» Openbaar » Verkeersbeleid   



 Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Een flauwe bocht in de Utrechtse Dichtersbaan is te krap, lange bussen kunnen elkaar daardoor niet passeren. Chauffeurs vrezen schade aan hun bus en letsel bij hun passagiers. Ze zetten daarom hun bus voor de bocht stil.

De Dichtersbaan loopt van het Centraal Station direct langs het spoor. De busbaan is pas twee jaar oud. Vlak voor de aansluiting met de Vondellaan is er een knik in de weg. Deze flauwe bocht is nodig om de busbaan over een brug heen te leiden.

Als een dubbelgelede bus door de knik rijdt is er geen ruimte voor bussen van de andere kant, ze zouden elkaar in de bocht raken. De gemeente zegt in eerste instantie dat de krapte een bewuste keus is, maar herziet later haar standpunt: "Er is niets mis met de knik in de Dichtersbaan." Dat laatste is opmerkelijk omdat chauffeurs een hele andere mening hebben, de bocht is ronduit gevaarlijk. Zij zeggen dat de gemeente die gevaren ook kent.

Het is op de Dichtersbaan de laatste weken extra druk. Dat komt omdat er ten westen van het station veel wegwerkzaamheden zijn. Veel bussen worden omgeleid via de nieuwe busbaan.

RECONSTRUCTIE
We zetten de feiten op een rij. Het valt één van onze verslaggevers op dat bussen op de Dichtersbaan regelmatig gaan stilstaan om elkaar te passeren vlak voor de brug en de knik. We bellen met de gemeente en met U-OV. Die laatste reageert als eerste: "Er zijn geen problemen op de Dichtersbaan. De busbaan is al sinds december 2016 in gebruik, en sinds die tijd rijden dubbelgelede bussen in beide richtingen over de busbaan. In die twee jaar hebben we geen problemen met krapte ervaren. We zien wel dat collega's elkaar graag wat ruimte geven, wat natuurlijk geen enkel probleem is."

Het kost de gemeente wat meer tijd om de situatie rond de Dichtersbaan uit te zoeken.

Maar dan belt woordvoerder Matthijs Keuning. Hij meldt dat de krapte een bewuste keus was bij het ontwerp. "Het klopt dat een dubbelgelede bus daar niet gepasseerd kan worden, en daarom staat er ook een doseerlicht vijfhonderd meter vóór de brug over de Kruisvaart. Die moet er voor zorgen dat bussen in de knik elkaar niet tegenkomen."

Volgens de gemeente negeren buschauffeurs het doseerlicht. Of ze dat doen omdat ze niet bekend zijn met de situatie of zich bewust niets aantrekken van het licht is bij de woordvoerder niet bekend. Utrecht heeft recent nog een herinnering gestuurd naar U-OV om de chauffeurs te wijzen op het doseerlicht. Woordvoerder Keuning is niet bekend met de reden waarom de knik te krap is aangelegd. Hij geeft aan dat het ontwerp tot stand is gekomen met alle betrokken, waaronder de bewoners van de straat Raadwijk.

We leggen deze mening voor aan U-OV, die beloven snel terug te bellen. Maar dat gebeurt niet. Wel krijgen we een mail van de woordvoerder van de gemeente. Hij verwoordt dan een geheel andere mening. Er is nu ineens geen krapte in de bocht, en die is dus ook niet bewust gecreëerd.

Woordvoerder Keuning schrijft: "Het doseerlicht staat er vooral vanwege de leefbaarheid voor omwonenden om bussen gedoseerd door te laten en te zorgen dat ze vaker groen hebben in de bocht die we hebben besproken, zodat ze daar niet opnieuw moeten optrekken. Dat is in de planvorming zo afgesproken met omwonenden. Ook gelede bussen kunnen elkaar in de bocht passeren. Het kan dat sommige chauffeurs wel even wachten om elkaar meer ruimte te geven."

We besluiten de zaak verder uit te pluizen en zoeken contact met chauffeurs van U-OV. Eén van hen doet namens hen het woord, op strikte voorwaarde dat hij anoniem blijft.

De chauffeur vertelt: "Het is heel lastig om een dubbelgelede bus in de knik over de Kruisvaart te passeren, wij doen het in ieder geval niet. Als chauffeurs een dubbelgelede bus zien aankomen dan wachten we voor de bocht, want het is er heel krap. Bovendien zit er begroeiing in de bocht, waardoor je niet kan zien of je het beton van de rand net wel of net niet gaat raken. Als je allebei uiterst rechts aanhoudt, en niet harder dan stapvoets rijdt, dan zou het net gaan. Op hogere snelheid is het volstrekt kansloos om elkaar daar te passeren. Als je dat met een gangentje van zeg 20 tot 25 km/u zou doen dan heb je geen ruimte meer om uit te wijken en is het een garantie voor fouten. De kans dat je er net een ruit uittikt is in zo'n situatie rond de 80 procent. Als dat gebeurt zit een passagier onder het glas, en dat is iets wat je niet wilt. En daarom rijden we elkaar niet voorbij in de knik."

De chauffeur geeft aan dat hij namens alle chauffeurs spreekt. "Iedereen stopt er, er is er niet één die doorrijdt, helemaal nul. We vinden namelijk dat we beter te laat kunnen komen, dan dat we slachtoffers onder onze passagiers maken."

De chauffeur geeft ook aan dat de chauffeurs van U-OV al in een vroeg stadium hebben aangegeven dat deze bocht te krap is. "Die bocht is echt helemaal fout aangelegd. Toen wij - de chauffeurs - zagen wat voor bruggetje ze daar gingen bouwen, wisten wij gelijk dat dit hem niet ging worden. We hebben toen de gemeente ook gewaarschuwd. Vanuit ons chauffeurspanel is er destijds een mail naar gemeente gegaan over deze knik."

Om de beweringen van de chauffeurs te controleren zijn we in de spits bij de bocht gaan staan. Binnen driekwartier uur zagen we acht keer de situatie dat een dubbelgelede bus verkeer van de andere kant tegenkwam. In zeven gevallen stopte de tegenligger om Lijn 12 alle ruimte te geven. In één geval zag de tegenligger te laat dat er een dubbelede bus aankwam. In die situatie gingen beide bussen stapvoets door de bocht. Wat verder opvalt is dat het geen enkele chauffeur met een dubbelgelede bus lukt om in de knik binnen de lijntjes van de rijbaan te blijven, er is zichtbaar te weinig ruimte. Het is duidelijk, dat chauffeurs zuinig zijn op hun materieel, en de veiligheid van hun passagiers voorop stellen.

En de gemeente? Die houdt vol dat er niets mis is met de knik in de Dichtersbaan.

Bron met video

De deskundigen van de gemeente weten het kennelijk beter dan de ervaren chauffeurs. :fp: :fp:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Is Ali Chemicali bij de gemeente Utrecht komen werken?

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Chauffeurs vrezen schade aan hun bus en letsel bij hun passagiers. Ze zetten daarom hun bus voor de bocht stil.

Zouden ze vaker moeten doen. Als er een categorie weggebruikers is waar ik structureel allergie van krijg zijn het wel die piloten op lijnbussen die iedereen maar de berm in jagen.

Walker
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Chauffeurs vrezen schade aan hun bus en letsel bij hun passagiers


Er wordt toch niets gezegd over andere weggebruikers? Door die de berm in te laten duiken blijven ze zelf vrij van schade. :devil:

RRL
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Als er een categorie weggebruikers is waar ik structureel allergie van krijg zijn het wel die piloten op lijnbussen

+1. Stuk voor stuk chagrijnig tot en met en het formaat van de bus maar in de strijd zetten. En bij de busbaan hier maken ze het al helemaal lomp. Rood, wat is dat? Oversteekpunt waar fietsers en voetgangers totaal niet kijken, daar kan je prima 40 als je van de onoverzichtelijke kant komt toch?

Raaf
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Er wordt toch niets gezegd over andere weggebruikers? Door die de berm in te laten duiken blijven ze zelf vrij van schade. :devil:

Ik gok zomaar dat het een busbaan is... Nieuw asfalt voor mensen in Utrecht bestaat toch niet?

RRL schreef:
+1. Stuk voor stuk chagrijnig tot en met en het formaat van de bus maar in de strijd zetten. En bij de busbaan hier maken ze het al helemaal lomp.

Sja.. Als je faalt als staatssecretaris kan je altijd nog op de bus.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Volgens de gemeente negeren buschauffeurs het doseerlicht. Of ze dat doen omdat ze niet bekend zijn met de situatie of zich bewust niets aantrekken van het licht is bij de woordvoerder niet bekend.


WNS2.0D schreef:
die piloten op lijnbussen die iedereen maar de berm in jagen.

Een duidelijk gevolg van de krapte in de rijtijden.
Die stakingen, nog niet zo lang geleden, waren er niet voor niets.

Maserati Teun schreef:
De deskundigen van de gemeente weten het kennelijk beter dan de ervaren chauffeurs.

Zoals wel vaker voorkomt.
Vooral de mensen uit de praktijk niet erbij betrekken of raadplegen, gewoon doen.
Op papier klopt het altijd. :roll:

Gunstige uitzondering was de gemeente Burgum, die ging eerst in gesprek met een vervoerder die regelmatig betonpalen ophaalde bij een fabriek binnen de gemeente, om zo aan de weet te komen wat de draaicirkel was bij een voertuiglengte van plm. 30 meter.
Uiteindelijk hebben ze daar een doorsteek gemaakt, deze is normaal gesproken afgesloten met een hek.

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
WNS2.0D schreef:
Zouden ze vaker moeten doen. Als er een categorie weggebruikers is waar ik structureel allergie van krijg zijn het wel die piloten op lijnbussen die iedereen maar de berm in jagen.
Ik moet zeggen dat ik met de chauffeurs van het GVB andere ervaringen heb. Zowel rondom Schiphol als in Amsterdam zelf nog geen meegemaakt die hem ervoor flikkerde zonder dat eerst netjes aan te kondigen. Terwijl vele andere maatschappijen de gewoonte hanteren van knipper aan en gaan.

RRL
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Een duidelijk gevolg van de krapte in de rijtijden.

En daarmee moet de veiligheid maar in het geding komen?

Nog zo'n ding bij mij in de buurt: straatje waar veel mensen in rijden, beseffen dat ze er niet in kunnen en dus weer achteruit terug moeten. Ze zijn van een afstandje te herkennen, dus dan wacht ik maar om de hoek. Alle ruimte voor bussen om te passeren, hoeveel van die lui dan toch weer even moeten toeteren... Er zit zo'n rond ding voor je neus, als je daar aan draait kan je om me heen.

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
Dat hamsterwiel bedoel je? :[ :[

liquid_force
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Er wordt toch niets gezegd over andere weggebruikers? Door die de berm in te laten duiken blijven ze zelf vrij van schade. :devil:

busbaan Walker ... daar zijn alleen bussen op.

Walker
Master
 Bericht 
In Utrecht? Blijkbaar zijn de ontheffingen voor het gebruik van de busbaan daar gratis. Met name in Kanaleneiland en Overvecht...

Ducantoni
Master
 Bericht 
RRL schreef:
En daarmee moet de veiligheid maar in het geding komen?

Dat is dat mentale rotspelletje, waar ze bij meer bedrijfstakken een handje van hebben.
Veel mensen kennen deze ongetwijfeld: "je collega's redden het wel."
Legio manieren om het personeel onder druk te zetten en slechts weinigen die daar weerstand tegen kunnen bieden.
Het is geen legitiem excuus of zou het niet mogen zijn, maar er worden risico's genomen.
Denk bijvoorbeeld maar aan dat spoorwegongeluk in Japan, een aantal jaren terug.
De machinist probeerde een vertraging van 20 seconden goed te maken....

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Wie niet tegen die druk kan is zijn rbw niet waard.



(En hoe zit dat met stilstaan om door het raampje even met een tegemoetkomende collega te kletsen. Gaat niet om minuten, meer even zonder noodzaak de weg in beide richtingen een seconde of 10 blokkeren gebeurt toch wel erg vaak)

Ducantoni
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Wie niet tegen die druk kan is zijn rbw niet waard.

Het komt net zo goed voor op een kantoor.
Je moet eens weten hoeveel poedersnuivers er zijn, omdat ze anders moeilijk om kunnen gaan met de druk.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Het komt net zo goed voor op een kantoor.

Voor het puur op een kantoor rondlopen is geen speciaal vaardigheidsbewijs nodig. Als het bezwijken onder druk leidt tot asociaal of gevaarlijk gedrag waar mensen buiten dat kantoor aan blootgesteld worden wordt het misschien tijd dat er van overheidswegen maatregelen genomen worden.
Voor het deelnemen aan het verkeer zijn al regels opgesteld en moet je aan bepaalde (vaardigheids)eisen voldoen om eraan deel te mogen nemen. Als een beroepschauffeur niet tegen externe druk kan en zich laat verleiden tot gevaarlijk / asociaal rijgedrag dan hoort hij niet op de weg. De chauffeur is verantwoordelijk voor zijn rijgedrag, niet zijn manager/planner/schoonmoeder of wie dan ook.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Dat er nu ineens ophef komt over een situatie die al twee jaar bestaat is niet zo gek: er is een langdurige omleiding elders in de stad waardoor er nu veel meer bussen die busbaan moeten nemen, en dus dat bochtje moeten passeren. Logisch dat het aantal conflicten dan toeneemt.

Ik rijd er als professioneel bermduwer regelmatig overheen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Nee, je moet niet tegelijk met zo'n dubbelgeleed lel de bocht door. Daarom staat er ook een extra buslicht ruim voor de kruising waar je voor moet wachten. Dat licht werkt beter als er een aanvraag vanuit het KAR-systeem (stoplichtbeïnvloeding) komt maar dat gebeurt niet bij de bussen die een omleiding rijden, want aanpassen in de systemen is voor de bedrijven weer te veel werk.

Laat onverlet dat deze bocht zoveel beter had kunnen worden aangelegd... maar het blijft Utrecht, natuurlijk.

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
Het heeft een brandstofmotor, dus het is evil... :roll:

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Nouja, het is het amateurisme dat we al jaren kennen van de Utrechtse verkeersjokers. Ik ben er alleen nog niet over uit of ze het expres doen of dat er vaak echt geen intelligentie achter zit.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Karbargenbok schreef:
Ik ben er alleen nog niet over uit of ze het expres doen of dat er vaak echt geen intelligentie achter zit.

Ik denk dat het de combinatie is. Dus onbewust onbekwaam.

 Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 


Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
cron
privacy policy