» Openbaar » Verkeersbeleid   



 Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Denman
Master
 Bericht 
 
NOS schreef:
In de grote steden, en dan met name in Amsterdam, wordt het steeds drukker op de fietspaden. Naast fietsers en brommerrijders maken ook steeds meer bestuurders van zogenoemde Light Electric Vehicles (LEV) en compacte gehandicaptenvoertuigen gebruik van het fietspad.

Ook steeds meer niet-invalide gebruikers zien de voordelen van zo'n compact autootje. Je hebt er namelijk in de meeste gevallen geen rijbewijs voor nodig, mag er vanaf je 16de al een besturen en kunt ermee op de rijbaan, stoep of het fietspad. Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat je het wagentje overal op de stoep mag parkeren, mits je daarmee voetgangers niet hindert.
Droog

Het Italiaanse merk Birò speelt hier bijvoorbeeld op in. Het hippe maar prijzige elektrische wagentje is populair in de welvarende stadsdelen Zuid en Centrum van Amsterdam, oud-voetballer Edgar Davids en Ajax-speler Justin Kluivert zijn er al in gesignaleerd.

Ook bij bedrijven is het karretje populair. Je kunt je er binnen Amsterdam snel mee verplaatsen en in tegenstelling tot de al jaren populaire scooter, zit je ook nog droog als het regent.

Een ander wagentje dat in de stad veel gezien wordt, is de door een benzinemotor aangedreven Canta van de firma Waaijenberg mobiliteit. In Amsterdam rijden er zo'n 600 rond. Volgens Frank Vermin, de eigenaar van het bedrijf, klopt het niet dat veel van de Canta's bestuurd worden door niet-gehandicapte mensen.

"De meeste Canta's zijn verstrekt door de gemeente Amsterdam en die geven ze echt niet weg als daar geen indicatie voor is", zegt hij. Zelf verkoopt het bedrijf niet aan particulieren die geen handicap hebben. "Op Marktplaats worden de karretjes ook aangeboden en wij hebben er dan natuurlijk geen zicht op door wie ze worden gekocht."
Nieuwe regels

Vermin schat dat het in Amsterdam hooguit om een groep van zo'n vijftig oneigenlijke gebruikers gaat. "Vervelend dat door zo'n relatief kleine groep nu de indruk ontstaat dat de meeste Canta's bestuurd worden door gezonde mensen die er alleen een hebben aangeschaft om van hun parkeerprobleem af te komen", zegt Vermin. Hij vindt het wrang als daardoor de gebruikers die hem echt nodig hebben misschien benadeeld worden, doordat er allerlei extra regels komen voor het rijden in zo'n voertuig.

Zo vergaderde de Amsterdamse gemeenteraad vandaag al over over de opmars van Light Electric Vehicles en de veiligheid op de weg. Er wordt gewerkt aan een parkeerverbod op de stoep, maar het kan nog wel anderhalf jaar duren voor die maatregel kan worden ingevoerd. Eerst moet er in Den Haag een wetswijziging worden doorgevoerd.

De fietspaden zouden breder moeten worden en er moet meer prioriteit komen voor langzaam verkeer.
Marcus van Tol, ANWB

Marcus van Tol van de ANWB heeft de indruk dat het meevalt met de verslechtering van de verkeersveiligheid. "Deze wagentjes rijden meestal niet zo hard. Maar de grootte maakt wel dat ze moeilijk uit de voeten kunnen op het fietspad."

"Voor dit soort voertuigen zijn fietspaden in steden aan de smalle kant", zegt hij. De ANWB vindt dat hier bij het ontwerpen van de infrastructuur meer rekening mee moet worden gehouden. "De fietspaden zouden breder moeten worden en langzaam verkeer zou meer prioriteit moeten krijgen in steden."
Laagdrempelig

Martijn van Es van de Fietsersbond is het hier mee eens. "Die invalidenvoertuigen zijn aan de grote kant voor een fietspad maar je kunt ze niet altijd de rijbaan op sturen omdat ze meestal niet harder rijden dan 30." Hij pleit ervoor om de snelheid in de bebouwde kom daarom terug te brengen naar 30 kilometer per uur. "Dan is het fietspad weer gewoon voor de fietser."


Citaat:
Hij pleit ervoor om de snelheid in de bebouwde kom daarom terug te brengen naar 30 kilometer per uur.

Koekkoek

Feitelijk
Master
 Bericht 
Citaat:
RVV Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.


NoCashCow
Master
 Bericht 
 
Tja, als je de gewone auto te duur of te moeilijk te gebruiken maakt, dan zoeken mensen alternatieven. Rare ambtenarren dat ze dat niet snappen. Of de illusie hebben dat ze het weten te reguleren :lol: :lol: :lol:

Bussloo
Master
 Bericht 
Fietsersbond schreef:
"Die invalidenvoertuigen zijn aan de grote kant voor een fietspad maar je kunt ze niet altijd de rijbaan op sturen omdat ze meestal niet harder rijden dan 30."

Maar wel de speed-pedelecs de rijbaan opsturen. Ik rijd ook iets van 30-35. Racefietsers en opgevoerde scooters halen me in op het naastgelegen fietspad. Debiele Europese regels.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Afbeelding
Om dit soort vehicles gaat het.

Signum
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Rare ambtenarren dat ze dat niet snappen. Of de illusie hebben dat ze het weten te reguleren


Ergens snap ik het wel, want gehandicaptenvoertuigen zijn natuurlijk voor gehandicapten. Er is alleen geen wetgeving waar in staat dat je ook echt gehandicapt moet zijn om er gebruik van te maken (daar zit pas ambtenaren logica :lol: ). Mensen die niet gehandicapt zijn moeten lekker aan de brommobiel. Die zijn ook gelijk een stuk groter en mogen niet overal komen waar een gehandicaptenvoertuig dat wel mag. Maar goed, als Den Haag dit via wetgeving wil gaan regelen wens ik ze veel succes. Totaal niet te handhaven natuurlijk.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Orginele artikel hier: http://www.parool.nl/amsterdam/amsterda ... ~a4498466/
Citaat:
Amsterdam werkt aan een parkeerverbod op de stoep voor Canta's en de elektrische variant daarvan: de Biro. Maar de invoering van zo'n verbod gaat nog wel even duren. Dat erkende wethouder Pieter Litjens (verkeer) woensdagmiddag tijdens een debat over de kwestie. Op aangeven van D66 discussieerde de raad over het groeiende aantal Canta's en Light Electric Vehicles zoals de Biro. Dit zijn kleine elektrische voertuigen die zich vrijelijk mogen bewegen op fietspad, voetpad en de rijbaan.

Vaak worden deze autootjes niet gebruikt door ouderen en gehandicapten, de doelgroep waarvoor in ieder geval de Canta oorspronkelijk bedoeld was.

Betwiste voertuigen
"Ik vind het belachelijk dat iemand die gezond van lijf en leden is, een Canta rijdt en die op de stoep kan gooien," aldus Litjens. "Het is vervelend om te zien dat de Biro wordt aangeprezen als een voertuig dat overal mag rijden en gratis kan parkeren. Maar deze legale ontwikkelingen kunnen wij nooit bijhouden met nieuwe wet en regelgeving.

Wethouder Pieter Litjens
De betwiste voertuigen worden volledig binnen de landelijke regelgeving toegelaten op de weg, maar de inpasbaarheid blijkt in Amsterdam een groot probleem. Want er is hier nu eenmaal weinig ruimte. "Het is ernstig de vraag of het fietspad de juiste plek is voor deze vormen van vervoer. Maar de snorfietsdiscussie heeft ons geleerd dat we eerst de andere infrastructuur geschikt moeten maken voor dit soort vervoer, voordat we een verbod op het fietspad kunnen afkondigen."

Ook wordt nagedacht over het maken van parkeervakken speciaal voor kleine voertuigen, zoals in Rome al gebeurt. "Maar dan moet er wel eerst een parkeerverbod op de stoep gereed zijn, anders gaat natuurlijk niemand vrijwillig in die vakken staan", aldus Litjens.

Voor parkeerverbod op de stoep, waarvan houders van een gehandicaptenparkeerkaart zullen worden uitgezonderd, moet in Den Haag een wetswijziging worden doorgevoerd. Dat gaat zeker anderhalf jaar duren. Ondertussen wordt hard doorgewerkt aan het verlagen van de snelheid op wegen zodat snorfietsers met helm, maar ook bestuurders van kleine elektrische voertuigen, zich veilig tussen het autoverkeer kunnen begeven.


Bussloo
Master
 Bericht 
Ik vind het wel lachen dat Amsterdam steeds achter de feiten aanloopt. Eerst automobilisten de stad uitpesten met torenhoge tarieven voor parkeren en privé parkeerplaatsen, en het vervolgens vreemd vinden dat mensen alternatieven zoeken. Voor de prijs van een parkeerplaats kun je een grachtengordelgezin jarenlang voorzien van een Canta of Brio per persoon.

BLikent
Master
 Bericht 
Denman schreef:
Vermin schat dat het in Amsterdam hooguit om een groep van zo'n vijftig oneigenlijke gebruikers gaat

Is het echt nodig om voor deze kleine groep een landelijke wetswijziging door te voeren? Dat terwijl dit probleem -als je dit al een probleem kan noemen- alleen voor de binnenstad van Amsterdam geldt. De rest van het land heeft nergens last van.

Speciale plekken maken voor kleine voertuigen is voor de 'echte' gehandicapten lastig omdat deze mensen altijd voor de deur willen parkeren. bv bij de huisarts of apotheek. Of winkel, kroeg, restaurant enz.enz. Als het maar voor de deur is en niet op de hoek van de (volgende) straat.

Nog even en mensen kopen een traktor of paard en wagen om over de grachten te karren. Die kan je overal neerzetten.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Om dit soort vehicles gaat het.

Jup doen gewoon 41@30 hoor.

Link


Pita
Master
 Bericht 
 
Jippi, paard en wagen ! En dat paard loopt nog zelfstandig naar huis ook, als het mannetje zo zat als een toeter is.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Citaat:
vijftig oneigenlijke gebruikers
Oneigenlijke gebruikers; gelul weer. Ik vind het juist prachtig als een jongere zich er niet voor geneert om zich in zo'n kneuzenhok te verplaatsen :thumb:

djee
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
zich er niet voor geneert om zich in zo'n kneuzenhok te verplaatsen :thumb:

Zijn 9vd10x ook kneuzen

Alexander_B
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Nog even en mensen kopen een traktor of paard en wagen om over de grachten te karren. Die kan je overal neerzetten.

Zie daar de echte reden voor de kentekenplicht op landbouwvoertuigen.. :lol:

 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N734 en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…