of voor mensen uit het hele land?

Masterdam schreef:
En dat geldt ook voor een havenstad als Rotterdam.

Voor welke containers? De hoeveelheden die in de randstad geladen / gelost worden zijn een schijntje bij wat er in het achterland gedaan wordt. Die "achterlandcontainers" zijn van levensbelang voor de Rotterdamse haven. Als die containers niet voorbij Eindhoven / Tilburg / 's-Hertogenbosch komen dan is de haven van Rotterdam net zoveel waard als de haven van Amsterdam.

En die bereikbaarheid regel je niet met een Betuweroute die aan de Duitse grens min of meer stopt. Vervoerders zijn allang bezig met intermodale rail / binnenvaartterminals. Kijk naar Genk, Duisburg, Novara etc. Helaas is dit door de kosten, transittijden en railcapaciteit nog altijd in staat om de massa van de weg te halen.

Leuk als je een haven hebt die internationaal belangrijk is (wat ook minder wordt, van 1ste naar 2de naar "belangrijke positie" in de marketing is al een mooi teken aan de wand), maar als die niet bereikbaar is vanuit de grootste markt dan vergeet het maar.

Pagina 1 van 1 [ 21 berichten ]