» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 47 berichten ]
Tweebel
Master
 Bericht 
AD schreef:
In 40 procent van de ongelukken en pechgevallen met vrachtauto's op de snelweg zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur. De transportsector wil een onderzoek.

Polen (9 procent), Duitsers (5 procent) en Roemenen (5 procent) zijn de grootste brokkenpiloten. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto's (Stimva) die alle incidenten met vrachtverkeer op de rijkswegen registreert.

Vorig jaar steeg het aantal vrachtauto-ongevallen met 40 procent tot 1484, terwijl het totaal aantal incidenten (ongelukken, pechgevallen, klapbanden, afgevallen lading) met 22 procent steeg tot 5762. In de helft van de gevallen moest er een bergingsbedrijf aan te pas komen. Volgens de Stimva is de stijging van het aantal ongelukken het gevolg van de drukte op de weg. Door de florerende economie is er een grote toename van goederenvervoer.

Omgewaaid
Nooit eerder was er zoveel vrachtwagenellende op de rijkswegen als in 2017. Dit jaar lijkt dat record te worden verpulverd want in de eerste helft van dit jaar steeg het aantal incidenten weer scherp met 20 procent. Een groot deel van die stijging komt door de grote storm van 18 januari toen het land stil kwam te staan door tientallen omgewaaide vrachtwagens. Poolse truckers begrepen mogelijk de waarschuwingen op de matrixborden niet.

De cijfers sluiten aan bij beweringen van Nederlandse truckers dat hun buitenlandse collega's onvoldoende zijn opgeleid en het materieel niet in goede conditie is. CNV Vakmensen toonde vorige maand aan dat een vervalst groot rijbewijs in Polen voor 170 euro gewoon te koop is.

Ongeveer 13 procent van de vrachtwagens in Nederland heeft een buitenlands kenteken. Transport en Logistiek Nederland constateert een 'oververtegenwoordiging' van de buitenlandse chauffeurs bij de ongelukken en pechgevallen. ,,Wij weten niet wat de oorzaak is en willen dat graag onderzocht hebben,'' zegt Quinten Visser van TLN.

Rijkswaterstaat benadrukt dat slechts 1,3 procent van alle files het gevolg is van een vrachtwagenongeluk of een gestrande vrachtwagen. Maar de gevolgen zijn wel veel groter. 4,5 procent van de totale filezwaarte en 4,6 procent van het totale reistijdverlies is te wijten aan de vrachtwagens. Zo kantelden vorig jaar ruim 60 vrachtauto's. Vaak duurt het dan uren voordat de lading is overgeladen en de truck weer op eigen wielen staat. Al die tijd zijn de rijstroken afgesloten.

Walker
Master
 Bericht 
Tja.... Alleen het opzetten van grootschalige controles op rijbewijzen, chauffeursdiploma's en overtreding van de rijtijdenwet zal dit in kunnen dammen. Anders zal het alleen maar erger worden.

dabeetle
Master
 Bericht 
Vergeet ook niet controles op technische staat van de truck. Hoeveel klapbanden zijn veroorzaakt door banden waar meerdere malen een nieuw profiel in is gebrand bijvoorbeeld?

Oldskool
Master
 Bericht 
AD schreef:
Poolse truckers begrepen mogelijk de waarschuwingen op de matrixborden niet.

Ja, en wat dan nog? Een professioneel chauffeur zou dat soort waarschuwingen ook niet nodig moeten hebben. Die moet zelf op de hoogte zijn van de weersomstandigheden en ook wel inzien wanneer je "open vlaktes" of bruggen/viaducten nadert het wel eens heel moeilijk kan gaan worden je wagen in bedwang te houden door de windstoten. Dat snap ik als "amateur-chauffeur" al. Maar die Polen hebben opeens waarschuwing in het Pools nodig of iets dergelijks? :nothanks:

Walker schreef:
opzetten van grootschalige controles

dabeetle schreef:
controles op technische staat

Ja en daar ligt precies het probleem waar ook alle andere ellende op de weg vandaan komt: veel te weinig politie capaciteit om dit allemaal te bewerkstelligen :(

Pita
Master
 Bericht 

Men houdt veel liever algemene controles samen met de belastingdienst op openstaande boetes en belastingen, dan pakken ze gelijk de kapotte kentekenlampjes mee, terwijl de dronken polen en Roemenen in hun barrels voorbij denderen.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Wat zegt 40%? Hoeveel van het totaal aantal kilometers wordt door buitenlanders gereden?

bert65
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Wat zegt 40%?

Dat zegt dat 60%, het grootste deel dus, geen buitenlandse chauffeur is...

R
Master
 Bericht 
Wel terecht die opmerking want als ook nog bij minder dan gemiddeld aantal gereden kilometers, wordt het nog een dramatischer getal.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Rijkswaterstaat benadrukt dat slechts 1,3 procent van alle files het gevolg is van een vrachtwagenongeluk of een gestrande vrachtwagen. Maar de gevolgen zijn wel veel groter. 4,5 procent van de totale filezwaarte en 4,6 procent van het totale reistijdverlies is te wijten aan de vrachtwagens.

Dat is net zulke mooiweerpraat als de werkloosheidscijfers gecorrigeerd na seizoensinvloeden.
Laten de media in het vervolg eens weten hoeveel auto's met aanhanger/sleurhok de weg blokkeren en wat daar de gevolgen van zijn?
Tweebel schreef:
,,Wij weten niet wat de oorzaak is en willen dat graag onderzocht hebben,''

Ik meen dat dat al eens aangehaald is in de tijd van de ongelukken tijdens die storm: werken onder tijdsdruk en de boetes die opdrachtgevers opleggen aan de vervoerders.

Cweepz
Master
 Bericht 
De verantwoordelijkheid van veilig rijden kun je nooit op je werkgever afschuiven lijkt me.
Ben benieuwd of die proef met geautomatiseerd bandencontrole gaat werken en vruchten gaat afwerpen

Ducantoni
Master
 Bericht 
Afschuiven niet, maar net als klokkenluiders laat het zich raden waar de zwarte piet naar toe gespeeld wordt als de chauffeur op zijn strepen gaat staan.

Pita
Master
 Bericht 

Als er op sturende en aangedreven assen gecoverde banden gemonteerd worden i.o.v. de werkgever en de chauffeur weigert daarmee te vertrekken, wat zou er dan gebeuren ?

WNS2.0D
Master
 Bericht 
De chauffeur moet de arbo vragen het werk stil te leggen. (Onveilige situatie)

Blaataap
Master
 Bericht 

ILT heeft al jaren een tekort aan personeel. Net als alle andere handhavende instanties eigenlijk.

zadkine
Master
 Bericht 
Eerste vraag en belangrijkste wordt niet in dat artikele beantwoord.:

Hoeveel truck kilometers worden door buitenlanders binnen onze grenzen gemaakt en hoeveel truck kilometers door Nederlanders.

Daar praten ze stiekum om heen door te verwijzen naar % buitenlandse vrachtwagens en % Nederlandse.
Ik ga ervanuit dat en nederlandse, lokaal rijdende, truck veel minder km/dag rijdt binnen onze grens als een internationale berijder. Alleen al vanwege het relatief veel meer moeten laden en lossen voor binnenlandse rijders.

Pita
Master
 Bericht 

Tsja, er zijn chauffeurs en sjouwfeurs !
Ik heb vroeger eens via een uitzendbureau voor VGL gereden. Om 07.00 beginnen en klaar om 18.00 uur, totaal 39 kilometer gereden, dag hoor jongens, ik wil rijden.

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Wat zegt 40%?

Uit dit topic:

https://forum.flitsservice.nl/verkeersongevallen/sterke-stijging-aantal-ongelukken-met-vrachtwagens-t95981.html

Citaat:
Zo'n 13 procent van de vrachtwagens op de Nederlandse wegen heeft een buitenlands kenteken. Precieze cijfers over het aantal buitenlanders aan het stuur in vrachtwagens met een Nederlands kenteken en over het aantal kilometers dat buitenlandse truckers in Nederland maken, zijn er niet.

Dus zichtbaar is dat 13% verantwoordelijk is voor 40% van de ellende. Zo'n beetje factor 3.
Hoezo geen cijfers van buitenlandse brokkenpiloten met NL kenteken? Is dat ergens te achterhalen?
Bond van verzekeraars? Politie?

Ik zet trouwens vraagtekens bij die 13%.

Spook
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Dus zichtbaar is dat 13% verantwoordelijk is voor 40% van de ellende. Zo'n beetje factor 3.

Dat soort ratio's kom je ook op andere vlakken tegen. *uche* opsporingverzocht *uche*

Rover
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Dus zichtbaar is dat 13% verantwoordelijk is voor 40% van de ellende

Alleen die NL trucker zit veel vaker op binnenwegen dan op snelwegen. En het gaat over schades op de snelweg.
Daar maakt die buitenlandse trucker gemiddeld veel meer kms op dan de Nederlandse.
Ik denk dat als ik ga bijhouden wat ik inhaal op de snelweg ongeveer 50% op mijn woon werk traject buitenlandse kentekens zijn. Dat is ook niet representatief, want ik rijdt op een weg die juist veel naar het Oostblok wordt gebruikt.

Het is zeker waar dat een groot deel van de buitenlandse trucks slecht onderhouden worden, er komen voldoende buitenlandse trucks bij ons het terrein op met slicks waar Max van zou dromen, bij wijze van spreken dan.

Pita
Master
 Bericht 

Profiel is ook helemaal niet verplicht voor vrachtwagens !

bert65
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Profiel is ook helemaal niet verplicht voor vrachtwagens !

Wattuh?
Er hoort gewoon 1,6 mm profieldiepte aanwezig te zijn

Pita
Master
 Bericht 

Ik word oud, is nooit geweest, pas veranderd zeker

Rover
Master
 Bericht 
Ja, 2011 ofzo

Pita
Master
 Bericht 

Verder speelt ook een rol, dat veel chauffeurs verplicht zijn om te laden en lossen, ook bij internationale ritten. Vermoeidheid speelt een belangrijke rol.
Sta je in Bordeaux bij zo'n wijnboer om 1.400 dozen te laden, daar staan ze chauffeur veel succes, niet op pallets gewoon los. 1400 dozen á 17 kg. Daar krijg je lamme armen van hoor. Vergeten ze ook nog even dat je nog 1.000 km. terug moet rijden. Dan vergeet je onderweg weleens wat.

Walker
Master
 Bericht 
En heeft Pavel een keuze om het niet te doen? Nee, want te laat vertrekken betekend ook te laat op je losadres aankomen. En dus gekort worden op je salaris.

Dan maar het risico nemen, en een magneet* bij de tachograaf houden (of wat er tegenwoordig nog meer mogelijk is om te frauderen)

Tweebel
Master
 Bericht 
viffer
Master
 Bericht 
Hoe gaat het nu eigenlijk met dat overnachtingsverbod in de weekenden? Ik heb nog maar weinig gelezen over de resultaten van de controles daarop.

Pita
Master
 Bericht 

Ik zie de parkeerplaatsen langs de snelweg nog steeds overvol staan in het weekend, het lijkt mij dat er nog een paar duizend meer boete's uitgedeeld kunnen worden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Bah, spadaj kurwa (dacht ik bij mijzelf bij deze):

Link

Wimken
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Hoe gaat het nu eigenlijk met dat overnachtingsverbod in de weekenden? Ik heb nog maar weinig gelezen over de resultaten van de controles daarop.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2296718/veel-chauffeurs-beboet-om-gebrek-aan-rust
Citaat:
DEN HAAG - Buitenlandse truckers overtreden nog vaak de regels door hun vrije tijd in hun wagen door te brengen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 103 vrachtwagenchauffeurs hiervoor beboet. Dat komt neer op bijna een kwart van alle chauffeurs die een controle kregen. Onder de beboete truckers waren geen Nederlanders.

Maarliefst 103 :fp: :fp:

Masterdam
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
De verantwoordelijkheid van veilig rijden kun je nooit op je werkgever afschuiven lijkt me.

Dat kan je wel degelijk. De werkgever heeft de plicht te controleren of zijn personeel 'netjes' werkt. Tussen aanhalingstekens omdat dat een algemene opmerking is.

De werkgever moet dus bijvoorbeeld steekproefgewijs controleren hoe het personeel functioneert.

regiorunner
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
spadaj kurwa

Tja het rijdt ook wel een beetje ruk zon topzwaar ding. Ik had het al zien aankomen eigenlijk.

Maar goed in mijn laatste ontmoeting met Polen was dat ze in elke zin wel kurwa zeiden. En nee ze waren met hullie twee gewoon aan het keuvelen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Hoe gaat het nu eigenlijk met dat overnachtingsverbod in de weekenden? Ik heb nog maar weinig gelezen over de resultaten van de controles daarop

Ik werk veel weekenden. Kom dan op de parkeerplaatsen langs de A67 en stukje A2. Je moet eens zien hoe deze vol staan doordeweeks maar ook in het weekend. Trucks staan op de vluchtstrook of in de berm. Is een grote bende daar altijd, maar ook mensonwaardig vind ik.

zadkine
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:

Dat is dus NIET zichtbaar met deze cijfers.
Ellende op de weg behoort te worden bepaald op basis aantal gereden kilometers niet op basis kenteken registraties.

Wat hier gebeurd is zo'n beetje vergelijkbaar met dat lease rijders 3 keer meer schade maken dan eigen auto rijders......maar er niet bij vermeld wordt dat lease rijders 5 keer meer kilometers maken.....dus per kilometer behoorlijk veel veiliger rijkden.

Bussloo
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
In 40 procent van de ongelukken en pechgevallen met vrachtauto's op de snelweg zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur.

Tweebel schreef:
Ongeveer 13 procent van de vrachtwagens in Nederland heeft een buitenlands kenteken.

Statistics... Dit zegt niet zo veel Hoeveel buitenlandse chauffeurs rijden er op een vrachtwagen met een Nederlandse kenteken? En hoeveel Nederlandse chauffeurs rijden op een vrachtwagen met een buitenlands kenteken? En zoals hierboven al genoemd: Hoeveel kilometers worden er door deze wagen/chauffeur combinaties gemaakt en op welke wegen?

Pita
Master
 Bericht 

zadkine schreef:
dat lease rijders 5 keer meer kilometers maken

Als je echt veel kilometers maakt, dan kan je helemaal geen leaseauto rijden. Ik had eens een offerte gevraagd voor een Golf Variant, jaarlijkse kilometers : 150.000 km. Nee hoor daar beginnen wij niet aan.

zadkine
Master
 Bericht 
CBS stelt dat personenwagens van bedrijven ruim 2 keer zoveel rijden als prive wagens.

Nou nog erbij zoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt zijn door prive rijders en door zakelijke rijders.....

Walker
Master
 Bericht 
Pita schreef:

Hoeveel zou de gemiddelde Nederlander rijden? Volgens de RAI was dit 13.200 km per auto per jaar (2016): https://autorai.nl/cijfers-autokilometers-2016/

80% van de auto's is privébezit, 20% is zakelijke rijder. Die 80% zorgen voor de meeste kilometers.

En er zijn echt niet veel mensen die meer dan 75K kilometer per jaar rijden, ook niet in de lease. Ik zit zelf met 60-65K al hoog...

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Als je echt veel kilometers maakt, dan kan je helemaal geen leaseauto rijden. Ik had eens een offerte gevraagd voor een Golf Variant, jaarlijkse kilometers : 150.000 km. Nee hoor daar beginnen wij niet aan.

Natuurlijk wel, aan alles is een prijskaartje te hangen. Ik heb ook collega's gehad die (bijna) elk jaar een nieuwe auto mochten bestellen

zadkine
Master
 Bericht 
VNA gaf aan dat leasers gemiddeld 33500 rijden per jaar (in 2013). Als 20% 20K km meer rijdt als 80% zal die 80% gemiddeld 5K km minder moeten rijden dan het algemeen gemiddelde. Dus 13k2-5k = 8k2 km per jaar voor prive gebruikers als ik van die RAI cijfers uit ga,

Leasebakken en bedrijfs wagens rijden dan gemiddeld 4 keer zoveel km als prive wagens.

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
post4552520.html#p4552520 schreef: Dus zichtbaar is dat 13% verantwoordelijk is voor 40% van de ellende. Zo'n beetje factor 3.
Dat is dus NIET zichtbaar met deze cijfers.
Ellende op de weg behoort te worden bepaald op basis aantal gereden kilometers niet op basis kenteken registraties.

Jawel, dat is wel zichtbaar met deze cijfers.

Je kunt beter uitgaan van rij uren ipv kilometers.

Want Stanislaw die de A15 naar Rotterdam neemt rijdt meer kilometers per uur dan Sjaak die over N- wegen en landweggetjes de boeren hun kippenvoer brengt.

Terwijl Stanislav minder manoeuvres maakt dan Sjaak krijgt hij het toch voor elkaar om 3 keer zoveel brokken te maken.

Bussloo schreef:
Hoeveel buitenlandse chauffeurs rijden er op een vrachtwagen met een Nederlandse kenteken? En hoeveel Nederlandse chauffeurs rijden op een vrachtwagen met een buitenlands kenteken?

Veel en weinig.
Maar dat bedoelde ik met 'dus zichtbaar is', heel veel is niet zichtbaar.

zadkine
Master
 Bericht 
Wat mij betreft splits je uit naar soortweg en gereden kilometers op die soort weg.....

Maar aantallen kentekens...de ene *internationaal rijdende) auto rijd tot 10 uur per dag de andere 4 uur (en is verder aan het laden/lossen in het binnenland ergens) ....nee dat is geen fatsoenlijke statistische maatstaf over brokken maken.....of is het soms betrokken zijn bij brokken zonder dat de trucker de veroorzaker is?

viffer
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Terwijl Stanislav minder manoeuvres maakt dan Sjaak krijgt hij het toch voor elkaar om 3 keer zoveel brokken te maken.

De brokken die Sjaak op niet-snelwegen maakt zijn hier niet in meegenomen

Tweebel schreef:
In 40 procent van de ongelukken en pechgevallen met vrachtauto's op de snelweg zit er een buitenlandse chauffeur achter het stuur.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Deze cijfers zeggen pas wat als je ook het aantal gereden kilometers per nationaliteit van de chauffeur weet. Daarnaast zal je meer buitenlandse chauffeurs tegenkomen op internationaal doorgaande routes waar het risico op ongevallen groter is door de grotere belasting van die route dan andere routes.

Masterdam
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Als je echt veel kilometers maakt, dan kan je helemaal geen leaseauto rijden.

Hoe kom je daar nou bij? Dat ze er geen offerte voor willen maken, betekent niet dat het onmogelijk is. Bovendien, als je doorzeurt, krijg jij gewoon je offerte hoor.

maarten28
Master
 Bericht 
https://www.demorgen.be/binnenland/naak ... d40/zPy0V/

Blote buitenlandse vrachtwagenchauffeur. Als hij nu ook nog dronken was had je alle vooroordelen gehad.

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Fopspee(n) schreef:
doorgaande routes waar het risico op ongevallen groter is

Bron?

Pagina 1 van 1 [ 47 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Tweebel en 2 gasten